MHC Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Så var det kakelotteri for idrettslaget igjen. Trengte 20 kaker, og det var ikke så vanskelig å få folk til å bake. Vi hadde fått kakeesker med gjennomsiktig lokk fra en baker, sånn at alle kakene skulle stilles ut og vinnere kunne velge hvilken kake de ville ta med hjem. Så til "problemet": Mange av kakene som ble levert var så stygge, lite fristende og udelikate at det var flaut. Toro kakemiks med blaut glasur osv. De pene kakene gikk selvfølgelig først, mot slutten av loddsalget sto vi igjen med de udelikate kakene som ingen ville ha. Folk som vant kastet et blikk på kakene og sa at vi kunne gi premien til en annen vinner......... To kaker gikk i søpla etter at de som stod på siste loddsalgsøkt hadde tatt med seg det de ville ha. Hva er vitsen med å si ja til å bake kake hvis man skal levere fra seg noe som de færreste ville satt på sitt eget kaffebord? (Hadde glidd gjennom til eget bruk her hjemme hvis min 10- åring hadde bakt på egenhånd.) Måtte bare få ut litt frustrasjon! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Uff, så kjipt da! Skjønner godt at du er frustrert og irritert. Jeg er glad i å bake, og lager gode kaker, men er nok ikke superflink med "layouten", og de ser ikke konditoraktige ut, men hadde jeg skulle gitt ei kake bort til lotteri, hadde jeg nok lagt meg litt ekstra i selen for å få dem enda mer presentable. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Det er ikke alle som har det i seg. Neste gang får dere sørge for å ha en person med estetisk sans og et lite kriselager med kakepynt-greier der før kakene skal presenteres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Jeg skjønner deg godt!Når jeg pisker inn kaker for salg eller lotteri, gir jeg beskjed om at de som har problemer med å stille med noe OK hjemmebakt, kan si fra, så finner vi en løsning hvor de betaler seg ut av det. Erfaringsvis er det populært med konfektesker og fruktkurver også, det er ikke alle som vil ha "andres" kaker, uansett hvordan de ser ut.Men dette forutsetter selvfølgelig at folk har litt selvinnsikt. Det er jo ikke de fine kakene man vil ha erstattet av innkjøpte alternativ.Jeg takker for ideen med å få kakeesker med gjennomsiktig lokk fra en baker!Du har ikke et tips til hvordan jeg får solgt X sekker med dopapir på et allerede overmettet marked....? Hvis noen som bor i Oslo leser dette og vil ha detaljer om et supertilbud på toalettpapir - send meg en PM, jeg leverer på døra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 (endret) Og folk lurer på hvorfor det er vanskelig å få folk til å stille opp? Kjenner hjertet banke for jrs klubb når jeg leser dette, noe tilsvarendre ville a l d r i skje der - heldigvis. Seriøst damer - sier dere til andre frivillige damer at dersom de har problem med å stille med noe OK hjemmebakt så må de si fra, sånn at de da kan betale seg ut av det (sitat Laban)?? Milde - jeg VET at jeg ville tenkt "kjærring, bak selv" om noe sånt ble sagt i vår klubb. Merker at jeg er helt på kollisjonskurs med resten her. Vanlig høflighet er å smile, takke og ta med gevinsten hjem (og evt kaste den der) - ikke stå å sutre over at kaken ikke er "fin" eller delikat nok og nekte å ta i mot den. Om min mor oppførte seg sånn mot en annen mor på sidelinjen ville jeg som barn skammet meg. Endret 31. mars 2014 av Kayia 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Seriøst damer - sier dere til andre frivillige damer at dersom de har problem med å stille med noe OK hjemmebakt så må de si fra, sånn at det kan betale seg ut av det (sitat Laban)??Da tenker jeg jo først og fremst på folk som helst ikke vil bake! Det er bedre å få beskjed om det på forhånd, slik at jeg kan samordne det og få kjøpt inn f.eks. to konfektesker og en fruktkurv, enn at tre personer kommer med den samme innkjøpte rullekaka fra Rimi eller bare lar være å levere noe som helst. Derfor lar jeg det være en utvei når jeg ber folk stille med kake - hvis de har problemer med det (uansett grunn, jeg antyder ingenting om hvorfor det skal være så vanskelig) finner vi en annen løsning. Folk som påstår at de ikke kan bake, velger da å gi beskjed.Jeg har aldri opplevd selv at vi har fått "for dårlige" kaker, men jeg har en viss forståelse for at det kan være frustrerende å få gevinster som ikke kan brukes.At kakene ser hjemmebakte ut, er noe av poenget, men jeg forsto trådstarter litt annerledes enn at de ikke var profesjonelle.Jeg ville heller aldri klaget til loddselgerne over gevinstene, men jeg tviler ikke et øyeblikk på at noen (få) gjør akkurat det. Jeg har fått kjeft for de underligste ting som frivillig, men de fleste er heldigvis hyggelige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 (endret) Da tenker jeg jo først og fremst på folk som helst ikke vil bake! Det er bedre å få beskjed om det på forhånd, slik at jeg kan samordne det og få kjøpt inn f.eks. to konfektesker og en fruktkurv, enn at tre personer kommer med den samme innkjøpte rullekaka fra Rimi eller bare lar være å levere noe som helst. Derfor lar jeg det være en utvei når jeg ber folk stille med kake - hvis de har problemer med det (uansett grunn, jeg antyder ingenting om hvorfor det skal være så vanskelig) finner vi en annen løsning. Folk som påstår at de ikke kan bake, velger da å gi beskjed. Jeg har aldri opplevd selv at vi har fått "for dårlige" kaker, men jeg har en viss forståelse for at det kan være frustrerende å få gevinster som ikke kan brukes. At kakene ser hjemmebakte ut, er noe av poenget, men jeg forsto trådstarter litt annerledes enn at de ikke var profesjonelle. Jeg ville heller aldri klaget til loddselgerne over gevinstene, men jeg tviler ikke et øyeblikk på at noen (få) gjør akkurat det. Jeg har fått kjeft for de underligste ting som frivillig, men de fleste er heldigvis hyggelige. Jeg reagerte på bakgrunn av det som ble sagt, nemlig at "når jeg pisker inn kaker for salg eller lotteri, gir jeg beskjed om at de som har problemer med å stille med noe OK hjemmebakt, kan si fra, så finner vi en løsning hvor de betaler seg ut av det". Som alltid kan man ikke gjette seg til at det var ment på annen måte Ser forøvrig ikke problemet med at tre personer kommer med samme rullekake heller jeg da, men det er meg. Jeg tenker åpenbart på slike utloddinger som dugnad for å øke størrelsen på en ofte slunken lagkasse, og ikke som formidling av kvalitetsvarer. Jeg har aldri opplevd hverken loddsalg i klubben, kaffeservering på kamp eller servering på klassemøter som annet enn lavterskelprosjekt, og det har aldri vært noe press om hvordan ting skal se ut eller hvor det er bakt. Igjen - heldigvis. En ting til; På barneskolenivå var jrs skolekrets blendahvit og foreldregruppen var relativt sterk ressursmessig. På ungdomstrinnet sokner imidlertid ungene til det som er kommunens mottaksskole, og kretsen inkluderer boligområder der det er mindre ressurser. For oss er det et poeng å inkludere alle, dette har vi jobbet mye med både i styret og på lagnivå, og det å være raus er helt vesentlig for at alle skal føle seg god nok. Vi har slitt med å få foreldre til både nordmenn og innvandrerbarn til å komme på arenaen i det heletatt, og jeg er temmelig sikker på at det å stille krav til bidragets art ville virket negativt inn her. Endret 31. mars 2014 av Kayia 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Vi hadde fått kakeesker med gjennomsiktig lokk fra en baker, sånn at alle kakene skulle stilles ut og vinnere kunne velge hvilken kake de ville ta med hjem. De pene kakene gikk selvfølgelig først, mot slutten av loddsalget sto vi igjen med de udelikate kakene som ingen ville ha. Folk som vant kastet et blikk på kakene og sa at vi kunne gi premien til en annen vinner......... Kanskje dere skal slutte å la vinnerne velge kake selv? Høres veldig spesielt ut syns jeg, og hva lærer dere ungene når dere gjør det på denne måten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 I slike tilfeller kjenner jeg at jeg er glad for at mine unger ikke er med på noen aktiviteter utenom skolen og venner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Jeg reagerte på bakgrunn av det som ble sagt, nemlig at "når jeg pisker inn kaker for salg eller lotteri, gir jeg beskjed om at de som har problemer med å stille med noe OK hjemmebakt, kan si fra, så finner vi en løsning hvor de betaler seg ut av det". Som alltid kan man ikke gjette seg til at det var ment på annen måte Jeg tenker åpenbart på slike utloddinger som dugnad for å øke størrelsen på en ofte slunken lagkasse, og ikke som formidling av kvalitetsvarer. Jeg har aldri opplevd hverken loddsalg i klubben, kaffeservering på kamp eller servering på klassemøter som annet enn lavterskelprosjekt, og det har aldri vært noe press om hvordan ting skal se ut eller hvor det er bakt. Igjen - heldigvis.Jeg pleier vel å skrive at alle må levere hjemmebakt kake innpakket slik og sånn, og de som ikke kan gjøre det, må gi beskjed i god tid, så kjøper vi inn noe som passer i stedet. Jeg vet ikke alltid hvorfor noen velger å droppe baking, men vi har i hvert fall aldri fått inn gevinster som ikke kan brukes. Og så slipper jeg stort sett at noen bare lar være å levere - det er jo litt problematisk å oppdage det i siste liten.Litt variasjon på gevinstbordet er nettopp for å øke sannsynligheten for at noen kjøper lodd. Det er dessverre noen som ser an gevinstene før de bestemmer seg - selv regner jeg aldri med å vinne, det handler kun om å støtte en god sak. Men folk er forskjellige - særlig enkelte pensjonister (som er en viktig del av målgruppa der vi holder til) er ganske kritiske til hva de "risikerer" å vinne. Derfor samordner vi hva som blir kjøpt inn.I kiosker eller på møter blir det noe annet, der skal jo bakverket skjæres opp, og det er vanligvis litt flere valgmuligheter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Jeg pleier vel å skrive at alle må levere hjemmebakt kake innpakket slik og sånn, og de som ikke kan gjøre det, må gi beskjed i god tid, så kjøper vi inn noe som passer i stedet. Jeg vet ikke alltid hvorfor noen velger å droppe baking, men vi har i hvert fall aldri fått inn gevinster som ikke kan brukes. Og så slipper jeg stort sett at noen bare lar være å levere - det er jo litt problematisk å oppdage det i siste liten. Litt variasjon på gevinstbordet er nettopp for å øke sannsynligheten for at noen kjøper lodd. Det er dessverre noen som ser an gevinstene før de bestemmer seg - selv regner jeg aldri med å vinne, det handler kun om å støtte en god sak. Men folk er forskjellige - særlig enkelte pensjonister (som er en viktig del av målgruppa der vi holder til) er ganske kritiske til hva de "risikerer" å vinne. Derfor samordner vi hva som blir kjøpt inn. I kiosker eller på møter blir det noe annet, der skal jo bakverket skjæres opp, og det er vanligvis litt flere valgmuligheter. Har selv bakt til korpsloppemarked og annet mange ganger, og det har også hendt at jeg har kjøpt kake i stedet for å bake selv, når tiden ikke har strukket til. Må innrømme at jeg aldri har tenkt over at det ikke skulle være bra nok, så problemstillingen er (heldigvis) ganske ukjent for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Jeg pleier vel å skrive at alle må levere hjemmebakt kake innpakket slik og sånn, og de som ikke kan gjøre det, må gi beskjed i god tid, så kjøper vi inn noe som passer i stedet. Jeg vet ikke alltid hvorfor noen velger å droppe baking, men vi har i hvert fall aldri fått inn gevinster som ikke kan brukes. Og så slipper jeg stort sett at noen bare lar være å levere - det er jo litt problematisk å oppdage det i siste liten. Litt variasjon på gevinstbordet er nettopp for å øke sannsynligheten for at noen kjøper lodd. Det er dessverre noen som ser an gevinstene før de bestemmer seg - selv regner jeg aldri med å vinne, det handler kun om å støtte en god sak. Men folk er forskjellige - særlig enkelte pensjonister (som er en viktig del av målgruppa der vi holder til) er ganske kritiske til hva de "risikerer" å vinne. Derfor samordner vi hva som blir kjøpt inn. I kiosker eller på møter blir det noe annet, der skal jo bakverket skjæres opp, og det er vanligvis litt flere valgmuligheter. Hos oss praktiseres kakesalg akkurat som i kiosken og på møter, og det er jeg sannelig glad for. Ikke rart du må "piske" inn til kakesalg og at dere erfarer at noen ikke leverer når det stillles krav til en frivillig gave tenker jeg. Hvorfor kan ikke idrettslaget ta ansvar for å pakke inn om det er så nøye hvordan vinnere ønsker det da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 I slike tilfeller kjenner jeg at jeg er glad for at mine unger ikke er med på noen aktiviteter utenom skolen og venner. Ta med ungene til vår klubb - du vil ikke oppleve noe sånt der 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Har selv bakt til korpsloppemarked og annet mange ganger, og det har også hendt at jeg har kjøpt kake i stedet for å bake selv, når tiden ikke har strukket til. Må innrømme at jeg aldri har tenkt over at det ikke skulle være bra nok, så problemstillingen er (heldigvis) ganske ukjent for meg.Det er da absolutt bra nok, men kjekt å vite på forhånd dersom det er mange som velger den løsningen. Noen uanmeldte kjøpekaker er helt fint, at 70% av kakene erstattes av en boks druer, er det ønskelig å unngå.Nå virker jeg visst som en skikkelig hurpe, det var virkelig ikke meningen. Jeg følte bare en viss sympati med de som fikk inn gevinster det ikke var mulig å bruke. Jeg vet ikke om det er trådstarter eller kundene hennes eller kakebakerne som er urimelige, men det er kjipt å få kjeft når man forsøker å arrangere noe.Jeg tilbyr altså en utvei for de som ikke vil bake, og kanskje unngår vi helt mislykkede kaker på den måten. Jeg kjenner ikke grunnene til at noen velger noe annet og har aldri tenkt spesielt på at de er dårlige til å bake, men det hender folk sier det selv - at det er fint det finnes en annen utvei, for de mislykkes "alltid" med kakene sine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Hos oss praktiseres kakesalg akkurat som i kiosken og på møter, og det er jeg sannelig glad for. Ikke rart du må "piske" inn til kakesalg og at dere erfarer at noen ikke leverer når det stilles krav til en frivillig gave tenker jeg. Hvorfor kan ikke idrettslaget ta ansvar for å pakke inn om det er så nøye hvordan vinnere ønsker det da?Det er lovbestemt at lotterikaker skal pakkes inn i noe gjennomsiktig. Derfor ber vi om akkurat det.Beklager at jeg har klart å framstille meg som en megge i denne tråden, det var virkelig ikke meningen. Jeg vet ikke om det er MHC eller kundene eller bakerne som er vanskelige, jeg fikk bare sympati for den som blir stående der med ubrukelige gevinster."Piske" har kun med det å gjøre at vi er nødt til å få inn mer enn det jeg kan lage selv, og at det må leveres tidsnok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DoleMari Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 For meg hadde det vært en selvfølge å levere fra meg noe som ser innbydende og pent ut. Jeg synes også man kan kjøpe en kake hvis man ikke liker å bake:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 (endret) Det er lovbestemt at lotterikaker skal pakkes inn i noe gjennomsiktig. Derfor ber vi om akkurat det. Beklager at jeg har klart å framstille meg som en megge i denne tråden, det var virkelig ikke meningen. Jeg vet ikke om det er MHC eller kundene eller bakerne som er vanskelige, jeg fikk bare sympati for den som blir stående der med ubrukelige gevinster. "Piske" har kun med det å gjøre at vi er nødt til å få inn mer enn det jeg kan lage selv, og at det må leveres tidsnok. Loven sier vel ikke at det er giveren som må pakke det inn sånn hehe, derfor mitt forslag om at idrettslaget heller gjør det. Ut over det tror jeg ikke du er en megge, bare så dèt er sagt , men jeg syntes at dere (spesielt i de første innleggene) framstod i overkant krevende og utakknemlige mottakere av friviligghet både du og trådstarter ja... Endret 31. mars 2014 av Kayia 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Loven sier vel ikke at det er giveren som må pakke det inn sånn hehe, derfor mitt forslag om at idrettslaget heller gjør det. Og hvem er idrettslaget, tror du? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 (endret) Ut over det tror jeg ikke du er en megge, bare så dèt er sagt , men jeg syntes at dere (spesielt i de første innleggene) framstod i overkant krevende og utakknemlige mottakere av frivillighet både du og trådstarter ja... Jeg har aldri fått inn noe vi ikke har kunnet bruke, og tenkte at det kanskje har med det at vi tilbyr et alternativ for de som ikke vil bake, å gjøre.Det var egentlig det hele.Jeg har aldri antydet for noen at de som ikke kan stille med noe profesjonelt, må eller bør gjøre noe annet. Har aldri tenkt på at det kunne tolkes slik, heller.Men det har hendt at folk har sagt uoppfordret at de kvier seg for å bake og mislykkes ofte, så de er glade for at de kan slippe det og heller bidra med noe vi avtaler å kjøpe inn. Derfor nevnte jeg den muligheten.Senest i forrige uke anmodet jeg fem personer om å ta med en termokanne med kaffe. Det var det EN av dem som gjorde. Så jeg tror ikke jeg er så kravstor i tonen generelt. Heldigvis hadde jeg tatt med seks kanner selv, så det gikk på et vis allikevel. Endret 31. mars 2014 av laban 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Og hvem er idrettslaget, tror du? Jaja, tenkte på de fra IL som tar imot kakene og sorterer og styrer jeg dah... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.