Gå til innhold

Kakelotteri....... frustrasjon..

MHC

Anbefalte innlegg

Gjest Annve

Så var det kakelotteri for idrettslaget igjen. Trengte 20 kaker, og det var ikke så vanskelig å få folk til å bake. Vi hadde fått kakeesker med gjennomsiktig lokk fra en baker, sånn at alle kakene skulle stilles ut og vinnere kunne velge hvilken kake de ville ta med hjem.

Så til "problemet":

Mange av kakene som ble levert var så stygge, lite fristende og udelikate at det var flaut. Toro kakemiks med blaut glasur osv. De pene kakene gikk selvfølgelig først, mot slutten av loddsalget sto vi igjen med de udelikate kakene som ingen ville ha. Folk som vant kastet et blikk på kakene og sa at vi kunne gi premien til en annen vinner......... To kaker gikk i søpla etter at de som stod på siste loddsalgsøkt hadde tatt med seg det de ville ha.

Hva er vitsen med å si ja til å bake kake hvis man skal levere fra seg noe som de færreste ville satt på sitt eget kaffebord? (Hadde glidd gjennom til eget bruk her hjemme hvis min 10- åring hadde bakt på egenhånd.)  

Måtte bare få ut litt frustrasjon!

Huff, håper ingen ringer til meg hvis kakene mine blir bedømt på den måten. Jeg er dårlig på å pynte, men kakene mine smaker godt. Har vi virkelig blitt så kravstore at vi ikke en gang kan ta i mot en kake på et lotteri fordi den ikke er pyntet godt nok?

Jeg synes virkelig at alle bidrag skal tas i mot med takk og takknemlighet, det er mange krav og hektiske dager for barnefamilier. 

Ikke alle er like flinke til hverken å bake eller pynte, og man kan nesten ikke forvente at de skal gå hen å kjøpe en dyr kake fra bakeren heller. 

Hos oss i fotballklubben har det kommet både kjøpekaker fra butikk, og mindre pene kaker, men jeg har aldri blitt frustrert av den grunn. Jeg synes det sier mer om de som ikke vil ha kaken enn om den som har bakt den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

25

• Kayia

23

• Lillemus

7

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

Black and pink

Vi har en uke pr. halvår vi også, men det er helgene som er "tunge" pga. kampene. Spesielt fordi vi også må kjøre sekretariatet. Jeg har stått opp kl. 06 lørdag, stekt muffins, varmet og smurt 30 baguetter, kjørt til hallen, åpnet alle dører, satt i gang kaffekokingen, rigget opp tavle og billettprinter for deretter å styre måltavla i 8 timer uten nevneverdig pause. Gjentatt samme opplegg søndag og avsluttet med å ta det økonomiske regnskapet.Når da folk på kort varsel, etter å ha visst om sin 4-timersvakt som kioskselger i tre mnd, meddeler at de dropper ut, tillater jeg meg å be om at de forsøker å finne en vikar og at de leverer kake allikevel, evt. kjøper inn noe salgbart. Det er begrenset hvor mange steder jeg klarer å være på én gang, og vi MÅ bemanne hallen, billettsalget og kiosken samtidig.Jeg er ute av akkurat den idretten nå, dessuten har vi fått ny hall der det f.eks. er lov å steke vafler (det var forbudt pga. brannfare), og jeg mener absolutt ikke å klage. Det er nettopp når laget er lite, at det blir litt penger av det pr. spiller, selv om klubben tar nesten alt. Men jeg ønsker heller ikke å framstå som en urimelig, kravstor dugnadsleder.Kakelotteriet og den kaffesaken med gruppa på 6 personer gjelder ikke idrettslaget.

Høres ut som gjør en flott innsats!

All ære til slike som deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ble stor diskusjon av min frustrasjonsutblåsning.

Idrettslaget har mange former for inntekt. Dorullsalg, vanlig loddsalg med gevinster, loddsalg med div. ulike småpremier i forbindelse med kamper, cafedrift under turneringer osv. Denne gangen var det kakelotteri på et kjøpesenter. I tillegg all mulig annen frivillig innsats i forbindelse med treninger, kamper og turneringer. Alle kan bidra på ulike måter.

Når det gjelder et annonsert kakelotteri mener jeg fremdeles at hvis man ikke klarer bedre enn en Toromix i en langpanne som ser ut som den har vært spadd opp av gulvet tre ganger, så bør man si at man ikke kan/ vil bake (men stille på andre typer arrangement, nok å velge i gjennom året). Dette har ingen ting med kondittorkrav til kakene, bedømming av utseende osv. Men det er kaker som skal loddes ut til fremmede.

At det er mange ulike kaker som lages og selges til cafedriften under turneringer er noe helt annet i mine øyne.

Kanskje jeg er veldig sær eller kravstor? Men mener oppriktig at hvis man sier ja til å utføre en jobb- så utfører man. Vi har mange på laget som elsker å kjøre hauger av barn til og fra kamper og turneringer, noen elsker å ordne med cafedriften, noen liker å organisere dopapirsalg/ kakebokssalg osv. Men jeg forventer faktisk at de som tar på seg et oppdrag utfører.

Lykke til til alle frivillige der ute i landet! Det er bruk for alle, og alle trenger ikke å være flinke til alt, men bidra med det de kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke så dum ide - selv de som har alt bruker vel dopapir! Endelig julegaven som faktisk passer for alle... ;) Perfekt for alt fra studenter til gjerrigknarker!

Anonymous poster hash: bfc70...9d7

Eh..   Det dopapiret er ikke akkurat topp standard..   Jeg kjøpte på døra her, og det tok jo aldri slutt. Lovte meg selv at jeg aldri skulle kjøpe det igjen.  

Egentlig er det mot mine prinsipper å ikke handle av idrettslag, for jeg vil jo så gjerne støtte.  Jeg kjøper alt av lodd og kaker når de ringer på her, men det dopapiret..  Nei - ikke en gang til. 

hilsen gledesdreper  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh..   Det dopapiret er ikke akkurat topp standard..  

Hysj... Det er ikke noe som heter "det dopapiret". Det er mange sorter på dugnadsmarkedet, i forskjellige kvanta, til ulike priser og helt sikkert med forskjellig kvalitet.

Så dere andre: Det er ingen grunn til å bli skremt. De seriøse selgerne har dessuten med seg vareprøve, slik at man kan se og kjenne på en rull før man bestiller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihverfall mer enn én gang satt pris på muligheten av å levere annen loddgave enn hjemmebakt kake. Og ikke minst har jeg satt pris på muligheten av å vinne noe annet enn kake også. Ikke fordi det er galt med kake bakt av andre, men fordi jeg ikke er noen kakemons.

Og Laban: vedr dopapir - kan ikke hjelpe deg der altså. Har fortsatt dopapir igjen etter at jeg valgte mlnste motstands vei og kjøpte mye av papiret selv i fjor. :) Noe av det mest verdifulle jeg fikk med på felleseieskiftet. He he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Og Laban: vedr dopapir - kan ikke hjelpe deg der altså. Har fortsatt dopapir igjen etter at jeg valgte mlnste motstands vei og kjøpte mye av papiret selv i fjor. :) Noe av det mest verdifulle jeg fikk med på felleseieskiftet. He he.

*knegg*

For øvrig ble jeg nå påminnet om at jeg har glemt hele den jæ*** dorullaksjonen som sønnen min skulle være med på, og jeg har følgelig ikke lagt inn noen bestilling. Dermed må jeg visst kjøpe meg ut av hele dritten. Nuvel, Guttungen skal få "betale" tilbake i form av middagslaging en dag eller tre i uka det neste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'"Lykke til til alle frivillige der ute i landet! Det er bruk for alle, og alle trenger ikke å være flinke til alt, men bidra med det de kan."

Mhm. Akkurat. Bidra med det man kan, men blir man satt til å bake kake skal man banne meg være flink. Hilsen mulig norgesmester i stusselige kaker som i grunnen fortjener medalje for lang og tro innsats selv om framgang ikke er å spore.   :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihverfall mer enn én gang satt pris på muligheten av å levere annen loddgave enn hjemmebakt kake. Og ikke minst har jeg satt pris på muligheten av å vinne noe annet enn kake også. Ikke fordi det er galt med kake bakt av andre, men fordi jeg ikke er noen kakemons.

Har fortsatt dopapir igjen etter at jeg valgte minste motstands vei og kjøpte mye av papiret selv i fjor. :) Noe av det mest verdifulle jeg fikk med på felleseieskiftet. He he.

Det var det jeg også prøvde å si - de som helst ikke vil bake, uansett årsak, kan bidra med en annen gevinst, for det er alltid populært.  Men det er jo greit at den ansvarlige vet om det, slik at ikke plutselig det annonserte kakelotteriet er konvertert til et frukt & grønt-lotteri eller noe sånt. 

Jeg er sikker på at det føltes ekstra meningsfylt å flytte en haug med doruller :P  Jeg ville egentlig helst slippe å selge dette papiret, jeg er mye flinkere med kaffe og kaker.  Men det er så mye større fortjeneste på det enn på andre varer, at vi ikke slapp unna.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig ble jeg nå påminnet om at jeg har glemt hele den jæ*** dorullaksjonen som sønnen min skulle være med på, og jeg har følgelig ikke lagt inn noen bestilling. Dermed må jeg visst kjøpe meg ut av hele dritten.

Ut av hele dritten, ja.  Passende uttrykk i dopapir-sammenheng  :D  Dugnad for skoletur eller hobby? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh..   Det dopapiret er ikke akkurat topp standard..   Jeg kjøpte på døra her, og det tok jo aldri slutt. Lovte meg selv at jeg aldri skulle kjøpe det igjen.  

Egentlig er det mot mine prinsipper å ikke handle av idrettslag, for jeg vil jo så gjerne støtte.  Jeg kjøper alt av lodd og kaker når de ringer på her, men det dopapiret..  Nei - ikke en gang til. 

Helt grei standard på det dopapiret vi kjøpte. Ikke så mjukt som Lambi, det skal innrømmes, men mange ganger bedre enn det som selges som "mykt" på Europris for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Ut av hele dritten, ja. Passende uttrykk i dopapir-sammenheng :D Dugnad for skoletur eller hobby?

Skoletur. Jeg har tidligere gjort det klart at jeg kjøper ut meg fra dugnadsinnsats, men ikke han. Så han har deltatt på alt som er foreløpig. Turen koster jo en liten formue. Vi hadde ikke kunnet arrangere en slik tur på skolen der jeg jobber, jeg tipper 2/3 ikke hadde hatt muligheten til å være med pga utgiften. Her var det ikke noe spørsmål en gang. Må innrømme at jeg synes det er ganske kjipt, det er noen få som ikke får vært med. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoletur. Jeg har tidligere gjort det klart at jeg kjøper ut meg fra dugnadsinnsats, men ikke han. Så han har deltatt på alt som er foreløpig. Turen koster jo en liten formue. Vi hadde ikke kunnet arrangere en slik tur på skolen der jeg jobber, jeg tipper 2/3 ikke hadde hatt muligheten til å være med pga utgiften. Her var det ikke noe spørsmål en gang. Må innrømme at jeg synes det er ganske kjipt, det er noen få som ikke får vært med. :(

Ifølge gratisprinsippet er det jo ikke lov til å arrangere noe - verken tur eller noe annet - der det kan tenkes at noen ikke kan være med pga. utgiftene. Derav disse lotteriene osv.

Men jeg vet at mange kamuflerer litt av hvert, f.eks. ved å la folk kjøpe seg ut av dugnader. Det er vel på siden av gratisprinsippet hvis man vil være streng. Hos oss er man nødt til å la det se ut som om ungdommene har jobbet inn pengene - men det er jo ingen som kontrollerer om de har fått 100 eller 1000 kr pr time.

Hos oss er alt delegert ned på små grupper i klassene, det er ingen felles dugnader på trinnet eller i klassen. Jeg sliter med en gruppe som er moderat interessert, det er lettere med de som har vært gjennom det før med eldre søsken. Men vi har målet i sikte nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Ifølge gratisprinsippet er det jo ikke lov til å arrangere noe - verken tur eller noe annet - der det kan tenkes at noen ikke kan være med pga. utgiftene. Derav disse lotteriene osv.

Men jeg vet at mange kamuflerer litt av hvert, f.eks. ved å la folk kjøpe seg ut av dugnader. Det er vel på siden av gratisprinsippet hvis man vil være streng. Hos oss er man nødt til å la det se ut som om ungdommene har jobbet inn pengene - men det er jo ingen som kontrollerer om de har fått 100 eller 1000 kr pr time.

Hos oss er alt delegert ned på små grupper i klassene, det er ingen felles dugnader på trinnet eller i klassen. Jeg sliter med en gruppe som er moderat interessert, det er lettere med de som har vært gjennom det før med eldre søsken. Men vi har målet i sikte nå.

Det er jo ikke skolen som arrangerer det, og selve turen er lagt til høstferien med frivillige foreldre som reisefølge. Så slik sett har de kanskje sitt på det tørre. Men jeg synes det er småkjipt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke skolen som arrangerer det, og selve turen er lagt til høstferien med frivillige foreldre som reisefølge. Så slik sett har de kanskje sitt på det tørre. Men jeg synes det er småkjipt likevel.

Hvis det er i høstferien, faller gratisprinsippet bort, ja. Men selvfølgelig er det ikke noe moro for de som ikke kan være med uansett :(

Slike turer skal alltid være foreldredrevet, men hvis man følger gratisprinsippet og skolen godkjenner opplegget, kan man dra i skoletiden og få med frivillige lærere (som får dekket alle utgifter av de midlene som jobbes / samles inn) i tillegg til frivillige foreldre. Dessuten tilpasser de gjerne undervisningen litt, slik at de relevante delene av pensum tas før eller etter turen sånn at det passer best mulig.

Jeg kjenner at det ikke gjør noe som helst at det er siste gangen jeg er en del av dette turopplegget ;)

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det første vi ble møtt med da jr begynte på ungdomsskolen også. Snodig sak. Jeg og en annen forelder (jeg kjente fra barneskoleårene) ble først valgt som foreldrerepresentanter, derettter reiser en annen mor seg (som vi ikke kjente fra felles barneskole) og forteller at de er en gruppe foreldre som har snakket om at ungene burde reise dit-eller-dit (utlandet), men at gratisprinsippet som "gjorde det så vanskelig, for nå måtte penger samles inn anonymt". Videre snakket de om dugnader som vi kunne arrangere på skolen (vi foreldre skulle bake og lodde ut til andre foreldre, dvs hverandre - dvs bruke en helg på å bake og selge til hverandre framfor å bare gi penger direkte som om dèt utgjorde en forskjell??! :rolleyes:) og overskuddet skulle gå til klassekassen. Om tomflaskepantingsaksjoner ungene selv kunne utføre, om månedlig sparing ala slik det var den gang ungene dro på leirskole i skolens regi som nå "desverre måtte anonymt og tillitsbasert, om varetelling og vaskejobber elevene kunne ta, "og alle måtte være med altså" etc. Dette skulle denne gruppen foreldre selvfølgelig gjerne bistå oss foreldrerepresentanter i å få gjennomført altså, "og de kunne godt være med på turen også" ( Inneforstått: Deres og evt lærerfølges billett/ opphold skulle også betales av fellesskapet ;)).

Jezzzes.

Vi nyvalgte ble først stum. Man blir jo så fanget og satt ut også sant. Deretter ba jeg om en luftepause sånn at foreldre kunne diskutere litt seg i mellom - mest for kjøpe litt tid til å snakke med den andre representanten. Vi rakk ikke komme på tomannshånd før vi sa i munnen på hverandre at "UAKTUELLT!". Det kom forsåvidt flertallet av de andre foreldrene fram til også, så vi slapp å være gledesdrepere alene.

Noen tror visst at ungene ikke ikke opplever å ha fullgod skolegang om de ikke tar en utenlandstur sammen. Hos oss hadde vi flere uten særlig god økonomi, og man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at en stor slump penger til ett av barna spiser andre deler av familiens (feks ferie-)budsjett. Mange er dessuten aktive på fritiden der det også arrangeres cuper/ stevner/ treff etc. For mange er dette mye penger!

Enden på visa for våre kids var en liten uke på en nedlagt leirskole kommunen disponerte en busstur unna. Ungene var superfornøyd. For dem var nok det viktigste å være sammen hjemmefra, spise snop, døgne og flørte uansett, uavhengig hvor... :P

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg synes det er positivt med en skoletur i 10. klasse, før de blir spredt for alle vinder. Men jeg synes det er fryktelig synd med alle gratispassasjerene som ikke gidder å være med på dopapirsalg, flaskeinnsamling osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er positivt med en skoletur i 10. klasse, før de blir spredt for alle vinder. Men jeg synes det er fryktelig synd med alle gratispassasjerene som ikke gidder å være med på dopapirsalg, flaskeinnsamling osv.

Man MÅ ikke reise langt og det må ikke koste mye penger å få en uke sammen, det har bare plutselig blitt normalen. Om lista (og dermed prislappen) er lavere og forventet frivillig foreldreinnsats ditto mindre har kanskje flere tid/ ork til dette sammen med jobb, henting/ bringing/ dugnader for fritidsaktiviteter etc etc etc.... ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tror visst at ungene ikke ikke opplever å ha fullgod skolegang om de ikke tar en utenlandstur sammen. Hos oss hadde vi flere uten særlig god økonomi, og man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at en stor slump penger til ett av barna spiser andre deler av familiens (feks ferie-)budsjett. Mange er dessuten aktive på fritiden der det også arrangeres cuper/ stevner/ treff etc. For mange er dette mye penger!

Vi følger gratisprinsippet 100%, med all den anonymiteten og frivilligheten du refererer til, så det er mulig å slippe andre utgifter enn lommepengene (som det settes svært sterke begrensninger på). Siden alt er anonymt, går det også an å slippe unna all innsats og være 100% gratispassasjer.

Dessuten tilstrebes det at ungdommene i så stor grad som mulig skal jobbe selv, ikke foreldrene. Men det er jo en del dugnader som krever litt medvirkning fra myndige personer. Og når f.eks. dopapirmarkedet er overmettet, er det greit med foreldre som har kontakter utenfor skolekretsen ;)

Jeg er enig i at dette på ingen måte er nødvendige turer. Det har blitt en tradisjon, så det er vanskelig å være første foreldrekullet som nekter elevene å dra, for det er det som må skje i praksis. Det var høytidelig valg med krav om over 90% flertall blant foreldrene på hele trinnet. Alle klassene må reise til samme sted og følge samme opplegg, og man får ikke reise i skoletiden på en tur med kun sosialt tilsnitt, da må man dra i ferien.

Men det er selvsagt mange foreldre som er lite entusiastiske selv om de stemte for tur. På akkurat vår skole er det de ressurssterke som helst bare ville betalt inn hele beløpet uten noe mer "styr", som klager høyest. Noen av dem sier også fra om at de saboterer opplegget, slik at vi andre kan få vite at vi ikke må jobbe ekstra for de som har dårlig råd (noe jeg og sikkert mange andre gjør med glede), men for de som ikke gidder.

Siden junior også er hyperaktiv i idretten, blir det mye kaffe og kaker etc. For meg går det greit, men jeg er glad jeg ikke har 3-4 barn som skal gjennom 10. klasse med korte mellomrom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På akkurat vår skole er det de ressurssterke som helst bare ville betalt inn hele beløpet uten noe mer "styr", som klager høyest.

Akkurat det tror jeg ikke er så uvanlig, og jeg syns ikke det er så rart heller. Det er mye mer legitimt å skulle si høyt at "vi har rett og slett ikke tid til flere dugnader vi nå, men vi betaler gjerne" enn å skulle si "vi har rett og slett ikke råd til enda en tur, og helsa (eller noe annet knyttet til livssituasjon) tillater ikke at jeg legger mye innsats i ekstra dugnader heller".

Som ressurssterk har man et byttemiddel i form av penger sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...