Gå til innhold

Kakelotteri....... frustrasjon..

Anbefalte innlegg

Akkurat det tror jeg ikke er så uvanlig, og jeg syns ikke det er så rart heller. Det er mye mer legitimt å skulle si høyt at "vi har rett og slett ikke tid til flere dugnader vi nå, men vi betaler gjerne" enn å skulle si "vi har rett og slett ikke råd til enda en tur, og helsa (eller noe annet knyttet til livssituasjon) tillater ikke at jeg legger mye innsats i ekstra dugnader heller".

Helt naturlig.  Men med det anonyme gratisprinsippet har de et smutthull -, de kan sette inn penger og påstå at pengene er tjent, så er alle fornøyde.  Så lenge det fortsatt legges mye arbeid i å finne andre måter å få inn pengene på, kan det fungere rimelig greit både for de velstående og for de som er veldig glade for at det finnes et alternativ til en firesifret giro. 

Jeg har langt mindre sympati for de som benytter det anonyme gratisprinsippet til å vri seg unna og nærmest skryter av det.  Og det handler ikke om de som er nederst på ressursskalaen og har mer enn nok med en normal hverdag.  Men det er heldigvis ikke så mange av dem. 

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

25

• Kayia

23

• Lillemus

7

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

Helt naturlig.  Men med det anonyme gratisprinsippet har de et smutthull -, de kan sette inn penger og påstå at pengene er tjent, så er alle fornøyde.  Så lenge det fortsatt legges mye arbeid i å finne andre måter å få inn pengene på, kan det fungere rimelig greit både for de velstående og for de som er veldig glade for at det finnes et alternativ til en firesifret giro. 

Jeg har langt mindre sympati for de som benytter det anonyme gratisprinsippet til å vri seg unna og nærmest skryter av det.  Og det handler ikke om de som er nederst på ressursskalaen og har mer enn nok med en normal hverdag.  Men det er heldigvis ikke så mange av dem. 

For meg er det helt greit at noen betaler i stedenfor å bruke tid de ikke har. Jeg har samme syn når det kommer til ekstrajobb for ungdom eller lekser - det er ikke gitt at man blir et bedre menneske eller bygger karakter om man bruker tid (man egentlig ikke har) på noe. Hver og en må få prioritere tid og penger som en vil mener jeg, for før eller siden lærer alle modne, friske, voksne mennesker hva som må til av innsats og prioriteringer for at en selv skal få det ok.

Jeg hisser meg faktisk lite opp over gratispassasjerer i frivillige dugnader også faktisk. Jeg har selv alltid prioritert å bidra og ser at vi stort sett er den samme gjengen som har møtt på alt fra rydding av barnehageområde, rydding av fotballbane-område, kjøring til/ fra kamp og cup, i 17-mai- komiteer etc etc, men man må nesten gå ut i fra at vi som stiller liker dette og får noe ut av det. Det at jeg priorioterer å stille frivillig er imidlertid ikke et argument for at du skal gjøre det slik jeg ser det, og denne grunnholdningen var hele utgangspunktet for å svare i denne tråden. Man kan ikke klage over eller på andres frivillige innsats slik jeg ser det.

Endret av Kayia

Re gratisprinsippet: Er man flink til å selge eksternt så blir det ikke store kostnader på foreldrene. Men hos oss ihverfall kjøpte vi en god del av varene selv, og da blir det langt fra gratis. Faktisk dyrere enn om vi hadde gitt pengene direkte.

Ta fx disse kjeksene. Tror de kostet 60kr å selge, hvorav 25 eller noe gikk til innsamlinga. For eksemplets skyld sier vi at vi kjøpte 10 esker. Og eskene ble stort sett satt fram når junior hadde venner på besøk. Da kostet det 600kr for å spytte 250kr i innsamlinga.

Vi kunne istedet ha brukt de 600 på å kjøpe 10 esker pepperkaker a kr 10 på super'n (ungdommene liker det bedre enn kjeldene) og da hatt 500 til innsamlinga.

Når folk kan "kjøpe seg fri" fra kostnadene ved skoletiden ved å investere mye tid burde det heller ikke være noe problem å kjøpe seg fri med penger for dem som ikke har tid eller overskudd til å drive med alt dette.

For meg er det helt greit at noen betaler i stedenfor å bruke tid de ikke har. Jeg har samme syn når det kommer til ekstrajobb for ungdom eller lekser - det er ikke gitt at man blir et bedre menneske eller bygger karakter om man bruker tid (man egentlig ikke har) på noe. Hver og en må få prioritere tid og penger som en vil mener jeg, for før eller siden lærer alle modne, friske, voksne mennesker hva som må til av innsats og prioriteringer for at en selv skal få det ok.

.

Jeg er enig. Såfremt det er noe som går an å kjøpe seg fri fra. Som fx kjekssalg, ref forrige innlegg.

Men annerledes der det er arbeidsinnsatsen som sådan man trenger. Som fx arrangement på skolene på 17. mai - det går ikke an å kjøpe seg fri fra leker for barna osv. Da blir det til slutt ikke noe arrangement.

Re gratisprinsippet: Er man flink til å selge eksternt så blir det ikke store kostnader på foreldrene. Men hos oss ihverfall kjøpte vi en god del av varene selv, og da blir det langt fra gratis. Faktisk dyrere enn om vi hadde gitt pengene direkte.

Det blir helt klart en del halvkomiske situasjoner ut av disse dugnadene, når de i så stor grad handler om salg.  Dessuten er det litt meningsløst at vi ikke får lov til å ta f.eks. noen vareopptellinger (som er enkle, ganske godt betalte jobber) fordi 18-årskravet gjør at det da er foreldrene som må jobbe - og det blir feil fordi ungdommene skal gjøre alt selv - og så ender man med å måtte prakke teite varer på familie og venner eller kjøpe dem selv, fordi markedet der ungdommene vanker, er fullstendig overmettet.  

Men jeg synes heller ikke det skal være normalen at man bare betaler inn X tusen og at de som ikke har råd, må finne alternativer selv.  Da må man velge turer som er mye billigere.     

Jeg er enig. Såfremt det er noe som går an å kjøpe seg fri fra. Som fx kjekssalg, ref forrige innlegg.

Men annerledes der det er arbeidsinnsatsen som sådan man trenger. Som fx arrangement på skolene på 17. mai - det går ikke an å kjøpe seg fri fra leker for barna osv. Da blir det til slutt ikke noe arrangement.

Man kan kjøpe seg ut av det meste ;) Jeg har snakket om jrs så-og-si dugnadsfrie klubb tidligere, der ingen (foreldre) tvinges til noe, men alle (lag) har til felles at de trenger penger. Ett år hadde vi svært dårlig oppmøte til den årlige vårpussen, og vi ble enige om å betale ett av lagene for å ta den årlige vårpussen. De fikk da betalt av felleskassen, dvs penger fra kontingenten som ellers ville gått til noe annet. Året etter var det godt oppmøte for å si det sånn, men hadde det ikke vært det hadde det vært et signal på at foreldre heller betalte en 100 mer i kontingent.

17- mai uten dugnad (for vårt vedkommende) ville bety kjøpekake (no problem uten at det blir dyrere for oss å handle) og at unger arrangerer og organiserer leker. Alt går, om man bare tenker på muligheten. Med det sagt; jeg tror det er en mer enn stor nok kritisk masse med dugnadsglade folk der ute fremdeles som gjør at dugnader overlever... ;) Heldigvis i noen tilfeller - desverre i andre hehe...

Endret av Kayia

Annonse

Ta fx disse kjeksene. Tror de kostet 60kr å selge, hvorav 25 eller noe gikk til innsamlinga. For eksemplets skyld sier vi at vi kjøpte 10 esker. Og eskene ble stort sett satt fram når junior hadde venner på besøk. Da kostet det 600kr for å spytte 250kr i innsamlinga.

Hehe, dette er tilfelle for svært mange av oss... ;)

Dessuten er det litt meningsløst at vi ikke får lov til å ta f.eks. noen vareopptellinger (som er enkle, ganske godt betalte jobber) fordi 18-årskravet gjør at det da er foreldrene som må jobbe     

Sikker? I vår klubb har enkeltlag (med stort behov for inntekt pga store reiseutgifter etter at de kvalifiserte seg på nasjonalt nivå) gjennomført varetellinger for bl.a Byggmakker og Rema 1000 før de var 18. Det var med voksne vel og merke, men det var ungdommene som gjennomførte tellingen.

Sikker? I vår klubb har enkeltlag gjennomført varetellinger for bl.a Byggmakker og Rema 1000 før de var 18. Det var med voksne vel og merke, men det var ungdommene som gjennomførte tellingen.

Jeg er helt sikker på at alle måtte være over 18 år i 2005.  I denne runden ble forslaget mitt bare avfeid, fordi de ikke er de voksne som skal jobbe, så det ble aldri undersøkt nærmere. 

Jeg er helt sikker på at alle måtte være over 18 år i 2005.  I denne runden ble forslaget mitt bare avfeid, fordi de ikke er de voksne som skal jobbe, så det ble aldri undersøkt nærmere. 

Vi var med på dette i... husker ikke helt... 2006-2008? Litt usikker, men det er omtrent på samme tid som dere. Det var aldri noe tema faktisk.

Jeg har slektninger som hver jul bruker 2-3 dager i romjula på å telle varer for idrettslagene til ungene, så det kan neppe stemme at ungene skal gjøre det sjøl.

Vi var med på dette i... husker ikke helt... 2006-2008? Litt usikker, men det er omtrent på samme tid som dere. Det var aldri noe tema faktisk.

Det kan hende det er litt opptil den enkelte butikk- eller kjedesjef.  Det er lett å få folk til slike jobber i Oslo, selv om de stiller krav til alder osv. 

Jeg syntes det var en skikkelig kremjobb, muligens fordi jeg også var med på vareopptelling i 1977 da alt var mye mer tungvint.  Med de databaserte kassene er det jo bare moro. 

Det kan hende det er litt opptil den enkelte butikk- eller kjedesjef.  Det er lett å få folk til slike jobber i Oslo, selv om de stiller krav til alder osv. 

Jeg syntes det var en skikkelig kremjobb, muligens fordi jeg også var med på vareopptelling i 1977 da alt var mye mer tungvint.  Med de databaserte kassene er det jo bare moro. 

Mulig noen kjente noen som kjente noen etc også - husker bare at ungdommene (de var vel 16 det første året) gjorde jobben. :)

Annonse

Det blir helt klart en del halvkomiske situasjoner ut av disse dugnadene, når de i så stor grad handler om salg.  Dessuten er det litt meningsløst at vi ikke får lov til å ta f.eks. noen vareopptellinger (som er enkle, ganske godt betalte jobber) fordi 18-årskravet gjør at det da er foreldrene som må jobbe - og det blir feil fordi ungdommene skal gjøre alt selv - og så ender man med å måtte prakke teite varer på familie og venner eller kjøpe dem selv, fordi markedet der ungdommene vanker, er fullstendig overmettet.  

Men jeg synes heller ikke det skal være normalen at man bare betaler inn X tusen og at de som ikke har råd, må finne alternativer selv.  Da må man velge turer som er mye billigere.     

Nei, det blir ikke bra heller. Og selv om jeg tror utlandsreisen i 10. klasse for junior var både lærerik og morsom, er det jo ikke nødvendig med så fin tur. Da jeg gikk i niende hadde vi telttur i marka. Ha ha.

Nei, det blir ikke bra heller. Og selv om jeg tror utlandsreisen i 10. klasse for junior var både lærerik og morsom, er det jo ikke nødvendig med så fin tur. Da jeg gikk i niende hadde vi telttur i marka. Ha ha.

I guttungens 10-klasse overnattet de i lavvo i fjor høst. :) Det har vært snakk om forskjellige fellesaktiviteter, men selv bowling ble nedstemt fordi man da måtte betale en liten andel selv - vi har et oppegående FAU. :) Det dreide seg jo ikke om så mye, men det skulle være gratis, sånn var det bare.

Eldstemann har vært med på å rydde under Norwegian Wood før han var 18 år. Det var jo skikkelig kremjobb, de fikk jo med seg alle konsertene.

De fleste festivaler praktiserer rydding sånn nå, og stadig flere engasjerer ungdomsorganisasjoner eller feks det lokale asylmottaket som får ryddejobben mot en slump penger. Vinn-vinn for alle parter. Min jr har også vært med på dette i regi av Amnesty og Natur og Ungdom, og digget det.

Så var det kakelotteri for idrettslaget igjen. Trengte 20 kaker, og det var ikke så vanskelig å få folk til å bake. Vi hadde fått kakeesker med gjennomsiktig lokk fra en baker, sånn at alle kakene skulle stilles ut og vinnere kunne velge hvilken kake de ville ta med hjem.

Så til "problemet":

Mange av kakene som ble levert var så stygge, lite fristende og udelikate at det var flaut. Toro kakemiks med blaut glasur osv. De pene kakene gikk selvfølgelig først, mot slutten av loddsalget sto vi igjen med de udelikate kakene som ingen ville ha. Folk som vant kastet et blikk på kakene og sa at vi kunne gi premien til en annen vinner......... To kaker gikk i søpla etter at de som stod på siste loddsalgsøkt hadde tatt med seg det de ville ha.

Hva er vitsen med å si ja til å bake kake hvis man skal levere fra seg noe som de færreste ville satt på sitt eget kaffebord? (Hadde glidd gjennom til eget bruk her hjemme hvis min 10- åring hadde bakt på egenhånd.)  

Måtte bare få ut litt frustrasjon!

Jeg ville gitt uttrykk for dette neste gang det er kakelotteri. At de skal brukes til kakelotteri og at de bør se presentable ut eller at de gjør seg litt flid med å lage dem fine. Det må jo kunne sies. Selv skoler som tar imot lopper vil jo ikke ta imot hva som helst. De skriver til og med at man ikke skal bruke loppemardedet som søppelfylling.

Gjest Annve

Jeg ville gitt uttrykk for dette neste gang det er kakelotteri. At de skal brukes til kakelotteri og at de bør se presentable ut eller at de gjør seg litt flid med å lage dem fine. Det må jo kunne sies. Selv skoler som tar imot lopper vil jo ikke ta imot hva som helst. De skriver til og med at man ikke skal bruke loppemardedet som søppelfylling.

Lurer på hvordan det blir tatt i mot hvis du ringer til noen og ber dem om å lage en kake til et lotteri, og fremhever at de bør gjøre seg ekstra flid med dem og at de bør se presentable ut. 

Jeg hadde nok stusset veldig. Det sier seg vel selv at man leverer kaker som man selv synes er presentable, så jeg tror neppe at å si noe slikt vil være postitivt, det vil vel snarere støte noen, og få dem til og tro at de ikke er gode nok, eller har vært det tidligere. 

Jeg synes det er forskjell på å påpeke ting med et loppemarked på generell basis. Det er litt annerledes med en hjemme bakt kake synes jeg. Man ringer jo heller ikke til noen og spør om lopper til loppemarkedet og sier, vi vil gjerne at du kommer med de brukte tingene dine, men ikke gi oss søppel.

Poenget mitt er at kakebaking er en mer intim forespørsel synes jeg. 

Jeg vil tro at de som fra før tror de er bra nok, leverer dårlige kaker uansett, og de som er usikre vil føle at de ikke klarer å bake en fin kake, selv om de faktisk gjør det.

Jeg har aldri opplevd at en kake har vært så ille at ingen ville ha den på et lotteri. Så i dette tilfelle må de ha vært spesielt uheldige, 

Uansett, hadde jeg vunnet en kake på et lotteri og den virkelig så ille ut, hadde jeg høflig tatt i mot den, og kastet den når jeg kom hjem.

Lurer på hvordan det blir tatt i mot hvis du ringer til noen og ber dem om å lage en kake til et lotteri, og fremhever at de bør gjøre seg ekstra flid med dem og at de bør se presentable ut.

Jeg hadde nok stusset veldig. Det sier seg vel selv at man leverer kaker som man selv synes er presentable, så jeg tror neppe at å si noe slikt vil være postitivt, det vil vel snarere støte noen, og få dem til og tro at de ikke er gode nok, eller har vært det tidligere.

Jeg synes det er forskjell på å påpeke ting med et loppemarked på generell basis. Det er litt annerledes med en hjemme bakt kake synes jeg. Man ringer jo heller ikke til noen og spør om lopper til loppemarkedet og sier, vi vil gjerne at du kommer med de brukte tingene dine, men ikke gi oss søppel.

Poenget mitt er at kakebaking er en mer intim forespørsel synes jeg.

Jeg vil tro at de som fra før tror de er bra nok, leverer dårlige kaker uansett, og de som er usikre vil føle at de ikke klarer å bake en fin kake, selv om de faktisk gjør det.

Jeg har aldri opplevd at en kake har vært så ille at ingen ville ha den på et lotteri. Så i dette tilfelle må de ha vært spesielt uheldige,

Uansett, hadde jeg vunnet en kake på et lotteri og den virkelig så ille ut, hadde jeg høflig tatt i mot den, og kastet den når jeg kom hjem.

Hvordan mener du de skal løse problemet da hvis man ikke kan gi uttrykk for at kakene skal brukes til kakelotteri? Folk må tåle såpass eller ta det som en selvfølge at de skal både smake bra og se bra ut, særlig når det blir et problem. Alternativt er at de lar være å spørre de som lager dårlige kaker. Det går an å gjøre dette på en smidig måte. Endret av tjohei1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...