Gå til innhold

PMS og SSRI?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg sliter en god del med PMS plager (både fysisk og psykisk) og dette har bare forverret seg det siste året. Jeg blir så fryktelig irritert og nedstemt, gråter av ingenting, isolerer meg og får tanker om å ende det hele. Dette er veldig slitsomt, spesielt siden jeg ikke har noen god grunn til å oppføre meg sånn, at hormoner skal kunne påvirke meg så mye. Dette kommer alltid 1-2 uker før menstruasjon og varer frem til 1-2 dag av menstruasjonen, så veldig sikker på at dette skyldes PMS. Jeg har hørt at det er mulig med SSRI, men jeg er litt skeptisk. Er ikke SSRI antidepressive? Vil det kunne hjelpe mot PMS? Jeg sliter også litt psykisk med andre ting men går ikke på tabletter, vil SSRI kunne "forstyrre" dette?

Vennlig hilsen

Anonymous poster hash: 57b68...6f3

Skrevet

Jeg ville ikke vært redd for å prøve antidepressiva. Skulle ønske jeg kunne klare meg med det! :) Er verre når man må trå til med antipsykotika. Det er noe dritt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Erfaring og vitenskapelige undersøkelser viser at SSRI hjelper mot PMS.

Det er svært vanlig at medisiner også brukes mot andre ting enn det de først ble laget for (mot?)

Ja, SSRI kan forstyrre andre psykiske ting du sliter med - du kan risikere å bli mye bedre :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...