Gå til innhold

nhd/hva tenker du om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jeg ikke uten videre enig i. Jeg anser det som svært bekymringsfullt om unge voksne blir gående uten noen form for strukturert aktivitet på dagtid. Risikoen for mye passivitet, isolasjon, snudd døgnrytme og kontakt med lite konstruktive miljøer øker dersom vedkommende ikke har noe å holde på med. Det er jo slett ikke gitt at den det gjelder verken har venner utenom familien eller hobbyer som engasjerer.

Derimot er jeg helt enig i at arbeidssituasjonen må tilpasses på en god måte. Belastningene skal være passe, ikke for store.

Nå sa jeg ikke at det generelt sett er positivt å ikke jobbe, hverken for autister eller andre. For å gjenta, så mener jeg at hverdagen burde takles først for de med en autismediagnose. Å "øke aktivitet og sosialisering" fungerer faktisk ikke likt for oss som for andre. Aktiviteten og sosialiseringen må være relatert til spesielle interesser ofte, for å ha den rehabiliterende og utviklende effekten man ønsker å oppnå.

Barn med autisme som får kutte ned i skolegang og terapi, fokusere mer og på spesielle interesser og utvikle seg gjennom det har langt ferre melt-downs enn sammenligbare jevnaldrende med samme diagnose.

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

27

• slabbedask

17

• Madelenemie

8

• Nils Håvard Dahl, psykiater

6

stjernestøv
Skrevet

Hva er det NAV og DPS mener de kommer til å oppnå med dette? Har de ingen kunnskap om disagnosen og hvilke problemer den medfører?

De har ingen kunnskap nei. Det de oppnår er at han blir verre, men de vil jo ikke høre.

Skrevet (endret)

De har ingen kunnskap nei. Det de oppnår er at han blir verre, men de vil jo ikke høre.

Da får du få en spesialist til å buse litt med NAV. Det pleier å hjelpe;)

Endret av slabbedask
stjernestøv
Skrevet

Da får du få en spesialist til å buse litt med NAV. Det pleier å hjelpe;)

Har ingen spesialister å ta av, men jeg tror fastlegen vil være behjelpelig så får vel kontakte han igjen.

Skrevet

Har ingen spesialister å ta av, men jeg tror fastlegen vil være behjelpelig så får vel kontakte han igjen.

Ta kontakt med Habiliteringstjenesten.

stjernestøv
Skrevet

Ta kontakt med Habiliteringstjenesten.

De har jeg ikke hørt om, hvor holder de til da/er det psykiatrien?

Skrevet (endret)

De har jeg ikke hørt om, hvor holder de til da

Kommer an på hvilket fylke du bor i.

http://www.habilitering.no/?page_id=171

/er det psykiatrien?

Nei. Generelt sett er habiliteringstjenesten flinkere på asperger enn psykiatrien (DPS). I motsetning til NHD mener de fleste spesialister at Asperger ikke er en psykisk lidelse.

Endret av slabbedask
stjernestøv
Skrevet

Kommer an på hvilket fylke du bor i.

http://www.habilitering.no/?page_id=171

Nei. Generelt sett er habiliteringstjenesten flinkere på asperger enn psykiatrien (DPS). I motsetning til NHD mener de fleste spesialister at Asperger ikke er en psykisk lidelse.

Ok takk. Ja visst det var en psykisk lidelse burde jo psykiatrien kunnet mer om det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle helseforetak skal ha en habiliteringstjeneste. I de aller fleste helseforetak er habiliteringstjenesten organisert som en del av psykiatrien.

Med spisskompetanse på den delen av psykiatrien som omhandler autismespektrumlidelsene, sier det seg selv at de er bedre til å behandle asperger enn ansatte i et allmennpsykiatrisk team.

stjernestøv
Skrevet

Alle helseforetak skal ha en habiliteringstjeneste. I de aller fleste helseforetak er habiliteringstjenesten organisert som en del av psykiatrien.

Med spisskompetanse på den delen av psykiatrien som omhandler autismespektrumlidelsene, sier det seg selv at de er bedre til å behandle asperger enn ansatte i et allmennpsykiatrisk team.

Takk. Må prøve å finne ut av dette.

stjernestøv
Skrevet

Dessverre :(

Var med min sønn på dps i dag, jeg spurte om de her har habiliteringstjeneste, det hadde hun ikke hørt om...hun snakket om amulant team. Og ingen her har spisskompatanse på autismespektrumlidelser, jeg sa det var en psykiater på nettet som skrev det. Da sa hun "Det spørs hvor du bor i landet".

Skrevet

Hvilket Helseforetak HF sogner du til?

stjernestøv
Skrevet

Hvilket Helseforetak HF sogner du til?

Helse fonna....

Skrevet

Helse fonna....

Hei!

Jeg leste tråden nå, har ikke forstått at jeg såret deg ved det jeg skrev, det beklager jeg!

Det var ikke sånn ment!

Hadde jeg ment det ville jeg ikke sendt deg heftet og fortalt deg hvilken side du burde lese.

Det jeg mente var bare at det er lettere for meg, faktisk å takle et barn med autisme, jeg vet det pga av det min mann sier, men også ting barnehabiliteringen har skrevet, det er noe av "det ene jeg er god på" av de menneskelige ting. 

Men noen ord gikk galt, og jeg vet ikke hvilke, men jeg er lei meg for at jeg såret deg.

Skrevet

Dessverre :(

Var med min sønn på dps i dag, jeg spurte om de her har habiliteringstjeneste, det hadde hun ikke hørt om...

Hva slags inkompetente fjols er det som jobber på det DPS'et?

Skrevet

Gjelder dette også voksne?

Hei!

Hvis du googler det får du opp en del studier, jeg vil ikke mene så mye.

Jeg tror ssri kan virke på mennesker med autisme, når gitt på riktig grunnlag, jeg tror imidlertid det lett kan bli gitt på feil grunnlag, 

Det er heller ikke så rart, når man ser hvor lite andre følger mine tanker også:-)

At man blir misforstått er et gjennomgangstema for mennesker med autisme, og det bør være en grunn til å forsikre seg om at grunnlaget for medisinering er riktig.

Det er ingen grunn til å tro at barns reaksjon på medisiner er helt ulikt voksnes. 

Skrevet

Hva slags inkompetente fjols er det som jobber på det DPS'et?

Spørsmålet er relevant.

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Jeg leste tråden nå, har ikke forstått at jeg såret deg ved det jeg skrev, det beklager jeg!

Det var ikke sånn ment!

Hadde jeg ment det ville jeg ikke sendt deg heftet og fortalt deg hvilken side du burde lese.

Det jeg mente var bare at det er lettere for meg, faktisk å takle et barn med autisme, jeg vet det pga av det min mann sier, men også ting barnehabiliteringen har skrevet, det er noe av "det ene jeg er god på" av de menneskelige ting. 

Men noen ord gikk galt, og jeg vet ikke hvilke, men jeg er lei meg for at jeg såret deg.

Ok, det er i orden det Madelenemie, jeg forstod i ettertid at du ikke mente å såre meg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...