Solemnity Skrevet 10. april 2014 Skrevet 10. april 2014 Dette er jeg ikke uten videre enig i. Jeg anser det som svært bekymringsfullt om unge voksne blir gående uten noen form for strukturert aktivitet på dagtid. Risikoen for mye passivitet, isolasjon, snudd døgnrytme og kontakt med lite konstruktive miljøer øker dersom vedkommende ikke har noe å holde på med. Det er jo slett ikke gitt at den det gjelder verken har venner utenom familien eller hobbyer som engasjerer. Derimot er jeg helt enig i at arbeidssituasjonen må tilpasses på en god måte. Belastningene skal være passe, ikke for store. Nå sa jeg ikke at det generelt sett er positivt å ikke jobbe, hverken for autister eller andre. For å gjenta, så mener jeg at hverdagen burde takles først for de med en autismediagnose. Å "øke aktivitet og sosialisering" fungerer faktisk ikke likt for oss som for andre. Aktiviteten og sosialiseringen må være relatert til spesielle interesser ofte, for å ha den rehabiliterende og utviklende effekten man ønsker å oppnå. Barn med autisme som får kutte ned i skolegang og terapi, fokusere mer og på spesielle interesser og utvikle seg gjennom det har langt ferre melt-downs enn sammenligbare jevnaldrende med samme diagnose. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 10. april 2014 Forfatter Skrevet 10. april 2014 Hva er det NAV og DPS mener de kommer til å oppnå med dette? Har de ingen kunnskap om disagnosen og hvilke problemer den medfører? De har ingen kunnskap nei. Det de oppnår er at han blir verre, men de vil jo ikke høre. 0 Siter
slabbedask Skrevet 10. april 2014 Skrevet 10. april 2014 (endret) De har ingen kunnskap nei. Det de oppnår er at han blir verre, men de vil jo ikke høre. Da får du få en spesialist til å buse litt med NAV. Det pleier å hjelpe;) Endret 10. april 2014 av slabbedask 0 Siter
stjernestøv Skrevet 10. april 2014 Forfatter Skrevet 10. april 2014 Da får du få en spesialist til å buse litt med NAV. Det pleier å hjelpe;) Har ingen spesialister å ta av, men jeg tror fastlegen vil være behjelpelig så får vel kontakte han igjen. 0 Siter
slabbedask Skrevet 10. april 2014 Skrevet 10. april 2014 Har ingen spesialister å ta av, men jeg tror fastlegen vil være behjelpelig så får vel kontakte han igjen. Ta kontakt med Habiliteringstjenesten. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 10. april 2014 Forfatter Skrevet 10. april 2014 Ta kontakt med Habiliteringstjenesten. De har jeg ikke hørt om, hvor holder de til da/er det psykiatrien? 0 Siter
slabbedask Skrevet 10. april 2014 Skrevet 10. april 2014 (endret) De har jeg ikke hørt om, hvor holder de til da Kommer an på hvilket fylke du bor i. http://www.habilitering.no/?page_id=171 /er det psykiatrien? Nei. Generelt sett er habiliteringstjenesten flinkere på asperger enn psykiatrien (DPS). I motsetning til NHD mener de fleste spesialister at Asperger ikke er en psykisk lidelse. Endret 10. april 2014 av slabbedask 0 Siter
stjernestøv Skrevet 10. april 2014 Forfatter Skrevet 10. april 2014 Kommer an på hvilket fylke du bor i. http://www.habilitering.no/?page_id=171 Nei. Generelt sett er habiliteringstjenesten flinkere på asperger enn psykiatrien (DPS). I motsetning til NHD mener de fleste spesialister at Asperger ikke er en psykisk lidelse. Ok takk. Ja visst det var en psykisk lidelse burde jo psykiatrien kunnet mer om det. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. april 2014 Skrevet 10. april 2014 Alle helseforetak skal ha en habiliteringstjeneste. I de aller fleste helseforetak er habiliteringstjenesten organisert som en del av psykiatrien. Med spisskompetanse på den delen av psykiatrien som omhandler autismespektrumlidelsene, sier det seg selv at de er bedre til å behandle asperger enn ansatte i et allmennpsykiatrisk team. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 11. april 2014 Forfatter Skrevet 11. april 2014 Alle helseforetak skal ha en habiliteringstjeneste. I de aller fleste helseforetak er habiliteringstjenesten organisert som en del av psykiatrien. Med spisskompetanse på den delen av psykiatrien som omhandler autismespektrumlidelsene, sier det seg selv at de er bedre til å behandle asperger enn ansatte i et allmennpsykiatrisk team. Takk. Må prøve å finne ut av dette. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 11. april 2014 Forfatter Skrevet 11. april 2014 Alle helseforetak skal ha en habiliteringstjeneste. I de aller fleste helseforetak er habiliteringstjenesten organisert som en del av psykiatrien. Med spisskompetanse på den delen av psykiatrien som omhandler autismespektrumlidelsene, sier det seg selv at de er bedre til å behandle asperger enn ansatte i et allmennpsykiatrisk team. Dessverre Var med min sønn på dps i dag, jeg spurte om de her har habiliteringstjeneste, det hadde hun ikke hørt om...hun snakket om amulant team. Og ingen her har spisskompatanse på autismespektrumlidelser, jeg sa det var en psykiater på nettet som skrev det. Da sa hun "Det spørs hvor du bor i landet". 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 Hvilket Helseforetak HF sogner du til? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 11. april 2014 Forfatter Skrevet 11. april 2014 Hvilket Helseforetak HF sogner du til? Helse fonna.... 0 Siter
Madelenemie Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 Helse fonna.... Hei! Jeg leste tråden nå, har ikke forstått at jeg såret deg ved det jeg skrev, det beklager jeg! Det var ikke sånn ment! Hadde jeg ment det ville jeg ikke sendt deg heftet og fortalt deg hvilken side du burde lese. Det jeg mente var bare at det er lettere for meg, faktisk å takle et barn med autisme, jeg vet det pga av det min mann sier, men også ting barnehabiliteringen har skrevet, det er noe av "det ene jeg er god på" av de menneskelige ting. Men noen ord gikk galt, og jeg vet ikke hvilke, men jeg er lei meg for at jeg såret deg. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 http://helse-fonna.no/omoss/avdelinger/habilitering-barn-og-vaksne/Sider/enhet.aspx 0 Siter
slabbedask Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 Dessverre Var med min sønn på dps i dag, jeg spurte om de her har habiliteringstjeneste, det hadde hun ikke hørt om... Hva slags inkompetente fjols er det som jobber på det DPS'et? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 Gjelder dette også voksne? Hei! Hvis du googler det får du opp en del studier, jeg vil ikke mene så mye. Jeg tror ssri kan virke på mennesker med autisme, når gitt på riktig grunnlag, jeg tror imidlertid det lett kan bli gitt på feil grunnlag, Det er heller ikke så rart, når man ser hvor lite andre følger mine tanker også:-) At man blir misforstått er et gjennomgangstema for mennesker med autisme, og det bør være en grunn til å forsikre seg om at grunnlaget for medisinering er riktig. Det er ingen grunn til å tro at barns reaksjon på medisiner er helt ulikt voksnes. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. april 2014 Skrevet 11. april 2014 Hva slags inkompetente fjols er det som jobber på det DPS'et? Spørsmålet er relevant. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 11. april 2014 Forfatter Skrevet 11. april 2014 Hei! Jeg leste tråden nå, har ikke forstått at jeg såret deg ved det jeg skrev, det beklager jeg! Det var ikke sånn ment! Hadde jeg ment det ville jeg ikke sendt deg heftet og fortalt deg hvilken side du burde lese. Det jeg mente var bare at det er lettere for meg, faktisk å takle et barn med autisme, jeg vet det pga av det min mann sier, men også ting barnehabiliteringen har skrevet, det er noe av "det ene jeg er god på" av de menneskelige ting. Men noen ord gikk galt, og jeg vet ikke hvilke, men jeg er lei meg for at jeg såret deg. Ok, det er i orden det Madelenemie, jeg forstod i ettertid at du ikke mente å såre meg 0 Siter
stjernestøv Skrevet 11. april 2014 Forfatter Skrevet 11. april 2014 http://helse-fonna.no/omoss/avdelinger/habilitering-barn-og-vaksne/Sider/enhet.aspx Å takk Skal ringe dem på mandag. Men hvordan kunne jeg være så dum å glemme at jeg har sett dette før? Det var frosken som viste meg det, herregud. Jaja, blir vel sånn når man har for mye i hodet..... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.