Gjest Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 Skrevet 22. april 2014 En psykiater jeg snakket med påstår at psykose gir hjerneskade, jeg mener at det ikke er vitenskapelig bevist. Hvem har rett? Og vis så er , hvilene skader er det da snakk om? 0 Siter
missmas Skrevet 23. april 2014 Skrevet 23. april 2014 ja det gjør det, det merker jeg på hodet hver eneste dag tåler ingenting lenger må hvile hodet etter minimalt med stress er nok at noen snakker til meg på facebook så kjenner jeg det i hjernen og må hvile får ikke lov å kjøre bil lenger 0 Siter
ISW Skrevet 23. april 2014 Skrevet 23. april 2014 Bare det å tenke endrer hvordan hjernen din er sammensatt. Gjør det? Har du noe dokumentasjon på dette? Litt interessant.. 0 Siter
ISW Skrevet 23. april 2014 Skrevet 23. april 2014 Har ingen lenker for meg, men tenk over det. Tanker er jo bare kjemi/fysikk/biologi. Det samme er personligheten. Jeg kikket nettopp ut vinduet, og der var det blitt grønt. Det syns jeg var fint. Dette påvirket meg i noen grad, og dermed kom jeg endret ut fra det. Er "jeg" endret, er min hjerne endret. Noen tanker er selvsagt kraftigere mtp. forandring enn andre. Hvis man f.eks. er ut for en livstruende ulykke, så kan man få posttraumatisk stresslidelse. Det er jo rett og slett det som foregår oppe i din hjerne, tanker, som gjør dette. Dermed har tankene dine forandret hvordan hjernen er sammensatt. Jeg tok opp dette i et forsøk på å definere "hjerneskade". Jeg tror ikke det man tenker på med hjerneskade i forbindelse med psykoser eller løsemiddelmisbruk er det samme som den skaden man får ved f.eks. stump vold. Interessant resonnement. Jeg tenker nok i for stor grad på fysiske forandringer, men du kan absolutt ha et poeng. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 Skrevet 23. april 2014 Jeg tok opp dette i et forsøk på å definere "hjerneskade". Jeg tror ikke det man tenker på med hjerneskade i forbindelse med psykoser eller løsemiddelmisbruk er det samme som den skaden man får ved f.eks. stump vold. Nei, men psykose kan føre til irreversible skadelige endringer i hjernen. Anonymous poster hash: 31aba...946 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 Skrevet 23. april 2014 Hvis jeg drikker en flaske Coca Cola, så medfører det en skadelig endringer i hjernen. Man blir avhengig av sukkeret. En trenger mer sukker for å føle lykke og oppkvikkethet. Hvis det er sukkeret i colaen som gjør at en fører "lykke" og oppkvikkethet, hvorfor får man ikke samme effekt av å spise 50 sukkerbiter? Anonymous poster hash: 35b16...45d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 Skrevet 23. april 2014 50 sukkerbiter tilfredsstiller søthunger. Ingen tvil. Men blir man oppkvikket av det på samme måte som Cola? Eller er det noe annet i colaen som gjør en oppkvikket (hva står "Coca" for?). Hmm... Jeg fikk uansett lyst på cola nå. Anonymous poster hash: 35b16...45d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 Skrevet 23. april 2014 Narkotiske stoffer er det nok ikke i den, men det kan selvsagt være mer enn sukkeret. Det blir imidlertid off topic. Men ja, jeg fikk også lyst på cola. Det er så digg. Etterpå skal jeg kjøpe meg en skikkelig trygdecola. Til honnørpris? Anonymous poster hash: 35b16...45d 0 Siter
Hed22 Skrevet 23. april 2014 Skrevet 23. april 2014 Hvis det er sukkeret i colaen som gjør at en fører "lykke" og oppkvikkethet, hvorfor får man ikke samme effekt av å spise 50 sukkerbiter? Anonymous poster hash: 35b16...45d Fordi cola også inneholder koffein 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 Skrevet 23. april 2014 Fordi cola også inneholder koffein Men man får ikke samme effekt av kaffe/te med sukker. Ihvertfall ikke jeg. Anonymous poster hash: 35b16...45d 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. april 2014 Skrevet 23. april 2014 Hvis en med hjerneskade mener svekket kognitiv funksjon, er svaret ja. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 Skrevet 23. april 2014 Hehehe, god idé! Mer mat til FrP's partiprogram for valget 2017. Hvis Frp fikk bestemme ville det neppe blitt NAV-penger til andre enn alderspensjonister. Anonymous poster hash: 35b16...45d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 Skrevet 23. april 2014 Det er jeg ikke helt sikker på. FrP snor seg etter vinden, vet du. Det er over 300.000 uføretrygdede i Norge. Såklart de ønsker stemmer fra disse - og nå er det jo faktisk statistisk fakta at FrP er det partiet som i størst grad sanker stemmer fra uføre. Mulig det. Nå har jeg ihvertfall vært ute og kjøpt en ekte trygde-Cola. Og det hjalp på humøret! Mye mer effektivt enn lykkepiller. Anonymous poster hash: 35b16...45d 0 Siter
Hed22 Skrevet 23. april 2014 Skrevet 23. april 2014 En psykiater jeg snakket med påstår at psykose gir hjerneskade, jeg mener at det ikke er vitenskapelig bevist. Hvem har rett? Og vis så er , hvilene skader er det da snakk om? Jeg kan ikke særlig mye om dette temaet, men søkte litt på nettet og fant dette: Resultate av denne studien viser til en sammengeng mellom reduksjon av grå substans og schizofreni. Pasienter med schzofreni hadde over en 2.5 år periode større reduksjon i volumet av grå substans og økt mengde cerebrospinalvæske i frontallappen sammenelignet med kontrollgruppen. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22213785) http://tidsskriftet.no/article/2998631: "Schizofreni - hva viser strukturell MR? Resultater: Ved schizofreni ses mindre totalt hjernevolum og større ventrikler. Spesifikke subkortikale regioner er affisert, med volumreduksjon i hippocampus og thalamus, og volumøkning i globus pallidus. I cortex ses endrede foldingsmønstre samt redusert kortikalt volum og tykkelse, mest uttalt i frontal- og temporallappen. Funnene er på gruppenivå – det er stor grad av overlapp mellom syke og friske, og effektstørrelsene er moderate til små. Flere av forandringene er til stede ved sykdomsdebut, noe som støtter at schizofreni kan være forårsaket av en forstyrrelse i nevroutviklingen. Det er rapportert anatomiske endringer over tid, men det er usikkert hva endringene representerer". 0 Siter
ISW Skrevet 23. april 2014 Skrevet 23. april 2014 Som en liten digresjon, her er det noe som antyder at også antipsykotika kan medføre tap av hjernemateriale: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21300943 Tenkte det var relevant for trådstarter. Sånn sett bra at jeg skal slutte med dem etterhvert. Men de hjelper meg jo.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.