Gå til innhold

Kan d vitaminmangel være årsak til mine psykiske problemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vært lite ute i løpet av de ti siste årene, når jeg har vært ute brukt solfaktor 30. Tok ikke tran, spiste lite fisk, og ingen tilskudd.

Jeg har vært mye trøtt sliten slapp deprimert opp igjennom , og hatt mange psykoser. Kan d vitaminmangel være en årsak her?, burde de ikke tatt prøver av dette på sykehuset i så fall?

Har nå tatt tilskudd med d vitamin, to spiseskjeer tran hver dag og vært ute 15 min i solen uten solkrem.

Og nå våkner jeg kl 08 om morgenen, før sov jeg til 12. Hva skjer liksom?. Burde man ikke obligatorisk ta d vitamin prøver av deprimerte mennesker?.

Anonymous poster hash: 9a131...169

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det påvist for ett par år siden, att jeg manglet d-vitamin, jeg hadde stor mangel. Det som har bedret seg etter jeg begynte med tilskudd, er att jeg får mindre fatique. Jeg har og lavt stoffskifte. Men det har ikke hatt noen effekt på psyken, noe av det annet enn att jeg er mere våken etter jeg fikk d-vitamin og medsin for stoffskifte.

Anonymous poster hash: 41dea...6cc
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan i hvert fall forsikre deg at et sunt kosthold som inneholder D-vitamin samt turer ut i naturen vil gjøre deg godt og er uten bivirkninger, helt uavhengig av om du har vitaminmangel eller ikke :-)

Skrevet

Det er jo mange kroppslige årsaker som kan gi depresjonssymptomer.

F.eks d-vitaminmangel, lavt stoffskifte, lavt eller høyt blodsukker, osv. Og da hjelper vel antidepressiva dårlig.

Trodde det var rutine at fastlegen sjekket dette hvis man har slike symptomer? Hvilket er en grunn til å gå til fastlegen først og ikke privatpraktiserende psykolog, etc.

AnonymBruker
Skrevet

issomethingwrong, on 26 Apr 2014 - 11:01, said:

Det er jo mange kroppslige årsaker som kan gi depresjonssymptomer.

F.eks d-vitaminmangel, lavt stoffskifte, lavt eller høyt blodsukker, osv. Og da hjelper vel antidepressiva dårlig.

Trodde det var rutine at fastlegen sjekket dette hvis man har slike symptomer? Hvilket er en grunn til å gå til fastlegen først og ikke privatpraktiserende psykolog, etc.

Synes det er merkelig hvis de prøvene ikke har blitt tatt på sykehuset når jeg var innlagt. Men jeg er nesten sikker på at jeg har hatt d - vitamin mangel fordi jeg er ikke sliten lenger. Selvsagt kan mine grublerier være til stede, men kronisk utmattelsesfølelse er forsvunnet. I går var jeg så oppgira at det var svært vanskelig å sove klokka 22, da dette er det tidspunktet jeg vanligvis sovner på. Anonymous poster hash: 9a131...169
AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til, jeg googlet det med d vitaminmangel og psykoser, og det har vært en studie om det, der kom det fram at 80 prosent av innvandrere som har hatt psykoser har hatt betydelig d vitaminmangel, og den gruppen med d vitaminmangel hadde også mer alvorlige psykoser som hallusinasjoner og vrangforestilinger, enn de som har hatt psykoser uten mangel. Men det betyr jo ikke at alle med d vitaminmangel får psykiske problemer.<br /><br />Derfor håpet jeg at NHD visste litt mer om dette her, evt noe om denne studien.

Anonymous poster hash: 9a131...169

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...