Frida Frosk Skrevet 26. april 2014 Skrevet 26. april 2014 Jeg får ofte høre av venner og familie at jeg har en sånn personlighet som er "av eller på" , "enten,eller" eller "svart/hvitt". Jeg føler det sånn noen ganger også. Jeg er liksom ikke sånn midt-i-mellom-person...hvis du skjønner hva jeg mener. Har jeg en diagnose eller psykdom som gjør meg sånn? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 26. april 2014 Skrevet 26. april 2014 Jeg får ofte høre av venner og familie at jeg har en sånn personlighet som er "av eller på" , "enten,eller" eller "svart/hvitt". Jeg føler det sånn noen ganger også. Jeg er liksom ikke sånn midt-i-mellom-person...hvis du skjønner hva jeg mener. Har jeg en diagnose eller psykdom som gjør meg sånn? Det er vel sånn mange er, inkludert mange i systemet...der er det ofte enten eller. 0 Siter
Frida Frosk Skrevet 26. april 2014 Forfatter Skrevet 26. april 2014 (endret) NHD: Kanskje du kan svare meg på det jeg lurer på her? Det er veldig viktig for meg å finne ut av dette. Endret 26. april 2014 av Frida Frosk 0 Siter
Madelenemie Skrevet 26. april 2014 Skrevet 26. april 2014 Det er vel sånn mange er, inkludert mange i systemet...der er det ofte enten eller. Hei! Du har rett! Det er min erfaring også. Tror det går på ulike saksområder, men det som ofte irrirerer meg er at de som jeg trodde var nysjerrige, stagnerer på fortiden tanke, det er leit og utrolig. Selv har jeg nå "gitt opp mennesker" De er venner på "mine premisser" de som sier og tenker at de er mine venner??, og jeg ser nå min selvstendighet som en styrke, men den innebærer også ensomhet, men jeg er jo ensom, sånn helt og innerst inne, så det handler mest om å godta, og tross alt vet jeg hvilke prinsipper som er avgjørende for et godt humant og mest mulig rettferdig samfunn, der hører ikke løgn til, men nettopp løgn er viktig i NT samfunnet, det er løgn bak malingen. De sminker seg og sier "vi lyver ikke", Jeg tenker " å din løgner " så smiler jeg, utfordringen er å lære seg løgnsystemet, det er IKKE eneklt, og IKKE hyggelig. Så derfor må man trene seg på å lyve, bedra, være lur, slu og utspekulert. Ikke lett, men man må bare ta et valg. 0 Siter
psychotique Skrevet 26. april 2014 Skrevet 26. april 2014 Det er vel typisk for de med EUPF, men man må jo selvfølgelig oppfylle andre kriterier også. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 26. april 2014 Skrevet 26. april 2014 Hei! Du har rett! Det er min erfaring også. Tror det går på ulike saksområder, men det som ofte irrirerer meg er at de som jeg trodde var nysjerrige, stagnerer på fortiden tanke, det er leit og utrolig. Selv har jeg nå "gitt opp mennesker" De er venner på "mine premisser" de som sier og tenker at de er mine venner??, og jeg ser nå min selvstendighet som en styrke, men den innebærer også ensomhet, men jeg er jo ensom, sånn helt og innerst inne, så det handler mest om å godta, og tross alt vet jeg hvilke prinsipper som er avgjørende for et godt humant og mest mulig rettferdig samfunn, der hører ikke løgn til, men nettopp løgn er viktig i NT samfunnet, det er løgn bak malingen. De sminker seg og sier "vi lyver ikke", Jeg tenker " å din løgner " så smiler jeg, utfordringen er å lære seg løgnsystemet, det er IKKE eneklt, og IKKE hyggelig. Så derfor må man trene seg på å lyve, bedra, være lur, slu og utspekulert. Ikke lett, men man må bare ta et valg. Skulle ønske det var flere ærlige folk i systemet som tålte å høre sannheten, det var en tid jeg tenkte "Sannheten vil sette deg fri". Lærte at slik var det ikke, de som lyger og bedrar kommer seg frem her i verden. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 26. april 2014 Skrevet 26. april 2014 NHD: Kanskje du kan svare meg på det jeg lurer på her? Det er veldig viktig for meg å finne ut av dette. Kanskje nhd kjenner seg igjen i dette? Og han er da ikke syk? Samfunnet er vel ikke sykt? Eller er det det? Jo kanskje det er nettopp det det er.... 0 Siter
Madelenemie Skrevet 26. april 2014 Skrevet 26. april 2014 Skulle ønske det var flere ærlige folk i systemet som tålte å høre sannheten, det var en tid jeg tenkte "Sannheten vil sette deg fri". Lærte at slik var det ikke, de som lyger og bedrar kommer seg frem her i verden. Hei! Hm Hva konkret er dine deres vansker nå? Har noe blitt i orden? Fra slutten av mai, kan jeg evt komme, kun er rask tur, da jeg liker å være effektiv samt ikke liker for mye sosialt. Jeg er veldig direkte, men som flere inkludert min mann har sagt, jeg tenker ikke høflighetsfraser, men går mer rett på sak, dette fordi jeg liker løsninger og effektivitet. Jeg har fått på plass mye for vår familie, ja jeg er sliten, meni etter eksamen tar jeg "fri" Send meg pm , jeg er flink på å være presis og konkret, og der faller de andre av. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. april 2014 Skrevet 26. april 2014 NHD: Kanskje du kan svare meg på det jeg lurer på her? Det er veldig viktig for meg å finne ut av dette. Da må du skrive litt mer utfyllende om hva det er du gjør evt tenker/føler som gjør at andre beskriver deg slik. Kjenner du deg igjen i denne beskrivelsen? 0 Siter
Frida Frosk Skrevet 26. april 2014 Forfatter Skrevet 26. april 2014 Da må du skrive litt mer utfyllende om hva det er du gjør evt tenker/føler som gjør at andre beskriver deg slik. Kjenner du deg igjen i denne beskrivelsen? Hvis jeg sender SMS til noen av mine nærmeste og sier jeg er glad i dem, og jeg ikke får tilbakemelding, så tror jeg at de hater meg. Hvis samboeren har veldig mye feber og ikke orker å snakke med meg, så tror jeg han er veldig sint på meg og vil reise i fra meg. Hvis jeg spøker med noen på jobben, og de ikke forstår spøken, så hater jeg meg selv og bestemmer meg for at jeg aldri skal fortelle en spøk igjen. Hvis jeg ikke finner det jeg leter etter, så tror jeg at noen har stjelt tingen fra meg , jeg finner en syndebukk, og da hater jeg vedkommende sterkt.( jeg finner som regel tingen en annen plass som jeg har lagt på feil plass) Osv, osv, Jeg kjenner meg godt igjen når mine nærmeste sier jeg er svart-hvitt , enten-eller og av/på... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. april 2014 Skrevet 27. april 2014 Takk for ytterligere opplysninger. Det gjør svaret mitt langt sikrere. Det du beskriver er typisk for emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Det benevnes også som borderline. 0 Siter
Frida Frosk Skrevet 27. april 2014 Forfatter Skrevet 27. april 2014 Takk for ytterligere opplysninger. Det gjør svaret mitt langt sikrere. Det du beskriver er typisk for emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Det benevnes også som borderline. Huff og lell.Er jeg slik? Men tusen takk for tilbakemelding,NHD 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 Skrevet 27. april 2014 Huff og lell.Er jeg slik? Men tusen takk for tilbakemelding,NHD Jeg har akkurat de samme måtene å være å tenke på, men jeg har ikke borderline eller eupf. Det kan være mange andre ting du sliter med som gjør at du oppfører deg slik. Gå til psykolog og ikke forhold deg til slike fjerndiagnoser basert på noen få linjer du har beskrevet om deg selv. Svart-hvitt tenkning er en forsvarsmekanisme som mange har og har nødvendigvis ingenting med Borderline eller eupf å gjøre. Anonymous poster hash: 6de7f...090 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. april 2014 Skrevet 27. april 2014 Det er korrekt det AB..090 skriver. For diagnosen eupf må en også ha andre utfordringer. Den viktigste er kanskje hvordan en reagerer (adferd) på disse følelsene. Kjefter du opp din febersyke samboer fordi han ikke er oppmerksom nok, eller starter du en krangel med han pga dette? Eller får du tanker om selvskading/selvmord pga skuffelsen? Hvis dette kun blir følelser hos deg som du klarer å håndtere uten å agere dem ut, er det helt sikkert ikke eupf. 0 Siter
frosken Skrevet 27. april 2014 Skrevet 27. april 2014 Hvis jeg sender SMS til noen av mine nærmeste og sier jeg er glad i dem, og jeg ikke får tilbakemelding, så tror jeg at de hater meg. Hvis samboeren har veldig mye feber og ikke orker å snakke med meg, så tror jeg han er veldig sint på meg og vil reise i fra meg. Hvis jeg spøker med noen på jobben, og de ikke forstår spøken, så hater jeg meg selv og bestemmer meg for at jeg aldri skal fortelle en spøk igjen. Hvis jeg ikke finner det jeg leter etter, så tror jeg at noen har stjelt tingen fra meg , jeg finner en syndebukk, og da hater jeg vedkommende sterkt.( jeg finner som regel tingen en annen plass som jeg har lagt på feil plass) Osv, osv, Jeg kjenner meg godt igjen når mine nærmeste sier jeg er svart-hvitt , enten-eller og av/på... Kanskje du vil ha nytte av å lese litt om begrepet mentalisering. 0 Siter
iAnonym Skrevet 28. april 2014 Skrevet 28. april 2014 Hvis jeg sender SMS til noen av mine nærmeste og sier jeg er glad i dem, og jeg ikke får tilbakemelding, så tror jeg at de hater meg. Hvis samboeren har veldig mye feber og ikke orker å snakke med meg, så tror jeg han er veldig sint på meg og vil reise i fra meg. Hvis jeg spøker med noen på jobben, og de ikke forstår spøken, så hater jeg meg selv og bestemmer meg for at jeg aldri skal fortelle en spøk igjen. Hvis jeg ikke finner det jeg leter etter, så tror jeg at noen har stjelt tingen fra meg , jeg finner en syndebukk, og da hater jeg vedkommende sterkt.( jeg finner som regel tingen en annen plass som jeg har lagt på feil plass) Er dette dikotomisk (enten-eller, svart-hvitt, todelt) tenkning? For meg virker det bare "svart"... 0 Siter
Frida Frosk Skrevet 28. april 2014 Forfatter Skrevet 28. april 2014 Kanskje du vil ha nytte av å lese litt om begrepet mentalisering. Jeg forstår ikke hva du mener med mentalisering.Kan du si litt mer om hva det er for noe? 0 Siter
frosken Skrevet 28. april 2014 Skrevet 28. april 2014 (endret) Er dette dikotomisk (enten-eller, svart-hvitt, todelt) tenkning? For meg virker det bare "svart"... Dette er eksempler på dårlig mentalisering. Se http://no.wikipedia.org/wiki/Mentalisering Endret 28. april 2014 av frosken 0 Siter
iAnonym Skrevet 28. april 2014 Skrevet 28. april 2014 Dette er eksempler på dårlig mentalisering. Se http://no.wikipedia.org/wiki/Mentalisering Wow. Takk for lenke! Det der er jo akkurat det som feiler meg. Intet mer, intet mindre. Mentalisering. (Det jeg mente over, var at det virket som det var lite "urealistisk positiv tenkning" der.) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.