Gå til innhold

Hva sier man til mennesker som snakker stygt om seg selv.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre i forhold til en venn av meg. Jeg gikk selv i terapi over en kortere periode, og fikk litt hjelp der til å bli oppmerksom på mine egne negative tanker, og forsøke å rette fokus litt mer over på omgivelsene og mennesker rundt meg enn på mine egne grublerier.

I det siste har jeg blitt oppmerksom på at en venn av meg snakker fryktelig stygt om seg selv. Dette blir ofte gjort på en humoristisk måte og folk ler ofte av det han sier. Jeg blir imidlertid litt bekymret over at han sier ting som at han fortjener å bli skutt, verden hadde vært bedre uten han og at det ikke finnes noe håp for en så håpløs person som ham.

Jeg blir jo litt lei meg hvis han faktisk går rundt å tenker så slemme tanker om seg selv. Jeg synes også det er vanskelig å vite hva man skal svare når personer kommer med slike utsagn. Jeg har forsøkt å gi komplimenter og fortelle at han er en flott person, men det virker ikke som dette går inn på noen måte. Jeg vet ikke om dette er noe jeg burde ta opp på noen måte, eller om det på en måte kan være vanlig oppførsel og bare hans måte å uttrykke irritasjon eller sinne på.

Jeg vet heller ikke om han alltid har gjort dette, det er først nå jeg har lagt skikkelig merke til dette.

Anonymous poster hash: 1dbcf...72b
Skrevet

HeiJeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre i forhold til en venn av meg. Jeg gikk selv i terapi over en kortere periode, og fikk litt hjelp der til å bli oppmerksom på mine egne negative tanker, og forsøke å rette fokus litt mer over på omgivelsene og mennesker rundt meg enn på mine egne grublerier. I det siste har jeg blitt oppmerksom på at en venn av meg snakker fryktelig stygt om seg selv. Dette blir ofte gjort på en humoristisk måte og folk ler ofte av det han sier. Jeg blir imidlertid litt bekymret over at han sier ting som at han fortjener å bli skutt, verden hadde vært bedre uten han og at det ikke finnes noe håp for en så håpløs person som ham. Jeg blir jo litt lei meg hvis han faktisk går rundt å tenker så slemme tanker om seg selv. Jeg synes også det er vanskelig å vite hva man skal svare når personer kommer med slike utsagn. Jeg har forsøkt å gi komplimenter og fortelle at han er en flott person, men det virker ikke som dette går inn på noen måte. Jeg vet ikke om dette er noe jeg burde ta opp på noen måte, eller om det på en måte kan være vanlig oppførsel og bare hans måte å uttrykke irritasjon eller sinne på.Jeg vet heller ikke om han alltid har gjort dette, det er først nå jeg har lagt skikkelig merke til dette. Anonymous poster hash: 1dbcf...72b

Hei!

Jeg har nylig oppdaget at en som står meg nærmest har ekstremt vonde tanker om seg selv.

Jeg sier ikke noe, for jeg vet ikke hva, så jeg håper du får svar.

Men jeg tenkte at han må gjøre noe hyggelig så jeg oppfordrer han til å starte med kravmaga, men virket ikke interessert, jeg ser mye på kravmaga og syns imponerende, men han begynner på med sikkerhetskurs stedet.

Jeg er så dårlig med å si ting, mer praktisk anlagt.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har nylig oppdaget at en som står meg nærmest har ekstremt vonde tanker om seg selv.

Jeg sier ikke noe, for jeg vet ikke hva, så jeg håper du får svar.

Men jeg tenkte at han må gjøre noe hyggelig så jeg oppfordrer han til å starte med kravmaga, men virket ikke interessert, jeg ser mye på kravmaga og syns imponerende, men han begynner på med sikkerhetskurs stedet.

Jeg er så dårlig med å si ting, mer praktisk anlagt.

Ja, det er fryktelig vanskelig å finne ut hva man skal si til sånn. Jeg føler liksom ikke det hjelper å si at de må slutte å si slike ting, eller at de er fantastiske mennesker. Kanskje det å foreslå positive aktiviteter kan hjelpe, takk for det tipset :)

Jeg vet jo heller ikke om dette bare er måten han snakker på, og at han egentlig ikke tenker slik. Men da synes jeg det er rart å gå rundt å si at han fortjener å bli skutt o.l. Jeg vet heller ikke hvordan jeg eventuelt skulle tatt opp dette med ham.

Skrevet

Ja, det er fryktelig vanskelig å finne ut hva man skal si til sånn. Jeg føler liksom ikke det hjelper å si at de må slutte å si slike ting, eller at de er fantastiske mennesker. Kanskje det å foreslå positive aktiviteter kan hjelpe, takk for det tipset :)

Jeg vet jo heller ikke om dette bare er måten han snakker på, og at han egentlig ikke tenker slik. Men da synes jeg det er rart å gå rundt å si at han fortjener å bli skutt o.l. Jeg vet heller ikke hvordan jeg eventuelt skulle tatt opp dette med ham.

Hvis du skal gjøre noe i forhold til ham, så kunne det være å si omtrent det samme som du har skrevet her. Fortell om din egen erfaring og si at du legger merke til hvordan han snakker om seg selv. Så er det opp til ham om han vektlegger det du sier eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal gjøre noe i forhold til ham, så kunne det være å si omtrent det samme som du har skrevet her. Fortell om din egen erfaring og si at du legger merke til hvordan han snakker om seg selv. Så er det opp til ham om han vektlegger det du sier eller ikke.

Ja, kanskje det hadde vært en mulighet. Jeg ønsker jo ikke å tvinge på han en samtale han ikke ønsker, men samtidig vil jeg jo gjerne hjelpe ham hvis han har problemer med seg selv. Samtidig så har jeg jo ikke fortalt om mine egne erfaringer og problemer, og vil jo ikke prakke dette på ham.

Men det går kanskje an å si at jeg blir litt bekymret når han snakker slik om seg selv, kanskje en gang vi er bare vi to. Jeg vil jo ikke påtvinge noen tung samtale hvis det ikke er noen problemer der. Tenker bare at det er en litt slem måte å snakke om seg selv på, og får litt vondt når mange ofte ler av dette.. Tusen takk for råd i alle fall.

Skrevet

Du er verdifull som menneske, derfor er det vel ikke slik du ønsker å være ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...