Gå til innhold

Skulle ønske jeg trodde på gud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Problemet er bare at all forskning viser at menneskene har eksistert langt lenger enn 6000 år.

Anonymous poster hash: 9401d...a93

 

Ja det kan bli et problem selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    77

  • stjernestøv

    53

  • FGT

    46

  • Goliath

    19

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker

Ja det står der. Det betyr at menneskene kan tro og mene mange ting, og lærer det bort til andre, men enden på visa kan være at de fører andre på villspor, fordi de går utenom sannheten i bibelen .da snakker vi selvfølgelig grunnleggende spørsmål om livet, om gud om hvordan menneskene best kan leve i fred med hverandre for å nevne noe.

 

Akkurat et slikt svar man forventer fra en som er religiøse indoktrinert.

Anonymous poster hash: 9401d...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det kan bli et problem selvfølgelig. 

 

Ja, særlig et problem for slike som deg.

Anonymous poster hash: 9401d...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan var det du fant ut at det som står i bibelen var sannheten?

Med hjelp av grundig bibelstudie over tid. En høyesterettsdommer forklarte at han gikk frem på samme måten som når han avgjorde et skyldspørsmål. Han ville dømme om bibelen var guds ord, altså om det var gud som sto bak bibelen eller ikke.  Dette tok mye tid forståelig nok, men han kom med en dom, og da var det sikkert mye han også ikke foresto, selv om han leste hva som sto der. Dommen var at kom frem til at bibelen umulig  kunne være et menneskeverk. så nevnte han flere ting som talte for det. Men her var det ikke snakk om hvem som utøvde  sannheten i bibelen, men kun det at den var fra gud. 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, særlig et problem for slike som deg.

Anonymous poster hash: 9401d...a93

 

Ikke for meg personlig.  

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men ifølge kristendommen er det mye å frykte og mye synd, og du må tro på det ordet som er skrevet. De kristne lærer ikke å tenke selv, de blir fortalt hva de skal tenke.

 

Her mener jeg du har totalt misforstått - jeg vil si tvertimot. Man er jo reddet av Jesus - hva skal man frykte da?

 

Jeg tenker selv og har kommet frem til at det er mest hensiktsmessig å være kristen og å tro på Gud. Hva har jeg å tape?

 

Orker ikke å gå inn i  den vitenskapelige diskusjonen men kan jo si dette: Ja vi må jo tro på Bibelen men det betyr ikke at alt trenger å tolkes helt bokstavelig. Dessuten tror jeg ikke ALT står i Bibelen. Bare i det første avsnittet i 1 mosebok kan det være mye som har skjedd "mellom linjene" feks. Og for alt jeg vet kan det være mange univers, kanskje jorden er et eksperiment, kanskje finnes det tilsvarende eksperiment andre steder i andre univers - jeg vet ikke og bryr meg ikke. Kan ikke gjøre noe med det og som sagt - jeg taper intet på å tro på kristendommen - tvertimot gjør det meg lykkelig.

Anonymous poster hash: 39cc6...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

 

Her mener jeg du har totalt misforstått - jeg vil si tvertimot. Man er jo reddet av Jesus - hva skal man frykte da?

 

Jeg tenker selv og har kommet frem til at det er mest hensiktsmessig å være kristen og å tro på Gud. Hva har jeg å tape?

 

Orker ikke å gå inn i  den vitenskapelige diskusjonen men kan jo si dette: Ja vi må jo tro på Bibelen men det betyr ikke at alt trenger å tolkes helt bokstavelig. Dessuten tror jeg ikke ALT står i Bibelen. Bare i det første avsnittet i 1 mosebok kan det være mye som har skjedd "mellom linjene" feks. Og for alt jeg vet kan det være mange univers, kanskje jorden er et eksperiment, kanskje finnes det tilsvarende eksperiment andre steder i andre univers - jeg vet ikke og bryr meg ikke. Kan ikke gjøre noe med det og som sagt - jeg taper intet på å tro på kristendommen - tvertimot gjør det meg lykkelig.

Anonymous poster hash: 39cc6...1d6

 

Hvis du mener det så er det jo det rette for deg :) Men i noen land tar de religiøse bøker bokstavelig, det fører til mye lidelse og frykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du mener det så er det jo det rette for deg :) Men i noen land tar de religiøse bøker bokstavelig, det fører til mye lidelse og frykt.

 

Ja jeg snakker jo om kristendommen... ikke alle andre religioner.

Anonymous poster hash: 39cc6...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

 

Ja jeg snakker jo om kristendommen... ikke alle andre religioner.

Anonymous poster hash: 39cc6...1d6

 

Har skjedd og skjer mye i kristendommen også som ikke er så bra, men folk må jo velge selv hvilke tro de vil følge. Det er litt rart at dere tror dere må gjennom Jesus for å komme til Gud, egentlig er vi jo alle Guds barn og like "mektige" som Jesus. Det fortalte jo Jesus om også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Ja jeg snakker jo om kristendommen... ikke alle andre religioner.

 

 

Mange steder er det ganske vanlig å ta bibelen bokstavlig, som for eksempel i USA.

Anonymous poster hash: 9401d...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 Dessuten tror jeg ikke ALT står i Bibelen. 

 

Hvis bibelen er guds ord, er det en selvfølge at du må tro på ALT hvis du tror gud eksisterer.

Anonymous poster hash: 9401d...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

 

Mange steder er det ganske vanlig å ta bibelen bokstavlig, som for eksempel i USA.

Anonymous poster hash: 9401d...a93

 

Ja, likevel dreper de sin neste... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

 

Hvis bibelen er guds ord, er det en selvfølge at du må tro på ALT hvis du tror gud eksisterer.

Anonymous poster hash: 9401d...a93

 

Da tenker man ikke selv, det må være lov å være sellektiv og ta til seg det som passer for seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da tenker man ikke selv, det må være lov å være sellektiv og ta til seg det som passer for seg :)

 

Det er religion ala-carte, som er helt meningsløst. Da kan man likegodt droppe hele greia.

Anonymous poster hash: 9401d...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker man ikke selv, det må være lov å være sellektiv og ta til seg det som passer for seg :)

Selv om en tror på alt som står i bibelen, så tenker selvfølgelig selv. Bibelen er ikke en bok full av regler for alt mulig, så du får virkelig brunet deg på din tankeevne, hvis du du ønsker å leve etter bibelen . Vi har jo fått en fantastisk hjerne av han som  har gitt oss bibelen. Nettopp for at vi kan forstå og bruke  den. En må jo innordne seg etter regler og lover i samfunnet også, eller får vi også der problemer. Men bibelen innholdet  fullkomne lover og prinsipper som er til gagn for oss, uansett hvilken situasjon vi er i, før eller siden. 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men bibelen innholdet  fullkomne lover og prinsipper som er til gagn for oss, uansett hvilken situasjon vi er i, før eller siden. 

 

Det må du gjerne mene. Muslimene mener det samme om koranen.

Anonymous poster hash: 9401d...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

 

Det er religion ala-carte, som er helt meningsløst. Da kan man likegodt droppe hele greia.

Anonymous poster hash: 9401d...a93

 

Det er meningen at vi skal velge selv hva vi vil tro, så ingenting blir meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Selv om en tror på alt som står i bibelen, så tenker selvfølgelig selv. Bibelen er ikke en bok full av regler for alt mulig, så du får virkelig brunet deg på din tankeevne, hvis du du ønsker å leve etter bibelen . Vi har jo fått en fantastisk hjerne av han som  har gitt oss bibelen. Nettopp for at vi kan forstå og bruke  den. En må jo innordne seg etter regler og lover i samfunnet også, eller får vi også der problemer. Men bibelen innholdet  fullkomne lover og prinsipper som er til gagn for oss, uansett hvilken situasjon vi er i, før eller siden. 

En MÅ ikke innordne seg etter noe som helst, vi har fått fri vilje. Jeg har ikke tro på at vi MÅ tro det som er skrevet, selv Gud kan ta feil. Og er relgioner til gagn for oss? Se på verden i dag, ville kristendommen ha reddet oss alle hvis vi hadde tatt til oss Jesus og fulgt bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er meningen at vi skal velge selv hva vi vil tro, så ingenting blir meningsløst.

 

Da kan du droppe hele bibelen.

Anonymous poster hash: 9401d...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

 

Det må du gjerne mene. Muslimene mener det samme om koranen.

Anonymous poster hash: 9401d...a93

 

Nettopp! Det er mange relgioner og de mener alle de har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...