Gå til innhold

Skulle ønske jeg trodde på gud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med f.eks India? Der tror jo de fleste på reinkarnasjon, og i Afrika driver de med woodo. Slik har det alltid vært.

 

Hva har dette med vitenskap å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    77

  • stjernestøv

    53

  • FGT

    46

  • Goliath

    19

Mest aktive i denne tråden

stjernestøv

Hva har dette med vitenskap å gjøre?

Bare sier at det er mange land i verden og ikke alle er opptatt av vitenskap, noen bygger sine liv på tro. Verken det ene eller det andre er rett eller feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke dette helt til å stemme. Ifølge dette:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_earth

 

, så var det Pythagoras som først skjønte at jorden ikke var flat. Pythagoras var ikke kristen.

Poenget mitt var at ingen menneske skjønte eller hadde noe vitenskapelig bevis på at jorden var rund og hang på intet den gang, men i bibelen står det klart. det samme kan sies om vannets kretsløp. DNA kan forbindes med det som står om fosteret, embryo, "at alle dets deler var nedtegnet".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fundamentalt store forskjellen er at det også kan finnes teorier innenfor vitenskapen, som man ikke har klart å bevise. Man tror også mye innenfor vitenskapen, men da er det ikke blitt til fakta. Det er en teori eller hypotese. Vitenskapen skiller helt klart mellom dette. Det gjør ikke religion.

 

Mange har misforstått begrepet teori i vitenskapelig sammenheng:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Teori

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Hypotese

 

Det kalles jo fortsatt relativitetsteorien og evolusjonsteorien - selv om man er ganske overbevist om at disse er korrekte...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sier at det er mange land i verden og ikke alle er opptatt av vitenskap, noen bygger sine liv på tro. 

 

Og hvordan står det til i disse landene når det gjelder levestandard, helse, utdanning osv?

 

Verken det ene eller det andre er rett eller feil.

 

 

Der tar du feil, men for min del må man gjerne tro på nisser og troll og annen tullball.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at ingen menneske skjønte eller hadde noe vitenskapelig bevis på at jorden var rund og hang på intet den gang, men i bibelen står det klart. det samme kan sies om vannets kretsløp. DNA kan forbindes med det som står om fosteret, embryo, "at alle dets deler var nedtegnet".  

 

Det der kan vel bety hva som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Og hvordan står det til i disse landene når det gjelder levestandard, helse, utdanning osv?

 

 

Der tar du feil, men for min del må man gjerne tro på nisser og troll og annen tullball.

Ok. Noen setter mer lit til åndelig tro enn vitenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med f.eks India? Der tror jo de fleste på reinkarnasjon, og i Afrika driver de med woodo. Slik har det alltid vært.

 

Du må lese ps'et mitt i kontekst med innlegget mitt over.

 

Reinkarnasjon og woodo kan sammenliknes med religion (og/eller overtro) og har selvfølgelig intet med vitenskap å gjøre.

 

Det er innenfor vitenskap som teorier og hypoteser blir forkastet hvis de ikke etterhvert kan bevises - noe som nettopp er en av de store forskjeller mellom vitenskap og tro/religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har misforstått begrepet teori i vitenskapelig sammenheng:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Teori

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Hypotese

 

Det kalles jo fortsatt relativitetsteorien og evolusjonsteorien - selv om man er ganske overbevist om at disse er korrekte...  ;)

 

Det har du for så vidt helt rett i. Men da er det blitt til en "bevist" eller sannsynliggjort" teori, og derfor lever de videre som fakta - selv om de fremdeles omtales som teorier.

 

Hadde de derimot blitt motbevist, så ville de ikke lenger eksistert som en vitenskapelig teori ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Noen setter mer lit til åndelig tro enn vitenskap.

 

Og det er nettopp årsaken til at det vanligvis går svært dårlig med slike kulturer over tid.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Du må lese ps'et mitt i kontekst med innlegget mitt over.

 

Reinkarnasjon og woodo kan sammenliknes med religion (og/eller overtro) og har selvfølgelig intet med vitenskap å gjøre.

 

Det er innenfor vitenskap som teorier og hypoteser blir forkastet hvis de ikke etterhvert kan bevises - noe som nettopp er en av de store forskjeller mellom vitenskap og tro/religion.

Så lenge mennesker har vært på jorden har det fantes tro, og flere er troende enn vitenskapelige. Vil du si at så mange mennesker tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Og det er nettopp årsaken til at det vanligvis går svært dårlig med slike kulturer over tid.....

Tid? Sett i tidsperspektiv har vi kommet et stykke i åndelig utvikling, flere våkner opp og innser at det finnes mer mellom himmel og jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske at vitenskap og ateisme er to helt forskjellige ting - selv om det sikkert er et visst statistisk overlapp...  ;)

 

Det er mange religiøse vitenskapsmenn/kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kan vel bety hva som helst?

Det betyr at noen viste hvordan dette var allerede den gangen. siden trådstarteren hadde et ønske om å tro på gud, så kunne kanskje disse ting hjelpe en litt i den retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at noen viste hvordan dette var allerede den gangen. siden trådstarteren hadde et ønske om å tro på gud, så kunne kanskje disse ting hjelpe en litt i den retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at noen viste hvordan dette var allerede den gangen. siden trådstarteren hadde et ønske om å tro på gud, så kunne kanskje disse ting hjelpe en litt i den retning. 

 

Jeg syns slettes ikke det er åpenbart at dette skal tolkes dithen at man visste om det da. Men men, samme hva folk tror på, vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mennesker har vært på jorden har det fantes tro, og flere er troende enn vitenskapelige. Vil du si at så mange mennesker tar feil?

 

Ja - det er jeg helt sikker på. Men det er min mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid? Sett i tidsperspektiv har vi kommet et stykke i åndelig utvikling, flere våkner opp og innser at det finnes mer mellom himmel og jord.

 

Det finnes masse mellom himmel og jord, og ikke minst er vitenskapen svært opptatt av nettopp det.

 

Men det er intet vitenskapelig som tilsier at det skal være noe som helst relatert til noen Gud....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...