Gå til innhold

Skulle ønske jeg trodde på gud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men det er intet vitenskapelig som tilsier at det skal være noe som helst relatert til noen Gud....

 

Det er tolkninger av vitenskapen, ikke vitenskap i seg selv. Vitenskapen lefler ikke med ting det er umulig å vite noe om.

 

Jeg har f.eks. en følelse av at alt er en illusjon. Mener du at vitenskapen kan motbevise dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 280
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    77

  • stjernestøv

    53

  • FGT

    46

  • Goliath

    19

Mest aktive i denne tråden

stjernestøv

Det finnes masse mellom himmel og jord, og ikke minst er vitenskapen svært opptatt av nettopp det.

 

Men det er intet vitenskapelig som tilsier at det skal være noe som helst relatert til noen Gud....

Universet = Gud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det er tolkninger av vitenskapen, ikke vitenskap i seg selv. Vitenskapen lefler ikke med ting det er umulig å vite noe om.

 

Jeg har f.eks. en følelse av at alt er en illusjon. Mener du at vitenskapen kan motbevise dette?

Jeg og tror alt er en illusjon, det er egentlig ikke virkelig dette her. Det er som den filmen "Truman show"...det finnes såååå mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og tror alt er en illusjon, det er egentlig ikke virkelig dette her. Det er som den filmen "Truman show"...det finnes såååå mye mer.

 

Jeg tror ingenting jeg. Jeg er en troløs hund.  ;)

 

Men jeg har diverse på følelsen.

 

Men Vårherre, han har jeg ikke følelsen av...

 

Men, greia er at jeg ikke baserer hva jeg tror på ut i fra hva jeg har på følelsen av. Da bærer det galt av sted.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg tror ingenting jeg. Jeg er en troløs hund.  ;)

 

Men jeg har diverse på følelsen.

 

Men Vårherre, han har jeg ikke følelsen av...

 

Men, greia er at jeg ikke baserer hva jeg tror på ut i fra hva jeg har på følelsen av. Da bærer det galt av sted.  ;)

Intuisjon er det noe som heter ;)

 

Vårherre er ikke han eller hun, det er energi/lys/kjærlighet...same thing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tolkninger av vitenskapen, ikke vitenskap i seg selv. Vitenskapen lefler ikke med ting det er umulig å vite noe om.

 

Jeg har f.eks. en følelse av at alt er en illusjon. Mener du at vitenskapen kan motbevise dette?

 

Her er jeg usikker på hva du egentlig mener?

 

Vitenskapen forholder seg (som du muligens sier?) til det som det er mulig å ha/få viten om, og vitenskapen er samtidig veldig klar på at jo mer vi får viten om, jo mer forstår vi at vi enda ikke vet (dess flere spørsmål vitenskapen finner svar på, dess flere spørsmål skaper det).

 

Vitenskapen har ikke som mål å motbevise noe, så fremt det ikke er som et verktøy i å forsøke å bevise at noe stemmer/er fakta.

 

At du har en følelse av at alt er en illusjon er ingen grunn god nok til å kaste bort tid og ressurser på å forsøke å motbevise det. Men kan du legge frem en plausibel hypotese som grunnlag for din mening (for det bør helt klart være mer enn bare en følelse....) om at alt bare er en illusjon, så vil det straks være mer vitenskapelig interessant.

 

Så spørsmålet er ikke om vitenskapen kan motbevise dine følelser. Spørsmålet er om du kan fremlegge en plausibel hypotese for hvorfor du mener at dine følelser om dette har noe vitenskapelig grunnlag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Universet = Gud :)

 

Med en slik vag definisjon av gud så kan jeg for så vidt være enig med deg i mye. Men da er det en gud uten bevisste planer og uten mulighet til å endre på ting i en ønsket retning = en gud uten noen form for påvirkningskraft eller makt til bevisst å endre på noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Med en slik vag definisjon av gud så kan jeg for så vidt være enig med deg i mye. Men da er det en gud uten bevisste planer og uten mulighet til å endre på ting i en ønsket retning = en gud uten noen form for påvirkningskraft eller makt til bevisst å endre på noe ;)

Vi er også en del av universet...ergo er vi gud...alt er ett. Alt er av den samme energien, vi er ikke adskilt for det er en illusjon. Energien ville oppleve flere aspekter av seg selv, så vi har alle en oppgave her på jorden...det er å erfare å være den vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Med en slik vag definisjon av gud så kan jeg for så vidt være enig med deg i mye. Men da er det en gud uten bevisste planer og uten mulighet til å endre på ting i en ønsket retning = en gud uten noen form for påvirkningskraft eller makt til bevisst å endre på noe ;)

Bøkene "himmelske samtaler" forklarer mye... Neale Donald Walsch.

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også en del av universet...ergo er vi gud...alt er ett. Alt er av den samme energien, vi er ikke adskilt for det er en illusjon. Energien ville oppleve flere aspekter av seg selv, så vi har alle en oppgave her på jorden...det er å erfare å være den vi er.

 

At vi alle er en del av universet er helt riktig. Alt vi er laget av (alle de grunnstoffer/atomer våre kropper er bygget opp av) ble skapt når en sol (stjerne) en gang eksploderte i en supernova.

 

Og langt inn i fremtiden vil de samme atomer slukes av vår egen sol rett før den går til grunne, og spres ut i universet for så å bli en del av en ny syklus av stjerne og planet dannelse.

 

Jeg synes ikke vi har noen spesiell oppgave, for i den sammenhengen blir vi ekstremt ubetydelig små. Men vi har alle et ansvar for å gjøre det beste ut av den tiden vi har her - både for oss selv og andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

At vi alle er en del av universet er helt riktig. Alt vi er laget av (alle de grunnstoffer/atomer våre kropper er bygget opp av) ble skapt når en sol (stjerne) en gang eksploderte i en supernova.

 

Og langt inn i fremtiden vil de samme atomer slukes av vår egen sol rett før den går til grunne, og spres ut i universet for så å bli en del av en ny syklus av stjerne og planet dannelse.

 

Jeg synes ikke vi har noen spesiell oppgave, for i den sammenhengen blir vi ekstremt ubetydelig små. Men vi har alle et ansvar for å gjøre det beste ut av den tiden vi har her - både for oss selv og andre ;)

Enig i mye her ;)

 

Nei, egentlig er vi bare små sandkorn, virker så ubetydelig. Men et sandkorn er en del av helheten også, uten det blir det ingen helhet. Så alle teller og er verdifulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universet = Gud :)

universet er en del av skaperverket. med andre ord gud kan ikke være i selve skaperverket, like lite som en kunstmaler kan være inni i bildet han maler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

universet er en del av skaperverket. med andre ord gud kan ikke være i selve skaperverket, like lite som en kunstmaler kan være inni i bildet han maler. 

Joda :)

 

Er Gud i dine øyne en gammel mann som sitter på utsiden av alt og skaper?

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

universet er en del av skaperverket. med andre ord gud kan ikke være i selve skaperverket, like lite som en kunstmaler kan være inni i bildet han maler. 

 

Hvem skapte gud da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker?

 

Du kan lese til du blir grønn, du ender til slutt opp på et punkt der noe eksisterer, og noe kan ikke ha blitt til fra intet. Altså må noe alltid ha vært her, men hvem skapte det som alltid var her. Uendelig løkke som ikke vitenskapen kan besvare, og da er gud en like bra forklaring som noe annent, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Intuisjon er det noe som heter ;)

 

Vårherre er ikke han eller hun, det er energi/lys/kjærlighet...same thing :)

 

Det er ikke mye kjærlighet og godhet i naturen. Der er det den sterkeste som rår, intet annet en rå dawinisme.

Anonymous poster hash: 9401d...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan lese til du blir grønn, du ender til slutt opp på et punkt der noe eksisterer, og noe kan ikke ha blitt til fra intet. Altså må noe alltid ha vært her, men hvem skapte det som alltid var her. Uendelig løkke som ikke vitenskapen kan besvare

 

Det er nettopp det vitenskapen mener å kunne besvare. Det er ingen grunn til å trekke inn gud her.

 

In the very weird world of quantum mechanics, which describes action on a subatomic scale, random fluctuations can produce matter and energy out of nothingness. 

Anonymous poster hash: 9401d...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...