Gå til innhold

Er det psykt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for godt og utfyllende svar.

Skjønner veldig godt hva du mener, og det er ikke slik at behandlingen for meg er å grave i barndommen på jakt etter å finne noe, men heller å redusere eller fjerne mine egodystone livsfenomener (f.eks problemer i samliv, uønskede hendelser på jobb, osv.) Jeg er veldig glad for at psykiatrien har beveget seg videre fra akkurat denne klisjeen om barndomsopplevelser som årsak.

Men angsten min har jo i stor grad oppstått reaktivt til manglende trygghetsfølelse som følge av endringer i livssituasjon, og den forverres ofte som følge av ymse stress. Mener du det er galt å jobbe med demping av dette?

Ting vi opplever i livet gjør moe med oss og er med på å forme oss. Jeg har alltid hørt at motgang gjør oss sterkere. Men det er ikke alltid min erfaring. Min erfaring er at det kan være motsatt. Nå er ikke jeg NHD, men jeg tror at enkelte ting må til overflaten for at en skal kunne jobbe seg videre. En må bare ikke grave seg ned i elendigheten.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for godt og utfyllende svar.

Skjønner veldig godt hva du mener, og det er ikke slik at behandlingen for meg er å grave i barndommen på jakt etter å finne noe, men heller å redusere eller fjerne mine egodystone livsfenomener (f.eks problemer i samliv, uønskede hendelser på jobb, osv.) Jeg er veldig glad for at psykiatrien har beveget seg videre fra akkurat denne klisjeen om barndomsopplevelser som årsak.

Men angsten min har jo i stor grad oppstått reaktivt til manglende trygghetsfølelse som følge av endringer i livssituasjon, og den forverres ofte som følge av ymse stress. Mener du det er galt å jobbe med demping av dette?

Jeg mener det er selvsagt at en skal arbeide med konflikter pasienten mener er problematiske - både i nåtid og fortid.

Å grave etter mulige konflikter som pasienten ikke kjenner til, mener jeg derimot er unyttig og ofte skadelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...