AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 Skrevet 28. april 2014 Jeg har et barn på fem uker. I svangerskapet spiste jeg sunt,og var ikke preget av SF i særlig stor grad. Jeg kastet mye opp, men sultet meg ikke. Jeg gikk mye opp i vekt, nesten 30 kilo, og har enda 16 av dem igjen. Alle sier at amming gjør at en raser ned i vekt. Vel, ikke her. Jeg prøvde de første par ukene etter at barnet ble født å spise moderat, ca. 1500 kcal. Dette gjorde at vekten sto helt stille. Så nå faller jeg mer og mer tilbake til gamle SF-vaner, og tilbake til spisevegringen. Nå spiser jeg 300-600kcal daglig (uten å gå noe særlig ned i vekt av et heller,så dette tallet synker stadig), og er fryktelig ambivalent og lei meg. Jeg ønsker å fortsette å fullamme jenta mi. Jeg elsker å amme, elsker å fore henne med min kropp, og elsker kosen det fører med seg. Men jeg klarer ikke å la dette vinne over spiseforstyrrelsen. Jeg klamrer meg til håpet om at spisingen min ikke skal påvirke melkemegden eller melkekvaliteten, men er så redd den gjør det. Når man googler er det mye skremselspropeganda ute og går., og jeg vet ikke hva jeg skal stole på. Derfor spør jeg deg, Nils Håvard Dahl; er det sannsynlig at min spisevegring vil gjøre at jeg ikke vil kunne fullamme min datter? Jeg har mye fett å ta av på kroppen akkurat nå, vil dette gjøre at kroppen min bruker overskudsfettet og fortsetter å lage bra melk, eller har dette ikke sammenheng? Jeg er fryktelig trist for dette, hadde håpet at dette skulle gå bra, og at jeg skulle spise fornuftig under ammingen, men det ser dårlig ut. Anonymous poster hash: 03df6...921 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. april 2014 Skrevet 29. april 2014 Du må nok opp på et høyere matinntak for at melkeproduksjonen skal bli tilfredsstillende. Det er utenkelig at du kan produsere nok melk på 3-600 kcal. Her vil kroppen prioritere at du skal overleve, og det gjør den ved å lage mindre melk. Du må opp på 1500 igjen for å kunne lykkes med prosjektet ditt. Husk at det er nå du har denne sjansen. Om noen måneder er det for sent. 0 Siter
laban Skrevet 29. april 2014 Skrevet 29. april 2014 Alle sier at amming gjør at en raser ned i vekt. Vel, ikke her. Jeg prøvde de første par ukene etter at barnet ble født å spise moderat, ca. 1500 kcal. Dette gjorde at vekten sto helt stille.Anonymous poster hash: 03df6...921 Babyen spiser mye mer etter hvert. Gi det litt tid, et par uker er ingenting i denne sammenheng.Mange går mye ned i vekt like etter fødselen, det handler mest om kroppsvæsker. Når du er gravid, har du et ekstra blodomløp, mange har også litt vann i kroppen. Det er bl.a. derfor mange svetter ekstra mye de første døgnene etter fødselen, selv om de selvfølgelig holder seg i ro.Væskeinntaket ditt er viktig for melkeproduksjonen. Pass på å drikke jevnt i løpet av dagen (vann, melk eller hva du liker), ikke vent til du kjenner deg tørst.Hvis du synes det er vanskelig å spise nok, kan du prøve å drikke noe med næring i, f.eks. juice, sjokolademelk eller næringsdrikk fra apoteket. Men du må ikke planmessig erstatte maten med sånt, bare drikke det i tillegg til det du klarer å spise.En frisk baby som har fått dreisen på å suge pupp, tar til seg mye fett. Hvis du pumper deg, ser du at det flyter fettklumper i morsmelken. Håper du gir barnet ditt denne sjansen - vær litt tålmodig, det handler ikke om noen stor del av livet for noen av dere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.