Gå til innhold

Slanking og angst (og nedstemthet)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har noen veldig fine uker nå. Har virkelig greid å kose meg og tvangstankene har vært helt minimale. Jeg har også greid 100% å se det totalt irrasjonelle i tankene mine, og det har vært bra. Legen min endret også diagnosen min til "tvangslidelse i partiell remisjon".

Men de siste dagene har jeg startet en hard diett. Vekten vil ikke ned, så da SKAL den ned. Trener mye - og spiser veldig sunt, og ikke spesielt mye. Veldig lite raske karbohydrater.

Har begynt å føle meg mer engstelig igjen, mer tvangstanker, føler at innsikten min er hakket dårligere, og føler meg litt nedstemt pga dette.

Er det noe jeg må forvente når jeg spiser mindre, på grunn av at kroppen lager mindre serotonin og andre signalstoffer?

YoplaitDouble
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis mest gunstig å kutte for mye carbs dersom du i tillegg trener mye cardio og ligger lavt kalorimessig. Da kjøres kroppen for hardt, går i forsvarsmodus og holder på fettet. Det blir noe annet dersom du kjører LCHF, noe jeg ikke tolker at du gjør. Mye trening, og veldig lite fett og karbo er en dårlig kombinasjon. Kroppen trenger energi fra fett og/eller karbo, ikke kun protein.

Vil anbefale min egen diett som for det meste går i havregrøt med bær, cottage cheese, omeletter med ekstra eggehviter, salater med protein og trege karbohydrater i form av bønner, kikerter og diverse grønnsaker. Trener styrke og cardio 5 ganger totalt per uke, har masse overskudd og energi. Og jeg går ned masse i vekt selv på 90mg Tolvon. Økningen av tolvon resulterte mot alle odds i mindre cravings og mye bedre selvbeherskelse enn da jeg bare lå på lav dose for søvn :-)

Nicklusheletida
Skrevet

Hei!

Jeg har noen veldig fine uker nå. Har virkelig greid å kose meg og tvangstankene har vært helt minimale. Jeg har også greid 100% å se det totalt irrasjonelle i tankene mine, og det har vært bra. Legen min endret også diagnosen min til "tvangslidelse i partiell remisjon".

Men de siste dagene har jeg startet en hard diett. Vekten vil ikke ned, så da SKAL den ned. Trener mye - og spiser veldig sunt, og ikke spesielt mye. Veldig lite raske karbohydrater.

Har begynt å føle meg mer engstelig igjen, mer tvangstanker, føler at innsikten min er hakket dårligere, og føler meg litt nedstemt pga dette.

Er det noe jeg må forvente når jeg spiser mindre, på grunn av at kroppen lager mindre serotonin og andre signalstoffer?

http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article504627.ece

Hold deg til vanlig variert mat. Mindre mengder, mer aktivitet.  Det er nok.

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Bra du har hatt noen gode uker :)

Jeg tror det gjør noe med psyen å spise mindre mat, når jeg holder på med det selv blir jeg mer engstelig og urolig. Men kanskje det bare er en overgang, at psyken også må venne seg til mindre mat.

christensen1365381166
Skrevet

Hei!

Du blir neppe noe bedre av å overfortolke hver minste lille ting. 

Skrevet

Nå skal jeg ganske dramatisk ned i vekt da, ønsker meg ned ca 12,5 kg til frem til sommerferien (er allerede ned 2). Har ikke lyst til å være så overvektig som jeg har blitt nå i sommer. Kanskje i overkant ambisiøst, men det lar seg gjøre.

Ja, jeg tror også dette er noe forbigående, men jeg ble jo litt bekymret. Litt redd for at jeg måtte velge "psykisk frisk og overvektig" vs. "psykisk syk og normalvektig".

Skrevet (endret)

Du har fått mange gode råd, så jeg stemmer bare i. Du spiser åpenbart ikke veldig sunt når du beskriver at du "ikke spiser spesielt mye" og får psykiske reaksjoner. Angst er en typisk reaksjon på sult. Du trenger heller ikke kutte karbohydrat for å slanke deg. Det trenger du bare om du har diabetes eller blir veldig sulten med vanlig andel karbohydrat. Ha et moderat kaloriunderskudd samtidig som du får i deg det du trenger av alle næringsstoffer, så går du jevnt ned i vekt uten å lide eller skade kropp og sjel.

Endret av Bella Dotte
YoplaitDouble
Skrevet

Jeg merker ingen negativ effekt på psyken ved et daglig underskudd på 5-700kcal. Noe veldig mye utover dette gir for mye muskelsvinn og er veldig krevende å forholde seg til over lengre tid. Nå er jeg ikke overvektig selv, men ønsker bare å fjerne noen overflødige sjokoladekilo. Er man derimot svært overvektig (som du ikke er), kan man ligge på større kaloriunderskudd enn dette.

Skrevet

Hei!

Jeg tenker at du legger opp til et svært rigid opplegg, og kan ikke helt forestille meg at det er bra for din tvangslidelse. I tillegg kommer fysiologiske forhold som følge av ekstremdiett.

Det er ikke mange kg du skal ned, så det er vanskelig å helt se hvorfor du velger denne tilnærmingen i stedet for en mer moderat.

AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg har prøvd å gå ned noen kilo har jeg blitt mer "gira". Hadde jeg hatt angst ser jeg ikke bort ifra at det kunne ha forsterket angsten

Anonymous poster hash: 9a2c7...d51

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...