Mitten Skrevet 1. mai 2014 Skrevet 1. mai 2014 For 20 år siden, da jeg var 16-18 år gammel var jeg over en periode på ca 1 år sammen med en litt eldre "kjæreste" som involverte jevnlige trusler og sex ved tvang. Han hadde heftig temperament, politi var stadig involvert pga hans utbrudd (ikke når jeg var sammen med han), han var nærmiljøets skrekk. Jeg klarte med noenlunde gjennom dette forholdet uten fysisk vold ved å gjøre som han sa. Han tvang seg til sex ved å true med vold mot mine nærmeste. Jeg har bare fortalt dette til en venninne i ettertid, og situasjonen løste seg den gang ved at jeg flyttet til en annen by. Årene etter preget dette meg veldig, og det tok mange år før jeg klarte å ha et normalt forhold til menn. Jeg var livredd, og har vel aldri noensinne etter vært komfortabel med nærhet. Den dag i dag tenker jeg fortsatt på hendelser iblant, men føler meg egentlig ferdig med det. I perioder kommer det derimot ganske intenst opp gamle minner, og når jeg skriver det nå kan jeg tydelig se sammenhenger jeg ikke har sett gjennom årene med tanke på forhold og relasjoner. Jeg tenker stadig på at jeg kunne hatt lyst til å snakke med noen utenforstående om det her, bare få det ut. Det måtte isåfall bli en psykolog. Er det dumt å rippe opp i det nå? Jeg sliter med forholdet til mannen min, men jeg vet ikke om dette har noen sammenheng med tidligere opplevelser, men kanskje det hadde vært lurt å få ventilert.... Jeg vet ikke helt.... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. mai 2014 Skrevet 1. mai 2014 Ja, dette er konkrete, traumatiske hendelser som med stor sannsynlighet har sammenheng med dagens problem i forholdet. Det vil helt sikkert være lurt å drøfte dette med en psykolog. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.