Gå til innhold

Beethoven-meditasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter tidligere innlegg ang. Mozart og Beethoven har jeg begynt å lytte på dette igjen.

Det er mange melodier som jeg har spilt på piano som ung jente i timesvis, uten å ha visst at det var Beethoven! Dette var nok terapi for meg den gang....og jeg skal skaffe piano igjen å begynne å spille, for jeg har skjønt hvor viktig pianospilling har vært for meg å at jeg har savnet det, og at jeg får en så god ro i kroppen:)

Det var bare det jeg ville si:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Godt sagt :-)

Skrevet

Godt sagt :-)

Jeg prøvde både beetoven og mozart når jeg hadde så mye indre uro mens jeg var på jobb, men ingenting hadde effekt. Jeg har prøvd det flere ganger etter at du en gang anbefalte det, men vi reagerer kanskje ulikt på forskjellige typer musikk. Eller er det noe en kan venne seg til, og den beroligende effekten kommer etter hvert?

stjernestøv
Skrevet

Jeg prøvde både beetoven og mozart når jeg hadde så mye indre uro mens jeg var på jobb, men ingenting hadde effekt. Jeg har prøvd det flere ganger etter at du en gang anbefalte det, men vi reagerer kanskje ulikt på forskjellige typer musikk. Eller er det noe en kan venne seg til, og den beroligende effekten kommer etter hvert?

Jeg har medidert etter Metallica, så hver sin smak :) Men jeg liker beetoven og mozart og jeg, svevemusikk :P

Skrevet

Hei,

Noe av Beetoven blir for heavy for meg også. Har du prøvd gitarmusikk og saxofon? Det synes jeg er veldig fint og avslappende. Hvis du liker sånn musikk da. Sender deg en link ( en av mine favoritter siden jeg var liten jente:) Han har forøvrig mye fin musikk!

Skrevet

Det er nok ikke uvesentlig hva en velger blant det de har laget. I klassisk musikk betyr ofte "Konsert" soloinstrument + orkester. Konsertene har tre satser hvorav den andre er rolig og melodiøs.

Prøv andre sats fra en av pianokonsertene, fra Mozarts klarinettkonsert eller Beethovens fiolinkonsert.

I første og andre omgang kan du styre unna Beethovens sene strykekvartetter. De er preget av hans depresjon etter at han ble døv.

Skrevet

Dette er vel streng tatt en tråd om Beethoven (og Mozart).

mariaflyfly
Skrevet

Det er nok ikke uvesentlig hva en velger blant det de har laget. I klassisk musikk betyr ofte "Konsert" soloinstrument + orkester. Konsertene har tre satser hvorav den andre er rolig og melodiøs.

Prøv andre sats fra en av pianokonsertene, fra Mozarts klarinettkonsert eller Beethovens fiolinkonsert.

I første og andre omgang kan du styre unna Beethovens sene strykekvartetter. De er preget av hans depresjon etter at han ble døv.

Hiver på råd om Beethovens pianosonate nr. 8, andre sats og Mozarts pianosonate nr. 16, andre sats. Og Laudate Dominum, KV339 med en ikke-dramatisk sopran. Og nok et Mozart-tips: Et in carnatus est fra Messe i c-moll. Men den må være med Sylvia McNair. :)

Skrevet

Hei,

Noe av Beetoven blir for heavy for meg også. Har du prøvd gitarmusikk og saxofon? Det synes jeg er veldig fint og avslappende. Hvis du liker sånn musikk da. Sender deg en link ( en av mine favoritter siden jeg var liten jente:) Han har forøvrig mye fin musikk!

Takk for linken. Det er musikk jeg liker, så jeg skal finne frem flere av han. Skal prøve meg litt mer på mozart og beethoven også etter tips i tråden her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...