Gå til innhold

Hvordan kan Atarax være en god sovemedisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stusser litt på denne Atarax jeg fikk... hvordan det kan være en god sovemedisin.

Jeg tok 20 mg lørdag kveld... jeg har jo vært zombie helt til nå... gikk over etter et par kopper sterk kaffe nå.

Leser på Wikipedia at halveringstiden er 20-24 timer...!

Det tok også mange timer på lørdag, før den virket...

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være en god medisin. Den ble anbefalt over Vallergan... merkelig.

Vallergan har jo en halveringstid på rundt 5 timer... er ikke det en vesentlig ting for en sovemedisin, at det ikke tar et helt døgn før konsentrasjonen er halvert?

Skrevet (endret)

Atarax er vel neppe den beste sovemedisinen.

Alle antihistaminer virker søvndyssende, gitt at de krysser over fra blod til hjerne. Nye allergimedisiner (antihistaminer) som skal brukes mot allergi gjør ikke det i nevneverdig grad, derfor er de bra mot allergi men virker ikke for søvn. Det er også mange medisiner innenfor AD og AP som har antihistaminvirkning. Som en fun-fact trengte jeg ikke ta medisin mot pollenallergi da jeg tok Remeron for søvn.

Atarax er et antihistamin som Vallergan også er, men preparatet har flere andre virkningsmekanismer. Blant annet blokkerer det serotonin ved samme reseptorer som Zeldox gjør, men med lavere bindingsevne, det blokkerer adrenalin og i en liten grad også dopamin.

Man kan egentlig si at Atarax er et veldig svakt antipsykotikum, og som har middels sterk angstdempende evne. Det har imidlertid bare halvparten så sterk antihistamineffekt som Vallergan har, og som du sier, mye lengre halveringstid.

Derfor er Atarax et anxiolytikum og Vallergan et hypnotikum. Kanskje spørre legen om Vallergan?

Endret av issomethingwrong
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Atarax er en "utgående" medisin. Det var den allerede da jeg begynte i psykiatrien på 80-tallet. verken jeg eller vår avdeling bruker å forskrive denne medisinen.

Skrevet

Atarax er en "utgående" medisin. Det var den allerede da jeg begynte i psykiatrien på 80-tallet. verken jeg eller vår avdeling bruker å forskrive denne medisinen.

Men har den ikke en ganske unik virkningsprofil til å være et antihistamin?

H1: Ki = 2 nM

5HT2a: Ki = 50 nM

D2: Ki = 378 nM

a1: Ki = 300 nM

Min psykiater sier at Atarax er et "rent" antihistamin på linje med Vallergan, og kan ikke forstå hvorfor det har angstdempende effekt foruten den dempende antihistamineffekten. Men jeg har jo prøvd Vallergan, og opplever meget liten angstdempende effekt av det i forhold til Atarax..

Personlig synes jeg Atarax er en fin medisin som hjelper meg mot angst :)

Skrevet

Takk for svar. Begge to.

Men tror egentlig kanskje ikke det er medisinen jeg. Tror den har utløst noe hos meg. Den utløste ligge-syken... for jeg "måtte" ligge nå og. Etter en halvliter kaffe og halvliter redbull. Jippi.

Eller kanskje jeg bare ligger fordi jeg ikke har noe glede i å sitte oppreist.

Men den gjorde at jeg lå for mye, og jo mer du ligger, jo mer føler du for å ligge.

Men skal bare kjøre på med mer kaffe nå, før klokken 18, for å komme meg ut av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...