Gå til innhold

Er det legen som skriver ut medisin til å stoppe melkeproduskjonen?


Gjest Novembermom

Anbefalte innlegg

Gjest Novembermom

Melken kom for fullt i går og jeg må pumpe meg fordi jeg ikke får til ammingen når det gjelder brystet.

Jeg har veldig lite melk på det ene pga ødelagte melkeganger etter en operasjon i `99 pga brystbetennelse og det skaper litt ubehag sånn at jeg må pumpe oftere. Pga de ødelagte melkegangene får jeg ikke tømt det som er i de melkegangene, så jeg kjenner murring og trang til å tømme det brystet hele tiden.

Det andre brystet produserer jo melk sånn at det blir helt fullt og jeg pumper begge samtidig.

Men jo mer jeg pumper, jo mer produserer jeg og det gjør det vanskelig for meg å bare slutte sånn brått. Og det er jo ikke kjekt å gå med melkespreng.

Lille Markus får på flaske og han fikk tillegg de første dagene fordi jeg ikke produserte nok melk og han ville ha mer, og fordi han nesten sugde det "friske" brystet til blods under ammingen. Han får mer tillegg enn morsmelk.

Jeg har lyst til å kutte ammingen helt ut pga problemene sist gang og fordi jeg nå har ødelagte melkeganger på det ene brystet som gjør at jeg ikke får tømt det og jeg stresser noe grådig med å få til ammingen på brystet.

Hvem er det som skriver ut sånne tabletter som stopper melkeproduksjonen?

Har om muligens tenkt å ringe legen min i morgen og si at jeg vil ha sånne, for jeg orker ikke dette stresset lenger og det er mange årsaker til at jeg ikke vil amme.

Men jeg vil ikke sitte der og fortelle hvorfor jeg vil, for det er min private sak.

Og jeg vil ikke gå igjennom det samme som sist, med sykehusinnleggelse, operasjon og hele pakken pga problemer med ammingen. Så derfor vil jeg ikke f eks gå igjennom en antibiotikakur pga brystbetennelse o.l., men kutte ut helt.

Hadde jeg visst om de melkegangene før jeg begynte, så hadde jeg ikke begynt å amme i det hele tatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Novembermom. Ja det er legen som skriver ut medikamentene. Selv om legen skriver ut medikamenter så må du fortsette å trappe ned ved å pumpe gradvis mindre melk.Du kan ikke bare slutte. Medikamenter har ofte bivirkninger. Det kan derfor være like greit å få veiledning på hvordan du skal trappe ned gradvis. Ta kontakt med Ammehjelpen, helsestasjonen eller en ammepoliklinikk om det er en der du bor. Ingen har krav på å få vite grunnen til at du vil slutte, men det er viktig at du får skikkelig veilednig slik at du ikke får flere problemer med tilstoppede melkeganger. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...