Gå til innhold

Arb giver " lov" å ringe fastlege?


Gjest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, jeg er enig i at avgjørelsen skal ligge hos legen, som har kompetanse på dette, men når det er et absolutt overforbruk av 100% sykmeldinger til psykisk syke, så er det ett eller annet sted det gjøres drastiske feil hos de som skal kunne mest om sykdom.

 

Det virker for meg som det er (spesielt hos eldre leger) regelen mer enn unntaket at man skal hvile seg frisk av en psykisk lidelse. Ja, jeg har opplevd folk i manisk fase som jeg omtrent har tvunget på legevakten etter de mest bisarre grandiose forestillingene (disse skal selvfølgelig ikke være i jobb - helt enig med deg).

 

Det jeg opplever som en vanlig sykmeldingsgrunn er bekymringer om økonomi (og derpå følgende slitenhet). Det er vel ikke helt produktivt å ikke jobbe hvis man bekymrer seg for økonomi?

 

Dr. Branæs hos Onlinelege argumenterer veldig for at det er jobben som sørger for mat på bordet, og at det gjerne er fritiden man blir sliten av. Jeg tror det er noe i det.

 

Syntes du skal konsentere deg litt mer om deg selv og dine egne problemer og ikke belære andre.

Anonymous poster hash: b847a...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, jeg er enig i at avgjørelsen skal ligge hos legen, som har kompetanse på dette, men når det er et absolutt overforbruk av 100% sykmeldinger til psykisk syke, så er det ett eller annet sted det gjøres drastiske feil hos de som skal kunne mest om sykdom.

 

Du er kanskje fagperson på dette området?

Anonymous poster hash: b847a...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du er kanskje fagperson på dette området?

Anonymous poster hash: b847a...9fa

 

 

Har det klikket helt for deg, siden du svarer på samme ting 5 ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det klikket helt for deg, siden du svarer på samme ting 5 ganger?

Takk, du har altså ingen vettuge argumenter.

Anonymous poster hash: b847a...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk, du har altså ingen vettuge argumenter.

Anonymous poster hash: b847a...9fa

 

 

Jeg opprettet en annen tråd om emnet. For øvrig har jeg ingen kommentarer.

 

Beklager om du følte deg støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg finner betenkelig, er legens manglende forståelse av hvilken knivsegg vi arbeidsgivere balanserer på for å unngå sykmeldinger hos ansatte. Særlig gjelder dette for bipolare i dårlige perioder.

 

Min erfaring er at disse gjerne er motiverte for å jobbe, og med litt tilrettelegging går det stort sett bra, være seg litt frihet i oppmøtetid, hjelp med å ta ned arbeidspresset, og eventuelt gradert sykmelding.

 

Da er det forbannet irriterende å "møte" en fastlege av den gamle skolen som ikke tar telefonen og som sykmelder 100% i 4 uker. Man føler liksom at jobben man gjør er til ingen nytte.

 

Man blir ikke frisk av å være sykmeldt!!!!!!!!!

Hei! Jeg har diagnosen bibpolar 2 og skulle ønske flere arbeidsgivere tenkte som deg - dvs at det ikke er så mye tilrettelegging som skal til, så kan en klare å være helt eller delvis i arbeid. Jeg føler meg definitivt ikke støtt av dette, heller takknemlig for å høre at noen forstår. Jeg ønsker av hele mitt hjerte å være i arbeid, og klarer det faktisk nå, pga en forståelsesfull leder. Det er veldig bra for meg. 

 

Men selvsagt er det ikke likt for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei! Jeg har diagnosen bibpolar 2 og skulle ønske flere arbeidsgivere tenkte som deg - dvs at det ikke er så mye tilrettelegging som skal til, så kan en klare å være helt eller delvis i arbeid.

 

Lurer litt på hva slags tilreteligging man snakker om da?

Anonymous poster hash: 72324...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at sykmelding har noe for seg i visse tilfeller.

Hvis det på grunn av en medisinsk tilstand er tvingende nødvendig å være borte fra jobb, eller hvis det for den saks skyld finnes risiko for enten å smitte andre, eller å bli medisinsk verre av å være på jobb, så er sykmelding greit.

Derimot er jeg veldig i tvil om sykmelding er så lurt ved mange former for psykisk lidelse.

Felles ved angst og depresjon er at man er fortvilet over sin funksjonsevne. Svaret her bør (etter min mening) være støtte til å fungere bedre - ikke at man ytterligere reduserer funksjonsevnen ved å holde vedkommende borte fra jobb. En angst eller depresjon blir ikke verre av å jobbe. Tvert imot - man opplever mestringsevne, og det er en svært viktig del av det å bli frisk.

For min egen del er jeg overbevist om at jeg hadde sunket ned i ett eller annet svart hull følelsesmessig hvis jeg hadde gått sykmeldt - å føle at jeg mestrer jobben gir overskudd og livskvalitet.

Jeg tror også at det vil være til det beste for mange fulltidssykemeldte å være litt i arbeid. Men jeg tror faktisk det også er mange som trenger full sykemelding for å ha mulighet til å bli bra igjen.

Jeg nektet å bli 100% sykemeldt når legen mente det var best. Jeg skulle klare det. Men når jeg hadde problemer med å skjule at jeg gråt hele dagene, så tomt ut av vinduet uten å klare å konsentrere meg om noe, samtidig som jeg hadde samme arbeidsmengde på redusert arbeidstid så måtte det til slutt gå slik det gikk. Hadde jeg fortsatt med gradert sykemelding så er det ikke sikkert jeg hadde vært på jobb i dag. Men jeg måtte bare gi meg og ble fullt sykemeldt. Jeg gikk tur, var på besøk hos gode venner, reiste på tur. Gjorde det jeg kunne for å komme meg opp igjen. Kom meg tilbake i arbeidslivet, men aldri i fullt.

Noen ganger er full sykemelding det beste også for de med psykiske lidelser. Når jeg ser tilbake så ser jeg at jeg ikke hadde noe på jobb å gjøre når jeg var så langt nede.

Endret av eller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror også at det vil være til det beste for mange fulltidssykemeldte å være litt i arbeid. Men jeg tror faktisk det også er mange som trenger full sykemelding for å ha mulighet til å bli bra igjen.

Jeg nektet å bli 100% sykemeldt når legen mente det var best. Jeg skulle klare det. Men når jeg hadde problemer med å skjule at jeg gråt hele dagene, så tomt ut av vinduet uten å klare å konsentrere meg om noe, samtidig som jeg hadde samme arbeidsmengde på redusert arbeidstid så måtte det til slutt gå slik det gikk. Hadde jeg fortsatt med gradert sykemelding så er det ikke sikkert jeg hadde vært på jobb i dag. Men jeg måtte bare gi meg og ble fullt sykemeldt. Jeg gikk tur, var på besøk hos gode venner, reiste på tur. Gjorde det jeg kunne for å komme meg opp igjen. Kom meg tilbake i arbeidslivet, men aldri i fullt.

Noen ganger er full sykemelding det beste også for de med psykiske lidelser. Når jeg ser tilbake så ser jeg at jeg ikke hadde noe på jobb å gjøre når jeg var så langt nede.

 

 

Er man sykmeldt 50%, så betyr jo det at arbeidsmengden skal være halvvert! Har man samme arbeidsmengde og er på jobb 50% betyr jo det at man egentlig jobber 150% (stemmer ikke det?), det er jo stikk motsatt av sånn det skal være, og det kan ikke godt skyldes regelverket, men at her er det noen som ikke følger det...

Anonymous poster hash: aeb63...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Er man sykmeldt 50%, så betyr jo det at arbeidsmengden skal være halvvert! Har man samme arbeidsmengde og er på jobb 50% betyr jo det at man egentlig jobber 150% (stemmer ikke det?), det er jo stikk motsatt av sånn det skal være, og det kan ikke godt skyldes regelverket, men at her er det noen som ikke følger det...

Anonymous poster hash: aeb63...6f2

 

Jeg skjønte ikke det regnestykket ditt med 150 %? Det er vel for øvrig arbeidstiden som skal reduseres i samsvar med sykemeldingsgraden.

Anonymous poster hash: 9d2dc...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man sykmeldt 50%, så betyr jo det at arbeidsmengden skal være halvvert! Har man samme arbeidsmengde og er på jobb 50% betyr jo det at man egentlig jobber 150% (stemmer ikke det?), det er jo stikk motsatt av sånn det skal være, og det kan ikke godt skyldes regelverket, men at her er det noen som ikke følger det... Anonymous poster hash: aeb63...6f2

Jeg vet at det ikke skal være slik, men tror det likevel er slik for mange. Har du en fast mengde arbeid du har ansvar for, og det må være ferdig til en bestemt tid. Kollegaene har mer enn nok med å klare å bli ferdig med sitt eget arbeid, og det heller ikke settes inn ekstra folk. Da bare blir det slik. Du klarer ikke å jobbe mer enn du klarer. Men da hoper alt seg opp og blir enda verre.

Men jeg måtte nok uansett gi meg helt hvis jeg skulle ha mulighet til å komme meg sånn noenlunde opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg skjønte ikke det regnestykket ditt med 150 %? Det er vel for øvrig arbeidstiden som skal reduseres i samsvar med sykemeldingsgraden.

Anonymous poster hash: 9d2dc...0e4

 

 

Jeg er ikke god på sånne regnegreier, det kan være det er feil :)

 

Det er slett ikke sikkert det er arbeidstiden som skal reduseres nei, er man sykmeldt 50% kan man godt være fysisk på arbeid 100%, men gjøre halvparten av arbeidet man vanligvis gjør. I noen stillinger (og sykdomsforhold) er det mest fornuftig, mens andre ganger er det mest fornuftig å være der halvparten av tiden, og arbeide 100% den tiden man er der. I begge tilfeller er det arbeidsmengden som blir redusert.

Anonymous poster hash: aeb63...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet at det ikke skal være slik, men tror det likevel er slik for mange. Har du en fast mengde arbeid du har ansvar for, og det må være ferdig til en bestemt tid. Kollegaene har mer enn nok med å klare å bli ferdig med sitt eget arbeid, og det heller ikke settes inn ekstra folk. Da bare blir det slik. Du klarer ikke å jobbe mer enn du klarer. Men da hoper alt seg opp og blir enda verre.

Men jeg måtte nok uansett gi meg helt hvis jeg skulle ha mulighet til å komme meg sånn noenlunde opp igjen.

 

Det er sikkert slik mange (de fleste) steder, men det blir riv ruskende galt i min ører. Dersom noen blir sykmeldt 100%, må arb. giver sette inn en annen person til å gjøre arbeidet. Dersom noen er sykmeldt 50%, må det da vel være naturlig å sette inn en annen person til å gjøre halvparten av arbeidet? :)

Anonymous poster hash: aeb63...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

Det er sikkert slik mange (de fleste) steder, men det blir riv ruskende galt i min ører. Dersom noen blir sykmeldt 100%, må arb. giver sette inn en annen person til å gjøre arbeidet. Dersom noen er sykmeldt 50%, må det da vel være naturlig å sette inn en annen person til å gjøre halvparten av arbeidet? :)

Anonymous poster hash: aeb63...6f2

 

 

 

Jeg er ikke god på sånne regnegreier, det kan være det er feil :)

 

Det er slett ikke sikkert det er arbeidstiden som skal reduseres nei, er man sykmeldt 50% kan man godt være fysisk på arbeid 100%, men gjøre halvparten av arbeidet man vanligvis gjør. I noen stillinger (og sykdomsforhold) er det mest fornuftig, mens andre ganger er det mest fornuftig å være der halvparten av tiden, og arbeide 100% den tiden man er der. I begge tilfeller er det arbeidsmengden som blir redusert.

Anonymous poster hash: aeb63...6f2

 

Du har rett i at det godt kan organiseres slik at vedkommende er på jobb hele dagen med redusert belastning også, men jeg tror det er mindre vanlig enn redusert tid på jobb.

 

Uansett, så vil det i mange typer jobber være urealistisk at arbeidsgiver umiddelbart setter en annen til å gjøre 50 % av arbeidsoppgavene når noen blir 50 % sykemeldt. En av grunnene er at det kan ta tid å sette en ny person inn i oppgavene og at man ikke forventer en lang sykemeldingsperiode. I mange tilfeller vil den sykemeldte måtte prioritere hva som er viktigst å få gjort, og så må resten av oppgavene vente til senere. Dette er noe av det som ofte stresser folk som er sykemeldt 50 %.

Anonymous poster hash: 9d2dc...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

 

Er man sykmeldt 50%, så betyr jo det at arbeidsmengden skal være halvvert! Har man samme arbeidsmengde og er på jobb 50% betyr jo det at man egentlig jobber 150% (stemmer ikke det?), det er jo stikk motsatt av sånn det skal være, og det kan ikke godt skyldes regelverket, men at her er det noen som ikke følger det...

Anonymous poster hash: aeb63...6f2

 

Nei det stemmer ikke. Skal man gjøre samme jobb på halve tiden må man jobbe dobbelt så fort, dvs. 200% den tiden man er på jobb. Det er ikke sånn det skal være, men for noen blir det nok litt på den måten.

 

Hvis jeg er sykemeldt vet jeg at jeg selv må ta igjen alt jeg ikke får gjort, og at andre får problemer for at ting ikke blir gjort. Jeg føler i alle fall at det er sånn, men jeg er nok ikke så uerstattelig som jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det stemmer ikke. Skal man gjøre samme jobb på halve tiden må man jobbe dobbelt så fort, dvs. 200% den tiden man er på jobb. 

 

 

Aha. Ja, det høres egentlig selvsagt ut. Jeg tenker for komplisert :)

Anonymous poster hash: aeb63...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det stemmer ikke. Skal man gjøre samme jobb på halve tiden må man jobbe dobbelt så fort, dvs. 200% den tiden man er på jobb. Det er ikke sånn det skal være, men for noen blir det nok litt på den måten.

 

Hvis jeg er sykemeldt vet jeg at jeg selv må ta igjen alt jeg ikke får gjort, og at andre får problemer for at ting ikke blir gjort. Jeg føler i alle fall at det er sånn, men jeg er nok ikke så uerstattelig som jeg tror.

 

Men da faller jo egentlig hensikten med deltids sykmelding fullstendig i grus, og man har ikke tilrettelagt, om arbeidspresset blir dobbelt. Det er ikke rart mange ikke ønsker å jobbe litt fremfor 100% sykmeldt. 

Anonymous poster hash: aeb63...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da faller jo egentlig hensikten med deltids sykmelding fullstendig i grus, og man har ikke tilrettelagt, om arbeidspresset blir dobbelt. Det er ikke rart mange ikke ønsker å jobbe litt fremfor 100% sykmeldt.  Anonymous poster hash: aeb63...6f2

Jeg har tro på gradert sykemelding. Men det er ikke alltid det fungerer og det er heller ikke alltid det beste. Noen ganger kan det gjøre alt mye verre. Dette må tas med i vurderingen for hver pasient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er ikke greit at arbeidsgiver ringer legen. Han burde be arbeidstaker om å stille legen de nødvendige spørsmål om tilrettelegging og ta med dette skriftlig tilbake. Da kan arbeidstaker ha trygghet for at taushetsplikten blir opprettholdt.

 

Gradert sykemelding har svakheter. Slik sykemelding kan gå greit hvis man har en forståelsefull arbeidsgiver/sjef. Ellers kan det få nokså uheldige konsekvenser.

 

Gradert sykemelding er ikke langt fra en invitasjon til å ta hull på legens taushetsplikt og legge opp til at arbeidsgiver nærmest kan bestemme/manipulere arbeidsmengde uten hensynstagen til arbeidstaker. Det har han ingen rett til.

 

Tilrettelegging er kan være forholdsvis enkelt hvis arbeidstaker trenger en bedre stol eller må unngå tunge løft. Har arbeidstaker en psykisk lidelse eller noe som oppleves stressende (svært uheldig ved autoimune sykdommer) er det god grunn til å være ekstra forsiktig med gradert sykemelding. Det virker ikke som om regelrytterne i Helsedirektoratet har tenkt på dette.

 

For arbeidstaker er overholdelse av taushetsplikten helt avgjørende. Om arbeidsgiver fått greie på hva som feilte arbeidstakeren kunne det fått store konsekvenser. For eksempel. at dårlig helse gjør at mye sykefravær er sannsynlig, ville mindre forståelsefulle arbeidsgivere reagere deretter, særlig fordi de må betale sykepenger den første delen av sykefraværet.



Anonymous poster hash: 8fe0d...b45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...