Gå til innhold

Å jobbe i psykisk helsevern...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

A: Virkelighetsoppfatningen. Pasienter trenger at det de sier blir oppfattet mest mulig slik det er ment, ikke fordreid av helsepersonells fortolkning.

 

B: Relasjoner. Dramatiserende kan være ok. Borderline, narsissistisk og antisosial bør være selvforklarende.

 

Så når man har hatt en PF så kan man aldri bli frisk er det det du mener? Og virkelighetsoppfattelsen og relasjonene kan ikke bli normale noen sinne?  Det ville bekreftet mine mistanker men trodde det "offisielle" synet var motsatt

Anonymous poster hash: 385f5...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

A: Virkelighetsoppfatningen. Pasienter trenger at det de sier blir oppfattet mest mulig slik det er ment, ikke fordreid av helsepersonells fortolkning.

 

B: Relasjoner. Dramatiserende kan være ok. Borderline, narsissistisk og antisosial bør være selvforklarende.

Borderline er jo noe man kan bli frisk av. Men du mener friskmeldte borderlinere bør finne seg en annen jobb likevel?

Anonymous poster hash: b61e6...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle diagnoser som begynner med F2. Personlighetsforstyrrelser cluster A og B. Utviklingsforstyrrelser (autismespekter).

 

Gjelder dette i psykiatrien spesielt, eller i arbeidslivet generelt?

Anonymous poster hash: d6025...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Selv folk ansatt i psykiatrien kan bli psykisk syke, hva skjer da...mister de jobben?

 

På modum hadde de eget opplegg for folk som jobbet i psykiatrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Gjelder dette i psykiatrien spesielt, eller i arbeidslivet generelt?

Anonymous poster hash: d6025...2b6

 

Les overskriften på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men litt off topic, hadde ikke NHD selv en psykdom, eller husker jeg feil ?

Ja NHD, skal du ikke svare???

Anonymous poster hash: 6683b...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men litt off topic, hadde ikke NHD selv en psykdom, eller husker jeg feil ?

Ja NHD, skal du ikke svare???

Anonymous poster hash: 6683b...f21

 

Tror nok han som skrev dette husker feill,

Anonymous poster hash: d6025...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Les overskriften på denne tråden.

 

Javel, men det er ikke nødvendig å være så gretten da... (/

Anonymous poster hash: d6025...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men litt off topic, hadde ikke NHD selv en psykdom, eller husker jeg feil ?

Ja NHD, skal du ikke svare???

Anonymous poster hash: 6683b...f21

Nei, jeg har ikke hatt noe psykdom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men NHD, kunne du være så snill å svare på dette?

Borderline er jo noe man kan bli frisk av. Men du mener friskmeldte borderlinere bør finne seg en annen jobb likevel?

Anonymous poster hash: b61e6...c3a

Anonymous poster hash: b61e6...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis en har blitt frisk fra borderline, og dette har vært stabilt noen år (en må i det minste være uten symptomer i > 2 år for å være frisk fra PF), ser jeg ingen hindringer for å jobbe i psykiatrien.

 

Likevel synes jeg en skal starte et sted som ikke fortrinnsvis behandler den lidelsen en selv hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utviklingsforstyrrelser (autismespekter).

 

Interessant. Jeg har mild autisme, men har alltid vært spesielt interessert i psykologi. Nå ser det ut som livet går i en annen retning uansett, men mener du jeg burde jobbe innenfor forskning og lignende i stedet for direkte med mennesker?

 

Jeg er involvert i et prosjekt med sexovergripere på frivillig basis og de mente autisme ikke var noen hindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg tenker at det kan være fordel å ha slitt selv om man skal behandle/hjelpe andre. Selvfølgelig bør man være frisk og ha et noe distansert forhold til egen sykdom.

Har selv to venninner som er psykiatriske sykepleiere som har hatt ganske alvorlige psykiske problemer; ene var også innlagt flere ganger. Hun stortrives i jobben og jeg tror hun er en god støtte for mange.

Hei!

 

Kanskje kan det være en fordel med erfaring.

 

Men jeg tror det har mest med personlig egnethet å gjøre.

 

Min psykiater har knapt hatt et stort problem i sitt liv, noen  kjenner jeg, og et tidlig var da de slaktet kyllinger hun elsket mens hun skrek, det mener jeg er traumatisk, men hun taklet dette, sikkert fordi alt annet rundt var såpass godt og trygt, samt hun genetisk født med et godt utgangspunkt.

 

Det er jeg selv, i følge min psykiater, min psykiater mener jeg ville vært et svært skadet menneske uten min autisme, men at omsorgssvikt lettere går autistiske barn mer ubemerket forbi.

 

Jeg tror det selv, men jeg tror også jeg tidligere ville fått en utdanning hvis jeg hadde vokst opp i et hjem med akademikere, det ville jeg likt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Nei, jeg har ikke hatt noe psykdom :-)

Hei!

 

Jo det er ikke lenge siden du var svært så syk.

 

Uansett en veldig god psykiater anbefalt av mange er en psykiater i Askim med adhd og OCD, 

 

Jeg kjenner ikke, men hun skriver en del på net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei!

 

Jo det er ikke lenge siden du var svært så syk.

 

 

Det er mulig å være "svært så syk" uten at det er psykdom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det er mulig å være "svært så syk" uten at det er psykdom :-)

Hei!

 

For meg er sykdom sykdom enten den sitter i benet, ryggmargen eller hodet, det skiller jeg ikke på egentlig, så lenge det ikke er overtro og innbilt sykdom.

 

Hypokondri er utbredt for tiden og økende særlig pga av googling, for mye fritid, samt ubegrunnet grubling, med lite konkrete råd om å jobbe hardere, lese mer, eller melde seg inn i en interesseorganisasjon.

 

Fordi det fremstår mer diffust og mindre presist diagnostisering og medisinering av "hodesykdommer" har jeg mislikt det fagfeltet, men jo mer organisk/fysiologisk jeg ser det er, til tross for lite presis måling av medisinering samt effekt og reelle fordeler, så øyner jeg håp om at vi går en konstruktiv fremtid i møte.

 

Men uten å avlive hypokondri, og uten slutte å mate denne monstersulten kommer helsebudsjettene til å øke ufornuftig.

 

Nå mener jeg oss voksne ikke barn, barn er i en helt annen kategori.

 

Jeg har bedt leger på Riksen begynne å demonstrere, og slutte snakke til meg om budsjetter og dåtrlig råd. Jeg sa jeg hører ikke på den bølgelegden, heldigvis er det en barnepsykiater der, og ikke bar er han sensitiv for lys, men han liker jeg.

 

Vi snakket igår om ulike bølgelengder på lys, og min mann fikk informasjon om at det faktisk er med god grunn jeg blir kvalt av lysrør. Vi fikk denne samatlen fordi jeg glad plutselig sa " Se det er samme lamper som vi har på hytten", det er uvanlig å ha hyttelamper på et legekontor , men han tåler ikke lysrør, og han er sensitiv, ikke bare for lys, men også for lyd, han sa til min mann at hans kone var som min mann, og noe mer, også lo vi godt og helt inn fra magen alle tre, det er så deilig å le:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...