Gå til innhold

Slutte å amme etter 3 mnd ?


Gjest Isabel

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en datter på 3 måneder, og gir nå litt morsmelkerstatning og ammer resten. Startet med erstatning pga. dårlig vektøkning. Jeg har nå lyst til å slutte helt å amme. Hvordan går jeg frem for å redusere melkemengden og til slutt stoppe produksjonen.

Jeg hadde i utg.pkt. bestemt meg for å ikke amme i det hele tatt. Nå har jeg gjort det i tre mnd. Det sliter både psykisk og fysisk og jeg har funnet ut at det er best for både meg og min datter at vi slutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erstatt ett og ett måltid med erstatning.Hvis det sprenger,melk ut akkurat så mye at det ikke sprenger lengre.

Det kan også være et bra tidspunkt å begynne på f.eks. p-piller.Enkelte av sortene har så høyt østrogen(?)-nivå at det kan sette ned melkeproduksjonen.

Mot sprengsmerter kan du bruker en god sportsbh og grønne kålblader som har ligget i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære isabel. Du har gjort en stor innsats! Når du skal slutte, kutt ut nattmåltidet først. Deretter et og ett måltid av gangen.. Morgenmåltidet er det siste du kutter ut. Regn med at det tar noen uker. Hvis du går for fort fram, kan du få problemer med tilstoppinger og brystbetendelse. Hvis du får brystspreng, kan du håndmelke ut litt til sprengfølelsen er lindret. Salviete hemmer melkeproduksjonen, fåes på apoteket. 2 kopper om dagen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatt ett og ett måltid med erstatning.Hvis det sprenger,melk ut akkurat så mye at det ikke sprenger lengre.

Det kan også være et bra tidspunkt å begynne på f.eks. p-piller.Enkelte av sortene har så høyt østrogen(?)-nivå at det kan sette ned melkeproduksjonen.

Mot sprengsmerter kan du bruker en god sportsbh og grønne kålblader som har ligget i kjøleskapet.

Jeg sluttet å amme etter neste 4 mnd, jeg hadde imidlertid store problemer med å trappe ned, fikk brystbetennelse hele tida. Fikk derfor noen tabletter av legen min, som stoppet produksjonen veldig effektivt. Husker ikke hva de heter, men får du problemer finnes det altså tabletter som hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...