Gå til innhold

Moskusender og dam

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Jeg har moskusender og en midlertidig balje som dam

Saken er at jeg har kjøpt damduk og skulle starte grave, nå sa de jeg kjøpte endene av, at dam blir bare gris, og spurte meg om jeg skulle ha en eller to pumper??

Jeg hadde tenkt på en dyp hagedam , men det ville vist bli grisete i pumpene??

Så på fugleforum skriver de " neida" osv...

Og nå vet jeg ikke.

På gården der jeg kjøpte endene anbefalte de meg å halvere 1000 liters dunker , grave ned, fordi de har tappekran jeg fikk store øyne og de spurte om jeg ikke hadde sett sånne? Nei sa jeg. Nå googler jeg, men ser de dunkene ikke gies bort, de koster fere tusen.

Jeg skulle gjerne hørt andres erfaring. Jeg vil jo gjerne ha en levende dam og ikke bare en halvert 1000 L dunk fylt med vann. Jeg vil ha Siv og vannlijer og altså nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre ?

Jeg tenker at om jeg skaffer dunken , kjører til Felleskjøpet, så må den jo gi muligheter for å fylle med Stein og plante liljer?

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre? Med null erfaring og sprikete råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399735-moskusender-og-dam/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Saken er at jeg har kjøpt damduk og skulle starte grave, nå sa de jeg kjøpte endene av, at dam blir bare gris, og spurte meg om jeg skulle ha en eller to pumper??

Og nå vet jeg ikke.

På gården der jeg kjøpte endene anbefalte de meg å halvere 1000 liters dunker , grave ned, fordi de har tappekran jeg fikk store øyne og de spurte om jeg ikke hadde sett sånne? Nei sa jeg. Nå googler jeg, men ser de dunkene ikke gies bort, de koster fere tusen.

Jeg skulle gjerne hørt andres erfaring. Jeg vil jo gjerne ha en levende dam og ikke bare en halvert 1000 L dunk fylt med vann. Jeg vil ha Siv og vannlijer og altså nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre ?

Jeg tenker at om jeg skaffer dunken , kjører til Felleskjøpet, så må den jo gi muligheter for å fylle med Stein og plante liljer?

Hvor stor skal du ha den? Prøv å google "how to build a garden pond DIY" på youtube finnes mange gode eksempler. Du kan f.eks lage en liten dam fra bunnen av men jeg aner som sagt ikke hvor omfattende/stor denne skal være.

Hva er moskusender? De høres livsfarlige ut...

edit: googlet! så fine ender, de fortjener en pen dam.

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399735-moskusender-og-dam/#findComment-3551808
Del på andre sider

mariaflyfly

Hei!

Og nå vet jeg ikke.

Høres ut som en sinnsyk ide å skaffe endene før du hadde en plan om hvordan de skulle ha det. Mitt råd: Behold den midlertidige løsninga, feit opp endene og spis dem.

Aner jo ikke hvor mange ender du har, men de trenger uansett mye plass, sier min kjære, andeforskeren. Særlig hvis du tenker du skal ha masse planter der også. Han påstår at det vil bli et helvetes griseri. Hvordan skal du få rensa bassenget deres?

Dropp prosjektet. Spis endene. Jo mer jeg tenker over det, jo bedre plan synes jeg det er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399735-moskusender-og-dam/#findComment-3551835
Del på andre sider

Madelenemie

Hvor stor skal du ha den? Prøv å google "how to build a garden pond DIY" på youtube finnes mange gode eksempler. Du kan f.eks lage en liten dam fra bunnen av men jeg aner som sagt ikke hvor omfattende/stor denne skal være.

Hva er moskusender? De høres livsfarlige ut...

edit: googlet! så fine ender, de fortjener en pen dam.

Hei!

Takk:-)

Jeg googlet på norsk, bedre som du anbefalte.

Ja de er pene og de spiser brunsnegler :-) og rører ikke roser og grønnsaker:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399735-moskusender-og-dam/#findComment-3551845
Del på andre sider

Madelenemie

Høres ut som en sinnsyk ide å skaffe endene før du hadde en plan om hvordan de skulle ha det. Mitt råd: Behold den midlertidige løsninga, feit opp endene og spis dem.

Aner jo ikke hvor mange ender du har, men de trenger uansett mye plass, sier min kjære, andeforskeren. Særlig hvis du tenker du skal ha masse planter der også. Han påstår at det vil bli et helvetes griseri. Hvordan skal du få rensa bassenget deres?

Dropp prosjektet. Spis endene. Jo mer jeg tenker over det, jo bedre plan synes jeg det er.

Hei!

Jeg spiser ikke endene, de går jo etter meg!! Og jeg har døpt dem :-D

Jeg ser de griser, kanskje derfor de anbefalte meg dam med tappekran, for rensing, skal google.

Jeg finner mange pene dammer, men jeg vil jo gjerne få tømt dem relativt ofte, slik at dammen ser pen ut.

Kanskje permakiltur har noe om dette konseptet, der er det jo levende hager i kretsløp som er tingen, Hagen skal være en celle og har på en måte alt den trenger i seg, som et kretsløp, jeg er på god vei egentlig.

Vel de spiser brunsnegler og de jeg kjøpte dem av hadde et roseparadis av en hage og der går de fritt.

De lyder sine navn moskusender, jeg skal barenha to frøkner og en Hermann

:-)

Er du gift med en andeforsker, helgigisen!

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399735-moskusender-og-dam/#findComment-3551846
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Min tanke også :-)

Hei!

Ja nå har jeg både fuglevoilere og gård, samt relativt god kunnskap om dyr.

Moskusender må ikke en gang ha dam, de må bare ha et fat med ca 5 cm dypt vann til å skylle sine nesebor.

At jeg vil ha dam, er noe jeg har villet lenge, og litt ekstra press på meg selv gjør gravingen mer kompromissløs.

Jeg kjøpte meg buss før jeg hadde busslappen, min mann var skeptisk, men dermed hadde jeg det presset jeg trengte for å lå busslappen fort :-D

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399735-moskusender-og-dam/#findComment-3551871
Del på andre sider

Hei!

Jeg spiser ikke endene, de går jo etter meg!! Og jeg har døpt dem :-D

Jeg ser de griser, kanskje derfor de anbefalte meg dam med tappekran, for rensing, skal google.

Jeg finner mange pene dammer, men jeg vil jo gjerne få tømt dem relativt ofte, slik at dammen ser pen ut.

Kanskje permakiltur har noe om dette konseptet, der er det jo levende hager i kretsløp som er tingen, Hagen skal være en celle og har på en måte alt den trenger i seg, som et kretsløp, jeg er på god vei egentlig.

Vel de spiser brunsnegler og de jeg kjøpte dem av hadde et roseparadis av en hage og der går de fritt.

De lyder sine navn moskusender, jeg skal barenha to frøkner og en Hermann

Er du gift med en andeforsker, helgigisen!

Jeg er litt redd ender men jeg blir så fascinert av prosjektet ditt. Jeg er sikker på at det blir pent :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399735-moskusender-og-dam/#findComment-3551964
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg er litt redd ender men jeg blir så fascinert av prosjektet ditt. Jeg er sikker på at det blir pent :-)

Hei!

Takk:-)

Jeg jobber for det! Barna er med, har iddeer om sivtyper og planter, skal google meg frem til en dam som er hyggelig for både oss hageeiere og ender.

Moskusender er stedbundne, lette å få kontakt med, jeg ser jo nå, de følger meg over alt i hagen :-)

I dag da jeg slapp dem ut og en ble igjen, ble herrmann helt fortvilt, han løp rådvill og etter en tid, målrettet frem til sine søsken, så løftet jeg han med et kyss over gjerdet og han ble våt som en and. dvs han hoppet i bassenget med sine søsken, ordentlig klagemann, men skikkelig grom.

Man må skape sine egne gleder når man er midt i den dypeste fortvilelse og sorg, mitt barn er friskt, men sorgen fortsetter ser jeg :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399735-moskusender-og-dam/#findComment-3551966
Del på andre sider

Hei!

Jeg synes du har fått enkelte rare svar her. Det er ganske vanlig å ha ender uten å ha dam til dem, siden de egentlig bare trenger vann nok til å kunne stikke hodet oppi for å skylle øynene. Mange andeeiere opererer med kar eller bøtter bare til endene.

Og så er det nok mange som gjør som deg også, og får lyst til å lage andedam etterhvert. Jeg kan ikke egentlig hjelpe så mye, for det vi har en liten ferdigstøpt dam bare, som vi regelmessig tømmer med en sånn slamsuger til fiskedammer før vi fyller den opp igjen. Jeg skjønner jo at det ikke er det du er ute etter (selv om jeg synes den ble ganske fin tilslutt!). Nå skal vi flytte og jeg lurer på om jeg skal lage meg "ordentlig" dam eller gjøre det samme igjen.

Lykke til og kos deg med endene dine! De er flotte dyr med masse personlighet :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399735-moskusender-og-dam/#findComment-3552420
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Jeg synes du har fått enkelte rare svar her. Det er ganske vanlig å ha ender uten å ha dam til dem, siden de egentlig bare trenger vann nok til å kunne stikke hodet oppi for å skylle øynene. Mange andeeiere opererer med kar eller bøtter bare til endene.

Og så er det nok mange som gjør som deg også, og får lyst til å lage andedam etterhvert. Jeg kan ikke egentlig hjelpe så mye, for det vi har en liten ferdigstøpt dam bare, som vi regelmessig tømmer med en sånn slamsuger til fiskedammer før vi fyller den opp igjen. Jeg skjønner jo at det ikke er det du er ute etter (selv om jeg synes den ble ganske fin tilslutt!). Nå skal vi flytte og jeg lurer på om jeg skal lage meg "ordentlig" dam eller gjøre det samme igjen.

Lykke til og kos deg med endene dine! De er flotte dyr med masse personlighet :-)

Hei!

Tusen takk for svar og god ide.

Jeg hadde ikke tenkt på slamsuger:-)

Nå fant jeg et fuglebad på finn, 20 cm dypt og 1,5 meter i diameter. Jeg kom på at jeg kan skjære hull i det, kjøpe propp på Chlas ohlson også fuge den fast.-) men jeg er i tenkeprosessen.

Barna vil svært gjerne nå ha en dam, de vil jo også ha fisk og siv osv....-) men fisk blir jo vanskelig når ender:-) Men jeg så en utrolig pen dam på nettet, med ender...

Det jeg tenkte nå, var så å finne vakker stein og legge/evt støpe fast rundt, også lage fordypninger til sivplanter. Kunne du sende meg bilde av hvordan dere har løst det?

Hyggelig du også kjenner litt mer til ender enn enkelte som svarer her, de har jo nettopp personlighet og man får kontakt med dem:-) Utrolig kos.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399735-moskusender-og-dam/#findComment-3552429
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Hei!

Unnskyld seint svar, men vi var plutselig midt i flyttekaoset! Dessverre ble det ikke bilde av dammen, men skal se om jeg finner noe.

Hvor langt er du kommet? Hvis du finner sivplanter de ikke spiser, må du si fra, men i mellomtida vil jeg råde deg til ikke å bruke masse penger på det. Jeg kjøpte noe som liksom skulle klare seg bra med ender i dammen, men selv om jeg bare har to og de attpåtil er veldig små, hadde de tatt knekken på alt i løpet av ei uke. Jeg hadde jo hørt det kom til å bli sånn, men måtte liksom prøve selv. Men jeg har fremdeles ikke gitt opp håpet :-)

Vi hadde også steiner rundt, delvis for å unngå at det skulle bli for gjørmete (og det fungerte kjempegodt!), delvis fordi vi syns det er fint. Først la vi et lag på noen cm med runde små singel i en farge vi likte, så hadde vi større steiner oppå. Vi syntes det hele så både naturlig og fint ut.

Dammen var forresten inngjerdet, og siden de hadde både gress og blomster og busker til å skjule seg under der inne, var det der de oppholdt seg på dagstid, hvis vi ikke var ute selv. Jeg er så redd for rovdyr!

De er nok litt bortskjemte. I den midlertidige innhengingen de har nå, har de ikke noe ordentlig ly for regnet. De stod der og kvakket svært misfornøyde i styrtregnet idag, og da vi åpnet for dem kom de styrtende inn. De ligger i gangen og sover akkurat nå!

Jeg kan forresten anbefale gruppa Andepraten på Facebook hvis du ikke vet om den enda :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399735-moskusender-og-dam/#findComment-3555550
Del på andre sider

Hei!

Unnskyld seint svar, men vi var plutselig midt i flyttekaoset! Dessverre ble det ikke bilde av dammen, men skal se om jeg finner noe.

Hvor langt er du kommet? Hvis du finner sivplanter de ikke spiser, må du si fra, men i mellomtida vil jeg råde deg til ikke å bruke masse penger på det. Jeg kjøpte noe som liksom skulle klare seg bra med ender i dammen, men selv om jeg bare har to og de attpåtil er veldig små, hadde de tatt knekken på alt i løpet av ei uke. Jeg hadde jo hørt det kom til å bli sånn, men måtte liksom prøve selv. Men jeg har fremdeles ikke gitt opp håpet :-)

Vi hadde også steiner rundt, delvis for å unngå at det skulle bli for gjørmete (og det fungerte kjempegodt!), delvis fordi vi syns det er fint. Først la vi et lag på noen cm med runde små singel i en farge vi likte, så hadde vi større steiner oppå. Vi syntes det hele så både naturlig og fint ut.

Dammen var forresten inngjerdet, og siden de hadde både gress og blomster og busker til å skjule seg under der inne, var det der de oppholdt seg på dagstid, hvis vi ikke var ute selv. Jeg er så redd for rovdyr!

De er nok litt bortskjemte. I den midlertidige innhengingen de har nå, har de ikke noe ordentlig ly for regnet. De stod der og kvakket svært misfornøyde i styrtregnet idag, og da vi åpnet for dem kom de styrtende inn. De ligger i gangen og sover akkurat nå!

Hei!

Jeg er ikke kommet langt.

Jeg har funnet ut at filtreringspumpe, lys, fontene blir såpass avansert at jeg skal bruke vinteren på planleggingen.

Det blir også såpass dyrt, at jeg vil ha tid på meg slik at filter og pumpe ikke blir ødelagt

Jeg har vært på forum prydfugl, og begynte å lese...

Å anlegge en vellykket vakker dam er avansert når ender, heldigvis har jeg kun tre.

Jeg prøver likevel unngå legge damduk, slik anbefalt, fordi jeg vil ha en vakker dam, og jeg har funnet ut at moskusender også liker planter:-(

Jeg skal derfor, og MÅ lese mye, og skal tipse om jeg finner noe lurt.

Jeg tenker surfe og selv finne ut av om det fins planter som moskusender ikke liker, jeg vil så gjerne ha vannliljer, men jeg skal lese mye og mer i venter.

Jeg må også ha elektriker samt faktisk tillatelse formål bygge dammen, undersøkte med vann og avløp...

Greit nok, så blir det skikkelig, og utstyret blir jo relativt dyrt når man legger inne, sikring, elektriker og vintertilpasning.

Takk for at du tipset og svarte meg:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399735-moskusender-og-dam/#findComment-3555554
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan forresten anbefale gruppa Andepraten på Facebook hvis du ikke vet om den enda :-)

Hei!

Jeg skal skaffe meg FB og komme på andepraten:-) interessant.

Leste at ender driter så seig guffe:-( at filterpumpe bli ødelagt:-(

Derfor bestemte jeg meg for å gå grundig til verks!!

Ok, jeg begynner kanskje grave i år, men jeg kjøper ikke utstyr, da jeg liker gjøre ting riktig.

Og vet hva jeg ønsker. Jeg har laget en perm nå som heter"andedam" og i den samler jeg info. Skal til Sverige nå, til poundteam og sjekke ut utstyr og priser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399735-moskusender-og-dam/#findComment-3555555
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...