Gå til innhold

hvor mye grøt?


Gjest elin

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å begynne å gi sønnen min på 4 mnd grøt.Det jeg lurer på er?1:Hvilken grøt er best å begynne med?.2:Hvor mye skal jeg gi?.3:Hvor mange ganger om dagen?.4:Når skal jeg begynne å gi mere?.5:Når begynne med middag?.Jeg ammer ikke.Det ble mange spørsmål på en gang.Håper noen kan svare.Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er jo veldig liten ennå da... Men det er jo du som bestemmer såklart.

OK: Den beste grøten å begynne med er hirse. Dette fordi hirsemelet er glutenfritt og meget jernrikt. Naturlig jern er bedre enn kjemisk tilsatt ("jernberiket" som feks. Nestlégrøtene) jern, bl.a. tas det naturlige bedre opp. Hirsegrøten kjøper du i din nærmeste helsekost eller Heliosbutikk (rosa pose merket Helios barnegrøt), eller kan sikkert bestilles på nett. Den skal koke to minutter med vann. Tilsett gjerne morsmelk før servering, men ikke la den stå, morsmelken gjør grøten suppetynn. Lag en dl. og sett i kjøleskapet, varm bittelitt i vannbad og server. Ikke gi mye mer enn en teskje i begynnelsen. Gi heller to ganger om dagen enn mye til ett måltid. Am før du tilbyr grøt (ikke la ham spise seg helt mett). (Velassorterte helsekoster og Helios har også hirsegrøt og andre grøtvarianter i Instant-versjon, av merket Holle. Instant er jo ikke så næringsrikt som grøtmel, men bedre uansett en det du får på Rimi). Middag kan du vente lenge med, han er jo bare et knøtt... Men når du skal det, kan du koke i hjel en gulrot og mose den med feks en gaffel. Enkelt, godt og det sunneste ungen din kan begynne med.

Lykke til - det er morsomt når de begynner å spise...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære elin. Stil dette spørsmålet til forum for mat og ernæring. Helsestasjonen der du bo, kan gi deg veiledning i forhold til ditt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å begynne med grøt til datteren min da hun var 4 mnd, da brukte jeg Nestle maisgrøt. Hun fikk et par teskjeer til kvelds, og vi økte ikke mengden før hun begynte å skjønne hva dette gikk ut på ( tok ca 3uker). Da gikk vi opp til en smaksporsjon: 2 spiseskjeer pulver og 3 spiseskjeer melk. Middag begynte vi med da hun var 5mnd, det var kjempepopulært, og hun spiste et halvt glass nesten med en gang. Da hun ble 6 mnd spiste hun et helt lite glass (Nestle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å begynne med grøt til datteren min da hun var 4 mnd, da brukte jeg Nestle maisgrøt. Hun fikk et par teskjeer til kvelds, og vi økte ikke mengden før hun begynte å skjønne hva dette gikk ut på ( tok ca 3uker). Da gikk vi opp til en smaksporsjon: 2 spiseskjeer pulver og 3 spiseskjeer melk. Middag begynte vi med da hun var 5mnd, det var kjempepopulært, og hun spiste et halvt glass nesten med en gang. Da hun ble 6 mnd spiste hun et helt lite glass (Nestle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...