cimp Skrevet 23. juli 2014 Skrevet 23. juli 2014 Har noen tips til hvordan man kan forbedre sin kommunikasjon? Jeg er svært dårlig til å få frem hva jeg mener, og det jeg sier blir ofte misforstått eller ikke forstått i det hele tatt. Ofte aner jeg heller ikke hva jeg skal si når andre forteller meg noe eller kommenterer noe. Kommunikasjonen stopper dermed svært ofte på meg. Jeg kan legge til at jeg har hatt problemer med å være sammen med andre, har holdt meg mye alene, men prøver å forandre på det, delvis fordi jeg må og delvis fordi jeg ønsker å bli bedre på det. Er det noen som for eksempel har noen gode råd til litteratur om dette som kan hjelpe? 0 Siter
Høstløv Skrevet 23. juli 2014 Skrevet 23. juli 2014 Har noen tips til hvordan man kan forbedre sin kommunikasjon? Jeg er svært dårlig til å få frem hva jeg mener, og det jeg sier blir ofte misforstått eller ikke forstått i det hele tatt. Ofte aner jeg heller ikke hva jeg skal si når andre forteller meg noe eller kommenterer noe. Kommunikasjonen stopper dermed svært ofte på meg. Jeg kan legge til at jeg har hatt problemer med å være sammen med andre, har holdt meg mye alene, men prøver å forandre på det, delvis fordi jeg må og delvis fordi jeg ønsker å bli bedre på det. Er det noen som for eksempel har noen gode råd til litteratur om dette som kan hjelpe? Jeg har inntrykk av at de fleste helst vil prate selv, så det å stille spørsmål er et effektivt middel til å holde kommunikasjon i gang. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2014 Skrevet 23. juli 2014 http://www.klikk.no/helse/velvare/kroppogsinn/article719853.ece Anonymous poster hash: 71443...c26 0 Siter
cimp Skrevet 23. juli 2014 Forfatter Skrevet 23. juli 2014 Takk Problemet er imidlertid ofte at jeg ikke får frem det jeg skal si på en skikkelig måte, jeg stivner helt til og klarer ikke kommunisere skikkelig. Dette er også et stort problem i "dypere samtaler", med stort sett de fleste. Jeg er nok litt teoretisk av meg og skulle ønske det var noen måte å lese meg bedre i dette, det er et stort problem i så mange sammenhenger. Håper på at frykten for andre mennesker hadde blitt litt mindre dersom jeg hadde lært meg til å kommunisere skikkelig... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. juli 2014 Skrevet 24. juli 2014 Takk for spørsmålet. Dette synes jeg var mer enn vanlig interessant. Det er en svært god og viktig egenskap å ha et godt muntlig språk. Jeg er forbauset over at skoleverket og ikke minst høyere utdanningsinstitusjoner fokuserer så lite på dette. Første forutsetning for et klart og godt muntlig spåk er en klar tanke. Tankene kommer alltid forut for talen (bør i hvert fall gjøre det). Hvis tankene ikke er klare, vil ikke språket bli klart og tyydelig. Når en har fått en klar tanke, må en trene på å uttale den like klart. Som for alle andre ferdigheter, er det slik at en blir langt bedre av å trene. Tren de to delene hver for seg. Gjenta tankene inne i deg til du synes du har fått en klar og tydelig tanke om hva du skal si. Den muntlige delen trener du på foran et videokamera. Om du ikke har et eget, finnes dette nå på alle smarttelefoner. Spill av opptaket og vær kritisk når du evaluerer det. Gjenta samme budskap på video inntil du blir fornøyd. Om du trener på dette 3-4 ganger i uken, vil du allerede etter 2-3 uker merke betydelig fremgang. Et godt muntlig språk vil gjøre samarbeidet med andre langt bedre og hyggeligere. Lykke til :-) Fortell oss gjerne hvordan det går. 0 Siter
cimp Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Skrevet 24. juli 2014 Tusen takk for svar, dette var herlig konkret. Dette skal jeg forsøke Hadde vært godt å bli forstått de gangene jeg uttrykker meg muntlig også, ikke bare når jeg formulerer meg skriftlig. Jeg er forresten også enig i at det er synd at det er så lite fokus på muntlig fremstillingsevne i skoleverket. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 25. juli 2014 Skrevet 25. juli 2014 Har noen tips til hvordan man kan forbedre sin kommunikasjon? Jeg er svært dårlig til å få frem hva jeg mener, og det jeg sier blir ofte misforstått eller ikke forstått i det hele tatt. Ofte aner jeg heller ikke hva jeg skal si når andre forteller meg noe eller kommenterer noe. Kommunikasjonen stopper dermed svært ofte på meg. Jeg kan legge til at jeg har hatt problemer med å være sammen med andre, har holdt meg mye alene, men prøver å forandre på det, delvis fordi jeg må og delvis fordi jeg ønsker å bli bedre på det. Er det noen som for eksempel har noen gode råd til litteratur om dette som kan hjelpe? Hei! Ved siden av det som nhd skrev vil jeg bare fortelle at uten å ta Hormonet oxytocin får jeg vansker sosialt. Ordene floker seg til, muntlig, for meg, men med oxytocin får ordene riktig rekkefølge, jeg vet ikke hvorfor, men flere forsøk har vist det samme. Igjen og igjen. 0 Siter
cimp Skrevet 25. juli 2014 Forfatter Skrevet 25. juli 2014 Hei! Ved siden av det som nhd skrev vil jeg bare fortelle at uten å ta Hormonet oxytocin får jeg vansker sosialt. Ordene floker seg til, muntlig, for meg, men med oxytocin får ordene riktig rekkefølge, jeg vet ikke hvorfor, men flere forsøk har vist det samme. Igjen og igjen. Så bra at det fungerer for deg, det må være vanskelig når ordene floker seg til. For min del vet jeg ikke om et slikt hormon vil være løsningen. Jeg opplever ikke først og fremst at det er et problem at ordene floker seg til, men at jeg ikke klarer få frem det jeg ønsker. Jeg opplever ikke meg selv som "dum", jeg har en god del kunnskap på ulike fagfelt, følger med på det som skjer i samfunnet og har i alle fall ut fra min egen oppfatning ganske god allmennkunnskap, likevel får jeg ikke til å bidra i samtaler med andre mennesker. Jeg blir ofte stående uten å si noe, og når jeg forsøker blir det misoppfattet. Jeg har også problemer med å svare når jeg får kommentarer fra andre eller de kommer med en fortelling som jeg skal respondere på, da stopper ofte kommunikasjonen med meg. Her var svaret fra NHD en liten tankevekker for jeg tenker at jeg i slike tilfeller kanskje ikke har en klar tanke om hva jeg vil si. Så det skal jeg øve meg på. Håper på at dette kan forbedres gjennom øvelser. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.