Gå til innhold

Vondt i det ene brystet


Gjest mammathias

Anbefalte innlegg

Gjest mammathias

Jeg har vært så heldig å få to friske unger, som begge ble ammet til de var 2 år gamle.

Eldstejenta ble født mai-96. Da jeg begynte å amme henne, fikk jeg skikkelig melkespreng og masse melk i begge brystene. Så vidt jeg vet hadde jeg aldri brystbetennelse, men melken rant mye lettere fra høyrebryst enn venstre. Dermed nektet hun å amme fra den ventre brystet. Brystet ble etter dette hardt og ømt, og etterhver sluttet melkenproduksjonen så og si helt opp. Men ettersom jeg hadde så mye melk i høyrebryst, fullammet jeg henne helt til hun var 6 mnd. gammel, og fortsatte å amme til hun var 2 år. Venstre bryst har siden dette vært hardere, og spesielt rundt eggløsningen er det ømmere enn høyrebrystet.

I februar -99 fikk jeg en liten gutt. Men denne gangen fikk jeg ikke samme melkemengden som sist. I venstre bryst kom aldri melken skikkelig. Høyre bryst fikk ganske bra med melk, men ikke på langt nær så mye som ved første barnet. Dermed ble også han fullammet med kun høyre brystet. Også han fikk pupp helt til han var vel 2 år, da fikk jeg plutselig brystbetennlse i venstre brystet. Da kuttet jeg helt ut ammingen.

Melkeproduksjonen har stoppet opp i begge brystene, men jeg plages tidvis (rundt eggløsning og mens) av at venstrebrystet er hard og ømt. Jeg mener selv at det er på grunn av at det står gammel melk i melkegangene. Er det i tilfelle noe å gjøre med dette?

Glemte å si at når jeg skulle begynne å amme andremann, klarte jeg å klemme ut noe tykk "masse" fra brystvorten på venstresiden. Men det hjalp kunn litt på melkeproduksjonen. Etter noen dager var det tett igjen.

Er takknemlig for svar.

Vennlig hilsen mammathias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære mammathias. Dette problemet synes jeg ikke du skal gå med.Ta kontakt med legen din og få det skikkelig undersøkt og utredet. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...