Gå til innhold

bli gradvid


Gjest tintin

Anbefalte innlegg

jeg har hört at hvis man under amming, da kan man unngär ä bli gradvid, kan det vaer riktig? hvis ikke? hva prevensjonsmidler vil du anbefaller meg. Jeg venter mitt förste barn i juni 2002, jeg vil helst ikke ä bli gradvid etter födsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis barnet er under 6 mnd,det ikke får annen mat enn pupp,man ikke har fått tilbake menstruasjonen og det ikke går mer enn 6-7 timer mellom noen av ammingene er det like sikkert som p-piller.

Hvis ikke er hormonspiral,spiral og minipillen bra alternativer fra 6 ukers kontrollen av.Noen leger foretrekker allikevel å vente med spiral til 12 uker etter fødsel.SIkkert like greit,jeg var ikke ferdig med renselsen før 12 uker etter.

Kondom kan man jo også bruke i en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære tintin.

Amming som prevensjon er like sikker som spiral og minipiller når 3 forutsettninger er tilstede:

1. Barnet må være under 6 måneder.

2. Du må fullamme. D.v.s. ikke gi noe annen melk eller mat til barnet. Det er også viktig at man ammer en gang om natta. Begynner barnet å sove i 6-8 timer er ikke prevensjonseffekten like god.

3. Du må ikke ha fått menstruasjonen tilbake.

Når du velger prevensjonsmetode, kan du vite at for noen kvinner minker melkeproduksjonen ved bruk av p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...