AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 http://www.umbrelr.com/robin-williams-die-suicide/ Anonymous poster hash: 14209...e4a 0 Siter
frosken Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 Jeg er helt uenig med de som mener man skal si at dødsfallet er et symptom på depresjon og ikke som følge av en aktiv handling, dvs. selvmord. Jeg tror det er svært viktig å ikke se på selvmord som noe som "bare skjer", men som noe "som gjøres". Så kan man selvfølgelig gå videre å drøfte hva som er grunnen til at noen har valgt selvmord, og da er depresjon så avgjort et relevant moment. En av grunnene til at jeg er opptatt av dette, er at jeg tror mennesker som vurderer selvmord trenger å minnes på at dette ikke er noe som skjer uten at de aktivt velger å gjøre det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 Nei, det er sant! Dette var bare et syn på saken, det er ingen fasit. Selvsagt er det en handling forutfor et selvmord. Jaja, jeg prøvde bare se på dette som en liten tanke Anonymous poster hash: 14209...e4a 0 Siter
Høstløv Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 Selvmord eller selvdrap er en aktiv og villet handling og kan ikke sammenlignes med det å dø av kreft. Ingen velger å dø av kreft, langt de fleste kjemper vel og lenge for å holde seg i live, og utholder til dels store ubehag som følge av kreftbehandling. Selvmord eller selvdrap er ikke et symptom på depresjon, men en person kan velge å begå selvdrap pga at vedkommende er deprimert. 90% av alle som begår selvdrap er deprimerte. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 Selvmord eller selvdrap er en aktiv og villet handling og kan ikke sammenlignes med det å dø av kreft. Ingen velger å dø av kreft, langt de fleste kjemper vel og lenge for å holde seg i live, og utholder til dels store ubehag som følge av kreftbehandling. Selvmord eller selvdrap er ikke et symptom på depresjon, men en person kan velge å begå selvdrap pga at vedkommende er deprimert. 90% av alle som begår selvdrap er deprimerte. Derfor er selvmord et resultat av depresjon. Anonymous poster hash: b7013...359 0 Siter
Høstløv Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 (endret) Derfor er selvmord et resultat av depresjon. Anonymous poster hash: b7013...359 Nei, resultatet er ikke gitt. Alle deprimerte kan fortsette livet, og det er heldigvis noe de aller fleste velger. Kreftpasienter i siste fase av livet har ikke en slik valgmulighet. Endret 15. august 2014 av Høstløv 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 Nei, resultatet er ikke gitt. Alle har deprimerte kan fortsette livet, og det er heldigvis noe de aller fleste velger. De kan ikke det hvis de ikke får hjelp og ikke ser noen annen utvei. Anonymous poster hash: b7013...359 0 Siter
Høstløv Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 De kan ikke det hvis de ikke får hjelp og ikke ser noen annen utvei. Anonymous poster hash: b7013...359 Jeg tror ikke at du leste artikkelen som linken i første innlegg henviste til. Det er den problematikken, jeg argumenterer imot. 0 Siter
frosken Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 De kan ikke det hvis de ikke får hjelp og ikke ser noen annen utvei. Anonymous poster hash: b7013...359 Ja, de _kan_, men de kan også velge å avslutte livet. Noen selvmord utføres i akutt psykose, da anser jeg situasjonen som noe annerledes. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 Ja, de _kan_, men de kan også velge å avslutte livet. Ja, de kan hvis de ikke får hjelp. Som en kreftpasient som ikke får smertelindring også lett kunne ha gjort. Anonymous poster hash: b7013...359 0 Siter
FGT Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 en velger ikke å dø av kreft,det bare blir sånn. Men når en lider av depresjon,kan man velge å dø av det. Litt forskjell der. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 en velger ikke å dø av kreft,det bare blir sånn. Men når en lider av depresjon,kan man velge å dø av det. Litt forskjell der. Er man dypt nok deprimert er det ikke sikkert man har noe valg. Anonymous poster hash: b7013...359 0 Siter
Høstløv Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 Er man dypt nok deprimert er det ikke sikkert man har noe valg. Anonymous poster hash: b7013...359 Tanker om selvmord eller selvdrap er ofte en følge av å lide av en dyp depresjon, men en har et valg mht å gjennomføre et selvdrap. Tanker på om å gjøre slutt på livet og tanker om måter å utføre selvdrap på blir ikke automatisk etterfulgt av aktiv planlegging og gjennomføring, det blir et valg. 0 Siter
Gjest Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 Tanker om selvmord eller selvdrap er ofte en følge av å lide av en dyp depresjon, men en har et valg mht å gjennomføre et selvdrap. Tanker på om å gjøre slutt på livet og tanker om måter å utføre selvdrap på blir ikke automatisk etterfulgt av aktiv planlegging og gjennomføring, det blir et valg. Helt enig. 0 Siter
FGT Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 (endret) Hvis en velger selvmord,fordi en er deprimert, så har en ikke dødd av det, men prøvd å drepe det, med det triste følge at en har drept seg selv. en anen ting er jo at en er jo litt død når en lider av kronisk depresjon,det som har med følelser å gjøre. Endret 15. august 2014 av FGT 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 Tanker om selvmord eller selvdrap er ofte en følge av å lide av en dyp depresjon, men en har et valg mht å gjennomføre et selvdrap. Tanker på om å gjøre slutt på livet og tanker om måter å utføre selvdrap på blir ikke automatisk etterfulgt av aktiv planlegging og gjennomføring, det blir et valg. Friske mennesker begår normalt ikke selvmord. Anonymous poster hash: b7013...359 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 Jeg for min del kan gjerne tenke masse på selvmord, hvordan jeg kan gjøre det osv. Men jeg har ikke kommet til det punktet hvor jeg ikke har noen valg. Ok å få ordentlige syn på den artikkelen Anonymous poster hash: 14209...e4a 0 Siter
Gjest Skrevet 15. august 2014 Skrevet 15. august 2014 Jeg for min del kan gjerne tenke masse på selvmord, hvordan jeg kan gjøre det osv. Men jeg har ikke kommet til det punktet hvor jeg ikke har noen valg. Ok å få ordentlige syn på den artikkelen Anonymous poster hash: 14209...e4a Jeg har også hatt masse slike tanker oppgjennom livet. En gang, som 14-åring, la jeg planer. Men jeg fikk hjelp - av læreren min. Depresjon er en fæl sykdom jeg ikke unner noen. 0 Siter
Gjest Skrevet 16. august 2014 Skrevet 16. august 2014 Jeg har mange ganger tenkt på selvmord, men tror aldri jeg kunne planlagt det. Men det jeg har tenkt en del på er om jeg menneske utført det i affekt. At når jeg kommer til det punktet at jeg ikke klarer mer, ikke orker mer, de vonde følelser og kaos blir så intens at jeg da kunne gjort noe som førte til det. Jeg tror det er lenge siden nå det har vært så ille. Det er kanskje som dere sier at jeg har et valg, men det føles ikke slik. Jeg er enig med frosken at det er viktig å la den som tenker på selvmord, at de har et valg. Men kjenner jeg blir skikkelig provosert når jeg hører folk si at han valgte det jo selv. Eller at dette var egoistisk gjort. De som sier det vet ingenting om hvordan personen hadde det før. Jeg tviler på at de noengang har opplevd noe i nærheten. Hvis du brenner deg så har du et valg om du vil være i situasjonen eller trekke deg bort. Hvis det å være i situasjonen hadde en viktig betydning, hadde du nok holdt ut litt lenger, men det finnes grenser for hvor mye smerte et menneske klarer å velge å være i. Og den grensen er forskjellig hos oss alle. Så det jeg vil frem til, er at det er viktig at personen vet at han har et valg. Men at ingen har rett til å fordømme en person som har utført et selvmord. Et selvmord er kun tragisk. 0 Siter
Gjest Skrevet 16. august 2014 Skrevet 16. august 2014 Jeg har mange ganger tenkt på selvmord, men tror aldri jeg kunne planlagt det. Men det jeg har tenkt en del på er om jeg menneske utført det i affekt. At når jeg kommer til det punktet at jeg ikke klarer mer, ikke orker mer, de vonde følelser og kaos blir så intens at jeg da kunne gjort noe som førte til det. Jeg tror det er lenge siden nå det har vært så ille. Det er kanskje som dere sier at jeg har et valg, men det føles ikke slik. Jeg er enig med frosken at det er viktig å la den som tenker på selvmord, at de har et valg. Men kjenner jeg blir skikkelig provosert når jeg hører folk si at han valgte det jo selv. Eller at dette var egoistisk gjort. De som sier det vet ingenting om hvordan personen hadde det før. Jeg tviler på at de noengang har opplevd noe i nærheten. Hvis du brenner deg så har du et valg om du vil være i situasjonen eller trekke deg bort. Hvis det å være i situasjonen hadde en viktig betydning, hadde du nok holdt ut litt lenger, men det finnes grenser for hvor mye smerte et menneske klarer å velge å være i. Og den grensen er forskjellig hos oss alle. Så det jeg vil frem til, er at det er viktig at personen vet at han har et valg. Men at ingen har rett til å fordømme en person som har utført et selvmord. Et selvmord er kun tragisk. Det de mener å si, er vel at det til syvende og sist er et _valg_ - uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg fordømmer ikke folk som begår selvmord. Disse menneskene må ha hatt det jævli som går så langt. Har for øvrig selv en i nær familie som gjorde dette. Forstår at hn må ha hatt det helt jævli, jeg fordømmer ikke vedkommede. Som du sier, er det bare tragisk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.