Gå til innhold

Er det egentlig trøske?


fru pus

Anbefalte innlegg

Da vi var på 6-ukers kontroll med lillemor sa barnelegen at hun hadde trøske, fordi tunga var så hvit og skrev ut resept på miksturen Mycostatin (eller hva den nå heter), hun sjekket ikke brystene mine eller skrev ut noen resept på krem til meg. Jeg fikk heller ikke noen beskjed om hvor lenge jeg skulle holde på med å gi denne miksturen.

Vi var hos allmenlegen i forbindelse med noen annet noen dager før og da nevnte jeg at jeg innimellom syntes lillemor var litt vel hvit på tunga, men han mente det bare var fordi hun kun drakk melk.

Innimellom er tunga veldig hvit, noen ganger bare litt hvit og andre ganger ikke hvit i det hele tatt.

Jeg har ingen problemer med brystene mine, de ser ut som vanlig, klør ikke eller noe slikt.

Kan det alikevel være trøske? Synes ikke noe om å unødvendig drive å presse i lillemor en masse medisin hun brekker seg over.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første er det helt unødvendig å behandle trøske hvis det ikke plager mor eller barn.

For det andre er de fleste brystfødde babyer hvite på tunga.Det er hvitt belegg på kinnene etc en først og fremst skal se etter.

Og har babyen trøske skal også mor behandles.

I tillegg kan man prøve bl.a. farris og cordysol munnskyllevann før man medisinerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære fru pus.Mange barn har et hvit belegg på tunga av melkefett etter amming. Hvitt belegg på slimhinnene ellers i munnen som ikke kan tørkes bort med en tørr klut er sopp. Hvorfor behandle når hverken du eller barnet har symptomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...