Gå til innhold

gutt 5 1/2 år


sira

Anbefalte innlegg

Hallo

Vår gutt på 5 1/2 tisser fortsatt i senga 2-4 ganger per uke. De gangene det går bra er det ofte at vi har vekket ham for å tisse.

Vi har fått god rutine på at han tisser regelmessig iløpet av dagen, og alltid rett før han legger seg. Han drikker ikke før han legger seg, og dessuten drikker han svært lite til middag.

Når han tisser i senga skjer det alltid før 12.00 - ofte bare 1-2 timer etter at han har sovnet. Hvis han ikke tisser seg ut før dette, går det bra resten av natta. Mengden som kommer er enorm - som regel er både dyna, laken og puta bløt. Han våkner alldrig når han begynner å tisse, men kun når han begynner å bli kald (fordi han er blaut).

Jeg synes det er tidlig å begynne med minirin eller alarmmatte - han sover dessuten utrolig tungt. Det har hendt at han står opp, og blir stående og sove mens han tisser seg ut.

Gutten bæsjet på do fra han var 1 1/2 år, var helt tørr på dagtid fra han var 2 1/2 år og er en harmoniske og utadvendt gutt. Han er imidlertid veldig lei seg over at han ikke greier å slutte å tisse om natta. Vi prøvde å kaste nattbleia første gang da han var 3 år og har gjentatte perioder brukt nattbleie igjen.

Nå trenger vi gode råd om hvordan han skal greie å slutte. Fra han var baby, har han tisset mye mer enn vårt andre barn om natte - og han sover i tillegg svært tungt (bruker alltid minst 5 minutter på å få ham våken).

Vær så snill og gi oss gode råd. Kan det være at kroppen hans ikke produserer ADH - kan dette måles i ev blodprøve/urin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har 2 sønner som har vært nattevætere i mange år, men nå er blitt tørr. Det kan skje ett og annet uhell, men ikke ofte. Jeg var helt fortvilet på mine barns vegne da den ene var 9 år og den andre 6. Niåringen hadde vi brukt alt mulig på, minirin, pipematte, hadde ham oppe osv osv. Ingenting hjalp. Han tisset gjerne flere ganger om natten og mye hver gang. Jeg var inne på dette forumet og fikk se at noen mammaer hadde prøvd kiropraktor på sine barn og det ga fantastiske resultater.

Jeg tenkte at det var verdt ett forsøk, men hadde ikke store forhåpninger om bedring. Tro det eller ei, etter 6-7 behandlinger så ble begge gutta tørr!! Det var som å få en ny verden hjem både for gutta og meg. De kunne føle seg trygg på å ligge borte og jeg slapp all mer arbeidet. Jeg anbefaler kiropraktor på det varmeste, det er helt smertefritt og ufarlig. Det er verdt ett forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har 2 sønner som har vært nattevætere i mange år, men nå er blitt tørr. Det kan skje ett og annet uhell, men ikke ofte. Jeg var helt fortvilet på mine barns vegne da den ene var 9 år og den andre 6. Niåringen hadde vi brukt alt mulig på, minirin, pipematte, hadde ham oppe osv osv. Ingenting hjalp. Han tisset gjerne flere ganger om natten og mye hver gang. Jeg var inne på dette forumet og fikk se at noen mammaer hadde prøvd kiropraktor på sine barn og det ga fantastiske resultater.

Jeg tenkte at det var verdt ett forsøk, men hadde ikke store forhåpninger om bedring. Tro det eller ei, etter 6-7 behandlinger så ble begge gutta tørr!! Det var som å få en ny verden hjem både for gutta og meg. De kunne føle seg trygg på å ligge borte og jeg slapp all mer arbeidet. Jeg anbefaler kiropraktor på det varmeste, det er helt smertefritt og ufarlig. Det er verdt ett forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har 2 sønner som har vært nattevætere i mange år, men nå er blitt tørr. Det kan skje ett og annet uhell, men ikke ofte. Jeg var helt fortvilet på mine barns vegne da den ene var 9 år og den andre 6. Niåringen hadde vi brukt alt mulig på, minirin, pipematte, hadde ham oppe osv osv. Ingenting hjalp. Han tisset gjerne flere ganger om natten og mye hver gang. Jeg var inne på dette forumet og fikk se at noen mammaer hadde prøvd kiropraktor på sine barn og det ga fantastiske resultater.

Jeg tenkte at det var verdt ett forsøk, men hadde ikke store forhåpninger om bedring. Tro det eller ei, etter 6-7 behandlinger så ble begge gutta tørr!! Det var som å få en ny verden hjem både for gutta og meg. De kunne føle seg trygg på å ligge borte og jeg slapp all mer arbeidet. Jeg anbefaler kiropraktor på det varmeste, det er helt smertefritt og ufarlig. Det er verdt ett forsøk.

Hei

Takk for tipset.

Hva gjør kiropraktoren konkret for å behandle mot sengevæting? Kan du fortelle litt om behandlinga?

Er dette noe man må betale selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har 2 sønner som har vært nattevætere i mange år, men nå er blitt tørr. Det kan skje ett og annet uhell, men ikke ofte. Jeg var helt fortvilet på mine barns vegne da den ene var 9 år og den andre 6. Niåringen hadde vi brukt alt mulig på, minirin, pipematte, hadde ham oppe osv osv. Ingenting hjalp. Han tisset gjerne flere ganger om natten og mye hver gang. Jeg var inne på dette forumet og fikk se at noen mammaer hadde prøvd kiropraktor på sine barn og det ga fantastiske resultater.

Jeg tenkte at det var verdt ett forsøk, men hadde ikke store forhåpninger om bedring. Tro det eller ei, etter 6-7 behandlinger så ble begge gutta tørr!! Det var som å få en ny verden hjem både for gutta og meg. De kunne føle seg trygg på å ligge borte og jeg slapp all mer arbeidet. Jeg anbefaler kiropraktor på det varmeste, det er helt smertefritt og ufarlig. Det er verdt ett forsøk.

Hei

Takk for tipset.

Hva gjør kiropraktoren konkret for å behandle mot sengevæting? Kan du fortelle litt om behandlinga?

Er dette noe man må betale selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, dere lager jo et svær sak av noe gutten uansett vil vokse av seg! La han tisse i sengen så lenge han ikke har vansker med det selv, det er mitt GODE råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siri Harket, uroterapeut

Jeg viser til tidligere svar. Når det gjelder måling i urin/blod så er jeg faktisk ikke sikker på det. Det er ingen vanlig prosedyre tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig lett å gi råd til andre, og når det gjelder denne problemstillingen har jeg ingen erfaring fra det ståsted du har. Jeg har imidlertid kjempemye erfaring fra det å være en sengevæter.

Jeg tisset i sengen HVER natt til jeg var 12 år. På dagtid var jeg tørr fra ca 1 1/2 års alder. Bleier på natten ble kuttet når jeg var ca 2-2 1/2 år.

I dag når jeg selv sitter med en sønn som er like gammel som din, må jeg bare beundre mine foreldre som ikke en eneste dag klaget over alt "ekstraarbeidet" de hadde p.g.a. av min sengevæting slik som skifting på sengen, vasking av sengetøy, lufting av madrass og dyne etc. etc.

Opp gjennom årene prøvde de alt som tenkes kunne for å få meg til å slutte med sengeværingen. Tiltakene var mange og det jeg husker best er reduksjon på veskeinntak før legging, vekking opp til 2-3 ganger for natten for å gå på do, medisiner, ja jeg vet ikke hva. Etter hvert som årene gikk innså de at det ikke var noen særlig effekt med noen av tiltakene, og de satset på at dette ville jeg "vokse av meg".

Noe av det viktigste mine foreldre har gjort for meg tror jeg selv er å kutte nattbleiene til "normal tid". Jeg slapp å være 7/8-åring med bleier!

Det som for meg var svært viktig var at de hjalp meg til å akseptere at jeg var sengevæter og lærte meg å ta forholdsregler slik at livskvaliteten kunne ivaretas på tross av mitt "handicap".

Dette førte til at jeg uten skam kunne fortelle til andre at jeg tisset i sengen. Dette medvirket igjen til at jeg uten sjenanse kunne delta på speiderturer, overnatting hos venninner, klasseturer etc. Jeg hadde med mitt eget "utstyr" slik som liggeunderlag og sovepose og jeg lå ALLTID på gulvet. Jeg opplevde aldri å bli ertet for sengevætingen noe jeg tror jeg kan takke både egen og mine foreldres åpenhet for.

Hva som gjorde at jeg sluttet med sengeværingen når jeg var 12 år er det ingen som kan svare på - heller ikke jeg.

For ordens skyld kan jeg opplyse om at jeg hele livet har vært frisk og jeg har heller ikke opplevd noe som skulle være årsak til sengevætingen.

Men, som jeg sa innledningsvis det er lett å gi råd til andre.

Glem imidlertid ikke at det er viktig å gi barnet trygghet nok til at de uten alt for store hemmninger kan delta på aktiviteter sammen med jevnaldrene når de kommer i skolealder.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig lett å gi råd til andre, og når det gjelder denne problemstillingen har jeg ingen erfaring fra det ståsted du har. Jeg har imidlertid kjempemye erfaring fra det å være en sengevæter.

Jeg tisset i sengen HVER natt til jeg var 12 år. På dagtid var jeg tørr fra ca 1 1/2 års alder. Bleier på natten ble kuttet når jeg var ca 2-2 1/2 år.

I dag når jeg selv sitter med en sønn som er like gammel som din, må jeg bare beundre mine foreldre som ikke en eneste dag klaget over alt "ekstraarbeidet" de hadde p.g.a. av min sengevæting slik som skifting på sengen, vasking av sengetøy, lufting av madrass og dyne etc. etc.

Opp gjennom årene prøvde de alt som tenkes kunne for å få meg til å slutte med sengeværingen. Tiltakene var mange og det jeg husker best er reduksjon på veskeinntak før legging, vekking opp til 2-3 ganger for natten for å gå på do, medisiner, ja jeg vet ikke hva. Etter hvert som årene gikk innså de at det ikke var noen særlig effekt med noen av tiltakene, og de satset på at dette ville jeg "vokse av meg".

Noe av det viktigste mine foreldre har gjort for meg tror jeg selv er å kutte nattbleiene til "normal tid". Jeg slapp å være 7/8-åring med bleier!

Det som for meg var svært viktig var at de hjalp meg til å akseptere at jeg var sengevæter og lærte meg å ta forholdsregler slik at livskvaliteten kunne ivaretas på tross av mitt "handicap".

Dette førte til at jeg uten skam kunne fortelle til andre at jeg tisset i sengen. Dette medvirket igjen til at jeg uten sjenanse kunne delta på speiderturer, overnatting hos venninner, klasseturer etc. Jeg hadde med mitt eget "utstyr" slik som liggeunderlag og sovepose og jeg lå ALLTID på gulvet. Jeg opplevde aldri å bli ertet for sengevætingen noe jeg tror jeg kan takke både egen og mine foreldres åpenhet for.

Hva som gjorde at jeg sluttet med sengeværingen når jeg var 12 år er det ingen som kan svare på - heller ikke jeg.

For ordens skyld kan jeg opplyse om at jeg hele livet har vært frisk og jeg har heller ikke opplevd noe som skulle være årsak til sengevætingen.

Men, som jeg sa innledningsvis det er lett å gi råd til andre.

Glem imidlertid ikke at det er viktig å gi barnet trygghet nok til at de uten alt for store hemmninger kan delta på aktiviteter sammen med jevnaldrene når de kommer i skolealder.

Lykke til!

Dette med å bruke bleie eller ikke bleie er veldig individuelt for hvert barn. Søsteren min var sengevæter til hun var 18 år og sov med bleie nesten hele tiden. Det var perioder der mine foreldre nektet henne å ha bleie fordi de trodde den var en sovepute som gjorde at hun aldri ville bli tørr. I denne perioden prøvde de alt du beskrev for å få henne tørr, men uten resultat. Det gikk så lang at min søster en kveld begynte å gråte fordi de nektet henne å ta på bleie. Hun var mildsagt drittlei av å bli vekt flere ganger om natten for å bli tatt på do, og ble psykisk sliten av å ikke få sove uforstyrret natten gjennom. Når hun hadde bleie på seg ble hun utvilt og foreldrene vår slapp en masse ekstra arbeid, noe min søster følte som en ekstra belastning fordi hun fikk dårlig samvittighet pga. dette.

Min oppfordring blir altså å la barnet selv bestemme om hun/han vil ha nattbleie eller ikke. Det kommer ikke alltid noe godt ut av å la barnet tisse i sengen hvernatt i 12 år når det finnes hjelpemidler som bleier. Det viktigste her er å ikke gi barnet inntrykk av at bleier bare er for babyer, og at man ikke er stor selv om man sover med nattbleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...