Gå til innhold

lite melk


Tonette

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å få opp melkeproduksjonen.

Her er min historie:

Pga svangerskapsforgiftning ble barnet født ved hjelp av keisersnitt for 3 uker siden.

Barnet ble innlagt på barneklinikken, mens jeg lå på barsel. Ergo så jeg lite til barnet i begynnelsen da jeg var dårlig. Ettervært som jeg kom meg på beina var jeg en del på barneklinikken for å tilbringe tid med min sønn.

Dag 3 etter fødsel begynte jeg å pumpe meg. Det tok noen dager før jeg fikk noe melk. Men jeg fikk foholdsvis lite melk. Jeg fikk lite stimulans fra barnet da det ikke brydde seg om å suge.

Ettervært kom det seg litt og fikk ca 50ml tilsammen pr pumping. Så minket det igjen. Jordmor mente det kunne komme av stress (mye fram og tilbake til barneklinikken) + at svangerskapsforgiftningen ikke hadde sluppet taket.

Jeg tenkte at det ville bedre seg da jeg ble utskrevet fra sykehuset, og det gjorde det også. Men bare for et par dager. Gutten lå fortsatt på sykehuset, så fartingen fram og tilbake ble den samme.

Jeg tenkte at det ville bedre seg når jeg fikk gutten med hjem. Det har det ikke gjort. Vi fikk han hjem mandag.

Han er blitt flink til å suge på puppen, men som regel gidder han ikke. Han blir rasende når han ikke får ut noe melk. Så da blir det lettere å gi han flaske.

Jeg pumper meg fortsatt, men får ikke ut mer en ca 10ml pr pumping. Det er jo ikke mye å bli mett av for en liten tass!

Er det noe håp om at dette vil bedre seg? Er det noe vits i å fortsette? Det blir jo stressende å drive å pumpe seg når det føles heller unyttig ettervært.

Det kan og nevnes at svangerskapsforgiftningen sitter fortsatt i. Var hos legen i dag, og jeg har fortsatt +++ på eggehvite i urinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Tonette.

Jeg vil begynne med å si at det er få som får ammingen til å gå "smertefritt" i begynnelsen, så du er ikke alene om å slite med å få det til.

Du spør om det er noe vits i å fortsett ammingen, og til det kan jeg bare si at det er det, faktisk stor vits i det.

Hvis du ønsker å amme så tror jeg nok at du er igang snart.

Du må la barnet amme mye,og så ofte det vil. Fordi om du ikke får mye ut ved pumping så er det mer i brystene.

Det med å pumpe seg er en treningssak.

Jeg er ikke flink til å pumpe meg, får nesten ingenting ut. Og jeg fullammet min datter til hun var 9 mnd. så melk hadde jeg.

Barnet tømmer brystet mye bedre enn pumpene.

Du må ikke stresse så mye, slapp masse av, ta sønnen din med deg i senga og amm han der hvis du synes det er behagelig å ligge mens du ammer.

Husk å drikk masse vann (minst 3 liter pr.dag)

Kontakt ammehjelpen på ditt sted, slik at du kan få råd og veiledning der. De er flinke.

Da jeg selv stresset som verst med amming ble jeg anbefalt akumpunktur. Det prøvde jeg og det hjalp masse.

Det som er viktigt i den sammenheng er at du går til en som har erfaring med amming.

Du får informasjon om hvem som har den kompetansen hvis du kontakter forbundet til akumpunktørene.

Jeg vet ikke helt hva det forbundet heter, men sikkert noe slik som "Norsk Akumpunktur forbund" eller "Norges Akumpunktur forbund".

)Kanskje noen inne på Alternativ forum kan hjelpe deg med addressen).

Håper dette ordner seg.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumping er vanskelig,jeg får det ikke til jeg heller,og jeg har ammet mye,lenge.

Hvis kroppen er syk er det ikke lett å få nok melk.Er det ikke noe de kan gjøre for å behandle dette?

Men du venter på å bli frisk kan du jo f.eks prøve 'hjelpebryst' (finnes ferdige fra Medela),en liten slange du fester på brystknoppen,som munner ut i en liten flaske,slik at den lille kan drikke både din melk og erstatning.Snakk med helsesøster om dette!

Det kan også være en god idé å prøve en nesespray du kan få på resept for å bedre utdrivningen.

Her er litt lesestoff på engelsk:

http://www.breastfeeding.com/all_about/faq_premature.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Tonette. Et alternativ er å bruke hjelpebryst som du gir tillegg med samtidig som barnet suger av brystet ditt. Det er en liten myk slange (sonde) som plastres på brystet med enden i flukt med brystknoppen, og som er koblet til flasken med tillegg. Når barnet suger av brystet, vil melken fra flasken komme opp gjennom slange og ut inni munnen på barnet. Melkeflommen vil øke, banet blir mere interresert og vil suge sterkere og dermed stimmulere brystet ditt bedre. Ta kontakt med en ammepoliklinikk hvis det finnes der du bor, eller kontakt helsestasjonen og spør om råd. Det er kort tid siden du har født, og både du og barnet har hatt en tøff start. Da er det ikke så uvanlig at det tar tid å få opp melkeproduksjonen og at man må gi tillegg en stund. Uansett hvor mye melk du produserer er det gull verdt for barnet ditt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Tonette. Et alternativ er å bruke hjelpebryst som du gir tillegg med samtidig som barnet suger av brystet ditt. Det er en liten myk slange (sonde) som plastres på brystet med enden i flukt med brystknoppen, og som er koblet til flasken med tillegg. Når barnet suger av brystet, vil melken fra flasken komme opp gjennom slange og ut inni munnen på barnet. Melkeflommen vil øke, banet blir mere interresert og vil suge sterkere og dermed stimmulere brystet ditt bedre. Ta kontakt med en ammepoliklinikk hvis det finnes der du bor, eller kontakt helsestasjonen og spør om råd. Det er kort tid siden du har født, og både du og barnet har hatt en tøff start. Da er det ikke så uvanlig at det tar tid å få opp melkeproduksjonen og at man må gi tillegg en stund. Uansett hvor mye melk du produserer er det gull verdt for barnet ditt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Pathos

Hei Tonette.

Jeg vil begynne med å si at det er få som får ammingen til å gå "smertefritt" i begynnelsen, så du er ikke alene om å slite med å få det til.

Du spør om det er noe vits i å fortsett ammingen, og til det kan jeg bare si at det er det, faktisk stor vits i det.

Hvis du ønsker å amme så tror jeg nok at du er igang snart.

Du må la barnet amme mye,og så ofte det vil. Fordi om du ikke får mye ut ved pumping så er det mer i brystene.

Det med å pumpe seg er en treningssak.

Jeg er ikke flink til å pumpe meg, får nesten ingenting ut. Og jeg fullammet min datter til hun var 9 mnd. så melk hadde jeg.

Barnet tømmer brystet mye bedre enn pumpene.

Du må ikke stresse så mye, slapp masse av, ta sønnen din med deg i senga og amm han der hvis du synes det er behagelig å ligge mens du ammer.

Husk å drikk masse vann (minst 3 liter pr.dag)

Kontakt ammehjelpen på ditt sted, slik at du kan få råd og veiledning der. De er flinke.

Da jeg selv stresset som verst med amming ble jeg anbefalt akumpunktur. Det prøvde jeg og det hjalp masse.

Det som er viktigt i den sammenheng er at du går til en som har erfaring med amming.

Du får informasjon om hvem som har den kompetansen hvis du kontakter forbundet til akumpunktørene.

Jeg vet ikke helt hva det forbundet heter, men sikkert noe slik som "Norsk Akumpunktur forbund" eller "Norges Akumpunktur forbund".

)Kanskje noen inne på Alternativ forum kan hjelpe deg med addressen).

Håper dette ordner seg.

Hilsen

Foreningen heter Norsk Forening for Klassisk Akunpuntkur. (NFKA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...