Gå til innhold

"Født i feil kropp"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker den serien, synd det var siste episode i dag.

Fantastisk modige mennesker. Jeg har aldri sett noe tøffere enn han som var mann og endelig kunne føle seg som kvinne i en alder av 60. Noe så stilig som å se hun sitte å styre et fly!

Jeg vi ha flere sånne tv-program med "ekte" vare :)

Skrevet (endret)

Fantastisk modige mennesker. Jeg har aldri sett noe tøffere enn han som var mann og endelig kunne føle seg som kvinne i en alder av 60. Noe så stilig som å se hun sitte å styre et fly!

Veldig fin serie med modige mennesker som tør å stå frem, og som tør å være seg selv. Likte alle som var med der.

Endret av stjernestøv
Skrevet

Så veldig enig med deg. Og er så imponert over så mange fantastiske foreldre i tillegg.

Anonymous poster hash: 5cc01...561

Skrevet

Så veldig enig med deg. Og er så imponert over så mange fantastiske foreldre i tillegg.

Anonymous poster hash: 5cc01...561

Ja, tenkte akkurat på det samme. Tenk å ha så støttende og oppegående foreldre som virkelig gjør alt de kan for barna sine. Helt utrolig.

Skrevet

Veldig fin serie med modige mennesker som tør å stå frem, og som tør å være seg selv. Likte alle som var med der.

Jeg også likte alle. Veldig spennende og få innsikt i en annen verden. Kanskje det bryter litt fordommer mot det som er annerledes!

Skrevet

Jeg også likte alle. Veldig spennende og få innsikt i en annen verden. Kanskje det bryter litt fordommer mot det som er annerledes!

Håper det, alle er jo bare mennesker alle sammen uansett kjønn. Jeg og synes foreldrene var utrolig flinke og støttende, ville bare at barna skulle ha det bra og være fornøyd med seg selv. Flott å se :)

Skrevet

Håper det, alle er jo bare mennesker alle sammen uansett kjønn. Jeg og synes foreldrene var utrolig flinke og støttende, ville bare at barna skulle ha det bra og være fornøyd med seg selv. Flott å se :)

Jeg har kanskje én fordom, og det er at jeg hadde hatt problemer med å være sammen med en mann som tidligere hadde vært kvinne. Jeg tror ikke jeg hadde klart det. Så da er jeg jo litt fordomsfull.

Skrevet

Jeg har kanskje én fordom, og det er at jeg hadde hatt problemer med å være sammen med en mann som tidligere hadde vært kvinne. Jeg tror ikke jeg hadde klart det. Så da er jeg jo litt fordomsfull.

Jeg tror jeg hadde klart det, er man glad nok i noen er det utrolig hva som går...tror jeg. Og det er jo bare kroppen som har skiftet kjønn, inni seg var de alltid mann/kvinne.

Skrevet

Interessant serie. Har bare fått med meg det første og siste programmet. Det jeg er litt i stuss over, er at det ikke er snakk om i det hele tatt (så vidt jeg har hørt da) at en del barn/unge er usikre om kjønnsidentiteten, og at noen (leste en artikkel fra England) angrer på at de byttet kjønn (etter behandling og evt operasjon).

Veldig vanskelig dette. Men når vi så han gutten i går på 11-12-13 år), så virket han jo veldig trygg i sin identitet som gutt, og at han absolutt ikke kjente seg som jente. Og han burde jo helt klart få være gutt.

Og det var sårt å se den eldre kvinnen, som hadde hatt et vanskelig liv med en mannskropp som ikke kjentes riktig, og som nå på sine eldre dager endelig kunne være seg selv. Jeg vet temmelig mye om dette gjennom en slektning, og det har vært så mye vanskelig rundt dette - spesielt for den personen det gjelder, men også for ektefelle, barn og andre involverte.

Fantastisk at barn og unge i dag som opplever at de har feil kropp, kan bli møtt på en annen måte og få en helt annen oppfølging enn det min slektning fikk.

Skrevet

Hei!

Har ikke sett det programmet jeg.

men ble glad da jeg så to eldre kvinner gi hverandre sitt ja, så bilde i avisen en dag og smilte,

det er så hyggelig når man sånn kommer så nært det å leve i frihet.

Spesielt i disse terrortider er det hyggelig å kjenne på det gode samfunn man har bygget opp takket være Arbeiderpartiet.

Skrevet

Interessant serie. Har bare fått med meg det første og siste programmet. Det jeg er litt i stuss over, er at det ikke er snakk om i det hele tatt (så vidt jeg har hørt da) at en del barn/unge er usikre om kjønnsidentiteten, og at noen (leste en artikkel fra England) angrer på at de byttet kjønn (etter behandling og evt operasjon).

Veldig vanskelig dette. Men når vi så han gutten i går på 11-12-13 år), så virket han jo veldig trygg i sin identitet som gutt, og at han absolutt ikke kjente seg som jente. Og han burde jo helt klart få være gutt.

Og det var sårt å se den eldre kvinnen, som hadde hatt et vanskelig liv med en mannskropp som ikke kjentes riktig, og som nå på sine eldre dager endelig kunne være seg selv. Jeg vet temmelig mye om dette gjennom en slektning, og det har vært så mye vanskelig rundt dette - spesielt for den personen det gjelder, men også for ektefelle, barn og andre involverte.

Fantastisk at barn og unge i dag som opplever at de har feil kropp, kan bli møtt på en annen måte og få en helt annen oppfølging enn det min slektning fikk.

Han mannen gjorde også inntrykk på meg. Jeg ble rørt på slutten da jeg så det gode smilet hans. Hun så jo fortsatt ut som en mann, man var allikevel lykkelig. Synes det var så supertøft å se henne fly!!

Det virker som dem som er med i serien er sikre på sitt kjønn. Egentlig vanskelig å sette seg inn i synes jeg. Det må være tøft for alle, og veldig rart å plustelig han en sønn istedenfor datter og omvendt.

Men tross alt er det jo fint at man er finner det ut så tidlig, før man slipper å bli gift og få barn. Det må være tøft ja!

Skrevet

Jeg har ikke sett alle programmene, men synes på sett og vis serien idylliserer kjønnsskifte.

Skrevet

Jeg har ikke sett alle programmene, men synes på sett og vis serien idylliserer kjønnsskifte.

Det var det jeg mente i mitt første avsnitt. Tror (og vet fra slektningen min) at det ikke bare er idyll etter at en har byttet kjønn. Men jeg er overbevist over at det er viktig å ta disse personene på alvor fra de er unge (er som sagt usikker på hvor unge de bør være) - slik at de så langt det lar seg gjøre. har funnet sin kjønnsidentitet når de skal ut i verden og evt finne en partner. Det å undertrykke dette, stifte familie, og så bytte kjønn er uhyre komplisert og sårt for mange involverte.

Skrevet

Er det andre som kjenner seg igjen i problemstillingene som tas opp i serien? Mange av setningene kunne jeg selv ha uttalt. Endelig setter noen ord på disse tankene.

Anonymous poster hash: 8b206...180

Skrevet

Jeg lurer litt på om de hadde trengt å skifte kjønn hvis ikke kjønnsrollene hadde vært så strenge? Hva hvis det var helt ok at en gutt hadde langt hår, gikk i rosa og likte ballett? Måtte han da la seg operere? I serien hører vi f.eks noen si at "han lekte bare med Barbie og ville bare gå i kjole", og så skal man tenke at da må det være en gutt som er født i feil kropp. Jeg er kvinne, men lekte aldri med Barbie og ikke er jeg spesielt opptatt av å gå i kjole.....Jeg synes kjønnsrollene virket veldig fastlagt i serien - kanskje mer enn blant oss "vanlige"som føler vi er født i rett kropp. 

Men ja - jeg likte serien veldig godt. Flotte mennesker. 

Skrevet

Ønsket du/trodde du at du var gutt, eller likte du bare ikke jenteting?

Jeg klippet meg kort til første skoledag og ikledde meg gutteklær og presenterte meg som gutt.

Jeg ble helt fortvilet av å utvikle meg som jente. Hater kroppen min.

Dette dominerte livet mitt til jeg lot meg overmanne av omverdenens sanksjoner i forhold til å gå på tvers av kjønnsrollene og grensene for gutter og jenter. Jeg har ikke stått opp for mine egne ønsker på dette feltet. Skammen tok overhånd.

Skrevet

Jeg ønsket overhode ikke å være gutt og det var ikke noe tema hjemme hos oss, selv om jeg ikke lekte med Barbie eller ville gå i kjoler. Foreldrene mine oppdro meg vel til å ikke være så fokusert på kjønn, men ta egne valg :-) 

Skrevet

Poenget mitt er at kjønnsrollene i "Født i feil kropp" virker litt overdrevent strenge. Mange av oss liker mange forskjellige ting. Min venninne elsker raske biler, jakt og fiske - men hun er samtidig en kjærlig mor som bare boller og bruker høye hæler. En kamerat av meg elsker å strikke og sy og jobber i barnehage, men han er også en veltrent fotballgutt.... 

Skrevet

Foreldrene dine var fornuftige der synes jeg. Men jeg skulle ha ønsket at noen hadde snakket med meg om dette den gang så jeg ikke følte meg så alene med skammen.

Skrevet

Poenget mitt er at kjønnsrollene i "Født i feil kropp" virker litt overdrevent strenge. Mange av oss liker mange forskjellige ting. Min venninne elsker raske biler, jakt og fiske - men hun er samtidig en kjærlig mor som bare boller og bruker høye hæler. En kamerat av meg elsker å strikke og sy og jobber i barnehage, men han er også en veltrent fotballgutt....

Her tror jeg man må skille mellom kjønnsroller og det å være i feil kropp. Eksempelet du nevner med den tøffe moren i høye hæler kan linkes til en diskusjon om kjønnsroller, men det å ikke føle seg som kvinne rent kroppslig er noe annet. Da er det ffor eksempel "jeg-fremmed" å ha bryster, brede hofter, menstruere og helt utenkelig å gå i kjøle eller høye hæler.

Av tråden over ser det ut til at mange tenker at serien handler om det å forholde seg til gitte kjønnsroller, men jeg mener at det serien handler om er noe mer i retning av kjønnsidentitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...