AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 Skrevet 25. september 2014 Ønsket du/trodde du at du var gutt, eller likte du bare ikke jenteting? Jeg klippet meg kort til første skoledag og ikledde meg gutteklær og presenterte meg som gutt. Jeg ble helt fortvilet av å utvikle meg som jente. Hater kroppen min. Dette dominerte livet mitt til jeg lot meg overmanne av omverdenens sanksjoner i forhold til å gå på tvers av kjønnsrollene og grensene for gutter og jenter. Jeg har ikke stått opp for mine egne ønsker på dette feltet. Skammen tok overhånd.Anonymous poster hash: 8b206...180 Særlig blant jenter som utvikler seg tidlig, er det ganske vanlig å mislike utviklingen sterkt. Kanskje enda mer for en generasjon siden enn nå. Jeg tror at unger som lever sin barndom som motsatt kjønn alltid vil oppleve seg selv som annerledes og en som ikke passer inn. Derfor betviler jeg at det er en så enkel og grei løsning som serien presenterte. For øvrig tror jeg det er en god del mennesker som ikke har noen tydelig kjønnsidentitet, de føler seg blant annet ikke mer like mennesker av sitt eget kjønn enn det motsatte. Anonymous poster hash: 613ce...024 0 Siter
frosken Skrevet 25. september 2014 Skrevet 25. september 2014 Her tror jeg man må skille mellom kjønnsroller og det å være i feil kropp. Eksempelet du nevner med den tøffe moren i høye hæler kan linkes til en diskusjon om kjønnsroller, men det å ikke føle seg som kvinne rent kroppslig er noe annet. Da er det ffor eksempel "jeg-fremmed" å ha bryster, brede hofter, menstruere og helt utenkelig å gå i kjøle eller høye hæler. Av tråden over ser det ut til at mange tenker at serien handler om det å forholde seg til gitte kjønnsroller, men jeg mener at det serien handler om er noe mer i retning av kjønnsidentitet.Anonymous poster hash: 8b206...180 Jeg synes selve uttrykket "være i feil kropp" bygger på noen forutsetninger jeg stiller spørsmål ved. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 Skrevet 25. september 2014 Særlig blant jenter som utvikler seg tidlig, er det ganske vanlig å mislike utviklingen sterkt. Kanskje enda mer for en generasjon siden enn nå. Jeg tror at unger som lever sin barndom som motsatt kjønn alltid vil oppleve seg selv som annerledes og en som ikke passer inn. Derfor betviler jeg at det er en så enkel og grei løsning som serien presenterte. For øvrig tror jeg det er en god del mennesker som ikke har noen tydelig kjønnsidentitet, de føler seg blant annet ikke mer like mennesker av sitt eget kjønn enn det motsatte. Anonymous poster hash: 613ce...024 Flertallet av de voksne som ble portrettert i denne serien sier at det sto mellom selvmord eller gjennomgå kjønnsbekreftende behandling. Samtlige beskrev også at de hadde følt seg som det annet kjønn så lenge de kunne huske. Men klart, barn/ungdom kan ha forbigående faser hvor de er usikre på sin identitet, og hvor de kanskje ønsker å være en annen. Nettopp derfor synes jeg det er det bra at man må være voksen for å gjennomføre irreversible inngrep. Virker på meg også som Rikshospitalet har ganske strenge kriterier for hvem som kan få hormonbehandling/pubertetsutsettende. Spes. i episoden med Anna på 7(?) år, ble det poengtert at det var helt i orden om hun seinere fant ut at hun ville gå tilbake til å være Adrian. Men det ble gitt aksept for at hun nå valgte å leve som jente. Og det er vel det viktige: å akseptere mennesker som de er, og la dem få leve i tråd med sin personlighet. Anonymous poster hash: ca260...d19 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 Skrevet 25. september 2014 Jeg elsker den serien, synd det var siste episode i dag. Fantastisk modige mennesker. Jeg har aldri sett noe tøffere enn han som var mann og endelig kunne føle seg som kvinne i en alder av 60. Noe så stilig som å se hun sitte å styre et fly! Jeg vi ha flere sånne tv-program med "ekte" vare Enig. Beste tv-serien jeg har sett. Anonymous poster hash: ca260...d19 0 Siter
Cilien Skrevet 26. september 2014 Skrevet 26. september 2014 Her tror jeg man må skille mellom kjønnsroller og det å være i feil kropp. Eksempelet du nevner med den tøffe moren i høye hæler kan linkes til en diskusjon om kjønnsroller, men det å ikke føle seg som kvinne rent kroppslig er noe annet. Da er det ffor eksempel "jeg-fremmed" å ha bryster, brede hofter, menstruere og helt utenkelig å gå i kjøle eller høye hæler. Av tråden over ser det ut til at mange tenker at serien handler om det å forholde seg til gitte kjønnsroller, men jeg mener at det serien handler om er noe mer i retning av kjønnsidentitet.Anonymous poster hash: 8b206...180 Jeg forstår ikke helt hva som er forskjellen på "kjønnsrolle" og "kjønnsidentitet". Jeg tror begge for en stor del er tillært i en sosialiseringsprosess. Hvorfor skal det å ha en jente-tiss være synonymt med å gå i kjole, for eksempel? Man skal ikke gå så langt tilbake før mange menn gikk i kjolelignende klær - eller man kan bare ta en kjapp reise ut i verden, så ser man mange menn som slett ikke går i bukser. Rosa, var lenge en farge som man kledde smågutter i. Listen er lang. Jeg synes dette er en interessant vinkling: http://www.gaysir.no/artikkel.cfm?cid=16464 Ikke enig i alt, nødvendigvis, men jeg synes det var en viktig stemme. 0 Siter
tonie Skrevet 26. september 2014 Skrevet 26. september 2014 Jeg synes Jentoft sier mye fornuftig her. Jeg synes også denne serien idylliserte problemstillingen og savnet å høre noe fra transene og de som er mer usikre på hvor de står, men da hadde kanskje ikke hele landet tatt bølgen fra episode 1, så det var sikkert et bevisst valg fra produsentenes side. 0 Siter
frosken Skrevet 26. september 2014 Skrevet 26. september 2014 Jeg synes Jentoft sier mye fornuftig her. Jeg synes også denne serien idylliserte problemstillingen og savnet å høre noe fra transene og de som er mer usikre på hvor de står, men da hadde kanskje ikke hele landet tatt bølgen fra episode 1, så det var sikkert et bevisst valg fra produsentenes side. Enig. Jeg har sett utenlandske serier om temaet hvor ting har blitt fremstilt mye mer nyansert. Jeg kjenner ikke til tall fra den senere tid, men synes også det ville ha vært et poeng å fremheve at det i alle fall tidligere gikk dårlig med mange av de som skiftet kjønn, de rapporterte om lav livskvalitet og hadde svært høy selvmordsrate. Hvorvidt dette er situasjonen i dag, vet jeg ikke. 0 Siter
Loft Skrevet 26. september 2014 Skrevet 26. september 2014 Har ikke sett denne serien, men jeg lurer på om det var NRK som hadde ett program om to (svensker?) som hadde skiftet kjønn for en stund siden, der de satt og snakket sammen og delte erfaringer. Synes det kom godt frem der at det med å skifte kjønn ikke er bare bare (alltid). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.