Gå til innhold

går det galt igjen nå? trenger litt råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja,skal til henne imorgen. hun skulle vært telefonvitne igår da hun er ute på reise,men det ble og avblåst. og advokaten han begynte å snakke om at de ville ha utskrift av min journal fra min behandler. da holdt jeg jo på å besvime. skal alle vite om hva jeg har sagt i timene? det kan da ikke være lov? skal snakke med min advokat når jeg klarer,hun har ringt mange ganger idag men jeg klarer ikke å ta telefonen. syns bare dette er så urettferdig. det er ikke rart at folk ikke anmeldeer overgrep!

Jeg blir helt satt ut av å lese hva du utsettes for. Det kan umulig være lov å forlange din journal utlevert. Jeg håper NHD kan ta seg tid til å svare deg litt nærmere, han har jo tidligere jobbet en del med mennesker som har vært utsatt for overgrep mener jeg å huske.

Jeg synes du blir utsatt for altfor store belastninger gjennom rettsforfølgelsen av din overgriper.

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• villakulla

47

• frosken

24

• AnonymBruker

19

• *Edvarda*

1

Skrevet

Jeg blir helt satt ut av å lese hva du utsettes for. Det kan umulig være lov å forlange din journal utlevert. Jeg håper NHD kan ta seg tid til å svare deg litt nærmere, han har jo tidligere jobbet en del med mennesker som har vært utsatt for overgrep mener jeg å huske.

Jeg synes du blir utsatt for altfor store belastninger gjennom rettsforfølgelsen av din overgriper.

ja jeg syns dette bare er dratt altfor langt og at det er så frustrerende og ikke ha noe en skal ha sagt. jeg kan heller ikke tro det er lov å utlevere min journal,hvorfor skal han som utsatte meg for dette få mine innerste tanker? det går bare ikke. åh,er bare så lei nå. og lurer på hvor lenge jeg må sette livet på vent igjen? det er bare uholdbart! har hørt at det er i motbakke det går fremover men det får da være måte på bratt bakke :(

Skrevet

ja jeg syns dette bare er dratt altfor langt og at det er så frustrerende og ikke ha noe en skal ha sagt. jeg kan heller ikke tro det er lov å utlevere min journal,hvorfor skal han som utsatte meg for dette få mine innerste tanker? det går bare ikke. åh,er bare så lei nå. og lurer på hvor lenge jeg må sette livet på vent igjen? det er bare uholdbart! har hørt at det er i motbakke det går fremover men det får da være måte på bratt bakke :(

Jeg tenker at det blir viktig å finne ut av hvilke grenser du har rett til å sette og hvilke grenser du ønsker å sette. Jeg kan ikke noe særlig om det juridiske, jeg vet f.eks. ikke om du juridisk sett har rett til å nekte å delta i den videre rettsforfølgningen av din overgriper OM du skulle ønske det. Akkurat disse reglene skal din bistandsadvokat ha god oversikt over.

Er det allerede avgjort at saken skal tilbake til tingretten for ny behandling?

Skrevet

Jeg synes det er trist å høre om hvordan din situasjon er, og det høres helt fryktelig ut å være i din situasjon.

Når det gjelder spørsmålet ditt om journal, er det ikke helt lett å svare på det uten å kjenne så mye til din sak. Utgangspunktet i straffeprosessloven § 119 første ledd er at uten samtykke fra deg kan ikke retten ta imot forklaring fra din psykolog eller lege (da heller ikke din journal). Det foreligger et unntak i bestemmelsen dersom forklaringen trengs for å forebygge at noen blir uskyldig straffet. 

Også i helsepersonelloven er taushetsplikt utgangspunktet, men der er det i § 23 nr. 4 et unntak der tungtveiende private eller offentlige interesser. Etter forarbeidene skal det svært mye til for at disse vilkårene skal være oppfylt.

Det er heller ikke slik at de kan utlevere hele din journal, hvis de mener det finnes grunner for at taushetsplikten faller bort. Dette gjelder selvsagt forutsatt at du ikke samtykker. Jeg synes du skal høre litt mer med din bistandsadvokat om hva han mener, han kan nok gi deg det riktigste svaret, i og med at han kjenner din sak.

Jeg synes det er synd at det skal være så vanskelig for dem som faktisk klarer å melde sin overgriper til politiet. Jeg blir lei meg på dine vegne.

Anonymous poster hash: 162d7...093

Skrevet

takker for svar,skal høre med advokaten hva rettigheter jeg har ifh journalen og det andre.

ja frosken,det er allerede bestemt at saken skal opp på ny,med nye dommere og ny jury. så må jeg i ne politiavhør hvilket er ganske sykt.det er snart to år siden overgrepet skjedde og jeg vil bare komme videre med livet nå. men det skal visst ikke være så lett.

og som sagt tidligere; så var det ikke jeg som anmeldte dette engang,det var en veninne som var på samme fest,så det føles virkelig som om det er jeg som blir straffet her og ikke han. jeg ville ikke noe av dette :((

Skrevet

Det er fryktelig trist at du må gå gjennom dette nå i etterkant av overgrepet. Dessverre fører de politiske retningslinjene om at dette er saker som skal følges opp, til en del vanskelige situasjoner for de fornærmede. Selv om en straffesak i dag regnes som en sak mellom staten og gjerningsmannen, har den også svært stor betydning for fornærmede, og jeg håper virkelig at hensynet til fornærmede i større grad vil bli tatt hensyn til i fremtiden. Det burde ikke være slik at noen må gå igjennom en slik prosess som du har gjort. 

I en straffesak regnes fornærmede som et vitne, og de fornærmede har vitneplikt for domstolene. Det finnes noen unntak (for eksempel hvis den tiltalte er et bestemt familiemedlem). I utgangspunktet foreligger det altså en plikt for fornærmede å forklare seg til retten (men det er ikke samme plikt til å måtte forklare seg til politiet). 

Jeg skjønner det godt dersom du ikke vil skrive noe om det her, men fikk du noen begrunnelse for hvorfor det ble en ny rettssak? Når i domstolsbehandlingen ble det bestemt?

Jeg håper virkelig advokaten din kan gi deg noen svar. Jeg har dessverre ikke noen gode råd, men jeg vil bare si at jeg ønsker deg alt godt. Det er leit at du må bære på dette i tillegg til alt annet.

Skrevet

Det er fryktelig trist at du må gå gjennom dette nå i etterkant av overgrepet. Dessverre fører de politiske retningslinjene om at dette er saker som skal følges opp, til en del vanskelige situasjoner for de fornærmede. Selv om en straffesak i dag regnes som en sak mellom staten og gjerningsmannen, har den også svært stor betydning for fornærmede, og jeg håper virkelig at hensynet til fornærmede i større grad vil bli tatt hensyn til i fremtiden. Det burde ikke være slik at noen må gå igjennom en slik prosess som du har gjort. 

I en straffesak regnes fornærmede som et vitne, og de fornærmede har vitneplikt for domstolene. Det finnes noen unntak (for eksempel hvis den tiltalte er et bestemt familiemedlem). I utgangspunktet foreligger det altså en plikt for fornærmede å forklare seg til retten (men det er ikke samme plikt til å måtte forklare seg til politiet). 

Jeg skjønner det godt dersom du ikke vil skrive noe om det her, men fikk du noen begrunnelse for hvorfor det ble en ny rettssak? Når i domstolsbehandlingen ble det bestemt?

Jeg håper virkelig advokaten din kan gi deg noen svar. Jeg har dessverre ikke noen gode råd, men jeg vil bare si at jeg ønsker deg alt godt. Det er leit at du må bære på dette i tillegg til alt annet.

dette  skjedde jo for to dager siden og jeg ska snakke med advokaten idag så da får jeg vite hvorfor det blir ny rettsak. men tror det kan være for at hans forsvarer mente det var nye bevis og det at jeg husket mer denne gang enn sist rettsak. det ble bestemt etter at jeg hadde vitnet.politiadvokaten mente at de nye opplysningene gikk under samme paragraf som det han var dømt for og at rettsaken derfor burde gå videre men den ble altså stoppet da hans advokat ikke var med på dette. jeg vet at jeg ikke har gjort noe galt selv om det virkelig føles slik,men jeg tror og at han vet hva han gjorde selv om han påstår at han ikke husker. og i neste rettsak håper jeg virkelig at det går rett vei og at vitnene slipper til,hun ene som anmeldte saken er hovedvitne og kan forklare det meste som skjedde,men så langt kom vi jo aldri på mandag. jeg bare våkner hver dag nå og håper det bare var en drøm,men det var det jo absolutt ikke. har brukt sobril disse dagene og for jeg kjenner jeg har sånn angst. den hjelper men imorgen er det tilbake på jobb så da kan jeg ikke ta det.

skal til psykologen idag så jeg kan spør om de virkelig kan kreve min journal. jeg er ikke redd for at retten skal se den,har ingeting å skjule,men det er tanker på at gjerningsmannen skal få se den som gjør meg opprørt. off nå ble det mye her,var bare godt å få litt ut :)

Skrevet

Dette må være fryktelig frustrerende for deg som allerede har gått igjennom en så lang prosess. Det er slik i domstolene at saken skal bli fullstendig opplyst, og for å sikre dette kan forhandlingen utsettes mens det innhentes nye bevis. Det er også lagt til grunn i lovverket at dersom det føres et bevis som motparten ikke har fått tilstrekkelig varsel om, har han som utgangspunkt rett på utsettelse.

Jeg kan ikke si om dette er tilfellet i din sak, men jeg skjønner at du må være veldig sliten av dette. Du må holde fast ved at det overhodet ikke er du som har gjort noe galt, av og til blir dessverre rettsprosessen dratt ut slik som i ditt tilfelle. Jeg kan dessverre lite om hva det er bra at du gjør mens dette pågår, håper du får god hjelp av psykologen din. Jeg håper du klarer å distrahere deg litt på jobb, og mens du holder på med andre ting. Du virker som en tapper person.

Vet du noe om hvor lenge saken er blitt utsatt? Det er også helt klart at gjerningsmannen ikke har rett til å få se din journal uten ditt samtykke, så den bekymringen synes jeg du kan legge fra deg :) Håper samtalen med psykologen din og advokaten din gikk bra i dag.

Skrevet

godt å høre at han ikke kan se min journal,det hadde jeg ikke taklet da jeg risikerer å kunne treffe på han ute på byen. men det blir nok lenge til jeg kommer til å ta turen ut,av redsel for akkurat det.

advokaten ringte ikke idag så jeg vet ikke så mye om hva som skjer nå. jeg føler meg bare litt apatisk akkurat nå,orker ikke noe. men jeg må få pratet med henne imorgen for jeg trenger svar på mange ting. hvor lenge jeg må vente på neste rettsak,når jeg blir innkaldt til nytt avhør og hva som egentlig skjedde på mandag. takker for svar :)

Skrevet

Den er taushetsbelagt slik at han får ikke se den. Helsepersonell sin taushetsplikt står svært sterkt, det gjøres dermed ytterst få unntak fra den. Når psykologen din også har sagt at hun ikke skal utlevere noe, synes jeg du skal forsøke å slutte å bekymre deg for det. Det er mange andre ting i livet som trenger din oppmerksomhet i større grad :)

Jeg er svært lei meg for at dit liv begrenses så mye på grunn av det som har skjedd. Håper advokaten kan gi deg litt flere svar på dine konkrete spørsmål. Det kan ikke være slik at du skal gå rundt i uvisshet. Jeg håper også du har noen du kan tømme noen av dine tanker og bekymringer til om dette, og noen som hjelper deg med å tenke på andre ting.

Skrevet

kjenner bare at jeg orker å snakke med noen nå,isolerer meg helt,ikke spist på 4 dager og bare er helt på tur. må ta meg sammen idag for jeg skal på nattevakt,men det er så vanskelig. snakket nettopp med advokaten og skal ha møte med henne om halvannen uke. hun visste ikke når det ble ny sak,sier bare at jeg har vært maks uheldig og at dette ikke skulle ha skjedd. men det hjelper så lite,det har skjedd og jeg må gå å grue for ny rettsak i uviss tid,det er det som er helt pyton. har mest lyst å bare avslutte alt nå :(

Skrevet

Er det noen som kan komme med noe mat til deg, eller som bare kan være der for deg uten at du behøver å snakke så mye? Kanskje du kunne bedt om en time med psykologen din? Du er sterk og har gått gjennom mye, forsøk ikke å gi opp nå. Du kan være nærmere å gå videre med livet ditt enn du aner.

Jeg vet ikke hvor mye du har sagt til advokaten din om hva denne saken gjør med deg. Hvis det går slik over lengre tid, ville jeg fortalt det til advokaten og sagt at du er usikker på om du klarer en ny runde. Hvis du blir skikkelig dårlig av denne prosessen, synes jeg dere burde vurdere om det finnes noen muligheter for at du kan slippe å forklare deg i retten igjen. Jeg kjenner ikke din sak godt nok til å vite om det finnes noen muligheter, men advokaten din burde kjenne saken din godt nok til å kunne vurdere spørsmålet. Det kan ikke gå så langt at det er selve rettssaken som sliter deg ut og bryter deg ned, uten at det tas hensyn til. Hvis det er en erfaren advokat så burde han ha hatt tilfeller der fornærmede ikke har klart å vitne.

Forsøk å ta vare på deg selv, og ikke gi opp. 

Skrevet

har nok prøvd å få slippe å vitne i retten men det går ikke.

vet ikke helt hvordan jeg skal klare en ny rettssak,men vet jeg må. er bare så vondt å gå å vente igjen,trodde jeg skulle være ferdig nå. har fått i meg litt mat idag.

har gode venner som stiller opp,men har bare lyst å være alene.

skal prøve å holde ut men det er vanskelig når kvelden kommer og tankene er helt på tur. var ute i natt og stod på en bru,hadde så lyst å hoppe men motet sviktet. jeg må virkelig ta meg sammen nå!

Skrevet

Sender deg noen varme tanker! Tror jeg skjønner litt av hva dette gjør med deg og kjenner jeg blir inderlig rasende på de som utsetter deg for dette på toppen av det du allerede hav vært igjennom. 

En dag MÅ det bli sånn at vi også klarer å ta vare på ofrene i rettssystemet. Igjen, varme styrkende tanker din vei. 

Skrevet

har nok prøvd å få slippe å vitne i retten men det går ikke.

vet ikke helt hvordan jeg skal klare en ny rettssak,men vet jeg må. er bare så vondt å gå å vente igjen,trodde jeg skulle være ferdig nå. har fått i meg litt mat idag.

har gode venner som stiller opp,men har bare lyst å være alene.

skal prøve å holde ut men det er vanskelig når kvelden kommer og tankene er helt på tur. var ute i natt og stod på en bru,hadde så lyst å hoppe men motet sviktet. jeg må virkelig ta meg sammen nå!

Har du fått formidlet til din behandler hvordan du har det nå?

Hvis du får det for dårlig, så må du oppsøke helsepersonell og be om hjelp. Det er jo ikke så veldig lenge siden du var ganske dårlig, så du må prøve å gjenkjenne tegnene fra den gangen. Jeg merker at jeg er bekymret for deg.

Skrevet

Bra at du har fått i deg noe mat i dag, det ble jeg glad for å høre. 

Jeg vet ikke hvordan samtalene dine med advokaten din er, men jeg håper du får frem hvilken enorm påkjenning dette er for deg, slik at han kan gjøre alt i sin makt for å få gjennomført behandlingen raskest mulig. Opplever du at han gir deg god og forståelig informasjon om det som skjer med straffesaken?

Rettssystemet vårt er ikke godt nok på dette punkt dessverre. Vi er også bundet av mange internasjonale forpliktelser som gjør det vanskelig å lese opp politiforklaringene til fornærmede uten at hun er til stede. Jeg skulle så gjerne ønske at det fantes bedre måter å håndtere slike saker på.

Nå høres det ut som du har det helt grusomt, og jeg blir bekymret for ditt ve og vel. Jeg håper virkelig du forteller disse tankene dine til en behandler fordi de må være vanskelige å gå å bære på for deg. Forsøk å ikke gå ut om nettene kanskje, er det ikke noe annet du klarer å distrahere tankene dine med? Ingen sak er verdt så mye at du skal ødelegge deg selv for den, hvis det ikke går så går det rett og slett ikke. 

Skrevet

har avtale med advokaten 16 oktober,men syns det er lenge å vente på svar. men det er høstferie neste uke.

hater å bare gå å vente på innkalling til nye avhør.

ikke fått noe svar på hvorfor rettsaken ble avbrutt i grunnen og jeg har så mange spørsmål.

er bare så trøtt nå,sov til 17.00 idag og er enda trøtt. klarer ikke å få i meg mat idag,er bare helt rar i hele kroppen.

har ny time hos min behandler torsdag neste uke,håper jeg holder ut med meg selv til da.

takker for svar og gode råd fra dere,setter pris på det.

Skrevet

Har du fått formidlet til din behandler hvordan du har det nå?

Hvis du får det for dårlig, så må du oppsøke helsepersonell og be om hjelp. Det er jo ikke så veldig lenge siden du var ganske dårlig, så du må prøve å gjenkjenne tegnene fra den gangen. Jeg merker at jeg er bekymret for deg.

tror hun vet hvor mye jeg sliter nå ja,og hun er nok litt bekymret for jeg måtte ta henne i hånden og love at jeg ikke skulle skade meg selv. vil ikke havne på psyk igjen da jeg virkelig ikke føler det er det rette for meg nå-så jeg skal gjøre alt for å unngå å bli så dårlig igjen. men nå er jeg hjemme alene i en uke og jeg merker at det er lettere å grave meg ned da. stenger meg inne og orker ingenting. når det er folk hjemme tar jeg meg kraftig sammen og later som ingenting. jeg har ikke fortalt dem om rettsaken og ønsker ikke å gjøre det heller.

Skrevet

Sender deg noen varme tanker! Tror jeg skjønner litt av hva dette gjør med deg og kjenner jeg blir inderlig rasende på de som utsetter deg for dette på toppen av det du allerede hav vært igjennom. 

En dag MÅ det bli sånn at vi også klarer å ta vare på ofrene i rettssystemet. Igjen, varme styrkende tanker din vei. 

takk for varme tanker. må si jeg har mistet troen på vårt rettssystem når det har gått som det har gjort nå. føler de bare er der for gjerningsmannen.

Skrevet

tror hun vet hvor mye jeg sliter nå ja,og hun er nok litt bekymret for jeg måtte ta henne i hånden og love at jeg ikke skulle skade meg selv. vil ikke havne på psyk igjen da jeg virkelig ikke føler det er det rette for meg nå-så jeg skal gjøre alt for å unngå å bli så dårlig igjen. men nå er jeg hjemme alene i en uke og jeg merker at det er lettere å grave meg ned da. stenger meg inne og orker ingenting. når det er folk hjemme tar jeg meg kraftig sammen og later som ingenting. jeg har ikke fortalt dem om rettsaken og ønsker ikke å gjøre det heller.

Er det noen du snakker med rettssaken om i din omgangskrets? Jeg tenker at det er viktig at du ikke blir gående helt alene med dette mange dager av gangen. Også viktig at du sørger for å spise, sove osv.

Det gjør inntrykk på meg det du går gjennom. Jeg har ikke vært klar over at noen kunne pålegges å vitne gang på gang på denne måten, til tross for at det i så stor grad virker ødeleggende for psykisk helse. Jeg synes det er feil at du ikke kan fritas, - har faktisk vanskelig for å godta at det virkelig kan være sånn :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...