Gå til innhold

går det galt igjen nå? trenger litt råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen du snakker med rettssaken om i din omgangskrets? Jeg tenker at det er viktig at du ikke blir gående helt alene med dette mange dager av gangen. Også viktig at du sørger for å spise, sove osv.

Det gjør inntrykk på meg det du går gjennom. Jeg har ikke vært klar over at noen kunne pålegges å vitne gang på gang på denne måten, til tross for at det i så stor grad virker ødeleggende for psykisk helse. Jeg synes det er feil at du ikke kan fritas, - har faktisk vanskelig for å godta at det virkelig kan være sånn :-(

ja,har hun som anmeldte denne saken,vi er gode venner selv om hun nå treger på at hun anmeldte det når hun nå ser hvordan alt har blitt. og jeg er god veninne med samboeren til han som gjorde dette med meg. men det er noe med å gå oppi det hele veien og. syns og det er helt galt at man må gå gjennom alt dette igjen og igjen,særlig når jeg ikke har anmeldt dette selv og ikke har noe kontroll over det som skjer-må bare være med på alt de sier. og det er gale når jeg vil fraråde andre å anmelde,rettssystemet er virkelig ikke der for ofrene og jeg unner ingen å gå gjennom dette. det har tatt fra meg hele livsgnisten. prøver å tenke at jeg må spise men får det bare ikke til,eer konstant kvalm. men søvn får jeg,har brukt sobril hver dag nå og det hjelper på denne angsten og søvnen.

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• villakulla

47

• frosken

24

• AnonymBruker

19

• *Edvarda*

1

Skrevet

Jeg håper du har fått i deg noe mat i dag. Det er ikke så viktig hva det er bare du får det ned. Hvis det ikke går, er det i alle fall viktig at du får i deg noe drikke som gir deg litt energi. Jeg mener ikke å være formanende, jeg blir bare bekymret slik situasjonen er for deg nå.

Ut fra det du har fortalt kan jeg ikke være sikker på hva grunnen til utsettelsen er. Det kan være at din forklaring regnes som et nytt bevis som den tiltalte og hans forsvarer må få sette seg inn i, at påtalemyndigheten har brukt feil lovbestemmelse eller at det er noen saksbehandlingsfeil som er blitt gjort. Har du snakket konkret med advokaten din om muligheten til at din politiforklaring kan leses opp? Dette kan bare gjøres i noen få unntakstilfeller, så jeg tviler litt, men det kan ikke skade å få det på det rene. Hvis du er usikker på om du klarer å gjennomføre en rettssak til på grunn av at du blir så dårlig av det, ville jeg fortalt dette til advokaten din og hørt hvilke råd hun da kan komme med til deg. Hun vil kunne fortelle deg hva konsekvensene av å velge å ikke vitne kan være. 

Jeg synes det er veldig leit at denne prosessen drar slik ut, det må være tungt for deg. At fornærmede bare er et vitne i "sin egen sak", og ikke er en part, gjør at hun dessverre skyves ut på sidelinjen. Har du noe du kan gjøre som gjør at du får tankene bort fra denne rettssaken? Har du noen du kan være sammen med som ikke har noe forhold til denne rettssaken i det hele tatt, og som du kan snakke med om noe helt annet? 

Anonymous poster hash: 162d7...093
Skrevet

Jeg håper du har fått i deg noe mat i dag. Det er ikke så viktig hva det er bare du får det ned. Hvis det ikke går, er det i alle fall viktig at du får i deg noe drikke som gir deg litt energi. Jeg mener ikke å være formanende, jeg blir bare bekymret slik situasjonen er for deg nå.

Ut fra det du har fortalt kan jeg ikke være sikker på hva grunnen til utsettelsen er. Det kan være at din forklaring regnes som et nytt bevis som den tiltalte og hans forsvarer må få sette seg inn i, at påtalemyndigheten har brukt feil lovbestemmelse eller at det er noen saksbehandlingsfeil som er blitt gjort. Har du snakket konkret med advokaten din om muligheten til at din politiforklaring kan leses opp? Dette kan bare gjøres i noen få unntakstilfeller, så jeg tviler litt, men det kan ikke skade å få det på det rene. Hvis du er usikker på om du klarer å gjennomføre en rettssak til på grunn av at du blir så dårlig av det, ville jeg fortalt dette til advokaten din og hørt hvilke råd hun da kan komme med til deg. Hun vil kunne fortelle deg hva konsekvensene av å velge å ikke vitne kan være. 

Jeg synes det er veldig leit at denne prosessen drar slik ut, det må være tungt for deg. At fornærmede bare er et vitne i "sin egen sak", og ikke er en part, gjør at hun dessverre skyves ut på sidelinjen. Har du noe du kan gjøre som gjør at du får tankene bort fra denne rettssaken? Har du noen du kan være sammen med som ikke har noe forhold til denne rettssaken i det hele tatt, og som du kan snakke med om noe helt annet? 

ja,har prøvd å forklare at jeg ikke klarer å snakke i retten og prøvd å få slippe.men det er som du sier veldig vanskelig å få til. akkurat nå er det veldig vanskelig med tanker og mat og alt. ska prøve å ta meg sammen,men akkurat nå må jeg ut å gå litt,får nesten ikke puste inne,sliter veldig med angstanfall for tiden. men takker igjen for svar. ha en god natt

Skrevet

Håper du kom deg trygt inn igjen i natt, og at du fikk deg litt søvn. 

Jeg vet ikke om tiltalte er tilstede mens du forklarer deg? Hvis han er det og du synes det er vanskelig, er det mulig å be om at han skal forlate rettssalen mens du forklarer deg. Du har sikkert blitt fortalt dette før, men det finnes rådgivningskontor for kriminalitetsutsatte rundt i hele landet. Disse er det mulig å snakke med om spørsmål, hvis du ønsker det. Det finnes også vitnestøtte ved mange domstoler i dag.

Forsøk å tenke på at du blir dårligere av å ikke spise. Hvis du ikke får i deg noe mat, klarer ikke kroppen å fungere. Jeg håper du får god hjelp når du kommer til din psykolog. Hvis det blir for vondt og smertefullt før du skal dit, går det kanskje an å be om hjelp før? Hold fast ved at ingenting av dette er din feil, noen ting er utenfor din kontroll, og ting kan bli bedre. 

Skrevet

Håper du kom deg trygt inn igjen i natt, og at du fikk deg litt søvn. 

Jeg vet ikke om tiltalte er tilstede mens du forklarer deg? Hvis han er det og du synes det er vanskelig, er det mulig å be om at han skal forlate rettssalen mens du forklarer deg. Du har sikkert blitt fortalt dette før, men det finnes rådgivningskontor for kriminalitetsutsatte rundt i hele landet. Disse er det mulig å snakke med om spørsmål, hvis du ønsker det. Det finnes også vitnestøtte ved mange domstoler i dag.

Forsøk å tenke på at du blir dårligere av å ikke spise. Hvis du ikke får i deg noe mat, klarer ikke kroppen å fungere. Jeg håper du får god hjelp når du kommer til din psykolog. Hvis det blir for vondt og smertefullt før du skal dit, går det kanskje an å be om hjelp før? Hold fast ved at ingenting av dette er din feil, noen ting er utenfor din kontroll, og ting kan bli bedre. 

Skrevet

ja kom meg inn igjen,men hadde noen omganger med meg selv når jeg gikk tur. klarte å la være å gjøre noe dumt selv om den ene delen av meg virkelig er på tur og bare vul gi opp alt så har jeg den andre delen av meg som sier at hvis jeg hadde gitt opp alt nå så er det han som vinner. sov helt til 17.30 idag,men da hadde jeg tatt 2 sobril så det er vel mulig at det har litt innvirkning,orker bare ikke denne angsten som kommer.

nå har jeg tatt meg 2 pils og kjenner det er godt å være alene. men tankene er ikke helt gode så jeg vet jeg må ta meg sammen. ikke klart å få i meg mat enda,har null matlyst. har spurt om å få forklare meg uten tiltalte tilstede men det går ikke,går på at han ska få med seg forklaringene han og. spurte om han ikke kan følge med på en skjerm eller noe men dette gikk ikke heller. dette viser vel bare at offer har ikke mye å stille opp med og jeg fler at alt er mer tilrettelagt for tiltalte enn fornærmede, så igjen forstår jeg godt at folk ikke anmelder slike saker.

Skrevet

Er det ingen matvarer du klarer å få ned? Det er så viktig å få i seg noe mat, selv om man har null matlyst. Det er bra at du har motstand i deg, og det er bra at du holder på at uansett hva som skjer skal du vinne, ikke de som har påført deg all denne smerten. I en så vanskelig situasjon er det viktig å holde på denne siden av dine tanker.

Vurderingen av om tiltalte skal være til stede beror på en rekke ulike faktorer, hvorav noen er fornærmedes tilknytning til gjerningsmannen, fornærmedes alder, overgrepets art og fornærmedes psykiske situasjon. I tillegg har det betydning hvilken mulighet det er for at tiltale skal kunne følge forklaringen fra et annet rom Har du bedt om det også i lagmannsrettens behandling av saken, kanskje de har bedre fasiliteter der? Hvis dette ikke går, kan du også komme med et ønske om at tiltalte skal sitte bak i salen.

Det har dessverre lenge vært slik at det er hensynet til tiltalte som er i fokus i straffesaker. Fornærmede har fått litt flere rettigheter de siste årene, men vi har langt igjen ennå mener jeg. Håper du får sove i natt, og at morgendagen blir en bedre dag. Unn deg selv noe du har lyst på, tenk på noen eller noe du er glad i, og fortsett kampen. Du virker sterk og modig.

Skrevet

Er det ingen matvarer du klarer å få ned? Det er så viktig å få i seg noe mat, selv om man har null matlyst. Det er bra at du har motstand i deg, og det er bra at du holder på at uansett hva som skjer skal du vinne, ikke de som har påført deg all denne smerten. I en så vanskelig situasjon er det viktig å holde på denne siden av dine tanker.

Vurderingen av om tiltalte skal være til stede beror på en rekke ulike faktorer, hvorav noen er fornærmedes tilknytning til gjerningsmannen, fornærmedes alder, overgrepets art og fornærmedes psykiske situasjon. I tillegg har det betydning hvilken mulighet det er for at tiltale skal kunne følge forklaringen fra et annet rom Har du bedt om det også i lagmannsrettens behandling av saken, kanskje de har bedre fasiliteter der? Hvis dette ikke går, kan du også komme med et ønske om at tiltalte skal sitte bak i salen.

Det har dessverre lenge vært slik at det er hensynet til tiltalte som er i fokus i straffesaker. Fornærmede har fått litt flere rettigheter de siste årene, men vi har langt igjen ennå mener jeg. Håper du får sove i natt, og at morgendagen blir en bedre dag. Unn deg selv noe du har lyst på, tenk på noen eller noe du er glad i, og fortsett kampen. Du virker sterk og modig.

hei,blir nok ikke mat på meg idag,er helt umulig. men skal prøve imorgen. har forstått det slik at det skal veldig mye til for å få tiltalte til å sitte bak meg, men måten jeg løste det på er at jeg brukte briller med styrke + 4, så jeg så ingenting. syns det virket ok,så ingenting og gjør nok det i neste rettssak og. sykt,men funka veldig bra.

har tatt 2 sovetbletter nå,for å slippe alt. er nok virkelig litt på tur nå men må bare klare å komme meg gjennom dagene så prøver alt. er bare redd jeg skal gjøre noe virkelig dumt for jeg stoler ikke helt på meg selv akkurat nå. god natt

Skrevet

Jeg håper du har klart å få i deg noe mat i dag. 

Jeg vet ikke når du sist tok opp spørsmålet om tiltaltes plass i domstolen, men hvis det er en stund siden ville jeg tatt det opp på møtet med advokaten. Si at du ønsker at han skal sitte bak i salen eller bak deg, og forklar hvorfor du ønsker det. Det å få flyttet tiltalte ut av rettssalen kan være vanskelig (hensynet til at han skal være tilstede i sin sak er tungtveiende), men det er ikke de samme hensynene som taler imot at han kan bli flyttet til en annen plass i rommet. Dessverre er det slik at det er litt ulik praksis i forhold til dette spørsmålet blant dommere. Det kan uansett ikke skade å be om at han flyttes til en plass lenger borte fra deg. Jeg synes ikke det å bruke slike briller er sykt, det er kreativt og smart av deg (selv om det egentlig ikke burde vært nødvendig, for meg er det opplagt at det beste ville vært å plassere han bak i salen). 

I noen perioder er det et stort nok mål å komme gjennom dagene. Jeg synes du skal gi deg selv en klapp på skulderen hver dag fordi du klarer å stå i det. Hvis du opplever at det blir for vanskelig ikke å gjøre noe dumt, så ta kontakt med hjelpeapparatet. Jeg håper at du kan love deg selv det. Du er sterk og skal klare å komme deg gjennom dette også, slik du har klart å komme gjennom vanskelige ting før. God natt :)

Skrevet

hei,blir nok ikke mat på meg idag,er helt umulig. men skal prøve imorgen. har forstått det slik at det skal veldig mye til for å få tiltalte til å sitte bak meg, men måten jeg løste det på er at jeg brukte briller med styrke + 4, så jeg så ingenting. syns det virket ok,så ingenting og gjør nok det i neste rettssak og. sykt,men funka veldig bra.

har tatt 2 sovetbletter nå,for å slippe alt. er nok virkelig litt på tur nå men må bare klare å komme meg gjennom dagene så prøver alt. er bare redd jeg skal gjøre noe virkelig dumt for jeg stoler ikke helt på meg selv akkurat nå. god natt

Siden det er så vanskelig for deg å få spist akkurat nå, så må du prøve å få i deg næringsrik drikke. Hvis du begynner å bli svimmel og sløv pga dårlig næringsinntak, så må du mobilisere i forhold til nettopp dette.

Håper du fikk en god natts søvn.

Skrevet

Siden det er så vanskelig for deg å få spist akkurat nå, så må du prøve å få i deg næringsrik drikke. Hvis du begynner å bli svimmel og sløv pga dårlig næringsinntak, så må du mobilisere i forhold til nettopp dette.

Håper du fikk en god natts søvn.

fått i meg nutrilettbar,hjelper litt på. vært i butikken nå,men kom hjem uten mat :) men hunden og katten fikk da i det minste mat.

fikk sovet godt når jeg endelig sovnet :)

har i grunnen vært svimmel i noen dager nå,men ikke sånn at jeg besvimer. passer på å få i meg mye væske

ha en fin dag frosken

Skrevet

Jeg håper du har klart å få i deg noe mat i dag. 

Jeg vet ikke når du sist tok opp spørsmålet om tiltaltes plass i domstolen, men hvis det er en stund siden ville jeg tatt det opp på møtet med advokaten. Si at du ønsker at han skal sitte bak i salen eller bak deg, og forklar hvorfor du ønsker det. Det å få flyttet tiltalte ut av rettssalen kan være vanskelig (hensynet til at han skal være tilstede i sin sak er tungtveiende), men det er ikke de samme hensynene som taler imot at han kan bli flyttet til en annen plass i rommet. Dessverre er det slik at det er litt ulik praksis i forhold til dette spørsmålet blant dommere. Det kan uansett ikke skade å be om at han flyttes til en plass lenger borte fra deg. Jeg synes ikke det å bruke slike briller er sykt, det er kreativt og smart av deg (selv om det egentlig ikke burde vært nødvendig, for meg er det opplagt at det beste ville vært å plassere han bak i salen). 

I noen perioder er det et stort nok mål å komme gjennom dagene. Jeg synes du skal gi deg selv en klapp på skulderen hver dag fordi du klarer å stå i det. Hvis du opplever at det blir for vanskelig ikke å gjøre noe dumt, så ta kontakt med hjelpeapparatet. Jeg håper at du kan love deg selv det. Du er sterk og skal klare å komme deg gjennom dette også, slik du har klart å komme gjennom vanskelige ting før. God natt :)

kjekt å høre at du syns jeg er sterk men er ikke så sikker selv akkurat nå. men jeg prøver alt jeg kan og ikke gå helt i kjelleren.

det med å be tiltalte bak i salen tror jeg egentlig blir mer stress enn godt,så jeg tror jeg bare bruker mine +4 briller (bruker ikke briller til vanlig) så jeg ser han i en skodde.

Skrevet

Jeg synes det var kreativt av deg å bruke slike briller, fint at du gjør det du kan for å komme igjennom rettssaken. Hvis ting blir for vanskelig under selve forklaringen din, kan det også være lurt å huske på at de aktørene som sitter i retten er medmennesker, som helt sikkert også blir berørt av din historie og din situasjon. Selv om det er mange ting som er lagt til rette for gjerningsmannen i en domstolsprosess, ønsker dommerne og de andre aktørene at du skal kunne klare å komme med ditt vitnemål. Jeg vet ikke om det kan hjelpe litt, men selv om det sikkert noen ganger kan oppleves som om de ikke er på din side i det hele tatt, kan det kanskje være nyttig å tenke på at de må følge et regelverk. De kan likevel ha stor sympati for deg og de ønsker deg nok alt godt.

Jeg synes du viser styrke ved å jobbe hardt for ikke å gå ned i kjelleren. Jeg synes du viser styrke ved at du har klart å komme deg igjennom alt det du har kommet igjennom. Jeg håper bare at dersom du synes kampen blir for vanskelig at du da raskt ber om hjelp. 

Jeg synes det er et dårlig tegn at du begynner å bli svimmel, det viser at du trenger virkelig mer næring. Jeg håper du har fått i deg noe i dag. Hva med en lett suppe som du kan drikke? 

Skrevet

syns det er vanskelig å be om hjelp,selv om jeg har mange jeg kan spør. føler at jeg burde klare meg selv og gå videre med livet. på den andre siden klarer jeg ikke å gå helt videre da dette henger over meg hele tiden. tankene er der hele tiden og jeg veksler mellom dyp fortvilelse,tristhet,sinne,likegyldighet. jeg vet at alt blir verre når jeg ikke får i meg mat men det er virkelig vanskelig akkurat nå. har gått ned 4 kilo på en uke og buksene henger på meg. jeg kan stå å lage middag men setter det bare i kjøleskapet istedet for å spise det. og nå har jeg nettopp stekt koteletter,men de står bare i ovnen og jeg klarer ikke å få det i meg. er konstant kvalm. men drikker vann og kaffe.

forsover meg nesten hver dag og forstår ikke meg selv for tiden,orker ingenting-alt er ett ork. tenker kanskje ting kan bli litt bedre etter neste uke når jeg har vært hos advokaten og kanskje får litt mer svar?

Skrevet

syns det er vanskelig å be om hjelp,selv om jeg har mange jeg kan spør. føler at jeg burde klare meg selv og gå videre med livet. på den andre siden klarer jeg ikke å gå helt videre da dette henger over meg hele tiden. tankene er der hele tiden og jeg veksler mellom dyp fortvilelse,tristhet,sinne,likegyldighet. jeg vet at alt blir verre når jeg ikke får i meg mat men det er virkelig vanskelig akkurat nå. har gått ned 4 kilo på en uke og buksene henger på meg. jeg kan stå å lage middag men setter det bare i kjøleskapet istedet for å spise det. og nå har jeg nettopp stekt koteletter,men de står bare i ovnen og jeg klarer ikke å få det i meg. er konstant kvalm. men drikker vann og kaffe.

forsover meg nesten hver dag og forstår ikke meg selv for tiden,orker ingenting-alt er ett ork. tenker kanskje ting kan bli litt bedre etter neste uke når jeg har vært hos advokaten og kanskje får litt mer svar?

Du må fortelle din behandler om hvordan du har det, inklusive at du sliter så mye med å spise. Sammen må dere se etter mulige tiltak som kan hjelpe deg i tiden som kommer. Har dere vurdert om det er mulig at du får time to ganger i uken en periode? Et annet alternativ er at du snakker oftere med fastlegen din, som det også virker som om du har et ok forhold til.

Kanskje du ikke skal bruke tid på å lage mat for tiden, men sørge for å ha "ferdigmat" tilgjengelig slik at du kan spise små porsjoner når du orker det.

Skrevet

Du må fortelle din behandler om hvordan du har det, inklusive at du sliter så mye med å spise. Sammen må dere se etter mulige tiltak som kan hjelpe deg i tiden som kommer. Har dere vurdert om det er mulig at du får time to ganger i uken en periode? Et annet alternativ er at du snakker oftere med fastlegen din, som det også virker som om du har et ok forhold til.

Kanskje du ikke skal bruke tid på å lage mat for tiden, men sørge for å ha "ferdigmat" tilgjengelig slik at du kan spise små porsjoner når du orker det.

skal til behandler imorgen,og hun maser om mat hver gang. hun vet jeg sliter med dette for tiden. syns det blir så mye stress rundt dette så jeg sier heller at jeg spiser. orker ikke å ta dette nå.

skal og til legen neste uke,kanskje jeg klarer å ta det opp med henne,selv om hun og ser at jeg har gått ned mye.

skal prøve å komme meg i butikken imorgen og kjøpe noen enkle retter. jeg vet jo selvfølgelig at jeg bør spise,men det er bare veldig vanskelig.

Skrevet

Du velger en dårlig strategi dersom du lyver for behandler om slike temaer. Du kan heller si at du ikke orker å snakke om det.

Jeg synes også du skal prøve å huske på hvor dårlig du ble før sommeren. Denne gangen må du prøve å få tilstrekkelig hjelp før du evt. blir så dårlig.

Skrevet

ok,da går jeg for det.

og dessuten klarer hun å se det på meg hvis jeg prøver å lyve om maten. jeg har en viss tendens til å begynne å smile når jeg prøver å lyve om maten.

og jeg prøver virkelig å unnå å komme dit jeg var før sommeren,det skal bare ikke skje igjen!

men merker at det er lett å blir destruktiv når jeg nå er alene hjemme og ikke har noen å ta meg sammen for :(

Skrevet

så utrolig mørkt her idag!!!!!

å,bare så lei av alt!! hvordan komme seg gjennom denne dagen?? gi meg styrke!!!

Skrevet

Hei

Jeg vet dessverre ikke hvordan jeg kan gi deg styrke, men sender deg noen gode tanker og en virtuell klem. Noen dager er verre enn andre, av og til må målet bare være å komme gjennom dem og sette et ben foran det andre. Jeg vet ikke om du klarer å samle tankene om noe annet enn hvordan du har det nå? 

Hvordan gikk det hos psykologen og hvordan går det med maten forresten? Får du i deg noe mat nå? Har du noen du kan ringe til, som kan være hos deg når du har det slik som nå?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...