Gå til innhold

Hvor mye trening?


ashild

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat meldt meg inn på SATS og lurer derfor på hvor mye jeg bør trene. Jeg ønsker å stramme opp kroppen, få bedre kondis og gjerne gå ned 5-10 kg.

Jeg liker å trene, men har bare ikke kommet igang etter graviditet og fødsel (jeg fødte for snart 2 år siden!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt forslag er 3 treninger pr uke de første par månedene, deretter 3-4.

To av øktene bør hovedsaklig bestå av kondisjonstrening. Stepaerobic og spinning er effektivt - begynn på et nivå tilpasset formen din. En slik time varer gjerne 45-50 minutter; dersom du har tid kan du gjøre noen styrkeøvelser før timen (primært rygg pluss evt. bryst og armer - bein og mage "får sitt" i løpet av gruppetreninga).

I tillegg bør du ha en ren styrketreningsøkt pr uke der også bein/rumpe trenes. Alternativt kan du gå på bodypump - jeg tror SATS tilbyr slike timer.

Lykke til! (Spis godt og hvil deg mellom slagene..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei, ashild!

Det er ikke godt å anslå hvor mye du kan trene, det er noe som er helt avhengig utfra hvor mye aktivitet du er vant med til vanlig- som du har hatt jevnt de siste månedene. Men jeg kan generelt si at du bør starte veldig rolig og kjenne at kroppen reagerer positivt på aktiviteten. Etterhvert kan du trappe opp treningen.

Treningen skal føles god, ikke vond og anstrengt slitsom.Hei,

først og fremst bør du kanskje ikke presse deg så hardt. Ved maksimal kraftanstrengelse øker blodtrykket voldsomt og blodtilføselen til hodet påvirkes også kraftig. Eksakt hva som skjer, vet jeg ikke, men det er fullt mulig å miste bevisstheten. Spesielt øker riskoen for dette dersom du hyperventilerer eller puster inn overdrevent mye oksygen før du skal løfte. Konsekvensen av å miste bevisstheten under tunge vekter kan være farlig.

Mitt råd vil være å trene litt lettere og ha gode pauser mellom settene.

Jeg har selv flere ganger kjent denne svimmelheten etter tung knebøy. Husk å ikke låse pusten under løftet, eller prøv å ikke holde pusten lenger enn høyst nødvendig. Jeg har sett utøvere presse seg så hardt under knebøy at de har fått blodutredelser rundt øynene. Intensitet bør være innen det du tåler.

Vennlig hilsen

http://home.enitel.no/trening/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ashild!

Det er ikke godt å anslå hvor mye du kan trene, det er noe som er helt avhengig utfra hvor mye aktivitet du er vant med til vanlig- som du har hatt jevnt de siste månedene. Men jeg kan generelt si at du bør starte veldig rolig og kjenne at kroppen reagerer positivt på aktiviteten. Etterhvert kan du trappe opp treningen.

Treningen skal føles god, ikke vond og anstrengt slitsom.Hei,

først og fremst bør du kanskje ikke presse deg så hardt. Ved maksimal kraftanstrengelse øker blodtrykket voldsomt og blodtilføselen til hodet påvirkes også kraftig. Eksakt hva som skjer, vet jeg ikke, men det er fullt mulig å miste bevisstheten. Spesielt øker riskoen for dette dersom du hyperventilerer eller puster inn overdrevent mye oksygen før du skal løfte. Konsekvensen av å miste bevisstheten under tunge vekter kan være farlig.

Mitt råd vil være å trene litt lettere og ha gode pauser mellom settene.

Jeg har selv flere ganger kjent denne svimmelheten etter tung knebøy. Husk å ikke låse pusten under løftet, eller prøv å ikke holde pusten lenger enn høyst nødvendig. Jeg har sett utøvere presse seg så hardt under knebøy at de har fått blodutredelser rundt øynene. Intensitet bør være innen det du tåler.

Vennlig hilsen

http://home.enitel.no/trening/

Dette ble en miks av to svar, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...