Gå til innhold

Trenger rydde/organiseringstips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som er gode på det her og kan gi meg noen tips??

Jeg er nødt til å få litt orden her nå. Samboer blir vel smågal av rotet mitt overalt.

Vi har liten plass trenger noen lure løsninger!

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Uansett hvar jeg har av sekker, vesker o.l. så bir det stappfult av rot. Vi har liten plass og ingen sted å oppbevare ting ( bortsett fra bod på verandaen). Hvor gjør dere av klær dere ikke bruker? Hva med oppskrifter printet ut fra nett som ligger i en haug på kjøkkenbenken? Har prøvd med kasser men det blir bare mer påfyll.....

Hva med tøy som er brukt kun en dag? Har prøvd med kurv, men da blir det  bare liggende til jeg vasker det uansett. Kan ikke holde på å vaske klær jeg så mye som jeg gjør. Trenger virkelig noen ordenstips!

Skrevet

Er det noen som er gode på det her og kan gi meg noen tips??

Jeg er nødt til å få litt orden her nå. Samboer blir vel smågal av rotet mitt overalt.

Vi har liten plass trenger noen lure løsninger!

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Uansett hvar jeg har av sekker, vesker o.l. så bir det stappfult av rot. Vi har liten plass og ingen sted å oppbevare ting ( bortsett fra bod på verandaen). Hvor gjør dere av klær dere ikke bruker? Hva med oppskrifter printet ut fra nett som ligger i en haug på kjøkkenbenken? Har prøvd med kasser men det blir bare mer påfyll.....

Hva med tøy som er brukt kun en dag? Har prøvd med kurv, men da blir det  bare liggende til jeg vasker det uansett. Kan ikke holde på å vaske klær jeg så mye som jeg gjør. Trenger virkelig noen ordenstips!

Hei!

jeg er ganske god på orden.

men mye har å gjøre med fritid og arbeidstempo, vet ikke hvor mye tid du har?

Jeg lager meg ulike lister, lister for nåværende dag, får kommende uke, og en langtidsplanliste.

På den siste er slikt som skal utføres men som kan vente.

Jeg har begynt å føre ting fra langtidsplanen over på ukelistene, da vi ellers sjelden/aldri får gjort ting som vedlikehold, da mye blir kun det her og nå.

Klær jeg ikke bruker har jeg ulike systemer på, jeg har to bokser på toppen av kleskapene med utpreget sesongstøy, syns dette er bedre enn å ha i kjeller. Jeg har gjort det samme på barnas rom, de har alle bokser med typisk sommertøy, to store bokser på toppen av sine skap.

Klær jeg tenker jeg kanskje vil bruke, arvetøy, sånne bunker vokser, jeg legger alt sånt tenketøy, i poser, skriver på dato, er det ikke savnet, tenkt på innen ett år, gies det rett bort og videre til Fretex uten å åpne posen. Jeg varierer lite med klær, jeg trenger få plagg, og liker ikke de store endringer, så det meste går derfor rett videre.

Vi har boder, så der legger jeg vinteryttertøy.

Oppskrifter fra nettet prøver jeg systematisk lagre forløpende på mine oppskrifter på PC. Det ble alt for mye å ha orden på, så jeg lager mapper for ulike typer menyer på min pc. Det lille jeg har fått printet ut, har jeg en boks til, ser ut som en bok, det jeg ikke har brukt hatt nytte av, kaster jeg fort uten å tenke.

Det jeg stadig og ofte bruker, skriver jeg inn i en kokebok, det er sånt jeg vil ta godt vare på, familietradisjoner, litt sånt, sånt vi lager ofte.

Tøy som er brukt en dag er for meg en frustrasjon, jeg er tilhenger av, bruke klær til de er skitne så i vask, da min mann varierer, hver dag  <_< får han ha sa sine bukser og skjorter der i sin bunke stort sett på badet, jeg har spurt om han ikke kan ta med seg sitt brukte tøy, men nei det kan han ikke, så derfor må jeg godta det.

barna prøver jeg imidlertid få til å bruke tøy til det er skittent, så til vask, må man variere, skifte, sier jeg ta tøyet på deres rom, brett det sammen legg det i ett fast sted.

Jeg syns mye av jobben ved orden er gjort ved lister, som skaper bevissthet rundt orden daglige rutiner og struktur.

Jeg har aldri rot i min sekk, veske, kun slikt som er nødvendig fins der, så mye handler om å skape orden mentalt og for meg begynner det med tanker på papir som blir lister.

Skrevet

Hei!

jeg er ganske god på orden.

men mye har å gjøre med fritid og arbeidstempo, vet ikke hvor mye tid du har?

Jeg lager meg ulike lister, lister for nåværende dag, får kommende uke, og en langtidsplanliste.

På den siste er slikt som skal utføres men som kan vente.

Jeg har begynt å føre ting fra langtidsplanen over på ukelistene, da vi ellers sjelden/aldri får gjort ting som vedlikehold, da mye blir kun det her og nå.

Klær jeg ikke bruker har jeg ulike systemer på, jeg har to bokser på toppen av kleskapene med utpreget sesongstøy, syns dette er bedre enn å ha i kjeller. Jeg har gjort det samme på barnas rom, de har alle bokser med typisk sommertøy, to store bokser på toppen av sine skap.

Klær jeg tenker jeg kanskje vil bruke, arvetøy, sånne bunker vokser, jeg legger alt sånt tenketøy, i poser, skriver på dato, er det ikke savnet, tenkt på innen ett år, gies det rett bort og videre til Fretex uten å åpne posen. Jeg varierer lite med klær, jeg trenger få plagg, og liker ikke de store endringer, så det meste går derfor rett videre.

Vi har boder, så der legger jeg vinteryttertøy.

Oppskrifter fra nettet prøver jeg systematisk lagre forløpende på mine oppskrifter på PC. Det ble alt for mye å ha orden på, så jeg lager mapper for ulike typer menyer på min pc. Det lille jeg har fått printet ut, har jeg en boks til, ser ut som en bok, det jeg ikke har brukt hatt nytte av, kaster jeg fort uten å tenke.

Det jeg stadig og ofte bruker, skriver jeg inn i en kokebok, det er sånt jeg vil ta godt vare på, familietradisjoner, litt sånt, sånt vi lager ofte.

Tøy som er brukt en dag er for meg en frustrasjon, jeg er tilhenger av, bruke klær til de er skitne så i vask, da min mann varierer, hver dag  <_< får han ha sa sine bukser og skjorter der i sin bunke stort sett på badet, jeg har spurt om han ikke kan ta med seg sitt brukte tøy, men nei det kan han ikke, så derfor må jeg godta det.

barna prøver jeg imidlertid få til å bruke tøy til det er skittent, så til vask, må man variere, skifte, sier jeg ta tøyet på deres rom, brett det sammen legg det i ett fast sted.

Jeg syns mye av jobben ved orden er gjort ved lister, som skaper bevissthet rundt orden daglige rutiner og struktur.

Jeg har aldri rot i min sekk, veske, kun slikt som er nødvendig fins der, så mye handler om å skape orden mentalt og for meg begynner det med tanker på papir som blir lister.

Det var mye nyttig for meg! Tusen takk for tipsene! Lister er jammen noe jeg bør begynne med, slik at jeg kan ha faste rutiner på å få gjort ting. Skulle bare hatt mer skapplass!! Men vanskelig å få inn noe nytt i huset her, gitt. Litt "sær" han j eg bor med og!

Skrevet

Vi har også liten plass. Vi har en praktisk seng med store skuffer under der vi oppbevarer klær (ikea)

Der får jeg plass til alle klærne vi ikke bruker pluss ekstra dyner.

Utnytter også plassen oppå skapene til esker med sko etc.

Etter at vi flyttet hit har jeg blitt ganske " nazi" på å gi bort klær vi ikke bruker, og ellers ha minst mulig ting i leiligheten.

Synes egentlig det er litt deilig med mindre ting å holde styr på også. Har funnet ut at vi trenger egentlig ikke så mye.. :)

Anonymous poster hash: 60847...a97

Skrevet

Jo, glemte nevne at vi har en stumtjener (ikea) der vi slenger klær vi bare har brukt en dag. Den har noen stenger der en kan henge klær over.

Det er utrolig hvor mye en kan klare stable på en slik. Anbefales :)

Skrevet

Jo, glemte nevne at vi har en stumtjener (ikea) der vi slenger klær vi bare har brukt en dag. Den har noen stenger der en kan henge klær over.

Det er utrolig hvor mye en kan klare stable på en slik. Anbefales :)

Smart! Det med senga likte jeg. Nå har jeg esker under senga, men det blir jo bare støvete der. Det er utrolig hva man kan venne seg til med liten plass, så lenge man har det koselig hjemme:)

Nå fikk jeg rydda kjøkkenet iallfall. Og nå SKAL jeg gi bort/kaste klær jeg ikke bruker for å få mer plass.

Men jeg lurer på om det går an å oppbevare vintertøy i bod ute hvis man pakker det ned`? Det blir vel rått og økdelagt da?

Skrevet

Sånne poser som du kan suge luften ut av så det blir vakuum. Det bruker jeg en del av til lagring av tøy, utrolig hvor liten plass tøy tar bare en får luften ut.

De kan du ha under senga eller oppå et skap uten at det samler støv

Skrevet

Jeg er helt elendig på rydding og det å holde orden, men liker jo at huset ikke ser helt bombet ut. Har tatt noen store tak de to siste årene, og fått ryddet gjennom et par rom og kastet mye, men vi har stort hus og er fem personer, så mye hoper seg opp likevel.

Her er noen tips som har hjulpet oss (selv om ikke alt virker i praksis):

• Når oppvaskmaskinen er ferdig kjørt, skal den tømmes så fort som mulig. Hvis den ikke blir tømt, hoper jo alt seg opp på benken og i vasken. Og med fem personer som spiser og drikker mange ganger i løpet av en dag - så  er det enormt mange glass, tallerkner, kniver og skjeer osv....
  • Vi fikk laget ny gang, med god plass til å henge opp jakker og sette fra seg skoene BAK skyvedører. Vi har en stumtjener også, men den er egentlig til gjester. Blir fort at en henger noe der, og da blir det raskt rotete. Men dersom vi henger våre egne ting i skyvedørsgarderoben, og lukker dørene (en veldig vanskelig øvelse forresten for flere familiemedlemmer, det å lukke skapdører) - så vips - så ser ganga ryddig ut!
  • Treningstøy og gymtøy skal legges i vasken på vaskerommet. Det blir ikke vasket dersom det slenger rundt i gangen eller på rommene. Siden vi er mange, er vasker jeg slikt tøy omtrent annnehver dag. Går fort å vaske og går fort å tørke.
Skrevet

Det var mye nyttig for meg! Tusen takk for tipsene! Lister er jammen noe jeg bør begynne med, slik at jeg kan ha faste rutiner på å få gjort ting. Skulle bare hatt mer skapplass!! Men vanskelig å få inn noe nytt i huset her, gitt. Litt "sær" han j eg bor med og!

Hei!

Jeg kom på at i sommer byttet vi ut skapene i gangen med skap som går helt opp til taket, dette hjalp veldig.

Før hadde jeg esker, sånne pene fra ikea på toppen, men kjekt nå med høye skap.

Det var for et par år siden et oppslag om hva kvinner har i sine vesker, jeg bruker sekk da, men liten forskjell, til min forundring visste ikke kvinnene selv hva som var i sine vesker? Da skjønner man at de ikke er opptatt av orden. Jeg strever med å få sammenheng, forstå, mest det med mennesker, men jeg tror derfor at jeg trenger i det minste vite hva som er i min sekk/ veske.

Alle de jeg kjenner med autisme har god orden, de er likevel sjelden i arbeidslivet, men jeg tror flere ville vært i arbeidslivet hvis det fantes flere bedrifter for autister. Siden vi har fra normal til høy Iq er det ikke så enkelt å ha oss i vernede bedrifter der det ofte er mye støy fra psykisk utviklingshemmede.

I Danmark og Sverige er det flere bedrifter for oss med autisme, de er sånn at man er vernet fra støy, får jobbe i fred fra ord og masing, og slipper sosiale aktiviteter.

Det ville jeg likt!

Jeg kom også på at jeg har permer for hele familien, egne hyller, egne lister, systemet for hver enkelt.

Det jeg må øve meg på å godta er at lister kan henge skjevt, jeg misliker det, men jeg sier ikke noe, om en liste henger skjevt er uvesentlig, det viktige er listen, og når noen klossete går inn til veggen glir listene sånn at de andre blir skjeve:-( da tenker jeg mye på alt jeg har hørt.

Jeg er ikke i så god form for tiden, dvs jeg klarer orden, det daglige, middagslaging, men jeg greier ikke det jeg bør, min mann må være veldig glad i meg siden han likevel syns jeg er så flink? Han oppmuntrer meg hver dag? Tror det er det man kaller ubetinget kjærlighet og det er uvanlig sier min psykiater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...