Gå til innhold

Hersketeknikker og mobbing - what to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om du er den jeg tror du er? Har du fått diagnosen ganske nylig ? Hadde du et annet nick tidligere ?

Det er jeg nok :)

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

26

• frosken

11

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• Høstløv

5

Mest aktive i denne tråden

Nicklusheletida
Skrevet

Ok, jeg har tenkt på det en god stund, men det var overraskende at du hadde Asperger. Jeg husker Madelenemie spurte deg en gang og da svarte du nei ? Du visste det kanskje ikke selv da. Uansett, hyggelig å få plassert deg :-) Da føler jeg at jeg " kjenner" deg :-)

Skrevet

1. Det er en mye brukt hersketeknikk å beskylde andre for å bruke hersketeknikker.2. Her ber jeg om at jeg leses grundig før en går til angrep på meg:Jeg synes ofte det er "noe" med den mobbede som forklarer mobbingen. Det betyr IKKE at jeg verken godtar eller forsvarer mobbing.Jeg jobbet før mye med barn/ungdom både i idrett og musikk. Innimellom opplevde jeg mobbing, og ofte hadde jeg en følelse av at den som ble mobbet hadde noe ved seg som utløste det. Enten ved at de kunne "erge på seg gråstein" eller at de sippet for det minste.Legg også merke til at jeg sier "ofte". Det er noe annet enn "alltid". Spørsmålet og svarene er komplekse, og det finnes få generelle svar.

Men hva med å mobbe noen for ting de ikke kan noe for? Feks mene at de får PTSD av traumer skyldes dem selv, fordi overgrepene som utløste PTSD var grensesetting. Ifølge ditt svar får jeg PTSD fordi jeg sannsynligvis er blitt satt grenser for før også, og opplevde det som overgrep.

Det er ikke sant. Det var ingen som satt grenser for meg, men jeg fikk PTSD fordi en traumeterapaut oppførte seg aggresvit, uhøflig og stygt mot meg da jeg var i traumebehandling.

I en annen setting hadde jeg ikke fått. PTSD av dette, men bare blitt forbannet og deretterr glemt oppførselen.

Tenkt deg at du legges inn på kirurgisk avd og kirurgen åpnet et gammelt sår med skapell, og helte bakterier i.

En med åpne traumesår kan få PTSD og andre psykologiske skader i samme situasjon på en traumeavd når de gamle skadene er åpnet kirurgisk.

Det er bare på slike steder gamle skader og sår kan bli åpnet på den måten.

Hvis du husker betania malvik. Så forteller de fleste at de fikk åpnet opp sånne traumesår fordi de følte det trygt nok der. Andre traumaavd har en litt annen profil. Men det er noen som får åpnet " kirurgisk" opp alvorlige traumer der også.

Med slike åpne traumer kan en bli reraumatisert og få feks PTSD som reaksjon hvis en opplever noe som ligner for mye på seksuelle overgrep i barndommen.

I et slikt tilfelle reagerer kroppen på retraumatiseringen slik den gjør på opprinnelige overgrepene, med fysiologiske reqksjoner, eller PTSD . Den som får sånne konstante ptsd reaksjoner kan ikke "skru dem av".

Og den som påførte meg det i dette tilfellet var heller ikke villig til å ville hjelpe til åmskru de av, med å vise litt vennlighet mot meg. Siden det var uhøflighet som hadde påført det.

Som sagt reagerte kroppen på samme måte som den gjorde med overgrep i barndommen, med bla PTSD, det betyr at hjernen, eller hjernestammen på et dypere nivå kobler den krenkende opplevelsen fra traumeeksperten med reelle overgrep fra barndommen.

Slik at når denne får lest her atde krenkende opplevelsene hun hadde skyldes at hun " sikkert opplever alle som setter grenser som overgripere" og at hun bare overdriver.

Og får signaler på at hun har seg selv å takke og at det er slik saken e.

Så husk at hjernen kobler retraumatiseringen på samme måte som overgrep i barndommen.

Så når dere stadig skriver her at retraumatiserringen skyldes deg og er din feil, så kobles det av hjernen på retraumatiseringen det som at overgrep i barndommen handlet om henne og er hennes feil.

Ikke på et rasjonelt plan. Men på et mer ubevisst plan.

Alt hun sier her blir vendt mot henne selv. Admin hater henne. Alle er imot henne. Hun blir fullstendig overkjørt her. Ingen lytter på henne og selv ikke bildet med den påljørte personen blir forstått som budskap.

Dette er også en retraumatiseringssituasjon. Ikke sterk nok til å utløse PTSD, men spør du meg, så virker det mobbende og diskriminerende.

Men som vanlig er vel admin og alle andre uenig i det også.

Anonymous poster hash: 9ab7c...ab1

Skrevet

Hvis du mener du blir møtt på en måte her inne som virker retraumatiserende, så skjønner jeg ikke hvorfor du velger å fortsatt skrive her inne? Bør du ikke da ta ansvar for din sårbarhet og heller holde deg unna? Dette er jo ikke en arena som det er nødvendig å delta på.

Skrevet

Hvis du mener du blir møtt på en måte her inne som virker retraumatiserende, så skjønner jeg ikke hvorfor du velger å fortsatt skrive her inne? Bør du ikke da ta ansvar for din sårbarhet og heller holde deg unna? Dette er jo ikke en arena som det er nødvendig å delta på.

Møten jeg blir møtt på her virker veldig retraumatiserende hele tiden. Og ingen respekterer mine følelser.

Det virker så unødvendig å plage mennesnker på den måten.

Så jeg burde ikke vært her. Samtidig må jeg prøve styrke meg slik at jeg overvinner mobbingen. Så jeg er sterk nok til å gå herfra.

Så hvis jeg senere i livet, måtte GuD forby, opplever noe lignende admins eller tårnsvaler, så har jeg overvunnet det tidligere og blir ikke berørt igjen fordi jeg har seiret over det samme før.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men hva med å mobbe noen for ting de ikke kan noe for? Feks mene at de får PTSD av traumer skyldes dem selv, fordi overgrepene som utløste PTSD var grensesetting. Ifølge ditt svar får jeg PTSD fordi jeg sannsynligvis er blitt satt grenser for før også, og opplevde det som overgrep.

Det er ikke sant. Det var ingen som satt grenser for meg, men jeg fikk PTSD fordi en traumeterapaut oppførte seg aggresvit, uhøflig og stygt mot meg da jeg var i traumebehandling.

I en annen setting hadde jeg ikke fått. PTSD av dette, men bare blitt forbannet og deretterr glemt oppførselen.

Tenkt deg at du legges inn på kirurgisk avd og kirurgen åpnet et gammelt sår med skapell, og helte bakterier i.

En med åpne traumesår kan få PTSD og andre psykologiske skader i samme situasjon på en traumeavd når de gamle skadene er åpnet kirurgisk.

Det er bare på slike steder gamle skader og sår kan bli åpnet på den måten.

Hvis du husker betania malvik. Så forteller de fleste at de fikk åpnet opp sånne traumesår fordi de følte det trygt nok der. Andre traumaavd har en litt annen profil. Men det er noen som får åpnet " kirurgisk" opp alvorlige traumer der også.

Med slike åpne traumer kan en bli reraumatisert og få feks PTSD som reaksjon hvis en opplever noe som ligner for mye på seksuelle overgrep i barndommen.

I et slikt tilfelle reagerer kroppen på retraumatiseringen slik den gjør på opprinnelige overgrepene, med fysiologiske reqksjoner, eller PTSD . Den som får sånne konstante ptsd reaksjoner kan ikke "skru dem av".

Og den som påførte meg det i dette tilfellet var heller ikke villig til å ville hjelpe til åmskru de av, med å vise litt vennlighet mot meg. Siden det var uhøflighet som hadde påført det.

Som sagt reagerte kroppen på samme måte som den gjorde med overgrep i barndommen, med bla PTSD, det betyr at hjernen, eller hjernestammen på et dypere nivå kobler den krenkende opplevelsen fra traumeeksperten med reelle overgrep fra barndommen.

Slik at når denne får lest her atde krenkende opplevelsene hun hadde skyldes at hun " sikkert opplever alle som setter grenser som overgripere" og at hun bare overdriver.

Og får signaler på at hun har seg selv å takke og at det er slik saken e.

Så husk at hjernen kobler retraumatiseringen på samme måte som overgrep i barndommen.

Så når dere stadig skriver her at retraumatiserringen skyldes deg og er din feil, så kobles det av hjernen på retraumatiseringen det som at overgrep i barndommen handlet om henne og er hennes feil.

Ikke på et rasjonelt plan. Men på et mer ubevisst plan.

Alt hun sier her blir vendt mot henne selv. Admin hater henne. Alle er imot henne. Hun blir fullstendig overkjørt her. Ingen lytter på henne og selv ikke bildet med den påljørte personen blir forstått som budskap.

Dette er også en retraumatiseringssituasjon. Ikke sterk nok til å utløse PTSD, men spør du meg, så virker det mobbende og diskriminerende.

Men som vanlig er vel admin og alle andre uenig i det også.

Ingen får PTSD av grensesetting. Jeg tror mange trenger å lese seg opp på hva PTSD er og hvilke meget alvorlige hendelser som kan gi dette. Da snakker vi om overgrep på linje med voldtekt.

Skrevet

Møten jeg blir møtt på her virker veldig retraumatiserende hele tiden. Og ingen respekterer mine følelser.

Så jeg burde ikke vært her. Samtidig må jeg prøve styrke meg slik at jeg overvinner mobbingen. Så jeg er sterk nok til å gå herfra.

Så hvis jeg senere i livet, måtte GuD forby, opplever noe lignende admins eller tårnsvaler, så har jeg overvunnet det tidligere og blir ikke berørt igjen fordi jeg har seiret over det samme før.Anonymous poster hash: 9ab7c...ab1

At du kaller tårnsvales svar til deg fot mobbing og misbruker dette begrepet så til de grader som du gjør, bidrar ikke med å styrke troverdigheten din :(

Skrevet

Så hvis jeg senere i livet, måtte GuD forby, opplever noe lignende admins eller tårnsvaler, så har jeg overvunnet det tidligere og blir ikke berørt igjen fordi jeg har seiret over det samme før.

Det kan godt hende du ikke blir møtt på en måte som oppleves god for deg. Jeg tror hovedårsaken til det er at du hele tiden beskylder andre for å gjøre noe negativt mot deg. Du sier f.eks. at du blir mobbet, noe som jeg ikke er i stand til å se at det er grunnlag for å påstå.

Det innlegget som du har fått fullstendig hang-up i forhold til, var et svært klokt innlegg skrevet til deg om nettopp den tendensen du viser til å overreagere og tolke folk på en måte som oppfattes av andre som lite i samsvar med som har foregått. Dersom du i stedet skrev om at du er uhyre hårsår i forhold til å oppleve andres reaksjoner som krenkelser - at du er fryktelig lett krenkbar - så ville du bli møtt på en annen måte her inne. Hvis du anså din krenkbarhet som et trekk ved deg selv, i stedet for å tillegg andre dårlige egenskaper (du sier folk er herskere og mobbere), så ville du slippe den gjentatte grensesettingen fra andre mennesker.

Skrevet

Jeg har også gjenkjent deg, og synes det er veldig hyggelig å ha deg her :-) Jeg hadde for øvrig også et annet nick før, frem til omleggingen for halvannet år siden.

Skrevet

Det kan godt hende du ikke blir møtt på en måte som oppleves god for deg. Jeg tror hovedårsaken til det er at du hele tiden beskylder andre for å gjøre noe negativt mot deg. Du sier f.eks. at du blir mobbet, noe som jeg ikke er i stand til å se at det er grunnlag for å påstå.

Det innlegget som du har fått fullstendig hang-up i forhold til, var et svært klokt innlegg skrevet til deg om nettopp den tendensen du viser til å overreagere og tolke folk på en måte som oppfattes av andre som lite i samsvar med som har foregått. Dersom du i stedet skrev om at du er uhyre hårsår i forhold til å oppleve andres reaksjoner som krenkelser - at du er fryktelig lett krenkbar - så ville du bli møtt på en annen måte her inne. Hvis du anså din krenkbarhet som et trekk ved deg selv, i stedet for å tillegg andre dårlige egenskaper (du sier folk er herskere og mobbere), så ville du slippe den gjentatte grensesettingen fra andre mennesker.

Der ser du. Du forstod ikke det jeg skrev overfor. Noen her er ganske lukket til for andres smerte og har ikke så veldig utviklet evne til å leve seg inn i andres situasjon. Jeg sier ikke nødvendigvis at det gjelder deg.

Men det jeg har lært her inne er at de det gjelder ser det de selv vil se. Altså siler ut, og står igjen med det som i deres oppfatning da er "riktig".

Og da tenker de på det som riktig og det er det i deres verden.

Så da har jeg lært det, og det er greit.

Jeg føler meg ikke så angrepet av NHD. Det er fordi han smilte til meg i en tidligere tråd. Altså slik :). Og det virket avvæpnende og som en vennlig gest som roet meg ned så jeg ikke opplevde han som truende.

Dette hansler ikke om alminnelig genereell sårbarhet, men og en spesifikk situasjon av retraumatisering. Et åpent sår.

La oss si at du har fått et sår på foten. Selv om du har spr på foten kan du jobbe like godt med hendene dine fordet. Det er ikke der såret er.

Så dette kan sees på som et gammelt sår som ble åpnet og tilført bakterier fra modum og senere dol.

Heldigvis hjalp Gud meg å skrudde av PTSD. PTSD er kroppens alarmberedskap. Når PTSd alarmen går, ringer den konstant og er umulig å overse da aktiverer hele mennesket.

Så modum bakteriene er renset ut. ( Gud tok PTSd ut) .Det er bare å ta knekken på de siste bakteriene fra opplevelsene herfra (som hjernen kobler som retraumatiserende) og når de er knukket. Så er såret renset og blir lukket.

Det går an å prøve lukke såret, men det er ikke lurt å lukke betente sår.

Skrevet

"Men det jeg har lært her inne er at de det gjelder ser det de selv vil se. Altså siler ut, og står igjen med det som i deres oppfatning da er "riktig".

Og da tenker de på det som riktig og det er det i deres verden."

Du burde tenke veldig godt over om dette ikke gjelder også deg :)

Skrevet

Ingen får PTSD av grensesetting. Jeg tror mange trenger å lese seg opp på hva PTSD er og hvilke meget alvorlige hendelser som kan gi dette. Da snakker vi om overgrep på linje med voldtekt.

Som jeg selv sier her. Men ekspertsvaret sier noe annet. At skaden jeg fikk pga retraumatisering skyldtes at jeg "opplever de som setter grenser som overgripere". Jeg ble misbrukt i barndommen. Jeg opplevde ikke alle disse voldtektene som overgrep " fordi jeg har problemer med grensesetting". Jeg opplevde krenkende oppførsel da jeg var i behandling for disse og andre alvorlige traumer. Jeg ble ikke retraumatisert av det i den konteksten pga "grensesetting"

Skrevet

At du kaller tårnsvales svar til deg fot mobbing og misbruker dette begrepet så til de grader som du gjør, bidrar ikke med å styrke troverdigheten din :(

Der ser du, jeg respekterer deres syn på ting :)

Når det gjelder selve budskapet så stemmer det at det kunne virke som mobbing, MEN som jeg skrev for en liten stund siden fikk jeg fullstendig fred for dette da jeg så hva budskapet dreid seg om :0)

"Men det ekspertsvaret handler jo om min adferd HER, inne på dol...

Og det kan jeg fint tåle.

Ingen her vet hva jeg har opplevd på modum.

Så da kan de ikke si noe om det heller.

Men min "adferd" her kan sies om, og noen trekker konklusjoner ang det om at overgrepene ikke var reelle.

Sånt er sleivete å si, men ikke så uvanlig.

Hysteriske mødre i barnefordelingssaker blir ikke trodd av retten på at barnefaren misbruker barnet fordi de oppfører seg "hysterisk".

Vet om en ung jente der andre mener hun lyver om overgrep fordi hun oppfører seg så utfordrende og vanskelig.

Det er endel som tenker slik, og slik tårnsvale og resten av dol tenker også.

Så da så....

Anonymous poster hash: 22279...dd1

Svar

Multisitat

Rapporter

FORRIGE Side 2 av 2 1 2 Tilbake til Psykiatri · Neste uleste emne →

Svar

Skrevet

Som jeg selv sier her. Men ekspertsvaret sier noe annet. At skaden jeg fikk pga retraumatisering skyldtes at jeg "opplever de som setter grenser som overgripere". Jeg ble misbrukt i barndommen. Jeg opplevde ikke alle disse voldtektene som overgrep " fordi jeg har problemer med grensesetting". Jeg opplevde krenkende oppførsel da jeg var i behandling for disse og andre alvorlige traumer. Jeg ble ikke retraumatisert av det i den konteksten pga "grensesetting"Anonymous poster hash: 9ab7c...ab1

Men fordi kroppen min og reptilhjernen min oppfattet dette som en ny overgrepssetting. Fornuften klarer ikke roe ned reptilhjernen på at det ikke er reel fare likevel. U ser

Skrevet

Når det gjelder selve budskapet så stemmer det at det kunne virke som mobbing, MEN som jeg skrev for en liten stund siden fikk jeg fullstendig fred for dette da jeg så hva budskapet dreid seg om :0)

Åpenbart fikk du ikke fred siden du fortsetter å gå til angrep på tårnsvale. Du har kuppet en annens tråd for å kommentere tårsvale (i juli i år), du har også gjenntatte ganger postet innlegg om dette.

Jeg klarer ikke helt skjønne hva du ønsker å oppnå med det? Det fremstår som om du har en total hang up på en bruker, jeg ser ingenting sunt ved måten du håndterer dette på.

Skrevet

Uansett

"Men det ekspertsvaret handler jo om min adferd HER, inne på dol...

Og det kan jeg fint tåle.

Ingen her vet hva jeg har opplevd på modum.

Så da kan de ikke si noe om det heller.

Men min "adferd" her kan sies om, og noen trekker konklusjoner ang det om at overgrepene ikke var reelle.

Sånt er sleivete å si, men ikke så uvanlig.

Hysteriske mødre i barnefordelingssaker blir ikke trodd av retten på at barnefaren misbruker barnet fordi de oppfører seg "hysterisk".

Vet om en ung jente der andre mener hun lyver om overgrep fordi hun oppfører seg så utfordrende og vanskelig.

Det er endel som tenker slik, og slik tårnsvale og resten av dol tenker også.

Så da så....

Anonymous poster hash: 22279...dd1

Svar

Multisitat

Rapporter

FORRIGE Side 2 av 2 1 2 Tilbake til Psykiatri · Neste uleste emne →

SvarAnonymous poster hash: 9ab7c...ab1

Hvis noen hadde beskyldt deg for å mobbe når du kun hadde gode intensjoner - hvordan hadde du reagert eller følt deg?

Skrevet

Åpenbart fikk du ikke fred siden du fortsetter å gå til angrep på tårnsvale. Du har kuppet en annens tråd for å kommentere tårsvale (i juli i år), du har også gjenntatte ganger postet innlegg om dette.

Jeg klarer ikke helt skjønne hva du ønsker å oppnå med det? Det fremstår som om du har en total hang up på en bruker, jeg ser ingenting sunt ved måten du håndterer dette på.

Det jeg skrev var jo kun "jeg vet ikke om jeg liker deg og hersketeknikkene du viser. Får litt frysninger av sånn som deg." Som jeg har skrevet ETTER at jeg fikk fred.

Det handlet ikke om innholdet i ekspertsvaret hennes, men bare at jeg ikke liker folk som styrer og virker herskende på en hensynsløs måte så godt.

Akkurat som at ikke alle heier på Brann , Odd eller hva disse fotballagene heter..

Skrevet

Hhwww:

Jeg reagerte på det kun fordi det var et ekspertsvar. Hadde det ikke blitt sitert som det og bejublet på den måten hadde det bare vært en av flere dumme kommentarer her inne som jeg også kunne reagert på.

Skrevet

Det jeg skrev var jo kun "jeg vet ikke om jeg liker deg og hersketeknikkene du viser. Får litt frysninger av sånn som deg." Som jeg har skrevet ETTER at jeg fikk fred.

Det handlet ikke om innholdet i ekspertsvaret hennes, men bare at jeg ikke liker folk som styrer og virker herskende på en hensynsløs måte så godt.

Akkurat som at ikke alle heier på Brann , Odd eller hva disse fotballagene heter..

Det er merkelig at du som er så sårbar for andres kritiske bemerkninger, anser det som helt greit at du uttrykker deg så kjipt om en annen bruker.

Skrevet

Det er merkelig at du som er så sårbar for andres kritiske bemerkninger, anser det som helt greit at du uttrykker deg så kjipt om en annen bruker.

Ja, det er kjiipt når folk oppfører seg så stygt.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...