Gå til innhold

lithium - hva er kriteriene for å få prøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler at alt annet er prøvd. Beroligende, både antihistaminer i fler former og b preparater. Tåler ikke SSRI, ble hypoman. Tar antipsykotika, og det fungerer mot psykosesymptomer. Men hva med uroen, impulsiviteten, alle prosjektene, humørsvingningene? Tenker at det må da gå an å prøve.....er helt rådvill, og får ingen svar før om to uker. Hva skal jeg gjøre? Er det mulig for meg å få lithium?

Skrevet

Jeg fikk litium med en gang legen på DPS så meg noe manisk.

Skrevet

Jeg fikk litium med en gang legen på DPS så meg noe manisk.

Lettelse å høre det. Her møter jeg kritiske blikk når jeg sier jeg er villig til å prøve. De sier jeg må ha riktig diagnose, men nekter å utrede meg utover ptsd.......

Skrevet

Jeg fikk en grundig utredning på bipolar poliklinikk da jeg ba om en second opinion

Skrevet

Jeg fikk en grundig utredning på bipolar poliklinikk da jeg ba om en second opinion

Men hvem skal jeg be om utredning? Er ikke mange fisk i havet på landsbygda.... Må bare ta meg til takke med det jeg får.

Skrevet

Ja er nok lettere i byen

Har time hos fastlegen på mandag, men da er det injeksjon og snakk om p-stav... Rekker ikke mye mer da. Og har time hos psykolog om to uker...syns det er lenge å vente mellom konsultasjoner når det har blitt MYE endring i medisiner etter innleggelsen. Men heller ikke der ble jeg hørt på. Fikk beskjed om å "ta det poliklinisk ". Blir så oppgitt over det tunggrodde systemet...

Skrevet

Jeg føler at alt annet er prøvd. Beroligende, både antihistaminer i fler former og b preparater. Tåler ikke SSRI, ble hypoman. Tar antipsykotika, og det fungerer mot psykosesymptomer. Men hva med uroen, impulsiviteten, alle prosjektene, humørsvingningene? Tenker at det må da gå an å prøve.....er helt rådvill, og får ingen svar før om to uker. Hva skal jeg gjøre? Er det mulig for meg å få lithium?

Jeg sa jeg ønsket å prøve lithium etter å ha fått anbefalt det av NHD. Fikk det med en gang. Jeg har BP2.  Problemet har vært tilbakevendende depresjoner, mye uro, veldig mye svingninger.  Kun to sikre hypomanier.  Likevel fikk jeg et nytt liv med lithium.  Så jeg anbefaler deg å prøve når du ikke har hatt god nok effekt av alt du har prøvd. Uroen er jeg ikke helt kvitt, men den er også bedre enn det var før jeg begynte med lithium. 

Skrevet

Jeg og anbefaler litium. Uten litium er jeg full av selvmordstanker og har svært mye indre smerter jeg ikke holder ut evt manisk og ute av kontroll, mens med så er jeg ganske normal og har det ikke vondt lenger og blotter ikke rævva mi for åpen gate fordi jeg er sint.

Skrevet

Og telefoner slenges ikke veggimellom lenger i raseri :) sparer penger på sånt

Skrevet

Jeg sa jeg ønsket å prøve lithium etter å ha fått anbefalt det av NHD. Fikk det med en gang. Jeg har BP2. Problemet har vært tilbakevendende depresjoner, mye uro, veldig mye svingninger. Kun to sikre hypomanier. Likevel fikk jeg et nytt liv med lithium. Så jeg anbefaler deg å prøve når du ikke har hatt god nok effekt av alt du har prøvd. Uroen er jeg ikke helt kvitt, men den er også bedre enn det var før jeg begynte med lithium.

Åh, tenk om det hadde vært så lett! Her skal alt analyseres i 7 lange og 7 breie. Skummelt med alt som er nytt, spesielt om jeg kommer med forslag selv...er jo ikke jeg som er spesialist på meg selv...det er de med briller og bart på andre suda av skrivebordet.

Skrevet

Og telefoner slenges ikke veggimellom lenger i raseri :) sparer penger på sånt

Her er det dører og vegger som får gjennomgå...men har også knust noen telefoner. Ikke i sinne, men i en glup ide om at jeg ikke kan kjøpe ny før den gamle er ødelagt....en gang kjørte jeg over en ny tlf fordi den irriterte meg......jaja.

Skrevet

Åh, tenk om det hadde vært så lett! Her skal alt analyseres i 7 lange og 7 breie. Skummelt med alt som er nytt, spesielt om jeg kommer med forslag selv...er jo ikke jeg som er spesialist på meg selv...det er de med briller og bart på andre suda av skrivebordet.

Jeg ble først satt på høyere dose wellbutrin.  Da våget jeg ikke å si at jeg ønsket å prøve lithium.  Men når det gikk 3 mnd. og jeg ikke ble bedre så spurte jeg, og fikk. 

Det er spesialistene som har spesialisert seg på medisiner/ diagnoser og symtomer. Men det er vi som kjenner oss selv best.  Det varierer jo litt etter hvor mye oppfølging du har. Men det er bare du som kan formidle hvordan du har det, og det er lov å komme med ønsker. Og det er ikke slik at det bare er de med BP1 som har effekt av lithium. 

Skrevet

Jeg ble først satt på høyere dose wellbutrin. Da våget jeg ikke å si at jeg ønsket å prøve lithium. Men når det gikk 3 mnd. og jeg ikke ble bedre så spurte jeg, og fikk.

Det er spesialistene som har spesialisert seg på medisiner/ diagnoser og symtomer. Men det er vi som kjenner oss selv best. Det varierer jo litt etter hvor mye oppfølging du har. Men det er bare du som kan formidle hvordan du har det, og det er lov å komme med ønsker. Og det er ikke slik at det bare er de med BP1 som har effekt av lithium.

Er det jeg også mener... At fler kan ha nytte av det. Når man har vært gjennom fugl og fisk av medisiner gjennom 11 år, utrn å få ha en egen mening - syns jeg at spesialistene skal være litt mer open minded.

Har jo oppfølging av pdykolog, psyk.sykepl., fastlege og ansatte på dagsenter.... Blir rett og slett forbanna og sikkelig lei meg når jeg ikke blir hørt.

Skrevet

Er det jeg også mener... At fler kan ha nytte av det. Når man har vært gjennom fugl og fisk av medisiner gjennom 11 år, utrn å få ha en egen mening - syns jeg at spesialistene skal være litt mer open minded.

Har jo oppfølging av pdykolog, psyk.sykepl., fastlege og ansatte på dagsenter.... Blir rett og slett forbanna og sikkelig lei meg når jeg ikke blir hørt.

Har du sagt at du ønsker å prøve lithium, og hvilke argumenter har de i tilfelle, for at du ikke skal prøve det?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Indikasjonen er bipolar lidelse.

Skrevet

Har du sagt at du ønsker å prøve lithium, og hvilke argumenter har de i tilfelle, for at du ikke skal prøve det?

Var innlagt på DPS i to uker. Utskrevet på mandag. Der ytret jeg ønske om å prøve, men ble møtt med at jeg måtte ha riktig diagnose. Da ba jeg om ny utredning i lys av hypomani av SSRI. Nei, det må jeg ta poliklinisk. Kommer til psykologen i går, og han sier at det er ikke nødvendig. Jeg har jo ptsd.....

Skrevet

Indikasjonen er bipolar lidelse.

Og man kan også ha god effekt ved scizoaffektiv lidelse. Noe jeg ønsker utredning for. Sett i sammenheng med psykotiske episoder, humørsvingninger, impulsivitet og hypomani...

Sorry å si det, men jeg har mistet troen på dette møkkasystemet!

Skrevet

Var innlagt på DPS i to uker. Utskrevet på mandag. Der ytret jeg ønske om å prøve, men ble møtt med at jeg måtte ha riktig diagnose. Da ba jeg om ny utredning i lys av hypomani av SSRI. Nei, det må jeg ta poliklinisk. Kommer til psykologen i går, og han sier at det er ikke nødvendig. Jeg har jo ptsd.....

Mener de at du ikke er bipolar da?

Skrevet

Mener de at du ikke er bipolar da?

De mener vel at jeg fikk min diagnose som 18 åring (29 nå), og da får jeg holde kjeft og være fornøyd med det jeg får.... Vel, jeg er FERDIG med å holde kjeft. Er for gammel til å være prøvekanin, og for sliten til å gå på ny smell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...