Gå til innhold

Hvem har asperger/autisme el.l.her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Til tross for at du mener at du fungerer dårlig sosialt og ikke fått en jobb som samsvarer til dine interesser og evner, så har du jo klart å takle dette ganske bra har jeg inntrykk av. Du er jo bare 23, så du har mye å gå på. Innstillingen din har mye å si. Jeg fikk ikke min Asperger diagnose før jeg var 59, så jeg hadde ikke så mye å gå på etter dette når det gjaldt utdannelse og slike ting men jeg har jo både forsket en del på egen hånd og tatt utfordringer, og lært meg ting etter hvert.

Endret av FGT
  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

16

• FGT

9

• Health Freak

9

• DexterMorgan

8

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Skrevet

Hei!

Ok

Ble du diagnostisert på et offentlig sykehus eller hos en privat psykolog?

Gikk til psykiater (for depresjon) hos DPS som mistenkte at jeg hadde asperger. Fikk diagnosen hos habiliteringstjenesten

Foreslo du selv diagnosen eller skjønte utreder at du var autist?

Psykiateren foreslo det. Jeg hadde aldri i verden trodd at jeg var autistisk før jeg fikk høre at det var en mistanke. Hadde knapt hørt ordert asperger før jeg selv fikk diagnosen. Fikk sjokk når jeg ble henvist til testing av autisme.

For min del skjønte utrederne dvs psykiatere 2 stk på ullevåll sykehus at jeg var autist, de satte diagnosen fort, og hadde bestemt seg før jeg fyldte ut skjemaene.

Jeg er svært godtfungerende, gift, har barn, studier, deltidsjobb, og kanskje om kort tid fulltidsjobb.

Jeg er svært autistisk, dvs jeg fyller alle diagnosekrav:-( jeg skriver sur munn fordi det er jo ikke ønskelig, men en forklaring på hvorfor jeg strever, med lyder, lys og oppfatter så helt forskjellig verden fra andre

Har problemer med lys. Går alltid med solbriller.

Jeg har fått noen autismevenner i en autistgruppe, vi fungerer helt bra sammen, sannsynligvis fordi vi er like direkte og upolitisk korrekte.

Hvis du virkelig er autist, håper jeg du skjønner det de fleste med autisme ikke forstår, vi med autisme må nå samarbeide, ( samarbeide er jo noe vi diagnostisk ikke mestrer) vi må derfor overkomme noe av våre vansker til en slik grad at vi kan bidra mer positivt til den voksende generasjon med autisme.

Har du autisme og ikke har mast deg til diagnosen, håper jeg du støtter autismesiden.

Har offisiell diagnose.

Du jeg la inn svarene med fet skrift. Håper det er forståelig. Hvis ikke, si ifra.

Skrevet

Til tross for at du mener at du fungerer dårlig sosialt og ikke fått en jobb som samsvarer til dine interesser og evner, så har du jo klart å takle dette ganske bra har jeg inntrykk av. Du er jo bare 23, så du har mye å gå på. Innstillingen din har mye å si. Jeg fikk ikke min Asperger diagnose før jeg var 59, så jeg hadde ikke så mye å gå på etter dette når det gjaldt utdannelse og slike ting men jeg har jo både forsket en del på egen hånd og tatt utfordringer, og lært meg ting etter hvert.

takk for det J ja, det kunne helt klart ha vært verre

59 år var veldig seint ja, men Asperger var vel en ganske så ukjent diagnose når du var ung.

Forsking på egenhånd er ikke så dumt. Mange av de sosiale problemene med Asperger kan man til en viss grad lære å kamuflere.

Skrevet

Ja så sant så sant. Men jeg har ikke vist om noe å kamuflere, og har vel egentlig ikke noe å kamuflere nå heller. Har tilpasset meg det sosiale ganske godt, men det tar på, og en blir sliten psykisk. Jeg føler at den depressive delen er verst, hvis jeg sammenligner med tidligere, eller da jeg var ung, og ikke være deprimert.

Skrevet

I en tid da en skal tilpasse seg samfunnet med flere og flere utfordringer og krav, tror jeg nok at det vil oppstå, eller oppdage flere diagnoser, fordi mange faller utenfor på mange områder i livet.

Skrevet

Det er litt forskjell på de tre da, sensurere navnene slik at ingen av de blir fornærmet, her er min vurdering:

person1 : Mislykket i sosiale situasjoner, sutrete, ustabil, smart, tullete, litt datanerd

person2 : Mislykket i sosiale situasjoner, litt deprimert men sjeldent, smart, tullete, datanerd

person3 : Mislykket i sosiale situasjoner, likegyldig, fjortizz, smart, tullete, datanerd

Må si jeg er imponert over at Frosken har lagt merke til forskjellene for det er ganske mye likheter og man må se ganske nøye før man ser forskjellene

Nå skriver jeg anonymt for ikke å fornærme noen. Men hvis "vi" er så smarte, hvorfor er "vi" slike patetiske tapere på stort sett alle områder? Jeg tror "vi" er ganske dumme jeg.

Anonymous poster hash: 220aa...2ca

Skrevet

Nå skriver jeg anonymt for ikke å fornærme noen. Men hvis "vi" er så smarte, hvorfor er "vi" slike patetiske tapere på stort sett alle områder? Jeg tror "vi" er ganske dumme jeg.

Anonymous poster hash: 220aa...2ca

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

Skrevet

Samfunnet verdsetter sosiale evner og klarer ikke utnytte folk som har evner men feiler totalt på det sosiale. Så kan man jo godt føle seg som en taper det gjør vel begge dere to og dere skal få lov til det, jeg for min del driter i hva andre mener om meg så jeg føler meg smart :) Og jeg klarer å se at dere to har veldig gode evner som er uutnyttet.

Skrevet

Du må også huske på at det er ekstrem stor forskjell på (barne)autimse og aspergers. Anonymous poster hash: 46525...4ab

Hei!

Enig:-)

Skrevet (endret)

Det er mange andre diagnoser som kan innebære at man har problemer med å være sosial på lik linje med flertallet.

Hei!

Det er jeg enig med deg i.

Jeg tror derfor mange taper, som min venn nå som maste seg til en asperger diagnose fra en privat psykolog, nå ser hun at diagnosen betyr stopp for hjelp videre, derfor taper hun på det hun selv mente var asperger.

Ja hun har sosiale problemer, men de startet ikke i barndommen, men i ungdomstiden og hadde andre forklaringer. Jeg liker henne nesten bedre nå, fordi hun er bare den hun er, og ikke jukser med at hun har autisme, jeg har ikke visst dette jeg med sikkerhet, men hun sier stadig jeg er så autistisk og ja i forhold til henne er jeg det.

Jeg er imidlertid helt sikker på at mange psykiske lidelser, ervervede hjermeskader, depresjon, introverthet kan tolkes som autisme, det mener jeg både vi som er autister og de som har autistiske trekk i lengden bare taper på. Vi autister fordi vi tror vi burde fungere bedre, de som tror de har autisme fordi de snart vil erfare at ved autisme får man ikke terapi, dette fordi man trenger det ikke.

Endret av Madelenemie
Skrevet (endret)

Du jeg la inn svarene med fet skrift. Håper det er forståelig. Hvis ikke, si ifra.

Hei!

:-)

Syns du kan føle deg sikker på din autisme, bra!

Jeg har dessverre truffet en del som har mast seg til diagnosen, noen ser selv ulempen etter en stund, andre gjør det ikke, men man får langt mindre hjelp fra psykiatrien, som naturlig er når man har autisme.

Man er jo den man er født som, ikke mye å gjøre med det.

Jeg blir lettet og glad når jeg hører om at andre fikk diagnosen uten å foreslå den selv. Mase seg til den, fordi man mener man selv vet osv...

Jeg forstod alt:-) fint du la inn svarene med fet skrift:-)

Skulle være på slutten:-)" håper du støtter autismesaken:-)

Dvs felles front til felles fordeler.

Vi autister er skikkelig elendige på å stå sammen og samarbeide.

Hver gang jeg prøver på noe, starter de fleste en etter en å krangle:-(

Nå samarbeider jeg alene med meg selv :-D

Jeg leter etter en autist som kan lytte:-(? :-D

Endret av Madelenemie
Skrevet

En del har blitt bedre, jeg var helt håpløs sosialt sett, når jeg var barn-ungdom, Men har blitt en del bedre nå. har utviklet sosial angst og depresjon, som tilleggs diagnoser desverre.

jeg fungerer greit i samtaler med 1 person om gangen, men ikke så bra med flere.

Bruker veldig lite kroppsspråk, og skjønner heller ikke andre sitt kroppsspråk særlig godt.

Jeg føler kanskje ikke at så fryktelig mye egentlig har forandret seg, annet enn at jeg kanskje har flere interesser, og fungerer noenlunde bedre sosialt.. Jeg fungerte dårlig sosialt før, og fungerer fremdeles dårlig sosialt nå også, men ikke så dårlig at alle og en hver mann med en gang skjønner at jeg har en diagnose. 

Jeg har prøvd noen jobber, igjennom NAV dessverre, og dette har vært komplett mislykkede praksiser.

Enten har jeg blitt tvunget til å samarbeide med folk som ikke har tatt tilstrekkelig hensyn, ellers har jeg fått jobber som ikke samsvarer med evner eller interesser, gjerne begge deler i kombinasjon.

Har fullført videregående, fikset ikke det sosiale på skolen, med gruppearbeid osv. så sluttet halvveis andre året, men tok opp resten som privatist, noen år seinere.

Har prøvd meg på noen utdanninger, men som vanlig var det det sosiale som fellet meg…

Hei!

Jeg hadde det mye som deg som barn/ ungdom, fortsatt ikke god sosialt.

Jeg strever i arbeidslivet, og med studier er det alltid gruppearbeide og det sosiale som gjør at det stopper opp:-(

Jeg tok også flere fag som privatist, klarte ikke fullføre hele vgs normalt, så tok privatisteksamener, leste selv.

Jeg fungerer også greit og egentlig kun:-( i en til en samtaler, så kolokviegrupper blir fort terror for meg:-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...