Gå til innhold

Selvtest av MADRS - pålitelig resultat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man stole på resultatet på MADRS som utfylles av en selv og ikke av lege? Selv om man er svært forsiktig når man svarer?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det kan man ikke.

Skrevet

Det ligger en variant av MADRS på nett på www.depresjon.com (Psykia/Kvakkestad har laget den). Den er noe mer pålitelig og ment som en selvtest.

Men det beste er at legen gjør det.

Skrevet

Nei, det kan man ikke.

Jeg fikk nå skjema med meg hjem for å fylle det ut selv og levere det neste gang.   Men det var kanskje en lege som hadde misforstått. 

Skrevet

Er vel ulike former for tester. MADRS går bare ut på å krysse av hvor alvorlig de ulike symptomene er. Og så slå det sammen til en score.

Skrevet

Nei, det kan man ikke.

Hva er forskjellen på om man fyller inn skjemaet selv, og at legen leser spørsmålet, pasienten svarer og legen krysser av?

Anonymous poster hash: 6b85f...70c

Skrevet

Hva er forskjellen på om man fyller inn skjemaet selv, og at legen leser spørsmålet, pasienten svarer og legen krysser av?

Anonymous poster hash: 6b85f...70c

Fordi det man sier må tolkes av legen i lys av hans erfaring. For eksempel initiativløshet, man kommer med eksempler, og så tolker legen det.

Skrevet

Fordi det man sier må tolkes av legen i lys av hans erfaring. For eksempel initiativløshet, man kommer med eksempler, og så tolker legen det.

Legen gikk ikke engang igjennom svarene når jeg leverte listen. Han telte poeng og kastet listen. Jeg kunne like godt telt poeng før jeg kom til timen og fortalt om jeg var deprimert eller ei. Jeg husker ikke helt hva jeg gjorde med første spørsmålet. Om jeg vurderte hvordan jeg måtte se ut.

Skrevet

Det ligger en variant av MADRS på nett på www.depresjon.com (Psykia/Kvakkestad har laget den). Den er noe mer pålitelig og ment som en selvtest.

Men det beste er at legen gjør det.

Kan man stole på den?

Jeg fikk lavere score på den, men jeg vet at jeg er på god vei i en depresjon :(

Jeg føler at alle de negative omstendighetene i mitt liv har klart å ta litt knekken på meg.. Det bidrar ikke med å gjøre svakhetsfølelsen mindre :(

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

MADRS er ikke et diagnostisk verktøy, men en ratingscale til bruk på pasienter en vet har depresjon. Depresjon har bla et varighetskriterium på 14 dager. Det er altså ikke en depresjon når en i en emosjonell storm føler seg deprimert en tid.

Personer med eupf eller trekk av dette har regelmessig perioder hvor de kan skåre høyt på MADRS om en feilaktig bruker det på dem.

Om en ønsker å rate seg for depresjon, bør en bruke en skala laget for dette som BDI eller HADS. Men også her bør en huske at korrekt diagnose skal ligge i bunnen.

Skrevet

Jeg husker da angsten min var på det verste (september 2012), så ble det tatt MADRS etter mitt ønske.

Resultatene var (om jeg husker de riktig)

Synlig tristhet - 1

Opplevd tristhet - 1

Angst - 4

Søvn - 2

Matlyst - 2

Konsentrasjon - 2

Initiativ - 0

Følelser - 1

Pessimisme - 0

Suicidalitet - 0

Hvilket gir 13 poeng og depresjon som resultat.

Men hvis man ser bak tallene da? Angst 4 poeng skyldtes jo angsten, det samme med dårlig søvn, dårlig matlyst, dårlig konsentrasjon og svekkede følelser. I mitt tilfelle var jeg ikke deprimert, men hadde angst. 

Kanskje dine poeng skyldes situasjonsbestemte ting heller enn depresjon?

Skrevet

Teste ditt og teste datt. Og måle, ikke minst måle.

Skrevet

Enig med NHD. Dette er ikke en dedikert selvtest. Med dette i bakhodet synes jeg det er kritikkverdig at Klikk.no tidligere i år la ut link til MADRS med teksten "sjekk om du er deppa."

Jeg synes Dr. Ivan Goldbergs depression scale er en god test, fordi den nyanserer mer. Å fylle den ut selv, vil gi en svært god indikasjon. Imidlertid er ikke klinikse depresjoner noe man selv skal diagnostisere aleine. Det er et samarbeidsprosjekt. Scorer man for høyt, er det et grunnlag for å søke videre hjelp. Både for de som opplever depresjon for første gang, og for de som etter flere runder kjenner seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...