Gå til innhold

Hvorfor finnes det så lite å behandle uro med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det var flaut.  Holdt meg mest mulig for meg selv, og håpet at ingen merket noe på meg.  

Sammer her. Det må ha vært påfallende, Kunne sovne hvor som helst. Hadde virkelig problemer med å holde meg våken... huff;I)

Skrevet

Jeg synes at det du kaller for uro kan du like gjerne kalle for angst. Alt det du skriver er jo helt typiske symptomer på fysisk eller psykisk angst.

Hva du kan gjøre med dette? Siden du har så mye fysiske symptomer, var du jo selv inne på å gi Pranolol et forsøk. Har du prøvd det?

Er det bare hjertet som blir påvirket av pranolol?  Før jeg begynte på medisiner så var jeg innlagt til utredning for noe somatisk.  I den tiden var jeg også plaget med mye hjertebank (spesielt i stressede situasjoner) og fikk tatt ekg under et anfall som viste at hjertet slo veldig raskt, men ellers så det bra ut. Før jeg reiste hjem sa legen at jeg kunne gå til fastlege å få hjertemedisin hvis det plaget meg mye.  Men jeg var skeptisk til medisiner i den tiden og gjorde det aldri.  Jeg går ut fra at det det var en tilsvarende medisin.  Jeg ble anbefalt det etter at de tok EKG, så da går jeg ut ifra at EKG ikke viste noen grunn for at jeg ikke skulle kunne ta slik medisin. Og grunnen for at enkelt ikke bør ta det er vel medfødt?

Men jeg får ikke så kraftig hjertebank nå når jeg får denne uroen.  Så da lurer jeg på om jeg kan få noe nytte av pranolol hvis det kun påvirker hjertet?  Jeg går ut fra at du vet det meste om hvordan slikt fungerer. 

Skrevet

Er det bare hjertet som blir påvirket av pranolol?  Før jeg begynte på medisiner så var jeg innlagt til utredning for noe somatisk.  I den tiden var jeg også plaget med mye hjertebank (spesielt i stressede situasjoner) og fikk tatt ekg under et anfall som viste at hjertet slo veldig raskt, men ellers så det bra ut. Før jeg reiste hjem sa legen at jeg kunne gå til fastlege å få hjertemedisin hvis det plaget meg mye.  Men jeg var skeptisk til medisiner i den tiden og gjorde det aldri.  Jeg går ut fra at det det var en tilsvarende medisin.  Jeg ble anbefalt det etter at de tok EKG, så da går jeg ut ifra at EKG ikke viste noen grunn for at jeg ikke skulle kunne ta slik medisin. Og grunnen for at enkelt ikke bør ta det er vel medfødt?

Men jeg får ikke så kraftig hjertebank nå når jeg får denne uroen.  Så da lurer jeg på om jeg kan få noe nytte av pranolol hvis det kun påvirker hjertet?  Jeg går ut fra at du vet det meste om hvordan slikt fungerer.

Pranolol (litt til forskjell fra de andre betablokkerene) påvirker ikke bare hjertet. Den hjelper også på f.eks svetting, skjelving, anspenthet og lignende. Den kan også ha litt psykiske effekter.

Skrevet

Pranolol (litt til forskjell fra de andre betablokkerene) påvirker ikke bare hjertet. Den hjelper også på f.eks svetting, skjelving, anspenthet og lignende. Den kan også ha litt psykiske effekter.

Det høres ut til å kunne være det rette for meg å forsøke.  Jeg har forstått det slik at det ikke er vanedannende, kan tas ved behov, gir rask effekt, gir ikke tretthet.  

Er det noen grunn for at det stort sett er benzo som blir forsøkt først?

Det jeg skrev om at jeg ble anbefalt hjertemedisin etter en EKG test, tror du jeg da kan forsøke pranolol uten å kontrollere EKG først. 

Jeg har veldig lyst til å forsøke nå, men har mindre lyst til å ringe å spør om jeg kan få prøve. 

Skrevet

Det høres ut til å kunne være det rette for meg å forsøke.  Jeg har forstått det slik at det ikke er vanedannende, kan tas ved behov, gir rask effekt, gir ikke tretthet.  

Er det noen grunn for at det stort sett er benzo som blir forsøkt først?

Det jeg skrev om at jeg ble anbefalt hjertemedisin etter en EKG test, tror du jeg da kan forsøke pranolol uten å kontrollere EKG først. 

Jeg har veldig lyst til å forsøke nå, men har mindre lyst til å ringe å spør om jeg kan få prøve.

Om den virker for deg finner du bare ut ved å forsøke. Jeg mener personlig at den er et meget godt alternativ til benzo i noen tilfeller. Den tok f.eks totalt knekken på panikktilløpene mine da jeg hadde dette.

Det er vel sjeldent nødvendig med EKG først, men det styrer legen.

Skrevet

Om den virker for deg finner du bare ut ved å forsøke. Jeg mener personlig at den er et meget godt alternativ til benzo i noen tilfeller. Den tok f.eks totalt knekken på panikktilløpene mine da jeg hadde dette.

Det er vel sjeldent nødvendig med EKG først, men det styrer legen.

Hvis jeg ikke trenger EKG så tror jeg heller jeg tar kontakt med psykiateren. Har bare så lite lyst til å mase.  

Takk for god informasjon og gode råd. :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mange her, deriblant du, snakker mye om uro. Sannsynligvis er det angst.

Det forskes mye på dette, men så langt har en ikke klart å finne medisiner som har god effekt på angst, lite bivirkninger og lav avhengighetsfare.

Svaret på ditt spørsmål blir da at det sannsynligvis er så vanskelig å finne dette stoffet/stoffene at en enda ikke har kommet til målet.

Skrevet

Mange her, deriblant du, snakker mye om uro. Sannsynligvis er det angst.

Det forskes mye på dette, men så langt har en ikke klart å finne medisiner som har god effekt på angst, lite bivirkninger og lav avhengighetsfare.

Svaret på ditt spørsmål blir da at det sannsynligvis er så vanskelig å finne dette stoffet/stoffene at en enda ikke har kommet til målet.

Takk for at du svarte. Selv om det ikke hjelper meg så mye, så vet jeg mer hva jeg har å forholde meg til.

Jeg ønsker fremdeles å prøve pranolol, men bør kanskje ikke ha for store forventinger til det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...