Gå til innhold

NHD: Får "bipolar"-symptomer av medisinene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri blitt apatisk av AP jeg. Eller hva er apatisk egentlig?

Mangel på følelser, motivasjon eller entusiasme.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ISW

15

• miakami

11

• frosken

5

• YoplaitDouble

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mangel på følelser, motivasjon eller entusiasme.

Aha er det derfor jeg ikke deltar i israel og palestinadebatter lenger, er ikke engasjert?

Skrevet

Jeg vet jeg har vært veldig frem og tilbake til hva jeg har ment om AP i det siste. Men slik det hvertfall er nå, etter jeg begynte å ta Seroquel depot om morgenen i tillegg til tabletter på kveldstid, merker jeg ingen apati jeg er i stand til å peke på. Jeg klagde over hvordan jeg ble av Seroquel i starten, men dette skyldtes nok mest antihistamin-effekten som etter hvert roet seg. Nå blir jeg ikke like satt ut av Tolvon+Seroquel om kvelden, men jeg blir rolig nok til at jeg kan gå og legge meg, og sovne raskt, uten at jeg trenger den ekstreme døsigheten som setter deg helt ut av spill.

Nå har jeg jo også begynt på Wellbutrin, så den gjør vel sitt for å motvirke apati. Men det er jo alt for tidlig til at Wellbutrin har noen effekt etter fire dager, så jeg velger å tro at Seroquel ikke er så verst likevel. Bipolar-symptomer har jeg ikke sett noe til, og det bør vel Seroquel uansett gjøre sitt for å motvirke, da den fungerer både anti-manisk og antidepressivt.

Skrevet

jeg tenkte hjerneskaden etter manien/psykosen hadde gjort meg mindre engasjert.

Skrevet

jeg tenkte hjerneskaden etter manien/psykosen hadde gjort meg mindre engasjert.

Får man virkelig fysiske skader som ikke kan helbredes av mani/psykose?

Skrevet

Får man virkelig fysiske skader som ikke kan helbredes av mani/psykose?

ja jeg er ikke den samme, to år etter.

Skrevet

men det fins nada informasjon om dette der ute.

Det finnes vel ganske mye informasjon om at psykoser medfører redusert kognitiv kapasitet.  I forhold til schizofrenipasienter er det en god del fagfolk som er opptatt av betydningen av kognitiv trening; jeg har sett det mindre omtalt i forhold til bipoar 1.

Skrevet

Før jeg økte Abilify til 15 mg, så fikk jeg plutselig sånn "blås" i hjernen og måtte legge meg ned å hvile, uten at det hjalp, så gikk jeg på dataen og skrev dikt på rim.

Merkelig ikke sant?

Er det hjernens måte å tvinge deg til å få nok hvile etter manien?

Skrevet

Jeg vet jeg har vært veldig frem og tilbake til hva jeg har ment om AP i det siste. Men slik det hvertfall er nå, etter jeg begynte å ta Seroquel depot om morgenen i tillegg til tabletter på kveldstid, merker jeg ingen apati jeg er i stand til å peke på. Jeg klagde over hvordan jeg ble av Seroquel i starten, men dette skyldtes nok mest antihistamin-effekten som etter hvert roet seg. Nå blir jeg ikke like satt ut av Tolvon+Seroquel om kvelden, men jeg blir rolig nok til at jeg kan gå og legge meg, og sovne raskt, uten at jeg trenger den ekstreme døsigheten som setter deg helt ut av spill.

Nå har jeg jo også begynt på Wellbutrin, så den gjør vel sitt for å motvirke apati. Men det er jo alt for tidlig til at Wellbutrin har noen effekt etter fire dager, så jeg velger å tro at Seroquel ikke er så verst likevel. Bipolar-symptomer har jeg ikke sett noe til, og det bør vel Seroquel uansett gjøre sitt for å motvirke, da den fungerer både anti-manisk og antidepressivt.

Det er jo en underlig mix du står på, Seroquel og Wellbutrin. Men hvis det fungerer, så hvorfor ikke :)

Jeg vurderer egentlig om jeg ikke eventuelt burde forsøke Seroquel jeg også i skikkelig dose. Eventuelt Risperdal, i stedet for Zeldox. Vet at NHD anbefaler den for OCD. 

Skrevet

Det er jo en underlig mix du står på, Seroquel og Wellbutrin. Men hvis det fungerer, så hvorfor ikke :)

Jeg vurderer egentlig om jeg ikke eventuelt burde forsøke Seroquel jeg også i skikkelig dose. Eventuelt Risperdal, i stedet for Zeldox. Vet at NHD anbefaler den for OCD. 

Hvis jeg ikke husker feil så skulle dere gjøre et nytt forsøk på metakognitiv terapi (eller var det kanskje noe annet)? Hvordan synes du det går?

(Merker jeg har lyst til å avlede deg litt fra nye medikamentutprøvningsprosjekter før du har uttømt andre behandlingstilnærminger....*s*)

Skrevet

Hvis jeg ikke husker feil så skulle dere gjøre et nytt forsøk på metakognitiv terapi (eller var det kanskje noe annet)? Hvordan synes du det går?

(Merker jeg har lyst til å avlede deg litt fra nye medikamentutprøvningsprosjekter før du har uttømt andre behandlingstilnærminger....*s*)

Synes rent sykdomsmessig at det går veldig bra. Det jeg er redd for er tilbakefall hvis jeg slutter med medisiner. På en annen side er det uakseptabelt å ha disse episodene med apati og tunghet i kroppen i jobbsammenheng. Det er også uakseptabelt å være så trøtt på ettermiddagene, det går utover forholdet jeg er i også.

Skrevet

Synes rent sykdomsmessig at det går veldig bra. Det jeg er redd for er tilbakefall hvis jeg slutter med medisiner. På en annen side er det uakseptabelt å ha disse episodene med apati og tunghet i kroppen i jobbsammenheng. Det er også uakseptabelt å være så trøtt på ettermiddagene, det går utover forholdet jeg er i også.

Kanskje du nå forstår hvordan vi som går rundt og har det slik år etter år har det? Det er ikke bare å ta seg sammen...

Anonymous poster hash: 8357e...9fb

Skrevet

Av nysgjerrighet - Hvorfor synes du kombinasjonen er underlig? :)

Skrevet

Av nysgjerrighet - Hvorfor synes du kombinasjonen er underlig? :)

Fordi det er to medisiner med virkning som på en måte oppveier hverandre. Men nå tar du vel neppe Seroquel for dopaminblokkaden.

Det er jo den jeg merker tydelig når jeg snakker om apati, likegyldighet, manglende "drive" - hvis du skjønner.

Skrevet

Kanskje du nå forstår hvordan vi som går rundt og har det slik år etter år har det? Det er ikke bare å ta seg sammen...Anonymous poster hash: 8357e...9fb

Nei, det er ikke så lett som det. Nå klarer jeg jo å gjøre jobben min likevel, men det er ikke spesielt trivelig, det er jeg helt enig i.

Skrevet (endret)

Fordi det er to medisiner med virkning som på en måte oppveier hverandre. Men nå tar du vel neppe Seroquel for dopaminblokkaden.

Det er jo den jeg merker tydelig når jeg snakker om apati, likegyldighet, manglende "drive" - hvis du skjønner.

Jeg hadde flere tanker når jeg ba om Wellbutrin. Det kan hende at noen av begrunnelsene jeg nevner nedenfor teknisk sett er feil, men det får så være. Nå skal jeg gjøre et forsøk med Wellbutrin.

1. Jeg ønsker mer energi og motivasjon til å ta tak i ting

2. Jeg ønsker å knuse det som finnes av depresjon

3. Jeg ønsker å gå ned 5-7kg

4. Jeg ønsker ikke dopaminblokkaden fra Seroquel

5. Jeg er redd for vektøkningseffekten til Seroquel og ønsker derfor et medikament som motvirker trang til å stappe i seg karbohydrater (Hurra - Wellbutrin virker allerede på dette punktet. Jeg gjettet at Wellbutrin ville fungere på dette, da Efexor også gjorde det i høy dose)

6. Jeg vil påstå at jeg har en mild form for Binge Eating Disorder. Hvertfall slik at jeg mister litt kontroll om jeg "først er i gang og har sprukket". Ikke noe sånn ekstremt tilfelle, men det kan fort bli alt for mye kalorier om jeg først skal kose meg med litt godt. Her fungerer også Wellbutrin meget bra (Efexor gjorde også).

Jeg har egentlig ikke fått noen spesiell ulvehunger av Seroquel (er på 300mg nå). Legger man egentlig på seg da, om man ikke spiser mer enn før, i den dosen jeg bruker?

Btw. Virker som denne kombinasjonen er ganske vanlig for bipolar lidelse, etter å ha googlet litt.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

jeg skal spørre om wellbutrin også!! jeg fikk ikke på dps, men kanskje fastlegen vil gi meg!!

Skrevet

Jeg hadde flere tanker når jeg ba om Wellbutrin. Det kan hende at noen av begrunnelsene jeg nevner nedenfor teknisk sett er feil, men det får så være. Nå skal jeg gjøre et forsøk med Wellbutrin.

1. Jeg ønsker mer energi og motivasjon til å ta tak i ting

2. Jeg ønsker å knuse det som finnes av depresjon

3. Jeg ønsker å gå ned 5-7kg

4. Jeg ønsker ikke dopaminblokkaden fra Seroquel

5. Jeg er redd for vektøkningseffekten til Seroquel og ønsker derfor et medikament som motvirker trang til å stappe i seg karbohydrater (Hurra - Wellbutrin virker allerede på dette punktet. Jeg gjettet at Wellbutrin ville fungere på dette, da Efexor også gjorde det i høy dose)

6. Jeg vil påstå at jeg har en mild form for Binge Eating Disorder. Hvertfall slik at jeg mister litt kontroll om jeg "først er i gang og har sprukket". Ikke noe sånn ekstremt tilfelle, men det kan fort bli alt for mye kalorier om jeg først skal kose meg med litt godt. Her fungerer også Wellbutrin meget bra (Efexor gjorde også).

Jeg har egentlig ikke fått noen spesiell ulvehunger av Seroquel (er på 300mg nå). Legger man egentlig på seg da, om man ikke spiser mer enn før, i den dosen jeg bruker?

Btw. Virker som denne kombinasjonen er ganske vanlig for bipolar lidelse, etter å ha googlet litt.

Da høres det jo fornuftig ut :)

Hvis det virkelig har denne effekten kan jeg jo diskutere det med legen min. Er imidlertid litt skeptisk til enda et medikament, jfr det Frosken skriver og egentlig har rett i.

Men om det er Wellbutrin eller noen kopper kaffe burde jo egentlig være likegyldig. I noen tilfeller hjelper jo stimulerende stoffer mot angst. Leste en gang om en med OCD som ble fullstendig kurert med Ritalin..

Skrevet

Huff, dette var sørgelige greier. Forsøkte med en lavere dose Zeldox i dag (tok ikke dosen midt på dagen) og tvangstankene/tankespinnet/angsten var tilbake i voldsom grad på kvelden. En time etter kveldsdosen er jeg meg selv igjen..

Skremmende at jeg er så avhengig av denne medisinen. Jeg bør vel bare stå på gammel dose og heller holde ut en og annen episode med apati.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...