AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 Skrevet 26. september 2014 Hei. Jeg har for en uke siden fått 2,5mg zyprexa. I forkant av dette hadde jeg et svært lite matinntak og gikk ned i vekt. Det som nå er skjedd er at jeg har fått et voldsomt sug mot mat og jeg har bare i dag spist og kastet opp 3 ganger. Dette har jeg aldri gjort før og dette er noe jeg absolutt ikke ønsker. Har hatt anoreksi før og orker ikke å havne i en bulimiperiode eller noe som helst. Behandler vet ikke om dette enda, da jeg ikke har hatt time, men h*n vet at jeg har stor motstand mot selve medisinen. Og det føles rett og slett forferdelig skamfullt å skulle innrømme at jeg har fått sånn matlyst. Jeg vet at svaret vil være at det gjør vel ingenting, for jeg trenger å legge på meg. Eller i det minste, ikke gå mer ned i vekt. Og h*n sa dessuten at man ikke får økt matlyst på så liten dose. Men jeg merker stor forskjell. Jeg har i lang lang tid klart å holde meg unna alvorlig selvskading, men merker at nå holder jeg på å miste grepet. Er det da verdt det? Ellers virker kanskje medisinen mot symptomene, men det hjelper vel lite om jeg havner utpå alvorlig selvskading igjen? Mvh BareMeg Anonymous poster hash: 20de2...0f1 0 Siter
miakami Skrevet 26. september 2014 Skrevet 26. september 2014 zyprexa og seroquel trigger bulimi i stor grad hos disponerte for å si det sånn. jeg selv spydde 3 ganger daglig på seroquel selv om jeg hadde vært frisk i flere år fra bulimi det fins antipsykotika som ikke gir matkick som f.eks abilify, men den kan tilgjengjeld gi noe angst 0 Siter
Health Freak Skrevet 26. september 2014 Skrevet 26. september 2014 Det er ikke alle bivirkninger som er doseavhengig. Jeg mener å huske det tidligere har stått på dette forumet av økt matlyst av Zyprexa er en slik bivirkning. Om det er "verdt det" kommer vel an på hvor alvorlige symptomer du har hatt? Det finnes nok av andre antipsykotika som statistisk sett gir vektøkning (men som nok ikke er like ille). 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 Skrevet 26. september 2014 Abilify har jeg prøvd, men den ga meg veldig mye uro. Jeg tar 50mg seroquel og den gir ikke den samme økt trang til mat. Men den gjør meg derimot litt sløv, så ser ikke helt at jeg kan ta den på dagtid. Nå trenger jeg den ikke som antipsykotika da jeg ikke er eller har vært psyotisk, men som angstdempende. Anonymous poster hash: 20de2...0f1 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. september 2014 Skrevet 26. september 2014 Mest sannsynlig skal du ikke ha Zyprexa. Du må snakke med legen om dette. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 Skrevet 26. september 2014 Tusen takk for svar. Finnes det andre antipsykotika som kan virke bedre uten økt matlyst som bivirkning? Og tretthet? (Jeg er veldig var for å føle på tretthet pga medisiner, av grunner hvor jeg var forsvarsløs som liten). Anonymous poster hash: 20de2...0f1 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.