Gå til innhold

Første møte med en psykriater.... redd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff nå er jeg så engstelig. Skal denne uken ha et møte med min psykolog og en psykriater, på DPS.

Har aldri snakket med en psykriater før...

Jeg er så usikker på videre medisinering, jeg tror de kommer til å endre medisinen jeg går på.

Har prøvd Cipralex, uten særlig virkning.

Bruker nå Sarotex, 100 mg. Jeg er så munntørr, sterkt svimmel og har skjelvinger hele tiden.

Det er derfor jeg tror de kanskje setter meg på et nytt medikament.

Men hva blir det? Jeg vet så lite om dette, og jeg har så stor redsel for selve angsten at jeg holder på å bli helt sprø!!! Jeg takler ikke å være uforberedt!

Finnes det et medikament som de fleste tåler bra?

Som hjelper mot angst, panikk og depresjon?

Er det i det hele tatt et "favoritt" medikament blandt psykriatere?

Noe sånt som " top 10"?

Et som gir minst mulig bivirkninger?

Takk for at du leste.

Skrevet

Hei!

En skrive feil, vedkommende mener psykiater.

Skrevet

Uff nå er jeg så engstelig. Skal denne uken ha et møte med min psykolog og en psykriater, på DPS.

Har aldri snakket med en psykriater før...

Jeg er så usikker på videre medisinering, jeg tror de kommer til å endre medisinen jeg går på.

Bruker nå Sarotex, 100 mg. Jeg er så munntørr, sterkt svimmel og har skjelvinger hele tiden.

Men hva blir det? Jeg vet så lite om dette, og jeg har så stor redsel for selve angsten at jeg holder på å bli helt sprø!!! Jeg takler ikke å være uforberedt!

Finnes det et medikament som de fleste tåler bra?

Som hjelper mot angst, panikk og depresjon?

Er det i det hele tatt et "favoritt" medikament blandt psykriatere?

Noe sånt som " top 10"?

Et som gir minst mulig bivirkninger?

Takk for at du leste.

Så bra at du skal få snakke med en psykiater. En slik samtale gir dem mulighet til å finne ut hvilke løsninger som sannsynligvis vil kunne hjelpe deg. Jeg tror ikke det er til hjelp for deg å vite på forhånd navnet på de mest brukte medisinene; du vet ikke noe mer om hvordan de vil virke på deg selv om du vet navn og vanlig virkning og vanlige bivirkninger.

Det er ofte slik at man må prøve flere medisiner før man finner noe som hjelper den enkelte godt.

Lykke til med samtalen:-)

Skrevet

Hva er en psykriater?

Jeg synes slike kommentarer er ganske kjipe når de gis til noen som oppriktig stiller et spørsmål om noe de gruer seg fælt til.

Skrevet

Hva er en psykriater?

Uff beklager, jeg har vist skrevet feil.

Psykiater.. unnskyld.

Skrevet

Så bra at du skal få snakke med en psykiater. En slik samtale gir dem mulighet til å finne ut hvilke løsninger som sannsynligvis vil kunne hjelpe deg. Jeg tror ikke det er til hjelp for deg å vite på forhånd navnet på de mest brukte medisinene; du vet ikke noe mer om hvordan de vil virke på deg selv om du vet navn og vanlig virkning og vanlige bivirkninger.

Det er ofte slik at man må prøve flere medisiner før man finner noe som hjelper den enkelte godt.

Lykke til med samtalen:-)

Takk for fint svar Frosken.

Jeg ser jo logikken i det du skriver... men jeg har problemer med å ikke være på topp/ha full kontroll.

Skrevet

ingen ting å engste seg for, de er bare interessert i hvordan de kan hjelpe deg videre. For at de best kan gjøre det, så må du nok si litt om deg selv. Men ikke si det du tror psykiateren vil høre, men si det som plager deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med dette utgangspunktet er det vel mer naturlig å se frem til en medikamentendring enn å frykte en. Eller?

Skrevet

En psykiater er ikke skummel. Vedkommende er en lege som har spesialisert seg i psykiske sykdommer, ikke noe mer mystisk eller farlig.

Tvert imot kan vedkommende ha den nødvendige kompetanse som skal til for å gjøre deg frisk. Du burde glede deg til å dra dit.

Skrevet

Jeg synes slike kommentarer er ganske kjipe når de gis til noen som oppriktig stiller et spørsmål om noe de gruer seg fælt til.

Hei!

Det var ikke ment sånn fra Bella Dotte, hun forstod ikke:-(

Hun er veldig opptatt av bokstaver og grammatikk , og forstår ikke uten at ting er tydelig definert.

Hun har autisme:-( det burde du jammen vite/ forstå / ikke oppleve overraskende.

Det du imidlertid burde revurdere er ditt syn på autisme som en lett, Utviklingsforstyrrelse med særlig forbedringspotensiale , der tar du grundig feil av autisme.

Fordi du kjenner meg burde du, ikke bare burde du, men SKAL du, vite at autisme er mer enn en sosial vanske i feks et ledd, feks hold i midjen:-(

Du og mange vet INGENTING om autisme.

Autisme er medfødt, og uavhengig av hva man gjør som foreldre, har barnet autisme og sosiale vansker som følge av seg selv,

De kan med mye hjelp få en utdanning, en jobb, men de sosiale vanskene er det for alltid, livet ut.

Skrevet

Psykiatere er bare mennesker de også med kunnskap om psykiske lidelser og medisiner, dette går bra :)

Skrevet

Tusen takk til alle som har svart!

Det er slik at jeg føler meg så mye mer SYK, nå når jeg må be om hjelp. Det blir så reelt.

Føler meg ikke like syk når jeg klarer meg selv, eller når jeg rettere sagt klarer å fortrenge at jeg har det vanskelig.

Da er det jo ingen som vet.

Er så engstelig for å bli dømt, og bli satt i en bås hvor jeg ikke ønsker være.

Vel, vel, jeg får bare se hva som skjer videre...

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Hei!

Det var ikke ment sånn fra Bella Dotte, hun forstod ikke:-(

Tror hun skulle være morsom?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...