Gå til innhold

Forbigående bivirkning eller avbryte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde dette fungerte så greit de første dagene. Men nå på dag 6 med 150mg Wellbutrin er jeg merkbart nervøs, spesielt i jobbsammenheng. Jeg ordlegger meg klønete, stopper opp midt i setninger og er dårlig til å forklare ting muntlig. Jeg føler jeg har fått økt sosial angst av Wellbutrin nå og gjør alt jeg kan for å ikke måtte snakke med folk i dag.

Så, er dette en bivirkning som forsvinner for de fleste, eller burde jeg like god avbryte før det gjør mer "skade"?

Skrevet

Jeg trodde dette fungerte så greit de første dagene. Men nå på dag 6 med 150mg Wellbutrin er jeg merkbart nervøs, spesielt i jobbsammenheng. Jeg ordlegger meg klønete, stopper opp midt i setninger og er dårlig til å forklare ting muntlig. Jeg føler jeg har fått økt sosial angst av Wellbutrin nå og gjør alt jeg kan for å ikke måtte snakke med folk i dag.

Så, er dette en bivirkning som forsvinner for de fleste, eller burde jeg like god avbryte før det gjør mer "skade"?

Det er en vanlig oppstart-bivirkning av AD. Gir seg vanligvis i løpet av 2-3 uker.

Anonymous poster hash: bdd54...6e7

Skrevet

Du bør vel ha mer enn en negativ dag som grunnlag for å seponere, men du beskriver en ikke uvanlig effekt av wellbutrin.  Om det vil bli varig (så lenge du bruker wellbutrin) eller forsvinne hos deg, er det neppe noen som kan forutsi spesielt sikkert.

Anonymous poster hash: aa16c...3df

Skrevet (endret)

Jeg trodde Wellbutrin kun ble brukt mot angst når angsten var sekundær til en depresjon? Hos deg er det jo motsatt, hvis du i det hele tatt har noen behandlingskrevende depresjon og ikke mest er sliten/lei av angsten.

Wellbutrin er aktiverende (på samme måte som kaffe, og i ytterste konsekvens sterkere saker) - og det kan gi økt angst. Imidlertid kan det jo ha en indirekte angstdempende effekt via at man faktisk føler seg bedre (har man det bedre, så kan man lettere gi F i angsten, sånn er i alle fall jeg, når humøret er på topp, synes jeg mest at angsten virker skjerpende og engasjerende).

Om dette er forbigående eller ikke, må du nesten bare teste det ut for å få svaret på. Men jeg tror i alle fall ikke jeg hadde avsluttet behandlingen før det i alle fall gikk noen uker (forutsatt at det ikke er helt jævlig da).

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Jeg trodde Wellbutrin kun ble brukt mot angst når angsten var sekundær til en depresjon? Hos deg er det jo motsatt, hvis du i det hele tatt har noen behandlingskrevende depresjon og ikke mest er sliten/lei av angsten.

Wellbutrin er aktiverende (på samme måte som kaffe, og i ytterste konsekvens sterkere saker) - og det kan gi økt angst. Imidlertid kan det jo ha en indirekte angstdempende effekt via at man faktisk føler seg bedre (har man det bedre, så kan man lettere gi F i angsten, sånn er i alle fall jeg, når humøret er på topp, synes jeg mest at angsten virker skjerpende og engasjerende).

Om dette er forbigående eller ikke, må du nesten bare teste det ut for å få svaret på. Men jeg tror i alle fall ikke jeg hadde avsluttet behandlingen før det i alle fall gikk noen uker (forutsatt at det ikke er helt jævlig da).

Det er ikke helt jævlig, så gitt at det ikke blir verre skal jeg klare å holde ut.

Logikken min er slik, at siden det er vanskelig å bli kvitt angsten, kan jeg hvertfall prøve å bli kvitt depresjonen, og dermed bli mer positivt innstilt til aktiviteter som igjen vil bidra til å minske angsten :)

Jeg føler at noe av årsaken til depresjon har med å gjøre at jeg over lengre tid har gjort mindre enn jeg har ønsket fordi jeg har følt meg nedstemt og likegyldig til en rekke aktiviteter. Jeg har mistet mye av interessen for ting som jeg interesserte meg for for 3-4 år tilbake. Her tror jeg Wellbutrin til en viss grad kan hjelpe meg.

Skrevet

I dag er det plutselig nye bedre. Merker ikke angst-bivirkninger i særlig stor grad i dag. Mulig det går litt opp og ned fra dag til dag, men dette er fullt mulig å holde ut.

Får heller ikke høy puls som jeg ikk av efexor, og har også sluppet unna søvnbivirkningene :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...