Gå til innhold

Welbutrin

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei!

Jeg har slitt med depresjon og angst i 4 måneder. Jeg prøvde å kutte ut Cipralex gradvis fra årsskiftet, men det gikk ikke og nå er jeg på 20 mg. I tillegg bruker jeg Lamictal. Legen min holder på å undersøke om Welbutrin kan være et alternativ i tillegg, siden jeg fortsatt sliter. Synes du det er en god ide? Eller er det andre medisiner som er bedre? Er det noen bivirkninger av Welbutrin som jeg bør være spesielt bevisst på?

Med vennlig hilsen

anonym

Skrevet

Hei!

Jeg har slitt med depresjon og angst i 4 måneder. Jeg prøvde å kutte ut Cipralex gradvis fra årsskiftet, men det gikk ikke og nå er jeg på 20 mg. I tillegg bruker jeg Lamictal. Legen min holder på å undersøke om Welbutrin kan være et alternativ i tillegg, siden jeg fortsatt sliter. Synes du det er en god ide? Eller er det andre medisiner som er bedre? Er det noen bivirkninger av Welbutrin som jeg bør være spesielt bevisst på?

Med vennlig hilsen

anonym

Hei. Tror wellbutrin har lite bivirkninger for de fleste. Den gir økt energi, økt sexlyst og mindre matlyst. Dette kan jo være positivt om man ønsker seg dette. I tillegg mister noen lysten på røyk av den. Selv sluttet jeg å røyke for snart 14 år siden da jeg brukte denne medisinen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Generelt om wellbutrin. 

Hvis hovedproblemet er depresjon, og angstener relatert til depresjonen, viser studier at Wellbutrin er et utmerket middel både alene og i kombinasjon med andre AD. Dessuten er det klart best av alle AD når det gjelder bivirkninger.

Hvis derimot personen også har en angstlidelse uavhengig av den aktuelle depresjon, skal en være litt tilbakeholdende med Wellbutrin. En del av disse vil få forverret sin angst av Wellbutrin.

Skrevet

Generelt om wellbutrin. 

Hvis hovedproblemet er depresjon, og angstener relatert til depresjonen, viser studier at Wellbutrin er et utmerket middel både alene og i kombinasjon med andre AD. Dessuten er det klart best av alle AD når det gjelder bivirkninger.

Hvis derimot personen også har en angstlidelse uavhengig av den aktuelle depresjon, skal en være litt tilbakeholdende med Wellbutrin. En del av disse vil få forverret sin angst av Wellbutrin.

Skriver under på den. Hadde en jagende angst/uro da jeg brukte wellbutrin. Bedre av den nå når jeg har sluttet. Har funnet ut at det er forskjell på angst man får av medisiner og ptsd-angst. Sistnevnte er ti ganger verre, men greit å slippe denne uroen på toppen av det hele.

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Du kan ikke generalisere ut i fra innlegget mitt, men dette er min erfaring:

Jeg har angstlidelse som grunnlidelse og noe depresjon. Jeg har tatt 150mg Wellbutrin i 8 dager nå, og har ikke fått så mye økt angst; med unntak av noen dager hvor jeg fikk økt sosial angst og følte meg klossete mens jeg pratet med folk. Det er borte nå, mens jeg venter på effekten. Jeg har jo litt angst til vanlig, og akkurat nå er jeg ikke i stand til å skille den fra eventuell angst fra Wellbutrin. Med andre ord er jeg egentlig ikke blitt verre. I dag og i går har jeg faktisk følt en bitteliten bedring i konsentrasjonen min på jobb. Om det er tilfeldig eller fra Wellbutrin vil tiden vise :)

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Generelt om wellbutrin. 

Så for en som er deprimert som følge av angst og stress anbefales ikke Wellbutrin? Kan du anbefale et annet AD? Cipralex fugerer dårlig. Har også aspergers.

Anonymous poster hash: b353f...68d

YoplaitDouble
Skrevet

Så for en som er deprimert som følge av angst og stress anbefales ikke Wellbutrin? Kan du anbefale et annet AD? Cipralex fugerer dårlig. Har også aspergers.

Har du tatt blodprøver og målt at Cipralex lå høyt nok?

Skrevet

Har du tatt blodprøver og målt at Cipralex lå høyt nok?

Ja.

YoplaitDouble
Skrevet

Ja.

Efexor?

Skrevet

Efexor?

Prøvd. Ble så dårlig at det måtte bare kuttes ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...