Gå til innhold

NHD: Jeg trenger litt veiledning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg skal prøve å gjøre dette så kortfattet som jeg kan :)

For 1 og 1/2 år siden oppsøkte jeg fastlegen for å få hjelp til å finne ut hvorfor jeg er slik som jeg er, og jeg foreslo utredning for ADHD da jeg kunne kjenne meg igjen i mange av symptomene. 

Utredet ble jeg, og jeg fikk diagnosen ADHD ved DPS i området hvor jeg bor. Jeg hadde noen samtaler der oppe, men det var hele tiden et fokus rundt ADHD, og hvilke problemer jeg hadde i hverdagen med de. Jeg avsluttet samtalene der oppe fordi hun nye samtaleren jeg fikk der mente jeg var for "frisk", og hun så ikke noen grunn til at jeg skulle fortsette - greit nok :)

Men i mange år før dette, har jeg slitt med psyken. Det vil si negativ grubling, selvfølelse, hatt spiseforstyrrelse (som jeg også gikk til psykolog for), negative tanker og følelser forenlig med depresjon. Jeg fikk vel også den diagnosen da jeg var 13 år (maskert deprimert), men det ble ikke utført noen tiltak for det.

Men jeg føler bare at de negative følelsene og tankene vokser for hver dag, jeg har en samboer jeg tror skal forlate meg hver dag, fordi jeg ikke ser noe verdi på meg selv. Hvorfor skal en så bra mann holde ut med meg, hvor jeg hele tiden frykter han skal finne noen andre, at jeg ikke er bra nok osvosv. Skikkelig umodne tanker som jeg selv ikke klarer å styre. Og jeg går rundt hver dag med kjærlighetssorg fordi jeg gruer meg til den dagen han bare får nok av meg.

Her er spørsmålet mitt. For jeg forstår at jeg ikke kan ha det slik lengre, hvis jeg vil ha det bra med meg selv, og for å ikke miste de nærmeste rundt meg.

Jeg har bestilt meg time til fastlegen som jeg skal til i morgen. Hvordan bør jeg legge dette frem? Har en tendens til å bagatallisere problemene mine når jeg først skal oppsøke hjelp, for jeg føler meg så mislykket. Og skamfull, og ja, alle de negative tankene. Samtidig jobber jeg i helsevesenet selv, og jeg er så redd folk skal se ned på meg når jeg har slike problemer. Skal jeg be om medisiner med oppfølging til fastlegen? Eller må jeg må nytt stå på venteliste på DPS? For jeg vet ikke om jeg klarer det mer, føler meg helt tom.

Blir veldig takknemlig for svar :)

Gjest gjesteleser
Skrevet

Håper NHD har en tilbakemelding til deg, for dette var som å lese om meg selv. Minus ADHD.

Skrevet

Kanskje skrive ned punktvis det du ønsker hjelp til? Har du problemer med å få frem det du mener muntlig, hjelper det ofte å skrive :-). Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...