Gå til innhold

Elever med asperger - hvordan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lektor på en videregående skole og har i høst fått to elever som har fått diagnosen asperger. I fjor vår  kom det en psykiater og snakket til oss lærere om asperger, men han brukte all tiden til å forklare oss hva som var typisk for dem som har denne diagnosen, men uten å gi oss noen råd om hvordan vi kan legge opp undervisningen for dem. Jeg er ikke kontaktlæreren til disse to elevene, bare faglærer, og har ikke fått noen annen informasjon om dem enn selve diagnosen.

Er det noen av dere med asperger som har noen tips til meg? Er det noe jeg helst IKKE bør gjøre, for eksempel? Jeg skjønner at mennesker med asperger kan være like forskjellige som alle andre, men kanskje dere har noen litt generelle råd eller husker noe fra egen skolegang som hjalp dere?

Den ene eleven har alltid med seg en rubiks kube som han arbeider med i timene, når han har ledig tid. Tilfeldigvis er jeg også god på å løse slike kuber, så vi har på en måte fått en liten inngang til hverandre der - i alle fall virker han veldig glad når jeg i forbifarten gir små tips om dette ;-) Litt av fordelene med vår skole er ellers at snittet er veldig høyt for å komme inn, så det finnes en god del litt "nerdete" elever her ;-) 

Skrevet (endret)

Jeg er lektor på en videregående skole og har i høst fått to elever som har fått diagnosen asperger. I fjor vår kom det en psykiater og snakket til oss lærere om asperger, men han brukte all tiden til å forklare oss hva som var typisk for dem som har denne diagnosen, men uten å gi oss noen råd om hvordan vi kan legge opp undervisningen for dem. Jeg er ikke kontaktlæreren til disse to elevene, bare faglærer, og har ikke fått noen annen informasjon om dem enn selve diagnosen.