Gå til innhold

Elever med asperger - hvordan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lektor på en videregående skole og har i høst fått to elever som har fått diagnosen asperger. I fjor vår  kom det en psykiater og snakket til oss lærere om asperger, men han brukte all tiden til å forklare oss hva som var typisk for dem som har denne diagnosen, men uten å gi oss noen råd om hvordan vi kan legge opp undervisningen for dem. Jeg er ikke kontaktlæreren til disse to elevene, bare faglærer, og har ikke fått noen annen informasjon om dem enn selve diagnosen.

Er det noen av dere med asperger som har noen tips til meg? Er det noe jeg helst IKKE bør gjøre, for eksempel? Jeg skjønner at mennesker med asperger kan være like forskjellige som alle andre, men kanskje dere har noen litt generelle råd eller husker noe fra egen skolegang som hjalp dere?

Den ene eleven har alltid med seg en rubiks kube som han arbeider med i timene, når han har ledig tid. Tilfeldigvis er jeg også god på å løse slike kuber, så vi har på en måte fått en liten inngang til hverandre der - i alle fall virker han veldig glad når jeg i forbifarten gir små tips om dette ;-) Litt av fordelene med vår skole er ellers at snittet er veldig høyt for å komme inn, så det finnes en god del litt "nerdete" elever her ;-) 

Skrevet (endret)

Jeg er lektor på en videregående skole og har i høst fått to elever som har fått diagnosen asperger. I fjor vår kom det en psykiater og snakket til oss lærere om asperger, men han brukte all tiden til å forklare oss hva som var typisk for dem som har denne diagnosen, men uten å gi oss noen råd om hvordan vi kan legge opp undervisningen for dem. Jeg er ikke kontaktlæreren til disse to elevene, bare faglærer, og har ikke fått noen annen informasjon om dem enn selve diagnosen.

Er det noen av dere med asperger som har noen tips til meg? Er det noe jeg helst IKKE bør gjøre, for eksempel? Jeg skjønner at mennesker med asperger kan være like forskjellige som alle andre, men kanskje dere har noen litt generelle råd eller husker noe fra egen skolegang som hjalp dere?

Den ene eleven har alltid med seg en rubiks kube som han arbeider med i timene, når han har ledig tid. Tilfeldigvis er jeg også god på å løse slike kuber, så vi har på en måte fått en liten inngang til hverandre der - i alle fall virker han veldig glad når jeg i forbifarten gir små tips om dette ;-) Litt av fordelene med vår skole er ellers at snittet er veldig høyt for å komme inn, så det finnes en god del litt "nerdete" elever her ;-)

Hei!

Jeg skal tenke litt på dette i kveld!

Men må bare svare:-)

Så flott for en elev å ha en lærer som klarer løse rubrikk kube:-) jeg har mange ulike varianter av dem, når jeg er ferdig med Donald på sengen tar jeg ofte kuben, syns gøy:-) jeg kjenner kun mine barn som kan løse den, men jeg tror mange ikke syns er noe gøy.

Men nr 1 å huske på for oss aspergere/ høytfungerende autister, er:

Ikke masing.

En og en beskjed. Veldig viktig!

Og gi tid! Det går litt under masing, men vi er veldig stressømfindtlige, derfor uavhengig av utdanning faller vi nok oftere ut av arbeidslivet i dag.

Man trenger ikke se at vi strever, kjenner angst og ubehag, vi kan virke helt vanlige på utsiden, det gjør det jo vanskelig for mange.

Man kan spørre underveis, litt ved spørsmål om eleven forstår, ofte vil ikke eleven selv vite om forstår eller ikke forstår, før kommer for seg selv og får tenkt, men ved litt hjelp, underveis, tror jeg du kan få en følelse med at eleven trenger forklaringen, rolig og på nytt, få ord, enkle ord, ikke metaforer, ikke pynteord, da mener fyllord, dvs ord uten betydning, man bør være mest mulig konkret.

Man bør gi eleven en følelse av at man har kjempegod tid, ikke snakke om frister og tider, men bare fokusere på faget, faktisk bør man skjerme elever med asperger fra frister/ eller tenke igjennom, har man dårlig tid i februar? Eller november,? Eller er det mest konstruktivt for stress sensitive mennesker å gjøre så godt de kan, skjermes for mas og stress, og jobbe regelmessig med et fag?

Det er det viktige, derfor skjerm asperger elever fra stresset frister gir, la dem jobbe systematisk og med tettere støtte og oppfølging, men uten mas, frem mot eksamener, men min erfaring er, litt stres kan ødelegge så veldig mye:-(

For noen kan vegringen bli så ekstrem at de slutter skolen.

Endret av Madelenemie
Skrevet

Hei Madelenemie,

Tusen, tusen takk for veldig konkrete og gode råd! :) Dette skal jeg ta med meg og ha i tankene når jeg snakker til og jobber med disse elevene. Begge ser veldig "normale" ut, som du sier, og svarer at alt går bra når jeg spør dem, men nå skal jeg være enda mer tålmodig og kanskje si at de kan sende meg en mail heller, med spørsmål - når de har fått litt tid til å tenke? De virker begge veldig interessert i og flinke i data, så jeg tenker de kanskje vil synes det er ok å kommunisere litt på mail.

Jeg skal også ta til meg det du skriver om å ikke stresse dem unødig. Det trenger ikke å være noe problem, tenker jeg, for de virker begge som veldig pliktoppfyllende elever, så vi skal nok komme i land med det rent faglige uansett. 

Og ja - rubiks kube er jo kjekt! Jeg synes det er morsomt at vi har funnet noe å snakke om, og han vet at jeg følger med og gleder meg over det når han får den til  :)

Den andre gutten er veldig interessert i fugler, det oppdaget jeg da vi var på en liten skoletur rett ved skolen. Det vet jeg lite om fra før, så jeg kunne ikke gi noen tips slik som med rubiks kube, men jeg syntes det var veldig interessant å høre på alt han visste, og det tror jeg han likte i alle fall - han kom nemlig helt uoppfordret med en bok han ville vise meg dagen etter, det var veldig kjekt!  :) (Og nei, jeg underviser ikke i naturfag)

Skrevet (endret)

Hei Madelenemie,

Tusen, tusen takk for veldig konkrete og gode råd! :) Dette skal jeg ta med meg og ha i tankene når jeg snakker til og jobber med disse elevene. Begge ser veldig "normale" ut, som du sier, og svarer at alt går bra når jeg spør dem, men nå skal jeg være enda mer tålmodig og kanskje si at de kan sende meg en mail heller, med spørsmål - når de har fått litt tid til å tenke? De virker begge veldig interessert i og flinke i data, så jeg tenker de kanskje vil synes det er ok å kommunisere litt på mail.

Jeg skal også ta til meg det du skriver om å ikke stresse dem unødig. Det trenger ikke å være noe problem, tenker jeg, for de virker begge som veldig pliktoppfyllende elever, så vi skal nok komme i land med det rent faglige uansett.

Og ja - rubiks kube er jo kjekt! Jeg synes det er morsomt at vi har funnet noe å snakke om, og han vet at jeg følger med og gleder meg over det når han får den til :)

Den andre gutten er veldig interessert i fugler, det oppdaget jeg da vi var på en liten skoletur rett ved skolen. Det vet jeg lite om fra før, så jeg kunne ikke gi noen tips slik som med rubiks kube, men jeg syntes det var veldig interessant å høre på alt han visste, og det tror jeg han likte i alle fall - han kom nemlig helt uoppfordret med en bok han ville vise meg dagen etter, det var veldig kjekt! :) (Og nei, jeg underviser ikke i naturfag)

Hei!

:-)

Hyggelig

Jeg har tenkt å svare deg mer, jeg blir veldig glad ved tanken på engasjerte mennesker/ lektorer, som ser ungdommer og barn med de ressurser og vansker de har.

På sett og vis minner du litt om min psykiater, hun spør meg om ting, enda hun er fagpersonen på aserger? I tillegg sier hun at hun har meg som pasient også fordi jeg forklarer autisme for henne?

Det syns jeg er ydmykt og vitner om en akademisk interesse som ofte er fraværende.

Nå er min psykiater av den" gamle skolen" og over pensjonsalder,

Mentalt er vi nok mer på samme nivå, på mange måter.

Jeg har en del praktiske ting jeg driver og tenker på, men når jeg kommer på mer svarer jeg deg her eller på pm.

Tusen takk til deg for at du gjør en slik innsats de elevene dine!!!

Endret av Madelenemie
Skrevet (endret)

Hei

I tillegg til det viktigste jeg skrev i går skriver jeg nå dette:

Siden elevene dine er av de godtfungerende, så blir det viktig å tenke på om de kan ha behov for undervisningen din gjentatt. En god del med autisme lærer såpass redusert i vanlig klasse, da man har mye mer å forholde seg til, lyder lys, og mennesker, og strever med filtrering av disse inntrykk. Ofte lærer man best alene.

Slik at god støtte kan videre være at undervisningen filmes og legges ut slik at elevene senere kan høre/ se forelesningen på nytt. Hvis ikke dette er mulig, og i noen tilfeller er bare opptak av undervisningen en hjelp, da kan man bruke diktafon, at du som lærer legger diktafonen så nært deg som mulig, eller evt bruke smarthphone for opptak. Jeg syns opptak er best da jeg slipper forholde meg til ansiktet. Det er ordene jeg er interessert i.

Dette har vært god hjelp for meg, når forelesninger filmes og legges ut, samt enda bedre hjelp når jeg tar opp undervisning.

Videre er det mer vanlig enn uvanlig at man strever med å få ut det essensielle i en tekst, man kan så alt for lett fordype seg i små detaljer, det er derfor viktig at man får riktig veiledning i leseteknikk: på denne måten:

Hva bør jeg ha forstått etter å ha lest dette avsnittet? Lær elevene dine og stadig gå tilbake til de små overskrifter underveis.

Jeg lærte meg selv denne lesetekninkken i fortvilelse da jeg dypdykket i årstall:-( detaljer:-( som ikke var vesentlig for en helhetlig forståelse av stoffet.

At vi med autisme fester oss lett ved detaljer og årstall forstår du sikkert, så vi trenger ofte hjelp med å bli minnet på helhet, perspektiv og hva er hovedbudskapet.

Det er også viktig om du har mulighet til å hjelpe elevene dine med å fordele tiden på fagene, dvs jeg kan lese dette faget i 3 timer, neste fag i 5 timer osv... Man har en veldig lyst til å fordype seg i det som ligger nærmest hovedinteressen og mange utvikler så sterk vegring mot enkelte fag at de trenger hjelp til å komme i gang,

Jeg skriver mer når jeg kommer på mer:-)

Håper du forstod det jeg skrev! Lurer du på noe?

Jeg gjentar at det gleder meg at du er et slikt menneske som er engasjert i din jobb:-)

Endret av Madelenemie
Skrevet

Hei

Jeg er spesialpedagog og har arbeidet en del med elever med AS. Min erfaring er at det er viktig å ha god struktur på undervisningen, forutsigbarhet i form av oversiktlige planer for undervisning og vurderingssituasjoner og at endringer i rutiner blir forklart og varslet i god tid. Noen av disse elevene kan også mislike om du kommer for nær fysisk.

Noen fag byr på større utfordringer enn andre, selv underviser jeg i norsk. Det er ikke det letteste faget for elever med AS, spesielt med tanke på litterære analyser og arbeidsoppgaver som forutsetter at man tar andres perspektiv. 

Den største utfordringen er kanskje språket vårt - det muntlige språket er ofte spekket med språklige bilder og sammenligninger vi ikke tenker over at vi bruker. I den grad du greier å snakke mer konkret og beskrivende er det lettere for eleven, men det er også viktig å arbeide med "faste uttrykk" og hva disse betyr dersom eleven har kapasitet. De vil møte disse frasene overalt hvor de ferdes likevel. 

Ellers har Christopher Gilberg publisert mye nyttig om elever med Asperger. 

Har lyst å føye til - elever med Asperger er først å fremst ungdommer med samme behov som alle andre; å bli sett og respektert for den de er, å oppleve tilhørighet til klassen og skolen, å ha en sosialt verdsatt rolle i fellesskapet.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: ee5e7...d99
Skrevet (endret)

Hei

Jeg er spesialpedagog og har arbeidet en del med elever med AS. Min erfaring er at det er viktig å ha god struktur på undervisningen, forutsigbarhet i form av oversiktlige planer for undervisning og vurderingssituasjoner og at endringer i rutiner blir forklart og varslet i god tid. Noen av disse elevene kan også mislike om du kommer for nær fysisk.

Noen fag byr på større utfordringer enn andre, selv underviser jeg i norsk. Det er ikke det letteste faget for elever med AS, spesielt med tanke på litterære analyser og arbeidsoppgaver som forutsetter at man tar andres perspektiv. 

Den største utfordringen er kanskje språket vårt - det muntlige språket er ofte spekket med språklige bilder og sammenligninger vi ikke tenker over at vi bruker. I den grad du greier å snakke mer konkret og beskrivende er det lettere for eleven, men det er også viktig å arbeide med "faste uttrykk" og hva disse betyr dersom eleven har kapasitet. De vil møte disse frasene overalt hvor de ferdes likevel. 

Ellers har Christopher Gilberg publisert mye nyttig om elever med Asperger. 

Har lyst å føye til - elever med Asperger er først å fremst ungdommer med samme behov som alle andre; å bli sett og respektert for den de er, å oppleve tilhørighet til klassen og skolen, å ha en sosialt verdsatt rolle i fellesskapet.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: ee5e7...d99

Bra skrevet. Du kompliserer ikke AS diagnosen mer en nødvendig. Noen er svært fysiske mens andre er det motsatte. Personligheten spiller mye inn slik det er med mennesker ellers.

Endret av FGT
Skrevet

HeiJeg er spesialpedagog og har arbeidet en del med elever med AS. Min erfaring er at det er viktig å ha god struktur på undervisningen, forutsigbarhet i form av oversiktlige planer for undervisning og vurderingssituasjoner og at endringer i rutiner blir forklart og varslet i god tid. Noen av disse elevene kan også mislike om du kommer for nær fysisk. Noen fag byr på større utfordringer enn andre, selv underviser jeg i norsk. Det er ikke det letteste faget for elever med AS, spesielt med tanke på litterære analyser og arbeidsoppgaver som forutsetter at man tar andres perspektiv.  Den største utfordringen er kanskje språket vårt - det muntlige språket er ofte spekket med språklige bilder og sammenligninger vi ikke tenker over at vi bruker. I den grad du greier å snakke mer konkret og beskrivende er det lettere for eleven, men det er også viktig å arbeide med "faste uttrykk" og hva disse betyr dersom eleven har kapasitet. De vil møte disse frasene overalt hvor de ferdes likevel.  Ellers har Christopher Gilberg publisert mye nyttig om elever med Asperger.  Har lyst å føye til - elever med Asperger er først å fremst ungdommer med samme behov som alle andre; å bli sett og respektert for den de er, å oppleve tilhørighet til klassen og skolen, å ha en sosialt verdsatt rolle i fellesskapet. Lykke til :)Anonymous poster hash: ee5e7...d99

Hei!

Jeg strevde fælt med norsk og nynorsk og engelsk og tysk:-(

Så fikk jeg det jeg mener er verdens beste norsklærer:-) og gikk fra 3 til 6 i alle norskfag:-)

Hun benyttet min skrive og formidlingsglede skriftlig, men lot meg få skrive tekster jeg hadde forutsetninger for, mest fagartikkel, men hun fikk se mine dikt og da mente hun jeg kunne mer enn fagartikkler.

Diktene er innfall og ikke skolerelatert, de er, se noe, kjenne det, skrive det.

Men tolke Vesaas det er jeg dårlig på:-(

Men jeg beundrer min norsk lærer for måten hun la til rette for at jeg fikk til norskfaget, ved å luke ut analyser av prosa og gi meg vurderinger på fagartikler

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...