Gå til innhold

Spørsmål til brukere om terapirommet

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har vært på et møte hvor et nytt psykiatribygg ble drøftet. En innleder påsto at det var et velkjent og tydelig krav fra brukerne/pasientene at de foretrakk "nøytrale" terapirom fremfor behandlerens personlige kontor.

Derfor vil jeg gjerne ha deres synspunkter på dette. Bør vi som i dag ha kontorer som både er arbeidsplass for terapi og for alt det andre arbeidet en behandler gjør, eller bør behandleren ha et eget kontor for annet arbeid og møte pasienten i et annet, helt "nøytralt" rom?

Toromsløsningen er dyrere og krever en del ekstraarbeid, så fordelen bør være vesentlig om denne løsning skal velges.

Skrevet (endret)

Jeg har vært på et todagers møte hvor et nytt psykiatribygg ble drøftet. En innleder påsto at det var et velkjent og tydelig krav fra brukerne/pasientene at de foretrakk "nøytrale" terapirom fremfor behandlerens personlige kontor.Derfor vil jeg gjerne ha deres synspunkter på dette. Bør vi som i dag ha kontorer som både er arbeidsplass for terapi og for alt det andre arbeidet en behandler gjør, eller bør behandleren ha et eget kontor for annet arbeid og møte pasienten i et annet, helt "nøytralt" rom?Toromsløsningen er dyrere og krever en del ekstraarbeid, så fordelen bør være vesentlig om denne løsning skal velges.

Et eget "nøytralt" terapirom er helt unødvendig. De pengene man sparer kan sikkert brukes på noe mer fornuftig.

Endret av slabbedask
Skrevet

Jeg synes det skal være som idag.

Det er enkelt for behandler å se tilbake på ting når h*n har data og notater i umiddelbar nærhet.

Feks når det kommer til medisindrøfting - oppslag i felleskatalogen, interaksjoner og den type ting, lettere å se på medisinhistorie.

For min del ser jeg dette som det beste stedet - kontoret.

Skrevet

Jeg er enig med de andre her.  Jeg ser ingen grunn for å ha et eget rom.  

Skrevet

Har aldri sett noe problem med et kontor. Et "tomt" nøytralt rom ville kjennes unaturlig. 

Gjest gjesteleser
Skrevet

Har aldri vært på individualsamtaler noe annet sted enn på kontoret, men har vært i gruppeterapi i eget terapirom. Min oppfatning er at det nøytrale terapirommet fremstår som både kaldt, upersonlig og tomt. Behandlers kontor er sjelden svært personlig, bare akkurat nok til at det oppleves som et bebodd rom. For min del går samtalen lettere når omgivelsene er varmere. Dette samt de ekstra kostnadene ved egne terapirom og det rent praktiske i å ha pc/journal osv tilgjengelig ved behandling på kontoret tilsier også at egne terapirom er unødvendig i mine øyne.

Skrevet

Har aldri sett noe problem med et kontor. Et "tomt" nøytralt rom ville kjennes unaturlig.

Helt enig.

Det kan lett føles "kaldt" med et slikt rom som foreslås. Behandlers kontor blir liksom mer "personlig" og "varmere" og dermed også tryggere.

Ser ingen god grunn til å endre på dette.

Skrevet

Velg det billigste. Men oppfordrer at man har det litt hyggelig på det kontoret da :-).

Skrevet (endret)

Vil bare tipse deg om et prosjekt som ble gjennomført på Østmarka under Arne Vaalers ledelse (gjetter det ble gjennomført rundt 2003/ 2004?). To identisk utformede sengeposter skulle pusses opp, og Vaaler ønsket å benytte anledningen til å studere hva som egentlig er best for den psykiatriske pasienten – rom med minst mulig stimuli eller ei. Halvparten av enheten fikk en klassisk, nøytral utforming, mens den andre fikk en interiørmessig ansiktsløfting. Oppdraget til interiørarkitekten ble formulert som "hjemmekoselig", og dette resulterte i (moderat) fargebruk på vegger, nøytrale (men sikrede) bilder på veggene og møbler i tre (ikke hvit melanin). Over en viss periode ble antall og lengde på utageringer, medisinering, trivsel og andre forhold loggført, og resultatet var svært interessant. 

Forsøket viste at det var like mange og hyppige utageringer på begge avdelinger og det var ingen forskjell i dosering/ medisinering/ lengde på opphold. På den "innredede" avdelingen varte imidlertid utageringsepisodene kortere, og skader på interiør var vesentlig mindre sammenlignet med den nøytrale avdelingen. I tillegg rapporterte både pasienter og ansatte en betydelig høyere trivselsfaktor. 

Jeg er usikker på hvor lenge forsøket varte, men du han sikkert kontakte Arne Vaaler om dette er av interesse, han jobber fremdeles på Østmarka.

Endret av Kayia
Skrevet

Kontor synes jeg er greit. Men skulle ønske kontorene var litt mer hjemmekoselige. Fin kontorpult og gode stoler for eksempel. Pene bokhyller finnes!

Skrevet

Men hva når psykologen er uestetisk ? Kan nok ( i alle fall for meg utgjøre støy.

Likevel , kalde , upersonlige terapirom kan få deg til å fryse litt ekstra. Tenke trist . Foretrekker nok de terapeuten setter sitt preg på , forteller jo også " noe " om vedkommende som gir pasienten et seriøst el ikke seriøst inntrykk. Jeg for min del ble uvel sv sort skinn ,stål og levende lys m på bordet. ..

Skrevet

Men hva når psykologen er uestetisk ? 

Er psykologen uesterisk hvis vedkommende setter diagnoser pasienten ikke kan leve med?

Anonymous poster hash: 42234...f0a

Skrevet

Jeg har opplevd begge deler, med samme psykolog. Først hadde hun to rom, der det ene rommet var hennes kontor og det andre et mer nøytralt terapirom. Deretter flyttet hun, og da hadde hun kontor og terapirom i ett. Jeg kan ikke si at jeg foretrekker noen av delene - det påvirker meg i liten grad at hun har en annen løsning. 

Ingen av kontorene har vært spesielt hjemmekoselige, men det synes jeg er helt ok. De er heller ikke ukoselige, bare relativt nøytrale. Hun har veldig få personlige ting der, men noen bilder på veggene, en stol til seg, et bord, og en sofa til meg (jeg liker faktisk mye bedre sofa enn stol, da kan jeg bevege meg litt og bytte stilling lettere). Hun har også noen potteplanter og noen småting hun sikkert har fått - jeg synes det er pent hos henne - ikke for mye ting, ikke for lite. 

Jeg liker dog å vite at dette er hennes rom og at jeg skal tilbake nettopp dit neste gang. Jeg har til sammenligning vært på noen NAV-møter der jeg og saksbehandleren sammen går bortover en hvit gang og finner et ledig, fullstendig nøytralt rom - med bare en pult, to stoler og en PC. Det virker på meg mer som et avhørsrom enn et rom for samtale og jeg synes det utstråler makt på en helt feil måte. Jeg får en veldig nummen følelse av å bare være en av 1000. Den ene siden av rommet er dessuten en glassvegg, slik at saksbehandleren hele tiden kan se ut i gangen (og signalisere hvis jeg angriper?!). 

Skrevet

Jeg liker dog å vite at dette er hennes rom og at jeg skal tilbake nettopp dit neste gang. Jeg har til sammenligning vært på noen NAV-møter der jeg og saksbehandleren sammen går bortover en hvit gang og finner et ledig, fullstendig nøytralt rom - med bare en pult, to stoler og en PC. Det virker på meg mer som et avhørsrom enn et rom for samtale og jeg synes det utstråler makt på en helt feil måte. Jeg får en veldig nummen følelse av å bare være en av 1000. Den ene siden av rommet er dessuten en glassvegg, slik at saksbehandleren hele tiden kan se ut i gangen (og signalisere hvis jeg angriper?!).

Det kan være farlig å jobbe på nav. Og der er vel meningen at det skal være litt ukoselig og lite trivelig der?

Anonymous poster hash: 8835d...117

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg synes det er mer koselig på behandlers personlige kontor. Synes ofte det er interessant å kikke litt på det som står i bokhyllen og se litt på bildene.

Skrevet

Jeg har vært begge steder med to ulike psykologer, og jeg vet ikke hva jeg foretrakk, det hadde ingen bevisst betydning.

Skrevet

Jeg har hatt begge deler og foretrekker behandlers kontor.

Skrevet

Behandlers kontor, absolutt. Men invester i gode stoler!

Anonymous poster hash: 5738c...225

Skrevet

Kontor går fint , det har behandleren min ,men det jeg ikke liker så godt er at imens jeg sitter i en god stol med et lite bord , så sitter behandler ved skrivebordet på en kontorstol.

En stol til ved bordet hadde vært bra, det for da hadde vi begge vært mer på samme plass.Når noen sitter på en

kontorstol blir det litt avstand og et inntrykk av at personen har det litt travelt.

Og telefonen bør gjøres noe med den må ikke ringe , med mindre det er veldig viktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...